Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vinter har eg trent ein kombinasjon av kondisjon og styrke. Men eit av måla med styrketreninga har vore å kunne springe meir. Det har vore litt problematisk pga. skade i ein menisk. Kva styrketrening proriterer andre her inne som driv med springing/løping? Eg syns styrketrening tek mykje tid, når det er kondisjonstrening som er kjekkast. Nokon tips til kva styrkeøvingar ein BØR prioritere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge en instruktør på ene gruppetimen jeg går på sa at ene øvelsen var spesielt god for de som er glad i å løpe. Dette er utfall bakover fra stepkasse. Gjerne med vekter. Hun ønsker også at vi tar litt i når vi løfter beinet opp igjen, ta litt sats liksom. Vanskelig å forklare. men google utfall bakover fra stepkasse. Fant en video der.

Anonymkode: 5754a...309

Skrevet

Ettbens knebøy, tåhev, diverse varianter av utfall, step ups (med manualer) er noe av det jeg trener for å bedre spenst/fraspark i løpingen. Usikker på hvor mange som lar seg gjennomføre om menisken krangler, det er stort sett øvelser med mye bøy i kneet, men tåhev er en enkel (og kjedelig) øvelse du kan gjøre hvor som helst og som vil trene bakside legg.

AnonymBruker
Skrevet

Tåhev er veldig bra for menisk i hvert fall. Ikke ta utfall hvis det er vondt.

Anonymkode: f0ee6...048

AnonymBruker
Skrevet

Etbeinsøvelser som bulgarsk splittbøy, step ups i ulike varianter, hoftefleksjon i kabel (styrker hofteleddsbøyer), Etbeins RDL i ulike varianter, adduksjon og abduksjon i kabel er alle supre øvelser. Men om du er interessert i å skrelle mest ned ville jeg gått for knebøy og b-stance RDL m/DB, helst i et supersett med en overkroppsøvelse som enarmsroing m/DB og en kjerneøvelse. Tåhev og tibialis raises er også «m廸velser for løpere, kan fint gjøres i supersett. 

Jeg har gått fra mye styrketrening og funksjonell trening til mer løping over de siste årene, og i de periodene hvor jeg løper mest så har jeg en styrkeøkt i uka med tung styrke, da er det 3-5 reps og 3-5 sett avhengig av tiden jeg har tilgjengelig, kun baseøvelser (knebøy, benkpress, militærpress, roing m/stang og markløft) i tillegg til en kortere styrke- og spenstøkt som fokuserer på mer etbeinsøvelser, da gjør jeg step up, bulgarsk splittbøy, hoftefleksjon i kabel og adduksjon + abduksjon, gjør gjerne noe i supersett med pullups, roing eller kjerne for å utnytte tiden best, ligger på 6-8 repetisjoner og 2-3 sett. Spenstøvelser i tillegg, så økten blir ca 1 time med 3 sett. 

Anonymkode: 3f39c...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder skade så må du finne de øvelsene og den belastningen som ikke forverrer men heller jobber med å reparere skaden om det ikke er slitasje. 

Anonymkode: 3f39c...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...