Gå til innhold

Arbeidsgiver har utbetalt for mye lønn og krever tilbakebetaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg hadde mye penger stående i en periode på ett par år la jeg ikke merke til om jeg fikk lønn, hva jeg fikk i lønn eller når jeg fikk lønn. Så ikke på det en eneste gang. Hadde jeg fått for mye eller for lite hadde jeg aldri lagt merke til det. Sjekker virkelig folk lønnsslipp hver måned?

Anonymkode: e4d3d...720

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville tatt dette med fagforbundet du er medlem i. 

Anonymkode: ddc70...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nope. Skjedd med meg og jeg sa bare at dette ikke er mitt ansvar og de får finne ut av det. Hørte aldri noe mer. 

Anonymkode: 13d44...759

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da jeg hadde mye penger stående i en periode på ett par år la jeg ikke merke til om jeg fikk lønn, hva jeg fikk i lønn eller når jeg fikk lønn. Så ikke på det en eneste gang. Hadde jeg fått for mye eller for lite hadde jeg aldri lagt merke til det. Sjekker virkelig folk lønnsslipp hver måned?

Det er ikke vanlig å ikke merke at man får lønn, så jeg tror ikke dine erfaringer er veldig relevant for andre. 

Anonymkode: 41f4b...d96

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ihvertfall full kontroll på hva jeg får inn på konto. Har god lønn, men pengene står ikke bare på brukskonto uten at jeg har oversikt. 

Anonymkode: 6c137...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel et spørsmål om det er sannsynlig at du i god tro ikke har oppdaget at du har fått for mye utbetalt eller ikke, hvorvidt de kan kreve å få det tilbake. Virker noe merkelig å ikke stusse over 25 000 kr for mye utbetalt. Du skriver at saken var uavklart etter ny kontrakt, så det virker litt som du var klar over at det potensielt var en feil? 

Uansert, er det vel en fordel å samarbeide med arbeidsgiver, både mtp videre utvikling der og eventuelle referanser senere? 

Har selv opplevd det å få for mye utbetalt, og sa fra med en gang. Lønningskontoret var veldig takknemlige for det. De har gjort en feil, og vil sikkert være samarbeidsvillige mtp. nedbetalingsplan. 

Anonymkode: 9e50d...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet ikke hva andre gjør, men jeg sjekker lønnsslipp hver måned. Og jeg sjekker årsoppgave mot lønnsslipper.

Anonymkode: 6fad2...8db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min (20 år) fikk utbetalt for høy timesats i 9 måneder i fjor. Hun jobber i en kommunal tjeneste og hadde fått utbetalt 14000 for mye.

Der ble det satt opp et møte og de ble enige om at kommunen dekker 50% og så blir hun trukket 1000 kr i lønn i 7 måneder i år.

Anonymkode: dfa90...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om det er vanlig eller ikke, er irrelevant. At man ikke har sjekket lønnslippen, er ikke et godt nok argument for at man ikke har oppdaget man har fått feil lønn. Tvert om vil det være i arbeidsgivers favør hvis det blir tvist. 

Anonymkode: 9e50d...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor behov for å dele opp tilbakebetalingen hvis du fikk to utbetalinger samtidig? 

Anonymkode: 5f307...868

Fordi arbeidsgiver oppdaget feilen flere måneder etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke betal.

Jobber selv for skien kommune men er ikke rammet av feilen dems.

Det er deres egne skyld for å ikke oppdage det med en gang. Når de ikke har gode nok systemer så må dem taket ut selv. 

Ta kontakt med fagforening.

Anonymkode: 15972...961

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en utbetaling på 25 000,- eller er det flere lønninger med lavere beløper som har vært feil? Det er ganske vesentlig informasjon.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sjekker ikke lønnslipp, men jeg ser hva som går inn og ut av konto. Hvis jeg vanligvis får 40 000,- i lønn, og det plutselig står en transaksjon på 40 000 og en på 25 000 så reagerer jeg. Eller hvos det står "lønn 65 000,-".

Men jeg har aldri så mye stående på lønnskonto at jeg ikke oppdager 25 000,- fra eller to. Jeg flytter det meste av lønn fra brukskonto til regningskonto og sparekonto.

De fleste sjekker nok ikke lønnslipper, men de fleste ser og legger merke til større transaksjoner...

Anonymkode: 0df84...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange svarer skråsikkert her, uten grunnlag. Som nevnt er saken i Skien et godt eksempel på at det ikke er så krystallklart.

Jeg ville kontaktet fagforeningen min for hjelp til å vurdere saken. Hvis du ikke er fagorganisert, sjekk jussbuss eller andre gratis rettshjelpsordninger.

Anonymkode: db56c...fcd

Har man et snev av moralsk samvittighet betaler man tilbake noe som man urettmessig har fått. 
kontakte fag foreningen for å høre om man kan beholde noe som rettmessig ikke er sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Merket du ikke at du hadde 25000 mer å rute med? 

Selvsagt skal du betale tilbake penger som ikke er dine. 

Anonymkode: a75cb...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min arbeidsgiver bare trekker på neste lønn. Aldri slått meg at de ikke har hatt lov. 
Det har vært en del feil opp gjennom årene, jeg jobber også i staten. 
Jeg krever jo etterbetalt om jeg har fått for lite, så er liksom selvfølge å betale om det er motsatt også 

Anonymkode: ca314...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobbet mye ekstra en periode, med tillegg for kveld osv., noe jeg vanligvis ikke gjorde. Så jeg merka ikke at jeg hadde fått for mye. Jeg betalte tilbake med én gang, men etterpå skjønte jeg at det egentlig ikke var så enkelt. 

Anonymkode: 3df96...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør jeg nå? Kan arbeidsgiver kreve dette? Jeg oppdaget det ikke selv. Pengene er brukt opp. Det var i en overgang mellom ulike kontrakter og noe vage avklaringer rundt dette. Må jeg betale tilbake 25.000?

Anonymkode: be5a8...a55

Ja selvfølgelig må du betale tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Jeg har opplevd det samme, og i mitt tilfelle var det 1) arbeidsgiver som hadde gjort en feil 2) vanskelig for meg å forstå ut fra lønnslippen at dette var en feil - altså jeg var i god tro om at dette var riktig. 

Jeg måtte ikke tilbakebetale beløpet. 

Kontakt fagforeningen din og førhør deg her. Det er ikke sikkert at du må tilbakebetale dette. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det super umoralsk å beholde penger som ikke rettmessig er mine. Om noen vippser deg 1000 kroner ved en feiltagelse - beholder du pengene da, selv om avsender har gjort en feil?

Jeg hadde en gang en ansatt som alltid var veldig påpasselig på å sjekke lønnslipp, og var nøye på at dersom det var 1 time for lite utbetalt, så måtte hun få den timen tilbakebetalt på neste lønning (som naturlig er) Hun var ekstremt påpasselig med å følge med på den lønnslippen, så da jeg ved en feiltagelse betalte henne ut for 5 timer for mye en måned, så ble det VELDIG rart at jeg ikke hørte noenting fra den kanten om at en feil var gjort. Sånt synes jeg er nedrig og umoralsk. Hvis rett skal være rett, så skal rett være rett begge veier!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...