Gå til innhold

Gravidmage og små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er høygravid og har barn fra før. Det blir en del tunge løft i løpet av en dag (vogner inn og ut av bilen, matvarer, rydding og vasking inne, diverse i hagen osv). I tillegg hopper yngstemann mye på meg og borrer albuen i magen når han flytter på seg osv. med andre ord blir det mye trykk og dunk og sånn på magen pga løft og lek og aktivitet og gjøremål. 

hvordan påvirker slikt dere andre? Jeg får en del kynnere og ligamentsmerter av det, men regner med det bare er normalt og sånn det blir i denne tiden? Kynnere er vel ikke i seg selv tegn på noe negativt? 

Anonymkode: 55bdb...4e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør jo unngå situasjoner hvor du er utsatt for dunk og støt i magen? Jeg er 30 uker på vei og vært veldig obs på det lenge. Tunge løft tar mannen seg av, men det er mest fordi jeg har bekkenledssmerter.

Anonymkode: aa64e...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bør jo unngå situasjoner hvor du er utsatt for dunk og støt i magen? Jeg er 30 uker på vei og vært veldig obs på det lenge. Tunge løft tar mannen seg av, men det er mest fordi jeg har bekkenledssmerter.

Ikke så lett å unngå kosete, klengete og lekne små barn… 

selve babyen ligger jo godt beskyttet, da, så er mer det at jeg får kynnere jeg tenker på. Ikke at babyen blir skadet, men om det er uheldig for min del? Fremprovosere fødsel? Vet ikke hva det kan føre til. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

selve babyen ligger jo godt beskyttet, da, så er mer det at jeg får kynnere jeg tenker på. Ikke at babyen blir skadet, men om det er uheldig for min del? Fremprovosere fødsel? Vet ikke hva det kan føre til. 

ts 

Har en liten sprettball på 2,5 her og vet akkurat hva du snakker om 😅 mye albuer som borrer seg ned i magen, små armer og bein som plutselig gjør uforutsigbare bevegelser som fører til støt mot magen. Prøver å tenke som så at kroppen må jo være designet for dette siden mennesket har gått igjennom svangerskap med større barn å passe på gjennom alle år.

Tror ikke det er farlig selv om det fører til kynnere, og det er jo nesten helt uunngåelig 🤔 hør med jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

ts 

I verste fall kan morkaken løsne, og det kan veldig fort bli veldig alvorlig for både deg og baby. Kroppen tåler en del, men jeg fikk klar beskjed på sykehuset om å ikke gi min 2-åring fri tillatelse til å herje på med magen og generelt være forsiktig. Men det er bedre at de presser hardt på magen enn at de slår/hopper feks. Slag er farligere enn press.

Ellers er det min mann som nå tar alle tunge løft, og generelt fikser det meste.

Anonymkode: f03dd...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv en 2,5 åring og er straks seks mnd på vei. Hun blir alltid uten unntak korrigert om hun albuer meg i magen eller lignende, dette har jeg gjort lenge allerede. Nå tar hun seg selv i det og sier gjerne «oi, må være forsiktig med lillebror» ect de gangene hun er uheldig å glemmer seg. 

Det er jo en grunn til at folk blir sendt ut med svangerskapspenger i jobber som utgjør slag, spark og annet mot magen. 

Anonymkode: 662fa...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts 

Det er ikke veldig vanskelig om man går inn for det. Jeg er alltid på alerten når det gjelder sånne ting, for det er ganske viktig. Barna får kos og klem uansett altså, men i litt roligere former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei på 2.5 og er høygravid. Har passet på hele veien. Om hun hopper i fanget feks så tar jeg henne mot slik at hun ikke dunker i magen. Har hele tiden sagt til henne å være forsiktig med magen og det går fint. Så kjenner meg ikke igjen i det å ha mye dunk og støt mot mage. Kan umulig være bra?

Anonymkode: 9aa0b...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...