AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:47 #1 Del Skrevet fredag kl 21:47 Jeg mener jeg er feildiagnotisert. Og har ment det lenge. Den gangen jeg ble utredet var jeg deprimert, og på et dårlig sted i livet. Men jeg har klart alt jeg har villet uten å få hjelp eller tilretteleggiing. Ja, jeg har slitt litt, men jeg har klart meg ganske godt. KJører bil, tok teorien på første forsøk for flere år siden. Bor alene, klarer meg økonomisk bra. Osv. Jeg bare synes det er rart jeg har klart å ta både fagbrev og bachelor utdanning om jeg har lettere psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 6608a...7f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:51 #2 Del Skrevet fredag kl 21:51 Du er i tilfelle ikke den første som er feildiagnostisert med lettere psykiske utviklingshemming. Leste om ei for en stund siden som hadde vært utsatt for det samme , og fått fjernet diagnosen: https://www.nrk.no/nordland/historien-om-stine-fra-_helene-sjekker-inn_-har-fatt-ap-til-a-kreve-at-flere-far-testet-seg-pa-nytt-1.15004949 Hvis du googler feildiagnostisert lettere psykisk utviklingshemmet finner du flere tilfeller Anonymkode: b4994...5db 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:52 #3 Del Skrevet fredag kl 21:52 Det synes jeg også. Du kan jo be om å få en ny vurdering slik at du evt. får strøket diagnosen fra legejournalen din? Hilsen lærer Anonymkode: e6bd0...938 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:53 #4 Del Skrevet fredag kl 21:53 Ja. Det kommer an på hvordan det påvirker deg i utdanningsløpet og hvilken tilrettelegging du eventuelt får. Om du ikke har behov for assistanse som du ikke får, og klarer deg fint økonomisk, så er dørene åpne. Anonymkode: c3d4b...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:56 #5 Del Skrevet fredag kl 21:56 Du kan ta høyere utdannelse med en slik diagnose også. Du kan være flink økonomisk og bo alene. Jeg er også ansett som psykisk utviklingshemmet, som er et symptom visstnok alle med mitt syndrom er, men jeg har både høyere utdannelse og klarer å bo for meg selv uten noe hjelp. Anonymkode: c3d4b...849 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:25 #6 Del Skrevet fredag kl 22:25 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kan ta høyere utdannelse med en slik diagnose også. Du kan være flink økonomisk og bo alene. Jeg er også ansett som psykisk utviklingshemmet, som er et symptom visstnok alle med mitt syndrom er, men jeg har både høyere utdannelse og klarer å bo for meg selv uten noe hjelp. Anonymkode: c3d4b...849 Føler du selv at diagnosen stemmer da? Jeg føler ikke den stemmer. Kan ikke kjenne meg igjen i noe av diagnosen Anonymkode: 6608a...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:31 #7 Del Skrevet lørdag kl 08:31 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Føler du selv at diagnosen stemmer da? Jeg føler ikke den stemmer. Kan ikke kjenne meg igjen i noe av diagnosen Anonymkode: 6608a...7f7 Få ny utredning, diagnosen kan fjernes! Anonymkode: 056ee...0d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:43 #8 Del Skrevet lørdag kl 08:43 Kan høres ut som du er feildiagnostisert. For å få diagnosen skal man ha Iq under 70 (+ andre vansker). Jeg vil tro det da blir krevende å fullføre en bachelorgrad, i hvert fall på normert tid. Det er fult mulig å underprestere på en evnekartlegging, som er en del av grunnlaget for diagnostiseringen. Du kan absolutt be om en ny vurdering, du vil ikke være den første som er feil diagnostisert 😊Så glad på dine vegne at du fungerer så godt, og har klart å fullføre så mange ting! Anonymkode: 86df0...f79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #9 Del Skrevet lørdag kl 09:01 Høres helt klart ut som at du har feil diagnose. At du var deprimert når du tok testen er jo en feilkilde. Be legen din om ny utredning. Anonymkode: a463d...618 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:22 #10 Del Skrevet lørdag kl 09:22 Jeg jobber med mennesker med lettere pu, og de ville ikke klart bachelorutdanning. Fikk du gode karakterer? Anonymkode: 20b9a...3fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:29 #11 Del Skrevet lørdag kl 09:29 Nei, det kan jeg ikke se for meg. Som en skriver her så er det jo en helt klar grense på iq for å få diagnosen. Anonymkode: b6a89...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:06 #12 Del Skrevet lørdag kl 13:06 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber med mennesker med lettere pu, og de ville ikke klart bachelorutdanning. Fikk du gode karakterer? Anonymkode: 20b9a...3fd Ja, jeg ligger på gjennomsnittet i kullet mitt. Og B i et annet fag. Ts Anonymkode: 6608a...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:16 #13 Del Skrevet lørdag kl 13:16 En diagnose er ikke livsvarig. Det er lov å be om en ny vurdering. Det er vel heller ikke slik at man går rundt og forteller de man møter at man har en slik diagnose. For meg er det bare et ord på et papir og ikke noe som påvirker meg i hverdagen. Anonymkode: fa26c...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:33 #14 Del Skrevet lørdag kl 13:33 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En diagnose er ikke livsvarig. Det er lov å be om en ny vurdering. Det er vel heller ikke slik at man går rundt og forteller de man møter at man har en slik diagnose. For meg er det bare et ord på et papir og ikke noe som påvirker meg i hverdagen. Anonymkode: fa26c...bdf Du har helt rett. Jeg går ikke rundt å forteller det, men jeg opplever at dps er veldig opphengt i diagnosen fordi jeg har angst og i perioder sliter med depresjon. SÅ det ender med at de sier jeg må roe ned og ta høyde for at jeg har mindre kapasitet til hverdagslige ting og studier. Men jeg sliter ikke med studiene. Jeg får gode karakterer og holder meg i gjennomsnittet. Jeg leser heller ikke noe mer enn mine studenter. Jeg klarer meg for bra, men sliter til tider med angst og depresjon som heller er knyttet til traumer fra oppveksten. Så jeg får rett og slett feilbehandling. Ts Anonymkode: 6608a...7f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:33 #15 Del Skrevet lørdag kl 14:33 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du har helt rett. Jeg går ikke rundt å forteller det, men jeg opplever at dps er veldig opphengt i diagnosen fordi jeg har angst og i perioder sliter med depresjon. SÅ det ender med at de sier jeg må roe ned og ta høyde for at jeg har mindre kapasitet til hverdagslige ting og studier. Men jeg sliter ikke med studiene. Jeg får gode karakterer og holder meg i gjennomsnittet. Jeg leser heller ikke noe mer enn mine studenter. Jeg klarer meg for bra, men sliter til tider med angst og depresjon som heller er knyttet til traumer fra oppveksten. Så jeg får rett og slett feilbehandling. Ts Anonymkode: 6608a...7f7 Det er gjerne slik at du får den behandlingen du er henvist for, skal du noe mere/annet må du gå via fastlegen og be om det. Det har iallefall vert mantra hos andre spesialister, noen er greie og svarer på spørsmål som er på siden av henvisning mens andre nermest kaster en på dør hvis en spør om noe som helst feks "kan dette ha en sammenheng med det jeg er henvist for". Anonymkode: 4cd71...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:02 #16 Del Skrevet lørdag kl 15:02 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er gjerne slik at du får den behandlingen du er henvist for, skal du noe mere/annet må du gå via fastlegen og be om det. Det har iallefall vert mantra hos andre spesialister, noen er greie og svarer på spørsmål som er på siden av henvisning mens andre nermest kaster en på dør hvis en spør om noe som helst feks "kan dette ha en sammenheng med det jeg er henvist for". Anonymkode: 4cd71...e25 Folk sier så. De knytter mine problemer med den diagnosen, og sier jeg burde roe ned for da vil det roe ned angst og depresjonen. Fordi studier tar på, men jeg føler ikke det selv. Dette kom etter jeg opplevde traumatiske hendelser. Ts Anonymkode: 6608a...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:25 #17 Del Skrevet lørdag kl 23:25 Diagnosen din er garantert feil. Jeg jobber med å utrede barn med lavt evnenivå, og har aldri vært borti at de klarer høyere utdanning. Å være deprimert når testen tas skal tolkes som en feilkilde. Vi utreder aldri under sånne omstendigheter. Be om en ny vurdering. Anonymkode: 2d44d...534 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:34 #18 Del Skrevet søndag kl 04:34 AnonymBruker skrev (15 timer siden): En diagnose er ikke livsvarig. Det er lov å be om en ny vurdering. Det er vel heller ikke slik at man går rundt og forteller de man møter at man har en slik diagnose. For meg er det bare et ord på et papir og ikke noe som påvirker meg i hverdagen. Anonymkode: fa26c...bdf «En diagnose er ikke livsvarig»… Si det til foreldre med barn som har Down syndrom. Anonymkode: b60c6...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:54 #19 Del Skrevet søndag kl 04:54 Høyere utdanning krever som hovedregel generell studiekompetanse. Ofte har personer med PU gjennomført videregående i en ordning som tilsier at de ikke har det, dvs et planlagt løp med IOP. Kompetansebevis og ikke vitnemål. Det kvalifiserer ikke for opptak til studier på høgskole og/eller universitet. Anonymkode: b60c6...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:55 #20 Del Skrevet søndag kl 04:55 Til og med enkelte med Downs greier ta utdanning. https://sosialnytt.com/hun-har-downs-syndrom-og-bachelorgrad-na-gar-farens-hylles-viralt/ Anonymkode: 97a53...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå