AnonymBruker Skrevet 28. mars #1 Del Skrevet 28. mars Hva gjør jeg nå? Kan arbeidsgiver kreve dette? Jeg oppdaget det ikke selv. Pengene er brukt opp. Det var i en overgang mellom ulike kontrakter og noe vage avklaringer rundt dette. Må jeg betale tilbake 25.000? Anonymkode: be5a8...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #2 Del Skrevet 28. mars Ja Anonymkode: 0510e...364 26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
forkjølajente Skrevet 28. mars #3 Del Skrevet 28. mars Ja, selfølgelig må du betale tilbake 😅Man er selv pliktig å følge med på lønnslippen at man får korrekt lønn. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #4 Del Skrevet 28. mars Ikke nødvendigvis. Det viser saken i Skien kommune veldig tydelig akkurat nå. Spørsmålet er om du burde oppdaget det eller ikke, og hvor uaktsom jobben din har vært. Det er først og fremst arbeidsplassens ansvar. Anonymkode: 41f4b...d96 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #5 Del Skrevet 28. mars Det skal stå i kontrakten din. Anonymkode: f2f8a...bea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hill83 Skrevet 28. mars #6 Del Skrevet 28. mars Du kan nekte og brenne alle fremtidige referanser samt bli kjent som en tjuvradd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #7 Del Skrevet 28. mars Ja. Det er ditt ansvar å følge med på at lønna du mottar er riktig, selv om det kan være litt komplisert til tider. Så her er det bare å bli enig med arbeidsgiver om hvordan betalingen skal foregå. Jeg fikk brev fra jobben i postkassen på 30-års dagen min. Hadde fått et stipend på 50 000 de hadde glemt å trekke skatt av, så da fikk jeg krav om tilbakebetaling. Ikke den hyggeligste 30-års-gaven akkurat 😜 Anonymkode: d493f...56f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #8 Del Skrevet 28. mars Jeg fikk en lønning for mye utbetalt i fjor. Ganske beskjed til lønnsavdelingen så de trakk lønna neste måned. Jeg synes det er den anstendige tingen å gjøre, men det var en sak i media i dag om en kommune som hadde utbetalt for mye og ikke kunne kreve tilbake pengene. De trenger desperat pengene for å ikke måtte si opp folk, så de ber på sine knær om at de ansatte betaler tilbake. Kriteriet for om man må betale tilbake eller ikke, er visst om det er sannsynlig at man oppdager det. Eksempelet i artikkelen var noen om har lønn som varierer med 10 000 i måneden, som ikke oppdager noen hundrelapper feil hver måned. Da er det sannsynlig at man ikke har hatt sjanse til å oppdage det. I mitt tilfelle, hvor det ramlet inn dobbel lønn, er det ikke sannsynlig at det ikke oppdages, og da skal det gjøres opp. Anonymkode: 93672...d8e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet 28. mars #9 Del Skrevet 28. mars Skjedde samme meg under korona og styret med forskuddslønn for permitterte osv. Fikk lønn og forskudd fra NAV samtidig. Måtte betale tilbake til arbeidsgiver. Men fikk dele opp beløpet over mange måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Del Skrevet 28. mars Mange svarer skråsikkert her, uten grunnlag. Som nevnt er saken i Skien et godt eksempel på at det ikke er så krystallklart. Jeg ville kontaktet fagforeningen min for hjelp til å vurdere saken. Hvis du ikke er fagorganisert, sjekk jussbuss eller andre gratis rettshjelpsordninger. Anonymkode: db56c...fcd 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Del Skrevet 28. mars Jeg ville undersøkt litt mer før du aksepterer å betale tilbake, det er ikke automatikk i at man må det. Men som vanlig avhenger det av saken. Anonymkode: 3df96...875 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Del Skrevet 28. mars Abra skrev (3 minutter siden): Skjedde samme meg under korona og styret med forskuddslønn for permitterte osv. Fikk lønn og forskudd fra NAV samtidig. Måtte betale tilbake til arbeidsgiver. Men fikk dele opp beløpet over mange måneder. Hvorfor behov for å dele opp tilbakebetalingen hvis du fikk to utbetalinger samtidig? Anonymkode: 5f307...868 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #13 Del Skrevet 28. mars Nei, dette er ikke så enkelt som enkelte over her skriver. Rettspraksis viser at det er strenge krav til at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling mår det er de som har gjort feilen. Ville tatt dette ned fagforeningen eller søkt juridisk bistand. Hilsen jurist som jobber med arbeidsrett. Anonymkode: 2a9df...e37 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #14 Del Skrevet 28. mars Det er veldig lite troverdig at du ikke merket du fikk 25000 for mye i lønn, hadde det vært et par tusenlapper, hadde det vært en annen ting. Du må enten betale tilbake, eller du blir trukket i lønn. Du kan jo høre om du kan dele det opp. Anonymkode: edfa7...e18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #15 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, dette er ikke så enkelt som enkelte over her skriver. Rettspraksis viser at det er strenge krav til at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling mår det er de som har gjort feilen. Ville tatt dette ned fagforeningen eller søkt juridisk bistand. Hilsen jurist som jobber med arbeidsrett. Anonymkode: 2a9df...e37 Tror arbeidsgiver kan kreve tilbakebetalt, men ikke trekk i lønn. Anonymkode: edfa7...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #16 Del Skrevet 28. mars Ikke sikkert du må betale tilbake nei. Se sak på nrk i dag Anonymkode: fff94...df9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #17 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva gjør jeg nå? Kan arbeidsgiver kreve dette? Jeg oppdaget det ikke selv. Pengene er brukt opp. Det var i en overgang mellom ulike kontrakter og noe vage avklaringer rundt dette. Må jeg betale tilbake 25.000? Anonymkode: be5a8...a55 Ja, er jo derfor man alltid skal sjekke lønnslippen. Anonymkode: 8e541...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #18 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror arbeidsgiver kan kreve tilbakebetalt, men ikke trekk i lønn. Anonymkode: edfa7...e18 I så fall må de gå til sak. Tviler på at de gjøt det for 25k. Anonymkode: 2a9df...e37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Del Skrevet 28. mars Du kan jo sjekke med fagforeningen feks, men hadde jeg vært deg hadde jeg synes det var ubehagelig og smålig å nekte å betale tilbake. Hva gjør du hvis du får for lite utbetalt neste mnd? Som et eksempel? Anonymkode: edfa7...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #20 Del Skrevet 28. mars https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/feil-lonnsutbetaling-plikt-til-a-betale-tilbake/ Anonymkode: fe398...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå