Gå til innhold

Bodyshaming av tynne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle vet at det ikke er greit å bodshame overvektige. Men hvorfor er det tilsynelatende greit å bodyshame tynne? Også her på KG er dette utbredt. Hva er årsaken? 

Lurer oppriktig.

Anonymkode: 3d65a...2db

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen folk ser på det som et luksusproblem eller ikke et problem i det hele tatt. Å være tynn blir sett på som idealet av mange, særlig de overvektige. Akkurat som man ikke kan være for rik, eller for tynn osv... 

Endret av Castor Troy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overvektige innehar jo dårlige kvaliteter som manglende selvkontroll/beherskelse, de går for å være dumme som ikke skjønner konseptet «kalorier inn - kalorier ut» osv. 

Anonymkode: f40e9...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vist greit å spenne oppover men ikke nedover. Med det sagt synes jeg begge deler er like tåpelig. Mobbing er og blir mobbing uansett hvem som mobbes, 

Anonymkode: 76b62...43a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har med uhell som barn/ungdom bodyshamet tynne jenter/venninner, og har ikke skjønt alvoret at tynne mennesker også kan bli lei seg og slite med å finne fine klær til kropp og føle seg mindre verdt for de er for tynne.

Anonymkode: 183a9...ca2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vist greit å spenne oppover men ikke nedover. Med det sagt synes jeg begge deler er like tåpelig. Mobbing er og blir mobbing uansett hvem som mobbes, 

Anonymkode: 76b62...43a

Enig i at begge deler blir veldig feil. Men man spenner ikke nødvendigvis oppover når man bodyshamer tynne. Ikke alle tynne er det av selvvalgte årsaker, noen har komplekser for det (f eks ønsker seg mer former etc), eller man kan ha en sykdom, og da skjønner jeg ikke hvorfor disse i tillegg skal shames.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en uting. Som naturlig tynn har jeg fått litt av hvert slengt i ansiktet fra overvektige venninner, fornærmelser forkledd i omsorg, kommentarer som «ikke var ment sånn», nedsnakking av modellkropper og diskusjoner om «ekte kvinner» og hva «ekte menn» liker. Det verste jeg hørte var kanskje at små pupper og tynn kropp på voksne damer nærmest var pedofilt å bli tiltrukket av.

Jeg tror de tenker at det er greit fordi de selv har fått kommentarer på egen kropp, men personlig har jeg aldri sagt et vondt ord om overvektige, så det kjennes urettferdig. Enkelte blir blodig fornærmet om jeg våger å snakke om mat og at jeg har spist usunt en periode, som om de har enerett på temaet, sitter ofte igjen med følelsen av at det blir feil uansett. Gud forby at jeg skulle nevne at jeg er glad i mat, for det er visst umulig for noen med min vekt. Har i stor grad kuttet ut venner som sliter med overvekt, for det blir for sårt for alle parter og ender opp med å føles giftig. 

Og nå kommer sikkert noen til å bli trigget av dette innlegget også, og mene at jeg med mine tynne privilegier bare kan klappe igjen og være glad for at jeg ikke sliter med overvekt. Men det at du føler at du sparker oppover, betyr ikke at det er sant. Å være tynn er ikke roten til alt som er godt og bra, det er bare kropp.

Anonymkode: 6ecf1...6a9

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Overvektige innehar jo dårlige kvaliteter som manglende selvkontroll/beherskelse, de går for å være dumme som ikke skjønner konseptet «kalorier inn - kalorier ut» osv. 

Anonymkode: f40e9...b56

Enig, tar det egentlig som en kompliment når jeg ser/leser om bodyshaming av slanke, det blir bare for dumt. 

Anonymkode: 4b63c...30a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en uting. Som naturlig tynn har jeg fått litt av hvert slengt i ansiktet fra overvektige venninner, fornærmelser forkledd i omsorg, kommentarer som «ikke var ment sånn», nedsnakking av modellkropper og diskusjoner om «ekte kvinner» og hva «ekte menn» liker. Det verste jeg hørte var kanskje at små pupper og tynn kropp på voksne damer nærmest var pedofilt å bli tiltrukket av.

Jeg tror de tenker at det er greit fordi de selv har fått kommentarer på egen kropp, men personlig har jeg aldri sagt et vondt ord om overvektige, så det kjennes urettferdig. Enkelte blir blodig fornærmet om jeg våger å snakke om mat og at jeg har spist usunt en periode, som om de har enerett på temaet, sitter ofte igjen med følelsen av at det blir feil uansett. Gud forby at jeg skulle nevne at jeg er glad i mat, for det er visst umulig for noen med min vekt. Har i stor grad kuttet ut venner som sliter med overvekt, for det blir for sårt for alle parter og ender opp med å føles giftig. 

Og nå kommer sikkert noen til å bli trigget av dette innlegget også, og mene at jeg med mine tynne privilegier bare kan klappe igjen og være glad for at jeg ikke sliter med overvekt. Men det at du føler at du sparker oppover, betyr ikke at det er sant. Å være tynn er ikke roten til alt som er godt og bra, det er bare kropp.

Anonymkode: 6ecf1...6a9

Godt skrevet. Du beskriver godt det som ligner mine opplevelser. Særlig den om hva menn foretrekker har jeg fått høre en del.  Nå tenker jo jeg at menn er forskjellige og foretrekker ulikt, og min kropp er heller ikke til for å tilfredsstille menn, uansett.

Jeg har heller aldri kommentert kroppen til en som er overvektig, det er utenkelig for meg, rett og slett.

Det er bare de overvektige som har rett til å klage over at de ikke finner klær som passer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke greit, verken den ene eller andre veien. 

Anonymkode: 0863b...785

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme SÅ mange ganger! 

Jeg har blitt kalt stankelbein, pinne, beinrangel og skjelett. Kommentarer som «spiser du ikke?» eller som en over her skrev «ekte kvinner har former» og annet oppgulp. Det er liksom helt innafor. Jeg har aldri kalt en overvektig noe stygt, men fy flate så mye møkk jeg har fått slengt etter meg av særlig overvektige. 

Hvis jeg hadde svart med samme mynt hadde jeg vært et forferdelig menneske. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke sett på som like ille, derfor blir det mer akkseptabelt å bodyshame dem. hmo6etpd2ip11.jpg?width=374&auto=webp&s=

Anonymkode: 126cd...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...