AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:45 #101 Del Skrevet mandag kl 20:45 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.04): Høres ut som selvsuggesjon. Mysimba virker ikke på den måten. Anonymkode: b7ea9...8c3 Merkelig, for sånn var det hos meg! Bortsett fra at jeg ikke nødvendigvis trengte sjokolade, bare var konstant sulten. Tror ikke folk innser hvordan hormoner påvirker kroppen. Men det er jo så enkelt å skylde på de late tjukkasene heller enn å lese seg opp på forskning ☺️ Anonymkode: ff1ed...517 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet mandag kl 21:01 #102 Del Skrevet mandag kl 21:01 Jeg blir småprovosert av de her som skriver at de er tynne men utøver sterk kontroll ift mat og trening. Ja det er mulig du/dere får det til, men det hjelper ikke de som ikke klarer det.Det blir gjort til en slags prestasjon, hvir man enten «lykkes eller «mislykkes». Har man et kontrollregime over matinntak og trening er heller ikke det særlig hyggelig. Det handler ikke om å «få til», men om å ha det bra. Å finne noe som fungerer, helst med nok sunn mat, ingen sulting, og en mosjonsform man liker å gjøre uten å gå lei.. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:01 #103 Del Skrevet mandag kl 21:01 Her er det ingen stemme som roper etter søt og fet mat lenger. Men den var der konstant da jeg var overvektig og spiste usunt. Kjenner meg veldig godt igjen i det Berit Nordstrand skriver om: "Når du spiser søtsaker, styrker du visse tarmbakterier i bakteriefloraen i tarmen, nemlig de sukkerelskende tarmbakteriene. Litt på samme måte som Karius og Baktus roper etter loff med sirup på, danner disse tarmbakteriene et intenst «hylekor», som roper etter mer søtt". Nå spiser jeg sunt, og kroppen craver bær og nøtter liksom. Veldig fascinerende! Anonymkode: 1e457...fe3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:04 #104 Del Skrevet mandag kl 21:04 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.04): Høres ut som selvsuggesjon. Mysimba virker ikke på den måten. Anonymkode: b7ea9...8c3 Jo, i starten er det akkurat sånn Anonymkode: e83e7...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:11 #105 Del Skrevet mandag kl 21:11 Jeg er normalvektig og tenker på mat konstant. Anonymkode: 75ffe...efb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:22 #106 Del Skrevet mandag kl 21:22 Har gått på Wegovy i 6 måneder, og det har vært akkurat som å slå av en bryter fra første uke. All matstøyen ble borte, ante ikke at jeg egentlig gikk rundt å tenkte på mat alle våkne timer i døgnet, før alle de tankene plutselig var stille. Det er helt fantastisk at en medisin kan gjøre det. Og all selvforakten jeg har hatt mot meg selv fordi jeg ikke har klart å vedlikeholde vektnedgang før, innser jeg at er helt ubegrunnet. Jeg er faktisk ikke et ubrukelig vrak, jeg har bare en kropp som ikke er sammensatt på samme måte som de som er naturlig tynne. Nå er faktisk vektnedgang og vedlikehold så lett som en lek. Anonymkode: acb5b...5e3 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:21 #107 Del Skrevet tirsdag kl 09:21 Jeg har vært som deg ts, spist masse godteri spredt utover dagen for å roe hjernen og fordi jeg trengte når barna maset, når det var stress fra jobb, når jeg var glad/sint/trist og når det var kveld, etter middag etc. Brukte smågodt rett og slett som dop, på samme måte som da jeg røyket for 20 år siden! Det er en avhengighet, som er selvforsterkende og vanskelig å komme ut av. Jeg går nå på wegovy, er snart normalvektig (fra fedme kategori 2), og fokuserer på å legge om vaner og ikke småspise. Jeg tror sånne som oss har et indre behov etter stimuli (adhd-lignende dopaminjag), og dette kan det godt være tynne også har, men at de evt kompenserer med mindre kaloriinntak, mer trening e.l. Wegovy, Mysimba etc roer ned dopaminresponsen slik at man ikke får lyst på disse triggerne, og det er et superbra verktøy. Jeg ser for meg at dette kan være med å hjelpe meg resten av livet, selv om jeg også er fristet til å prøve å klare meg uten (evt mikrodosere). Masse lykke til! Anonymkode: a0565...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:27 #108 Del Skrevet tirsdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.01): I dag begynte jeg på mysimba. Etter 30 år med forsøk på slanking, skam, selvhat, spiseforstyrrelse, fedme, psykologer, kurer, dietter, treningsopplegg, penger ut av vinduet, mer selvhat og frustrasjon, så har jeg nå fått noen små blå piller. Jeg tok en i dag tidlig. Og det ble stille… Normalt sett på denne tiden av døgnet ville jeg cravet hva som helst. Aller helst skulle jeg hadde godteri, sammen med en god kopp te. I løpet av en vanlig dag er mat og godis det første jeg tenker på når jeg våkner. Fet mat, søt mat. Det er det kroppen min brøler etter, til enhver tid, hele døgnet. En smågodtpose i et skap på kjøkkenet gjør at jeg kommer meg gjennom dagen med masete unger og uendelig med gjøremål. Kommer det besøk må det to poser til. Den eneste måten å få hodet til å holde kjeft på i et par minutter, er å spise noe. Og nå er det stille. Det er helt, helt stille. Jeg spiser ikke noe, ikke tyggis engang. Jeg har ingen behov for noe som helst. Og det slår meg, er det sånn alle tynne har det? Har dere ikke den stemmen som konstant brøler at dere må spise noe, helst sjokolade? Den stemmen som ALDRI holder kjeft, uansett hva jeg gjør? Den stemmen som kan tvinges ned på et minstenivå ved hjelp av lavkarbo og ekstrem vilje, men som aldri er helt stille? Den stemmen som sier at den eneste måten å føle lykke på er ved å spise? Hvis dette er sånn alle andre har det, så skjønner jeg godt hvorfor så mange sier «det er bare å spise litt mindre og trene litt mer!»… Anonymkode: 53bfa...d71 Nei, alle må nok jobbe med seg selv. Og gjøre gode vaner 😊 Husk det når du en gang må slutte på kuren. Begynn nå, så du ikke raser opp igjen når du er ferdig med kuren. Det er lett å gå tilbake til gode dårlige vaner 😊 Anonymkode: b1782...3ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:28 #109 Del Skrevet tirsdag kl 09:28 Ja, og jo bedre jeg spiser og jo mer jeg trener, jo lettere er det. Men jeg har et problematisk forhold til alkohol som jeg må stagge, så vi har gjerne alle vårt, kan du trøste deg med! For meg er fet mat og godis digg innimellom, men jeg har vel omtrent aldri one craving. Å få et glass øl eller rødvin på kvelden, derimot, det har jeg alltid lyst på. Anonymkode: 0006e...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:49 #110 Del Skrevet tirsdag kl 09:49 Fighter83 skrev (På 29.3.2025 den 14.46): Høres mest ut som ADHD dette du sliter med ang hva du sier hodet jobber med og ut fra hvor stille det har blitt. Men så urolig flott at medisinen du får nå fungerer på flere plan tenker jeg 👏 Mysimba sitt anti depresjons komponent brukes faktisk i usa som adhd medisn for dem som ikke kan ta sentral stimulerende middler Anonymkode: 72d44...903 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:55 #111 Del Skrevet tirsdag kl 09:55 missLynch skrev (12 timer siden): Jeg blir småprovosert av de her som skriver at de er tynne men utøver sterk kontroll ift mat og trening. Ja det er mulig du/dere får det til, men det hjelper ikke de som ikke klarer det.Det blir gjort til en slags prestasjon, hvir man enten «lykkes eller «mislykkes». Har man et kontrollregime over matinntak og trening er heller ikke det særlig hyggelig. Det handler ikke om å «få til», men om å ha det bra. Å finne noe som fungerer, helst med nok sunn mat, ingen sulting, og en mosjonsform man liker å gjøre uten å gå lei.. TS spør jo selv, «er det sånn alle tynne har det», og de tynne svarer nei, hvorfor er det noe å bli sur for? Anonymkode: cc593...143 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:31 #112 Del Skrevet tirsdag kl 17:31 missLynch skrev (20 timer siden): Jeg blir småprovosert av de her som skriver at de er tynne men utøver sterk kontroll ift mat og trening. Ja det er mulig du/dere får det til, men det hjelper ikke de som ikke klarer det.Det blir gjort til en slags prestasjon, hvir man enten «lykkes eller «mislykkes». Har man et kontrollregime over matinntak og trening er heller ikke det særlig hyggelig. Det handler ikke om å «få til», men om å ha det bra. Å finne noe som fungerer, helst med nok sunn mat, ingen sulting, og en mosjonsform man liker å gjøre uten å gå lei.. Jeg er helt enig med deg at det ikke er hyggelig. Har tidligere hatt anoreksi og dessverre henger kontrollen igjen selv om jeg er frisk på papiret. Jeg er jo nå innenfor normalen og diagnosen er fjernet, men skal ærlig innrømme at jeg synes det hadde vært deilig å slippe tanker om mat 24/7. 😊 så svaret mitt er dermed at for meg er det ikke sånn. Kan ikke svare for andre enn meg selv 😊 Anonymkode: ccaaa...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:46 #113 Del Skrevet tirsdag kl 17:46 Jeg er ikke spesielt sulten av meg. Jeg må trene styrke før jeg får opp appetitten. Styr med mat går for meg på temperatur og tekstur. Av og til når jeg har blitt for undervektig går hodet «matberserk», da er det litt likt det TS beskriver som hennes normale hode. Jeg strever altså med at jeg helst har høyt aktivitetsnivå, altfor ofte har vansker med å ordne meg mat og laber appetitt. Av og til drømmer jeg om at de kan sjekke etter og finner at jeg produserer for lite av noe av det som gir matlyst, så får jeg ei pille og deretter spiser jeg villig til jeg er langt inne på normalvektsskalaen. Anonymkode: e5e0e...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
veronica<3 Skrevet tirsdag kl 21:53 #114 Del Skrevet tirsdag kl 21:53 Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt. veronica<3, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:23 #115 Del Skrevet onsdag kl 12:23 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.42): Nei, ingen "medisiner" virker plutselig sånn, så dette er placebo/innbilning. Jeg er selv slank (med litt godvilje), men er nødt til å velge riktig hele tiden. Dersom jeg kun skulle spist det jeg hadde mest lyst på, hadde jeg vært bælfeit. Vekta ligger i hodet og den varige livsstilen, ikke i en pille eller sprøyte. Anonymkode: 8e8f3...504 GLP-1 virker sånn på mange. ADHD-medisiner virker sånn på mange. Anonymkode: 27a37...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:49 #116 Del Skrevet torsdag kl 17:49 Happyflopp skrev (På 29.3.2025 den 23.14): Det er ikke trenings som gjør folk slanke , men matinntaket . Du sier du begrenser matinntaket , jepp der har du svaret på hvorfor du holder deg slank . Trening er gram , kiloen tar man" av seg på.kjøkkenet " heter det ... Matinntaket har også betydning, så klart. Men det skrev jeg jo også, at jeg har veldig lyst på vin, sjokolade og en hel mengde andre ting. Hele tiden. Men jeg begrenser meg. Det er ikke farlig å være sulten. Min trening er definitivt ikke gram. Jeg er veldig aktiv og har en sterk, definert kropp. Det får man ikke av å begrense matinntaket. For meg handler trening også om å forebygge skader gjennom å bygge muskler. I tillegg fører økt muskelmasse til økt forbrenning. Anonymkode: 0aa9e...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #117 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Jeg er slank. Har ikke den «stemmen» du snakker om. Hvis jeg får lavt blodsukker kan jeg hive i meg raske karbohydrater, men kun for å ikke skjelve og føle meg svak og svimmel. Hvis jeg hiver i meg en sjokolade nyter jeg på ingen måte smaken. Føles bare usunt og lettvint. Jeg kjøper aldri smågodt til meg selv. Kan spise rester fra barnas lørdagsgodt, men kkke ellers. Spiser et lite stykke kake hvis jeg får det servert, men kjøper så og si aldri slik mat til meg selv. Men jeg spiser en stor varm lunsj på jobb, og så spiser jeg middag. Kanskje jeg tar en yoghurt før jeg legger meg hvis jeg kjenner på sult. Anonymkode: 57f3e...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:04 #118 Del Skrevet torsdag kl 18:04 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 23.22): Har gått på Wegovy i 6 måneder, og det har vært akkurat som å slå av en bryter fra første uke. All matstøyen ble borte, ante ikke at jeg egentlig gikk rundt å tenkte på mat alle våkne timer i døgnet, før alle de tankene plutselig var stille. Det er helt fantastisk at en medisin kan gjøre det. Og all selvforakten jeg har hatt mot meg selv fordi jeg ikke har klart å vedlikeholde vektnedgang før, innser jeg at er helt ubegrunnet. Jeg er faktisk ikke et ubrukelig vrak, jeg har bare en kropp som ikke er sammensatt på samme måte som de som er naturlig tynne. Nå er faktisk vektnedgang og vedlikehold så lett som en lek. Anonymkode: acb5b...5e3 Det er så teit å tenke at «naturlig tynne» har det lett som en lek. Selvfølgelig er det lett når du går på medisiner for å slukke matsug. Det betyr ikke at samtlige som ikke trenger medisiner ikke er sugne på mat, seriøst. Anonymkode: e0f3b...3c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet torsdag kl 21:29 #119 Del Skrevet torsdag kl 21:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Matinntaket har også betydning, så klart. Men det skrev jeg jo også, at jeg har veldig lyst på vin, sjokolade og en hel mengde andre ting. Hele tiden. Men jeg begrenser meg. Det er ikke farlig å være sulten. Min trening er definitivt ikke gram. Jeg er veldig aktiv og har en sterk, definert kropp. Det får man ikke av å begrense matinntaket. For meg handler trening også om å forebygge skader gjennom å bygge muskler. I tillegg fører økt muskelmasse til økt forbrenning. Anonymkode: 0aa9e...e2f Nå var dette snakk om vekt nedgang da..m Definerte muskler om veltrent kropp får man ikke synlig uten å gjerne fett , ergo , matinntaket teller mest . Kilo vs gram. Det skal mye trening til for en vanlig slapp nordmann forbrenne 2-3 sjokolader , 4 skiver brød med ost , litt brus og litt kjeks ... Lett velge bort og du unngår 2000 tomme kalorier uten løfte en finger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå