Gå til innhold

Er så redd for krybbedød

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby er 8 mnd. Trodde redselen skulle avta etterhvert, men er fortsatt utrolig redd for krybbedød. Baby legger seg kl 19, må opp å sjekke henne flere ganger før jeg selv legger meg (22/23-tiden). Om samboer går opp for å sjekke, sitter jeg med en klump i magen og bare venter på at han skal rope ut at hun er dø.. Jeg våkner også flere ganger om natten for å sjekke henne. Begynner å bli slitsomt. Er dette normalt? Noen som har noen gode tips? 

Anonymkode: 253d6...482

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babycall med kamera eventuelt? Så du slipper å gå inn for å sjekke hver gang. 

Vi har en owlet-sokk til vår, som måler puls og okaygenmetning og varsler hvis det er noe. Koster en del, men verdt det for ro i sjelen. 

Anonymkode: 35871...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha kant rundt sengen, ikke bamser i sengen, bruk sovepose. Da har du minimert sjansen så mye du kan. 

Anonymkode: 3549c...69a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kamera med video da kunne jeg se han pustet og, så sær var jeg, men det anbefales. Nå sov min helst på meg da men de få gangene han sov uten meg så ville jeg ha kontroll. :P 

Her i nabolaget hadde vi et barn som døde når hen var 2.5 år og de ble konkludert med "krybbedød" så jeg følte ikke man ble sikker når de ble større heller.

Anonymkode: 38514...d98

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig eller sånn det "skal" være men om det er en trøst så hadde jeg det likt.

Jeg hadde nok det som på engelsk kalles post partum anxiety. Har slitt med angst hele livet så ikke så overraskende at jeg fikk det etter fødsel og, og da med veldig fokusert på baby og om hun skulle dø i søvne. Jeg sjekket også hele tiden når hun sov i vogn når vi gikk tur, at hun pustet og ikke var for varm. Så jo at ingen andre jeg trillet med holdt på sånn :(

Angrer på at jeg ikke kjøpte owlet-sock eller kamera-babycall fra starten av.. Alle sa at det ikke var nødvendig at man ikke ble mer trygg med det osv så jeg lot være og så føltes det for sent å kjøpe det etter noen måneder, men jeg tror det hadde hjulpet meg.

Anonymkode: 78fc9...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde nok også snakke med noen, kanskje det finnes noe lavterskel hjelp man kan få via helsestasjonen eller noe?

Anonymkode: 78fc9...25a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hysterisk, snakk med noen profesjonelle slik at du kan ha glede av babytiden i stedet for dette...

Anonymkode: 8d708...d4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig redd. Ungen var to år gammel og fortsatt sjekket jeg stadig om han pustet. Født med lav vekt, litt tidlig og gutt - alt er risikofaktorer. Jeg håper de snart lager en test eller noe som viser at ungen er predisponert. For de vet jo nå at det ikke er alle nyfødte, det er bare noen som faller så dypt i søvn at de kan glemme å puste. Men ja, det finnes dingser for å følge med.. 
ps, sover ungen bra om natten? Hvis søvnen er elendig, våkner hver time eller to, så er jo det for så vidt bra tegn.

Anonymkode: 5c14b...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var veldig redd. Ungen var to år gammel og fortsatt sjekket jeg stadig om han pustet. Født med lav vekt, litt tidlig og gutt - alt er risikofaktorer. Jeg håper de snart lager en test eller noe som viser at ungen er predisponert. For de vet jo nå at det ikke er alle nyfødte, det er bare noen som faller så dypt i søvn at de kan glemme å puste. Men ja, det finnes dingser for å følge med.. 
ps, sover ungen bra om natten? Hvis søvnen er elendig, våkner hver time eller to, så er jo det for så vidt bra tegn.

Anonymkode: 5c14b...a0e

Baby har våknet hver 3. time tidligere, men har nå siste tiden sovet natten gjennom. Helt til jeg plutselig vekker henne i panikk og halvsøvne fordi jeg innbiller meg at hun ikke puster 🙃

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby har våknet hver 3. time tidligere, men har nå siste tiden sovet natten gjennom. Helt til jeg plutselig vekker henne i panikk og halvsøvne fordi jeg innbiller meg at hun ikke puster 🙃

Akkurat det er nok ganske vanlig. Man blir smårar av søvnmangel. Jeg har flere ganger våknet på rygg og trodd at jeg har sovnet med baby på brystet og kavet noe voldsomt for å lete etter babyen (som lå trygt og godt i senga si), og har hørt andre si det samme. Har også drømt at babyen har sovnet under amming og at baby ble kvalt av dyna mi etc. Jeg er ikke mer enn normalt engstelig for krybbedød og likevel drømmer jeg slike rare ting altså, og det kan gjøre at jeg vekker baby på natten mens jeg ikke er helt meg selv. 

Men jeg sjekker han ikke fra han legger seg til jeg legger meg med mindre jeg hører noe på babycallen. Den slår ut ved det minste bevegelse, så føler meg trygg på det. Det skjer jo ikke akkurat ofte at babyer bare dør sånn uten at de engang blir kvalt eller blir overopphetet etc, så hvis man har et trygt sovemiljø er mye gjort.

Anonymkode: a7ca8...5dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker fortsatt gutten min som er 2 år , har heldigvis kamera 😅 spesielt etter han begynte med pute denne uka🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta melatonin, så sovner du lettere. Det hjalp meg ut av den det litt hysteriske bobla man havner i etter fødsel. Man må lære seg å sove igjen rett og slett. Eller invester i noe som overvåker pust, så slipper du å ligge å være redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Baby er 8 mnd. Trodde redselen skulle avta etterhvert, men er fortsatt utrolig redd for krybbedød. Baby legger seg kl 19, må opp å sjekke henne flere ganger før jeg selv legger meg (22/23-tiden). Om samboer går opp for å sjekke, sitter jeg med en klump i magen og bare venter på at han skal rope ut at hun er dø.. Jeg våkner også flere ganger om natten for å sjekke henne. Begynner å bli slitsomt. Er dette normalt? Noen som har noen gode tips? 

Jeg tenker dette er utenfor det normale. Og at det må være uhyre slitsomt for deg! (Og for mannen din, som sikkert våkner når du står opp flere ganger om natta). 

Jeg ville snakket med helsestasjonen jeg, det er i våre dager uhyre sjeldent med krybbedød! 

Anonymkode: 1843d...3d4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest meg opp på krybbedød. Hvilke faktorer som spiller inn som alkohol, snusing, røyking, utrygg samsoving, osv.

Også hadde jeg begynt med trygg samsoving med å følge LUB.no sine råd for gjennomføring.

Jeg hadde angst for krybbedød ettersom jeg kjenner noen som mistet barnet sitt i krybbedød. For meg hjalp det å lese forskning som er gjort. I England er det blant annet flere studier om krybbedød. Jeg endte opp med trygg samsoving som har hjulpet for angsten. Morsinstinktet er sterkt, så lenge du ikke bedøver det med alkohol, snus og røyk, så hvis du samsover etter anbefalingene vil du våkne hvis det er noe.

Anonymkode: 51fe8...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...