Gå til innhold

Klarer ikke ha sex etter voldtekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle så ønske jeg klarte å ha sex eller onanere uten flaschbacks eller vonde sterke følelser. Jeg har oppsøkt hjelp, men i følge norske helsevesen er ikke problemene store nok til at jeg trenger hjelp. Så jeg må lære meg å ha sex igjen uten å bli retraumatisert. Jeg prøver forsiktig smått, men skammen er alt for stor. Og jeg føler meg drit ekkel. Hvordan kan jeg lære meg selv opp igjen til at sex er fint og trygt?

Anonymkode: c85b3...4c4

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ved å finne en fin og trygg kjæreste som rommer deg fullt ut og tar hensyn til deg. 

Anonymkode: b5a79...8c0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror deler av svaret er eksponeringsterapi. Altså at du gradvis (alene) begynner å lære din kropp å kjenne. Begynn i det små og hver dag, og flytt gradvis grensene. Hvis det blir for mye, stopper du og går du litt tilbake neste dag. Men du må lære kroppen og hodet at dette er naturlig, fint og godt.

Hilsen en som har barn med OCD og fått 101 i eksponeringsterapi. 

Anonymkode: c5e42...8ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt ditt nærmeste Nok.-senter. Det er gratis hjelpetilbud for utsatte for seksuelle overgrep. Sjekk ut noksentrene.no. Det er ingen henvisning eller noe, og helt lavterskel. <3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har mulighet, ville jeg ha forsøkt EMDR-behandling. Hvis du ikke kan få henvisning i det offentlige, er det jo dyrt. Men du trenger ikke mange behandlinger for å bli mye bedre av traumene dine, det er en veldig effektiv metode. 

Anonymkode: 7bae5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke ekkel, du er sterk og du vil klare å legge det bak deg. Men ikke føle på tidspress, det å komme seg over voldtekt er vansklig men ikke umulig. Du har INGEN grunn til å føle deg dårlig fordi du ikke klarer å ha sex. Ta den tiden du trenger, en som er virkelig glad i deg vil forstå, og stå deg nær hele veien. Masse lykke til videre i livet❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du har mulighet, ville jeg ha forsøkt EMDR-behandling. Hvis du ikke kan få henvisning i det offentlige, er det jo dyrt. Men du trenger ikke mange behandlinger for å bli mye bedre av traumene dine, det er en veldig effektiv metode. 

Jeg har prøvd å kreve det av offentlige, men til ingen nytte. De mener dette kommer av andre ting. Har gått til dps, og ble utskrevet for litt siden. Men det kommer tilbake og følelsene er for sterke til at jeg klarer å kontrollere det alene. Har kjempet mot systemet så lenge nå at jeg vurderer privat.  Synes jeg fortjener å bli hørt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så flott at EMDR hjalp deg! Jeg har prøvd, men til ingen nytte. Metoden funker dessverre ikke på alle.

Anonymkode: c1cdc...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deler av svaret er eksponeringsterapi. Altså at du gradvis (alene) begynner å lære din kropp å kjenne. Begynn i det små og hver dag, og flytt gradvis grensene. Hvis det blir for mye, stopper du og går du litt tilbake neste dag. Men du må lære kroppen og hodet at dette er naturlig, fint og godt.

Hilsen en som har barn med OCD og fått 101 i eksponeringsterapi. 

Dette!💕 Du må gradvis erstatte de traumatiske minnene med nye gode minner.
Mye kan gjøres alene, men en veldig flink partner ville vært enda kraftigere. En som kan gå rolig frem og faktisk klarer å stoppe når du kjenner det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har prøvd å kreve det av offentlige, men til ingen nytte. De mener dette kommer av andre ting. Har gått til dps, og ble utskrevet for litt siden. Men det kommer tilbake og følelsene er for sterke til at jeg klarer å kontrollere det alene. Har kjempet mot systemet så lenge nå at jeg vurderer privat.  Synes jeg fortjener å bli hørt. 

Du fortjener selvsagt mye mer enn hva det offentlige Norge klarer.💕
Sikkert mange steder du kan henvende deg, men bor du på Østlandet kanskje Modum Bad kan hjelpe.
Du har opplevd noe grusomt og hjernen er fremdeles i alarmberedskap.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer sjeldent å kreve noe når du vil ha helsehjelp. Finnes utallige private som tilbyr EMDR.

Anonymkode: 1aa46...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fungerer sjeldent å kreve noe når du vil ha helsehjelp. Finnes utallige private som tilbyr EMDR.

Anonymkode: 1aa46...115

Jeg synes jeg fortjener å bli hørt. De gangene jeg har nevnt dette til behandler så virker det som om det er ubehagelig å høre om det og pusher det vekk. Så plutselig begynner behandler å snakke om noe annet. Så vet ikke hvor mye helsehjelp det er i at det blir pushet vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det! Jeg prøvde, klarte å retraumatisere meg en gang, og resten av prosjektet endte med en enda større skam og avsky til meg selv og seksualitet. 

Anonymkode: 9911f...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke gjør det! Jeg prøvde, klarte å retraumatisere meg en gang, og resten av prosjektet endte med en enda større skam og avsky til meg selv og seksualitet. 

Anonymkode: 9911f...a0a

Ikke gjør hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt å lese dette, hva som skjer i ett menneske. Samtaler og trygghet tenker jeg er nøkkelen og ta forsiktige skritt foe å forsøke å ta seksualiteten tilbake. Ser noen skrive: finn en ny kjæreste som kan romme deg og ivareta deg. Er noe der, men utryggheten ligger jo i en selv opp mot en eller flere. Kjæresten kan være så trygg han bare vil, men det tar tid å komme over dette sammen. Forklar, fortell og beskriv, involver og forsøk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er for tidlig for TS å finne seg en kjæreste, virker som traumene er fortsatt som åpne sår. Det er helt sikkert mange veier til Roma, men jeg tror det begynner med å eie sin egen seksualitet igjen og få vekk skammen og de negative tankene og assosiasjonene som ligger der.

Det beste er nok å gjøre det i samråd med en profesjonell som flere her lenker til. 
Hvis TS ønsker seg kjæreste, må hun i alle fall klare å forventningsstyre forholdet og kjæresten nok til at de kan bearbeide traumene sammen. Personlig tror jeg det er mulig, men at hun bør få kontroll på egen seksualitet og onani først.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom situasjon. Sender deg en klem og er helt enig i at du fortjener å bli hørt og tatt på alvor. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk, det finnes private psykologer, med refusjon avtale. Se om det er en mulighet, når dps svikter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...