Gå til innhold

Flytte til et mindre sted, f.eks. Lofoten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er fra en stor by i Nord-Norge, og har nesten all familie der. Vi er ikke den mest sammensveisede familien (verken på min eller sambo sin side), men føler så klart på en verdi og trivsel for det om. Men, vi har lyst å flytte til et mindre sted, gjerne i Lofoten. Det vil bli ca. seks timers kjøring til hjemstedet. Vi drømmer om et landlig liv med barna som nå er 2 og 4 år, og synes det ser helt fantastisk idyllisk ut å leve på den måten. Altså et litt saktere liv, med mer tid og råd. Noen som har egen erfaring eller vet om andre som har gjort noe lignende, og hvordan gikk det? 
Noen som har erfaring med tettsteder i Nordland? 

Anonymkode: e08ca...099

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor selv landlig men dog nærme en storby, og har dermed alle muligheter samt familien relativt nær.... Men jeg bodde selv mer utkantslig før jeg traff kona.... 

Jeg liker godt det å ta et steg tilbake og ikke ha så mye stress og jag som det er å bo nærme byen.... 

Det viktigste spørsmålet blir dog... Hvor viktig familien er for dere, og evt. hvor mye dere bruker familien på nåværende tidspunkt... 

Før eller siden MÅ dere lage deres egen familie og finne ut hvilke tradisjoner som er viktig... Om dere likevel ikke ser familien så ofte spiller det ikke så mye rolle om dere bor vegg i vegg eller lenger vekk.... 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok med barna og bodde ett år i Lofoten. Det var et langsommere liv, men vi måtte likevel gå på jobb og gjøre de daglige tingene som må være med i et småbarnsliv. Vi gikk masse på ski, sparkføre var godt, vi fikk være med på lofotfisket og vi gikk på fjellturer. Bodde nær en flyplass slik at vi enkelt kunne reise bort (besøke familie) for ei helg. Kjørte også til Harstad innimellom for Grottebadet eller ei byhelg på hotell. 

Utgangspunktet var kun ett år, og vi begge følte på behov for en jobb som ga mer «innhold» enn det vi fikk der, mer stimuli enn bare lønna hver måned. Og så savnet vi nær familie, besteforeldrene var sterkt savnet.  Så selv om vi ikke lenger bor i Lofoten, er vi der hvert år på ferie eller på besøk hos venner som vi fikk. 

Anonymkode: efda9...918

AnonymBruker
Skrevet

Lofoten blir overfyllt om sommeren, og nå også om vinteren. 

Ville heller valgt Steigen.

Anonymkode: d97cd...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lofoten blir overfyllt om sommeren, og nå også om vinteren. 

Ville heller valgt Steigen.

Anonymkode: d97cd...204

Signerer denne 100% som noen som er nordfra og har kjenninger i Lofoten. Ved mindre du vil sette pris på kinesere i feil fil på glatta og folk som setter opp telt i hagen din på sommeren, dropp Lofoten. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra Tromsø til Harstad da ungene var 5 og 7. Ingen familie her, men vi har bygd opp et bra nettverk, noe som er lett når man har små barn. 

Borkenes i Kvæfjord kan være et alternativ.

Eller Stokmarknes. Der har vi vært noen ganger, virker som et lite sted med bra driv. Ikke helt oversvømt av turister, og nært både flyplass og hurtigruta.

Andøya er også veldig vakkert. 

Jeg ville ikke flyttet til Lofoten.

Anonymkode: 67b2b...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...