AnonymBruker Skrevet 28. mars #41 Del Skrevet 28. mars Min erfaring fra lønningskontor er at vi faktisk ikke kunne kreve tilbake hvis det var feil hos oss, og pengene var brukt i god tro. Vær sikre før dere svarer her, hva man antar er korrekt er ikke nødvendigvis lovmessig riktig. Anonymkode: 09f41...b49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #42 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skal stå i kontrakten din. Anonymkode: f2f8a...bea Nei, den standardsetningen som er med i kontrakter på dette har ikke holdt vann i retten. Arbeidsgiver kan ikke legge inn en standardtekst på dette med hjemmel i lov. Anonymkode: 09f41...b49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #43 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring fra lønningskontor er at vi faktisk ikke kunne kreve tilbake hvis det var feil hos oss, og pengene var brukt i god tro. Vær sikre før dere svarer her, hva man antar er korrekt er ikke nødvendigvis lovmessig riktig. Anonymkode: 09f41...b49 Virker som de fleste svarer ut ifra et moralsk ståsted, og ikke faktisk lovverk. Anonymkode: 41f4b...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #44 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Virker som de fleste svarer ut ifra et moralsk ståsted, og ikke faktisk lovverk. Anonymkode: 41f4b...d96 Ja.. Anonymkode: 09f41...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #45 Del Skrevet 29. mars Hill83 skrev (14 timer siden): Har man et snev av moralsk samvittighet betaler man tilbake noe som man urettmessig har fått. kontakte fag foreningen for å høre om man kan beholde noe som rettmessig ikke er sitt. Altså, jeg er enig i at man skal betale tilbake dersom man har fått for mye. Men nevne moral blir helt feil. Hvor er den moralske samvittigheten til bedriften som krever tilbake penger etter en feil de selv har gjort? En sum på 25k er ikke mye for en bedrift som ikke en gang har lagt merke til at de har utbetalt for mye, mens det kan potensielt gjøre store skader på livet til en person som må betale tilbake penger de ikke lenger har. Anonymkode: cccdb...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #46 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva gjør jeg nå? Kan arbeidsgiver kreve dette? Jeg oppdaget det ikke selv. Pengene er brukt opp. Det var i en overgang mellom ulike kontrakter og noe vage avklaringer rundt dette. Må jeg betale tilbake 25.000? Anonymkode: be5a8...a55 Oppdager du ikke at du har fått feilutbetalt 25 000 kroner, så er det noe alvorlig galt med både din forståelse av penger og din innsikt i din egen både konto og økonomi. Arbeidsgiver har rett til å kreve tilbake, at du har brukt opp pengene er ikke arbeidsgivers ansvar. Er denne tråden basert på fakta, så er det faktisk merkelig at du ikke påpeker at du har fått krav om å tilbakebetale både skattetrekket og sosiale utgifter arb har hatt på deg. Så her tror jeg du bløffer om at dette gjelder deg/er bassert på en faktisk hendelse. Anonymkode: 15964...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #47 Del Skrevet 29. mars Du er en ræva arbeidstaker hvis du tenker du kan komme unna med å beholde penger du vet du ikke har rett på. Jeg har fått dobbel lønn og sa de bare skulle trekke. Skulle bare mangle Anonymkode: ebcf5...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #48 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, jeg er enig i at man skal betale tilbake dersom man har fått for mye. Men nevne moral blir helt feil. Hvor er den moralske samvittigheten til bedriften som krever tilbake penger etter en feil de selv har gjort? En sum på 25k er ikke mye for en bedrift som ikke en gang har lagt merke til at de har utbetalt for mye, mens det kan potensielt gjøre store skader på livet til en person som må betale tilbake penger de ikke lenger har. Anonymkode: cccdb...1cc Hvorfor tenker du det blir feil å nevne moral? Alle kan gjøre feil. Bedriften du snakker om han personer ansatt for å utbetale lønn. Så ja, dette handler om moral. Og arbeidsmoral Anonymkode: ebcf5...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #49 Del Skrevet 29. mars Vi vet en sum, men ikke over hvor lang tid dette har skjedd. Om dette har skjedd over en lengre periode og pengene er brukt, og det er ting som taler for at ts ikke burde oppdaget det, er det ikke sikkert man må tilbakebetale iht lovverket. Det hadde jo vært fint om folk leste lovverket før de uttaler seg skråsikkert. Spesielt i stillinger med varierende tillegg/overtid kan det være vanskelig å kontrollere. Anonymkode: db56c...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #50 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min arbeidsgiver bare trekker på neste lønn. Aldri slått meg at de ikke har hatt lov. Det har vært en del feil opp gjennom årene, jeg jobber også i staten. Jeg krever jo etterbetalt om jeg har fått for lite, så er liksom selvfølge å betale om det er motsatt også Anonymkode: ca314...f28 Dette er ihht en relativt ny dom, ikke lov. Man skal som arbeidsgiver ha skriftlig godkjennelse for hver eneste trekk man skal gjøre. For TS tenker jeg at her er det avgjørende om hun burde skjønt at disse utbetalingene var feil Anonymkode: c6094...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #51 Del Skrevet 29. mars Betal tilbake om de ber om det. Om ikke så hadde jeg ikke sagt eller gjort noe. Anonymkode: 2a84e...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #52 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oppdager du ikke at du har fått feilutbetalt 25 000 kroner, så er det noe alvorlig galt med både din forståelse av penger og din innsikt i din egen både konto og økonomi. Arbeidsgiver har rett til å kreve tilbake, at du har brukt opp pengene er ikke arbeidsgivers ansvar. Er denne tråden basert på fakta, så er det faktisk merkelig at du ikke påpeker at du har fått krav om å tilbakebetale både skattetrekket og sosiale utgifter arb har hatt på deg. Så her tror jeg du bløffer om at dette gjelder deg/er bassert på en faktisk hendelse. Anonymkode: 15964...b7d Slutt å svar på ting du ikke vet noe om. Nei, arbeidsgiver har ikke rett til det. Jo, det kan bli arbeidsgivers ansvar at TS har brukt opp pengene. Les lovverket hvis du skal uttale deg. Hva du mener burde vært er ikke relevant. Anonymkode: 09f41...b49 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #53 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da jeg hadde mye penger stående i en periode på ett par år la jeg ikke merke til om jeg fikk lønn, hva jeg fikk i lønn eller når jeg fikk lønn. Så ikke på det en eneste gang. Hadde jeg fått for mye eller for lite hadde jeg aldri lagt merke til det. Sjekker virkelig folk lønnsslipp hver måned? Anonymkode: e4d3d...720 Da ligger du dårlig an om du blir utsatt for svindel. Anonymkode: b76c9...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #54 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt å svar på ting du ikke vet noe om. Nei, arbeidsgiver har ikke rett til det. Jo, det kan bli arbeidsgivers ansvar at TS har brukt opp pengene. Les lovverket hvis du skal uttale deg. Hva du mener burde vært er ikke relevant. Anonymkode: 09f41...b49 Hvorfor svarer er du som en verdensvant verdensmester på noe du ikke har peiling på? Feilutbetalinger er feilutbetalinger, enten det er arbeidsgiver eller NAV som gjør feil, det ts gjør er tyveri. Anonymkode: 15964...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #55 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor svarer er du som en verdensvant verdensmester på noe du ikke har peiling på? Feilutbetalinger er feilutbetalinger, enten det er arbeidsgiver eller NAV som gjør feil, det ts gjør er tyveri. Anonymkode: 15964...b7d Der er flere advokater som er uenig med deg. Jeg stoler mer på deres vurdering. Anonymkode: 41f4b...d96 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #56 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Min arbeidsgiver bare trekker på neste lønn. Aldri slått meg at de ikke har hatt lov. Det har vært en del feil opp gjennom årene, jeg jobber også i staten. Jeg krever jo etterbetalt om jeg har fått for lite, så er liksom selvfølge å betale om det er motsatt også Anonymkode: ca314...f28 Det er jeg ganske sikker på at de ikke har lov til, med mindre de rekker å gi deg beskjed før pengene er på din konto (men for sent for dem å stoppe transaksjonen). Har vært med på det. Anonymkode: d95f8...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #57 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): det ts gjør er tyveri. Tull, det er er ikke tyveri å motta noe. Hvorvidt giveren mente å gi eller ikke er irrelevant! Anonymkode: d95f8...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #58 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi vet en sum, men ikke over hvor lang tid dette har skjedd. Om dette har skjedd over en lengre periode og pengene er brukt, og det er ting som taler for at ts ikke burde oppdaget det, er det ikke sikkert man må tilbakebetale iht lovverket. Det hadde jo vært fint om folk leste lovverket før de uttaler seg skråsikkert. Spesielt i stillinger med varierende tillegg/overtid kan det være vanskelig å kontrollere. Anonymkode: db56c...fcd Lovverket er sånn: hvis arbeidstaker fikk for mye utbetalt og det burde vært oppdaget, har arbeidsgiver rett til å få pengene tilbakebetalt. Jeg vil si TS garantert visste hun hadde fått for mye, fordi hun hadde brukt opp pengene, som tilsier hun ikke har så mye på konto. Anonymkode: edfa7...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #59 Del Skrevet 29. mars Ikke så lett - men prøv å gå i dialog og si at det ikke er åpenbart at de kan kreve tilbake. Jeg ville kanksje, om forholdene lå til rette, f.eks. foreslått at dere i alle fall møtes på havveien. Selv fikk jeg en periode på 3 måneder utbetalt for mye. Det skjedde i en periode med mye rot, der lønningskontoret i et annet land hadde ubetalt for lite til noen. De skylde på menneskelig svikt. Det var også menneskelig svikt når jeg fikk for mye. Jeg hadde et eksra tillegg på noen tusen i måneden over et halvt år pga noen ekstraoppgaver. Så ble disse faste og jeg fikk ny fastlønn. Så fikk jeg den nye og forhøyede fastlønna med tillegget på toppen - ca 7.000 mer i måneden enn jeg skulle hatt. Første gang stusset jeg ikke så mye på det,, en når det samme skjedde to påfølgende måneder ga jeg beskjed om at det var noe feil. Fikk ikke ny konrakt på den nye lønna og ingenting skriftlig, så vurderte nesten å bare late som, men tenkte at det er drøyt å heve nærmere 100.000 ekstra på et år... Så sa fra. Slapp å betale tilbaake. Anonymkode: 0872f...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #60 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor svarer er du som en verdensvant verdensmester på noe du ikke har peiling på? Feilutbetalinger er feilutbetalinger, enten det er arbeidsgiver eller NAV som gjør feil, det ts gjør er tyveri. Anonymkode: 15964...b7d Verdensvant verdensmester er jeg ikke, men jeg har peiling på dette. Feilutbetaling er feilutbetaling, det har du rett i, uavhengig av om det kommer fra NAV eller arbeidsgiver. Men det betyr ikke at noen av de nødvendigvis har rett til å kreve det tilbake. Det har ikke alltid NAV heller, hvis feilen er på NAVs side. Her er feilen på arbeidsgivers side. Det er noe helt annet dersom vedkommende har gitt feilaktige opplysninger som har gitt for mye utbetalt. Det ts gjør er ikke tyveri. Etikken kan vi diskutere, men lovmessigheten er ikke opp til meg og deg å avgjøre. Anonymkode: 09f41...b49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå