Gå til innhold

Mysimba - er det sånn her alle tynne har det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I dag begynte jeg på mysimba. Etter 30 år med forsøk på slanking, skam, selvhat, spiseforstyrrelse, fedme, psykologer, kurer, dietter, treningsopplegg, penger ut av vinduet, mer selvhat og frustrasjon, så har jeg nå fått noen små blå piller. Jeg tok en i dag tidlig. Og det ble stille… 

Normalt sett på denne tiden av døgnet ville jeg cravet hva som helst. Aller helst skulle jeg hadde godteri, sammen med en god kopp te. I løpet av en vanlig dag er mat og godis det første jeg tenker på når jeg våkner. Fet mat, søt mat. Det er det kroppen min brøler etter, til enhver tid, hele døgnet. En smågodtpose i et skap på kjøkkenet gjør at jeg kommer meg gjennom dagen med masete unger og uendelig med gjøremål. Kommer det besøk må det to poser til. Den eneste måten å få hodet til å holde kjeft på i et par minutter, er å spise noe. 

Og nå er det stille. Det er helt, helt stille. Jeg spiser ikke noe, ikke tyggis engang. Jeg har ingen behov for noe som helst. Og det slår meg, er det sånn alle tynne har det? Har dere ikke den stemmen som konstant brøler at dere må spise noe, helst sjokolade? Den stemmen som ALDRI holder kjeft, uansett hva jeg gjør? Den stemmen som kan tvinges ned på et minstenivå ved hjelp av lavkarbo og ekstrem vilje, men som aldri er helt stille? Den stemmen som sier at den eneste måten å føle lykke på er ved å spise? 

Hvis dette er sånn alle andre har det, så skjønner jeg godt hvorfor så mange sier «det er bare å spise litt mindre og trene litt mer!»…

Anonymkode: 53bfa...d71

Nei. 

En hel mengde «tynne» eller normalvektige har det slik du beskriver livet ditt til nå. De har lyst på mat og godteri 24/7 men lar være å handle på de impulsene.

En helt normal hverdag for et helt normalt fungerende voksent menneske innebærer å daglig gjøre minst en og ofte flere ting de overhodet ikke har lyst til å gjøre. En helt normal hverdag innebærer å daglig eller semi-daglig velge å gjøre ting man aktivt er redd for å gjøre. Og en helt normal hverdag innebærer å daglig ta valg som er konstruktive på sikt over ting som er fristende her og nå.

Løsningen er ikke å medisinere deg selv. Løsningen er å gjøre deg selv kjent med hva et normalt nivå av motstand i hverdagen er og skal være. Og så bygge opp egen evne til å stå i motstand til du lever opp til «normalen». For livet skal være motstand. Ingen normalfungerende voksen skal ønske unngå motstand. 

Anonymkode: b63be...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pillene funker ikke sånn og du merker ikke virkning så fort. Jeg har gått på Mysimba litt over et år. Og for noe dritt, de sluttet virke og etter det så bllir en sulten som aldri før, får en vanvittig matlyst og lsyst å spise 24/7, aldri noen gang hatt lignende. Og hører flere har hatt det samme, ,akkurat som om noe er kortsluttet og en kan spise og spise. 

Så det du skriver bli bare for dumt

Anonymkode: 2e5ae...b12

Slutt med deg. Jeg opplevde nøyaktig det samme som TS fra første dag og vi er flere her i tråden som fikk UMIDDELBAR virkning. Ikke skriv at noe er dumt bare fordi DU ikke har opplevd det selv.

At de slutter å fungere etter en viss tid kan jeg dessverre skrive under på. 

Jeg lurer også på om de som får umiddelbar effekt har ADHD. 

Anonymkode: 14ec0...809

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk endelig stemmen i hodet til å stilne med ketogent kosthold. Gikk ned 30 kg uten sult eller trening. Så befriende. Har nå bmi på 18 og er aldri sulten.

Har du prøvd ketogent kosthold, Ts? Kanskje verdt å prøve dersom effekten av medisinen skulle avta.

Anonymkode: 7f4a2...0cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

jada, alle overvektige er jo lik deg - man ØNSKER DET BARE IKKE NOK! 

Herremin.🤡

Anonymkode: 01f66...211

Jada, alle overvektige er jo like hverandre og har det helt likt.🙄

Noen overvektige jobber sikkert beinhardt uten å lykkes, men det finnes selvfølgelig de som ikke eier selvdisiplin og synes det er enklere å komme med unnskyldninger. Late folk finnes over alt. Noen er late på jobb, noen er late med husarbeid, noen er late med fysisk og og noen er late med kostholdet. 

Anonymkode: b97cf...438

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Høres ut som selvsuggesjon. Mysimba virker ikke på den måten. 

Anonymkode: b7ea9...8c3

Mnja, dette er det GLP1, mysimba osv forhåpentligvis skal gi av effekt.

Mindre/lite foodnoise.

Noen får jo også mye kvalme osv, så da merker man det ikke.

———

Men jo: jeg har alltid hatt moderat+ foodnoise og generelt mye annen aktivitet i huet. 

Ikke slik som deg, men det er plagsomt. 

Når jeg feks forsøkte Aquipta for migrene så holdt den food noisen mer kjeft - en vanlig bivirkning er vektnedgang pga kvalme og manglende matlyst.

Jeg ble bare «nøytral», sikkert fordi jeg tok halv dose.

Opplevde dette og omvendt på diverse preparater. 

Så jeg vil tenke ja?

Kjenner folk som sier de aldri har hatt matlyst eller cravings. De kunne like gjerne tatt en pille og bryr seg katta om smaksopplevelser. De er i fåtall altså. 

Forskningen støtter din opplevelse, så du kan helt fint se bort fra innlegg som avviser muligheten. 
Det er HOVEDEFFEKTEN når den gir ønsket effekt. 

Men om man har stor andel emosjonell spising/blnging så resulterer ofte det i annen uhensiktsmessig atferd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva med oss tynne som har vært overvektige før da, kan ikke vi heller sette oss inn i det? Jeg er tynn fordi jeg er ekstremt motivert for å være tynn. Det er noe av det viktigste for meg her i livet (av overfladiske ting). Da jeg var overvektig ønsket jeg også å være tynn, men jeg ønsket det ikke nok.  

Anonymkode: b97cf...438

Hvor overvektig var du da? Det er jo forskjell på å gå opp noen kilo og bli litt smårund i voksen alder, og å ha slitt med høy overvekt i mange år.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk endelig stemmen i hodet til å stilne med ketogent kosthold. Gikk ned 30 kg uten sult eller trening. Så befriende. Har nå bmi på 18 og er aldri sulten.

Har du prøvd ketogent kosthold, Ts? Kanskje verdt å prøve dersom effekten av medisinen skulle avta.

Anonymkode: 7f4a2...0cd

Hva sa stemmen i hodet ditt? Jeg har aldri vært spesielt opptatt av mat, og kan fint gå en hel dag uten å spise. Har alltid vært "flink" til å ignorere sultfølelse. Men mitt problem er søtsug, og mange slankekurer har gått ut på å spise minimalt med mat for å kunne spise sjokolade uten å gå opp i vekt. Helt tullete, men sånn er det. Jeg kan til og med spise meg så mett at jeg nesten er dårlig, men likevel ha lyst på noe søtt. Magen roper NEI mens hodet sier JO!!!!
Ser ikke for meg at ketogent kosthold ville ha vært noen lettelse eller god løsning for meg. Å gå cold turkey og si at søtt er forbudt, ville gitt meg enda verre cravings.

Anonymkode: cb159...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. 

En hel mengde «tynne» eller normalvektige har det slik du beskriver livet ditt til nå. De har lyst på mat og godteri 24/7 men lar være å handle på de impulsene.

En helt normal hverdag for et helt normalt fungerende voksent menneske innebærer å daglig gjøre minst en og ofte flere ting de overhodet ikke har lyst til å gjøre. En helt normal hverdag innebærer å daglig eller semi-daglig velge å gjøre ting man aktivt er redd for å gjøre. Og en helt normal hverdag innebærer å daglig ta valg som er konstruktive på sikt over ting som er fristende her og nå.

Løsningen er ikke å medisinere deg selv. Løsningen er å gjøre deg selv kjent med hva et normalt nivå av motstand i hverdagen er og skal være. Og så bygge opp egen evne til å stå i motstand til du lever opp til «normalen». For livet skal være motstand. Ingen normalfungerende voksen skal ønske unngå motstand. 

Anonymkode: b63be...4a0

Please bare dropp det nedlatende sprøyt. Overvektige står i mot fristelser hver bidige dag, akkurat som tynne folk. Hvis ditt enkle svar var riktig, hadde ikke folk vært overvektige. 

Millioner av overvektige gjør akkurat det du sier hver bidige dag, men opplever liten effekt. 

Det er motstand.

Det du beskriver derimot - at du er en flinkis som motstår fristelser, og så magisk holder deg slank - det er ikke motstand. Det er medgang.

Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 36111...e4c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har det ikke slik. 

Vi craver hele døgnet, men kjemper imot eller slutter med vanlig mat og lever utelukkende på sjokolade og brus istedet. 

Anonymkode: ec1f7...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Please bare dropp det nedlatende sprøyt. Overvektige står i mot fristelser hver bidige dag, akkurat som tynne folk. Hvis ditt enkle svar var riktig, hadde ikke folk vært overvektige. 

Millioner av overvektige gjør akkurat det du sier hver bidige dag, men opplever liten effekt. 

Det er motstand.

Det du beskriver derimot - at du er en flinkis som motstår fristelser, og så magisk holder deg slank - det er ikke motstand. Det er medgang.

Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 36111...e4c

Hvorfor blir du sint hver gang noen antyder at tynne mennesker også kan være i en situasjon der de jobber hardt for å holde vekten? 

Anonymkode: cc593...143

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tynne må bruke mye viljestyrke for å holde seg tynn, andre har det lett.

Noen overvektige må bruke mye viljestyrke for å gå ned i vekt, andre kan lett gjøre det hvis de prøver.

Anonymkode: 64588...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at overskriften din trigget alle slanke som også føler at de må aktivt velge bort lysten på å spise for mye av mat som smaker godt. De fleste mennesker i dag gjør bevisste matvalg og kjemper til en viss grad mot lysten på å spise for mye. 

De tynne som knapt kjenner på sultfølelse og ikke syns mat er så spennende representerer en brøkdel av alle som er normalvektige. 

Det er fantastisk at vi har effektive medisiner mot fedme og den vanligste spiseforstyrrelsen som er overspising. Alle bør vær glad for det, også slanke. Det sparer helsevesenet på sikt når det gjelder sykdommer som skyldes overvekt.

Ønsker deg alt godt, TS. 

Anonymkode: 2afba...e7d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.42):

Nei, ingen "medisiner" virker plutselig sånn, så dette er placebo/innbilning. 

Jeg er selv slank (med litt godvilje), men er nødt til å velge riktig hele tiden. Dersom jeg kun skulle spist det jeg hadde mest lyst på, hadde jeg vært bælfeit.

Vekta ligger i hodet og den varige livsstilen, ikke i en pille eller sprøyte.

Anonymkode: 8e8f3...504

Eeeeeh du har tydeligvis NULL peil og bør ikke uttale deg om dette 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, sånn har ikke de tynne det. Jeg er slank, men jeg jobber HARDT for det. Jeg sykler til jobb hver dag, i regn, snø og motvind, over to mil. Jeg trener styrke tre ganger i uken. Jeg går lange turer i oppoverbakke. Jeg tenker konstant på den sjokoladen, det glasset med vin eller brus eller øl. Jeg utsetter og begrenser hva jeg spiser. Fyller halve tallerkenen med salat, selv om jeg har mer lyst på ris. Det KOSTER. Men det er verd det :)

Anonymkode: 0aa9e...e2f

Det er ikke trenings som gjør folk slanke , men matinntaket . 

Du sier du begrenser matinntaket , jepp der har du svaret på hvorfor du holder deg slank . 

Trening er gram , kiloen tar man"  av seg på.kjøkkenet " heter det ... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er normalvektig men skulle veldig gjerne slippe å ha å konstant støy om mat og måltider i hodet. Ser flere svarer nogenlunde det samme så det å ha det så stille som mysimba gjør det for deg er ikke normalt for alle normalvektige/tynne mennesker. 

Anonymkode: 6b9cf...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi rundt 20 og skulle ønske jeg kunne slippe mat kaoset i hodet hele tiden. Noe jeg må forholde meg til 24/7. Står på 2 medisiner som øker matlysten veldig. Så dessverre må jeg bare stå at det er sånn 🙃

Anonymkode: ccaaa...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 14.39):

Virker som mange ikke aner hvor enormt mye fysisk aktivitet og fokus på kosthold som kreves for å fortsette å være tynn. Jeg er tynn, alltid vært det. Det er ikke bare det at jeg går lange turer daglig, trener, går i fjellet og andre aktiviteter.. det er også alt som skjer i mellom de øktene. Jeg sitter ikke på sofaen mye når jeg er hjemme, jeg tar nesten aldri rulletrapper og heis, jeg holder meg i mye bevegelse i stua hjemme.. det er liksom bare en livsstil av å alltid holde kroppen gående hele tiden i våken tilstand. Det hjelper ikke mye å gå tur en time om dagen om du sitter på ræva 23 timer. Jeg er så lei av å høre hvor heldig jeg er som er tynn. Jeg holder kroppen min tynn med å alltid holde meg aktiv. 

Anonymkode: a0d17...979

Ganske mange overvektige er også svært aktive i dagliglivet. Mange av dere som svarer her ser ut til å gå utfra at de som har noen kilo ekstra er late og inaktive.

Dette forsterker jo stigmaet mange overvektige føler på.

Anonymkode: 7fbd6...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber hardt for å holde vekten nede. Har spist forsiktig i helgen og trent både lørdag og søndag. I morgen skal jeg ta 1 times løpetur hvis formen tillater det, og så skal jeg unne meg skikkelig middag og kanskje en is. 

Anonymkode: 13ff6...19f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.24):

Dette endrer seg når vedkommende blir eldre. Over 40 år og kiloene sniker seg på. Spis dere mette på vanlig mat. 

Anonymkode: 0823c...a28

Han er 50 

Anonymkode: 2014e...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.01):

I dag begynte jeg på mysimba. Etter 30 år med forsøk på slanking, skam, selvhat, spiseforstyrrelse, fedme, psykologer, kurer, dietter, treningsopplegg, penger ut av vinduet, mer selvhat og frustrasjon, så har jeg nå fått noen små blå piller. Jeg tok en i dag tidlig. Og det ble stille… 

Normalt sett på denne tiden av døgnet ville jeg cravet hva som helst. Aller helst skulle jeg hadde godteri, sammen med en god kopp te. I løpet av en vanlig dag er mat og godis det første jeg tenker på når jeg våkner. Fet mat, søt mat. Det er det kroppen min brøler etter, til enhver tid, hele døgnet. En smågodtpose i et skap på kjøkkenet gjør at jeg kommer meg gjennom dagen med masete unger og uendelig med gjøremål. Kommer det besøk må det to poser til. Den eneste måten å få hodet til å holde kjeft på i et par minutter, er å spise noe. 

Og nå er det stille. Det er helt, helt stille. Jeg spiser ikke noe, ikke tyggis engang. Jeg har ingen behov for noe som helst. Og det slår meg, er det sånn alle tynne har det? Har dere ikke den stemmen som konstant brøler at dere må spise noe, helst sjokolade? Den stemmen som ALDRI holder kjeft, uansett hva jeg gjør? Den stemmen som kan tvinges ned på et minstenivå ved hjelp av lavkarbo og ekstrem vilje, men som aldri er helt stille? Den stemmen som sier at den eneste måten å føle lykke på er ved å spise? 

Hvis dette er sånn alle andre har det, så skjønner jeg godt hvorfor så mange sier «det er bare å spise litt mindre og trene litt mer!»…

Anonymkode: 53bfa...d71

Ja. Sånn er det faktisk for de fleste som alltid har vært tynne. 🩷

Anonymkode: e0456...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 15.04):

Pillene funker ikke sånn og du merker ikke virkning så fort. Jeg har gått på Mysimba litt over et år. Og for noe dritt, de sluttet virke og etter det så bllir en sulten som aldri før, får en vanvittig matlyst og lsyst å spise 24/7, aldri noen gang hatt lignende. Og hører flere har hatt det samme, ,akkurat som om noe er kortsluttet og en kan spise og spise. 

Så det du skriver bli bare for dumt

Anonymkode: 2e5ae...b12

Helt uenig. Jeg gikk på de i nesten 3 år og hadde god effekt hele tiden. Akkurat som ts beskrev- det blir ikke det jaget i hodet. 
Etterhvert gikk jeg over på vedlikeholdsdose som jeg etterhvert kuttet. 
Klarer å holde vekten-  men det ervanskeligere nå pga tanker om mat 24/7....

Anonymkode: af21e...918

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...