AnonymBruker Skrevet 29. mars #21 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Syna synd på henne. Jeg er sånn selv pga sinnsyk indre uro. Hjelper ikke at folk sier fra. Jeg klarer ikke roe meg ned. Så nå er jeg lite sosial. Kjipt, men bedre enn å drive seg ut. Takk og lov for mine få som takler at jeg er sånn. Anonymkode: bb5a0...9e1 Det er jo leit at du har indre uro, og skulle ønske du slapp det. Håper at det går fint at jeg spør, du trenger selvsagt ikke om å svare. Er det sånn at du snakker på inn og utpust fordi du har masse masse tanker i hodet slik at det blir vanskelig å strukturere hva du vil si? Og går det an å øve seg? For eksempel hvis du vet at du har noe du vil fortelle, går det da an å øve seg litt foran speilet på det du vil si? Eventuelt skrive det ned og øve seg på å lese det og gjenfortelle i et lavere tempo? Anonymkode: 3c061...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #22 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.11): Jeg har en venninne som jeg i perioder ikke orker å snakke med på telefon eller være med, fordi hun snakker så mye og jeg blir helt utslitt. Hun snakker på innpust og utpust og hadde jeg ikke kjent henne hadde jeg trodd at hun hadde tatt amfetamin. Det hun snakker om er ikke interessant og hun forviller seg langt ut på viddene med digresjoner, masse detaljer og så ler hun mye mens hun snakker. Hun sier selv at hun snakker mye, men gjør ikke noe med det. Jeg har så lyst å gi beskjed om at hun må prøve å moderere seg, men ønsker å gjøre det på en konstruktiv måte slik at hun ikke blir lei seg, da hun er nærtagende. Anonymkode: dc59a...6c1 Du sier at hun snakker på inn, og utpust. Anonymkode: 716da...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #23 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.11): Jeg har en venninne som jeg i perioder ikke orker å snakke med på telefon eller være med, fordi hun snakker så mye og jeg blir helt utslitt. Hun snakker på innpust og utpust og hadde jeg ikke kjent henne hadde jeg trodd at hun hadde tatt amfetamin. Det hun snakker om er ikke interessant og hun forviller seg langt ut på viddene med digresjoner, masse detaljer og så ler hun mye mens hun snakker. Hun sier selv at hun snakker mye, men gjør ikke noe med det. Jeg har så lyst å gi beskjed om at hun må prøve å moderere seg, men ønsker å gjøre det på en konstruktiv måte slik at hun ikke blir lei seg, da hun er nærtagende. Anonymkode: dc59a...6c1 Tipper at hun ikke er særlig smart? Anonymkode: 716da...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #24 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.20): Hun har vært slik i alle år og er en sprudlende person ts Anonymkode: dc59a...6c1 Er det andre som liker hennes væremåte? Hun er en sprudlende person som snakker mye? Hurtig kommunikasjon? er det hun som er problemet, eller det at dere har ulike personligheter og kommunikasjon? Anonymkode: 39f7c...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #25 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.42): Jeg detaljerte løgnene fordi det skulle høres mer troverdig ut enn bare å si at jeg må slenge på, for da hadde hun spurt hvorfor jeg måtte legge på Min venninne er ikke er på Kvinneguiden, og ikke på sosiale medier, så jeg tok sjansen på å skrive såpass mye detaljer i innlegget mitt. ts Anonymkode: dc59a...6c1 Det funker omvendt. Detaljene avslører ofte løgn. Folk som lyver har en tendens til og legge på uvesentlig detaljer. Anonymkode: 39f7c...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #26 Del Skrevet 29. mars Første jeg ville gjort er å aldri snakke i tlf. Ta alt på sms. Jeg har store problemer med å snakke i tlf generelt, og det er jeg ærlig om til de rundt meg. så kan man heller møtes og snakke. Det er ofte noe lettere.. Anonymkode: 5e262...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #27 Del Skrevet 29. mars Jeg tror det vil være til god hjelp for henne å si ifra. Det er godt ment fra din side og det kan gjøre at hun slapper mer av i sosiale settinger. Kanskje hun føler hun MÅ prate mye? Anonymkode: 2f8d5...621 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #28 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det andre som liker hennes væremåte? Hun er en sprudlende person som snakker mye? Hurtig kommunikasjon? er det hun som er problemet, eller det at dere har ulike personligheter og kommunikasjon? Anonymkode: 39f7c...7b3 Da jeg ble kjent med henne for 25 år siden var vi begge studenter og levde på halv åtte, og da tenkte jeg ikke noe over at hun snakket mye og var litt intens. Husker at kjæresten jeg hadde på den tiden og en venninne, ofte kommenterte at de syntes hun var masete og intens, men jeg bare smilte og sa at det var bare sånn hun var. Så skiltes våre veier i mange år og nå når vi begynte å være sammen igjen, opplevde jeg å bli sliten av henne og tenkte at hun har ikke forandret seg. Ts Anonymkode: dc59a...6c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #29 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Første jeg ville gjort er å aldri snakke i tlf. Ta alt på sms. Jeg har store problemer med å snakke i tlf generelt, og det er jeg ærlig om til de rundt meg. så kan man heller møtes og snakke. Det er ofte noe lettere.. Anonymkode: 5e262...059 Jeg tar ofte ikke telefonen når hun ringer, men da sender hun en melding og spør om jeg har anledning til å snakke. Jeg svarer henne på sms at vi kan tekste litt, men hun vil snakke skriver hun og høre stemmen min Ts Anonymkode: dc59a...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #30 Del Skrevet 29. mars Ts, det er mange måter å si fra på en fin og god måte. Send en melding om hun har mulighet til å ringe deg opp når hun har mulighet, for du har noe du vil prate om. Da har du etablert på forhånd at du skal styre samtalen fra start. Når dere ringes, ikke vær seriøs i stemmen, men normal/positiv, kanskje også litt lattermild. Tanken er å formidle at snakkingen hennes er en gøy quirk og ikke noe negativt i seg selv, men at du har behov for at hun gir deg litt plass også. Legger du det frem på den måten, bør det være mulig å unngå sårede følelser og komme frem til en løsning. "Hei! Jo, du, jeg kom på noe jeg ville nevne for deg før jeg glemmer det igjen. Jeg elsker at du er sprudlende og glad og at du alltid har noe spennende å snakke om. Men, noen ganger snakker du så fort at hjernen min ikke klarer å henge med, og jeg føler også at det innimellom blir vanskelig for meg å få inn noen ord. Jeg vil helst få med meg alt du sier, og har gjerne lyst til å være mer inkludert i samtalen. Jeg blir kjempeglad om du kan ha det litt i bakhodet når vi snakker sammen. Og, kanskje vi kan ha et 'safety word' for når jeg ikke klarer å henge med og har et spørsmål? Mango eller økokrim eller noe annet tilfeldig." Dette er den fineste måten å ta det opp på, samtidig som man foreslår en løsning som kan føre til latter hver gang man må ta det i bruk (såfremt hun ikke blir fornærmet av denne samtalen). Personlig hadde jeg bare sagt" Oy, chill! Faen som du prater" med en god dose latter, men jeg vet at min venninne hadde brutt ut i latter i respons til en slik beskjed. Om min venninne var veldig nærtagen, hadde jeg brukt metoden ovenfor om jeg ønsket å unngå drama. Anonymkode: 09bac...529 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #31 Del Skrevet 29. mars Det skal dessverre endel til å forandre personligheten til voksne folk. Men jeg hadde trukket meg unna, og vært ærlig om det på en fin måte om hvorfor jeg ikke orker så mye telefonkontakt, da får hun i det minste en ærlig mulighet til å forsøke å forandre seg, så slipper hun forhåpentligvis å ende opp alene/venneløs ♥️ Anonymkode: d2d4e...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JamesBlond Skrevet 29. mars #32 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tar ofte ikke telefonen når hun ringer, men da sender hun en melding og spør om jeg har anledning til å snakke. Jeg svarer henne på sms at vi kan tekste litt, men hun vil snakke skriver hun og høre stemmen min Ts Anonymkode: dc59a...6c1 Høre stemmen SIN mener hun. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #33 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts, det er mange måter å si fra på en fin og god måte. Send en melding om hun har mulighet til å ringe deg opp når hun har mulighet, for du har noe du vil prate om. Da har du etablert på forhånd at du skal styre samtalen fra start. Når dere ringes, ikke vær seriøs i stemmen, men normal/positiv, kanskje også litt lattermild. Tanken er å formidle at snakkingen hennes er en gøy quirk og ikke noe negativt i seg selv, men at du har behov for at hun gir deg litt plass også. Legger du det frem på den måten, bør det være mulig å unngå sårede følelser og komme frem til en løsning. "Hei! Jo, du, jeg kom på noe jeg ville nevne for deg før jeg glemmer det igjen. Jeg elsker at du er sprudlende og glad og at du alltid har noe spennende å snakke om. Men, noen ganger snakker du så fort at hjernen min ikke klarer å henge med, og jeg føler også at det innimellom blir vanskelig for meg å få inn noen ord. Jeg vil helst få med meg alt du sier, og har gjerne lyst til å være mer inkludert i samtalen. Jeg blir kjempeglad om du kan ha det litt i bakhodet når vi snakker sammen. Og, kanskje vi kan ha et 'safety word' for når jeg ikke klarer å henge med og har et spørsmål? Mango eller økokrim eller noe annet tilfeldig." Dette er den fineste måten å ta det opp på, samtidig som man foreslår en løsning som kan føre til latter hver gang man må ta det i bruk (såfremt hun ikke blir fornærmet av denne samtalen). Personlig hadde jeg bare sagt" Oy, chill! Faen som du prater" med en god dose latter, men jeg vet at min venninne hadde brutt ut i latter i respons til en slik beskjed. Om min venninne var veldig nærtagen, hadde jeg brukt metoden ovenfor om jeg ønsket å unngå drama. Anonymkode: 09bac...529 Hvis noen hadde sagt det til meg, at de trengte et safety-ord som økokrim eller mango, så hadde jeg backet unna. Ekstremt sært. Si gjerne fra, men dropp det der. Anonymkode: e10ae...14e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #34 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ts, det er mange måter å si fra på en fin og god måte. Send en melding om hun har mulighet til å ringe deg opp når hun har mulighet, for du har noe du vil prate om. Da har du etablert på forhånd at du skal styre samtalen fra start. Når dere ringes, ikke vær seriøs i stemmen, men normal/positiv, kanskje også litt lattermild. Tanken er å formidle at snakkingen hennes er en gøy quirk og ikke noe negativt i seg selv, men at du har behov for at hun gir deg litt plass også. Legger du det frem på den måten, bør det være mulig å unngå sårede følelser og komme frem til en løsning. "Hei! Jo, du, jeg kom på noe jeg ville nevne for deg før jeg glemmer det igjen. Jeg elsker at du er sprudlende og glad og at du alltid har noe spennende å snakke om. Men, noen ganger snakker du så fort at hjernen min ikke klarer å henge med, og jeg føler også at det innimellom blir vanskelig for meg å få inn noen ord. Jeg vil helst få med meg alt du sier, og har gjerne lyst til å være mer inkludert i samtalen. Jeg blir kjempeglad om du kan ha det litt i bakhodet når vi snakker sammen. Og, kanskje vi kan ha et 'safety word' for når jeg ikke klarer å henge med og har et spørsmål? Mango eller økokrim eller noe annet tilfeldig." Dette er den fineste måten å ta det opp på, samtidig som man foreslår en løsning som kan føre til latter hver gang man må ta det i bruk (såfremt hun ikke blir fornærmet av denne samtalen). Personlig hadde jeg bare sagt" Oy, chill! Faen som du prater" med en god dose latter, men jeg vet at min venninne hadde brutt ut i latter i respons til en slik beskjed. Om min venninne var veldig nærtagen, hadde jeg brukt metoden ovenfor om jeg ønsket å unngå drama. Anonymkode: 09bac...529 Jeg vet faktisk ikke om jeg orker slik "rævsleiking" (som de sier her i byen), for egentlig har jeg bare lyst til å be henne klappe igjen eller ikke ha kontakt med henne. Ts Anonymkode: dc59a...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #35 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det skal dessverre endel til å forandre personligheten til voksne folk. Men jeg hadde trukket meg unna, og vært ærlig om det på en fin måte om hvorfor jeg ikke orker så mye telefonkontakt, da får hun i det minste en ærlig mulighet til å forsøke å forandre seg, så slipper hun forhåpentligvis å ende opp alene/venneløs ♥️ Anonymkode: d2d4e...1dd Hun har ringt meg tidligere og vært lei seg fordi andre venninner har sagt at hun er slitsom og intens, og da har jeg syntes synd i henne og jattet med. Ts Anonymkode: dc59a...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #36 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet faktisk ikke om jeg orker slik "rævsleiking" (som de sier her i byen), for egentlig har jeg bare lyst til å be henne klappe igjen eller ikke ha kontakt med henne. Ts Anonymkode: dc59a...6c1 Greit det, men kan jeg komme med konstruktiv kritikk? Du skrev i innlegget ditt: "Jeg har så lyst å gi beskjed om at hun må prøve å moderere seg, men ønsker å gjøre det på en konstruktiv måte slik at hun ikke blir lei seg, da hun er nærtagende." Jeg ga deg en mal for hvordan du kan gi henne beskjed om å moderere seg uten at hun, som du sier er nærtagen, tar seg nær av det. Du svarer med å kalle det rævsleiking. Det første du må gjøre, er å bestemme deg om du ønsker å gi henne beskjed på en konstruktiv måte om å moderere seg, eller om du ønsker å be henne klappe igjen og kutte kontakten med henne. Det funker ikke å være veik, som de sier her i byen. Enten er du en god venninne og sier ifra på en måte som er konstruktiv for videre kontakt, eller så ber du henne holde kjeft og blokkerer henne. Anonymkode: 09bac...529 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #37 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Greit det, men kan jeg komme med konstruktiv kritikk? Du skrev i innlegget ditt: "Jeg har så lyst å gi beskjed om at hun må prøve å moderere seg, men ønsker å gjøre det på en konstruktiv måte slik at hun ikke blir lei seg, da hun er nærtagende." Jeg ga deg en mal for hvordan du kan gi henne beskjed om å moderere seg uten at hun, som du sier er nærtagen, tar seg nær av det. Du svarer med å kalle det rævsleiking. Det første du må gjøre, er å bestemme deg om du ønsker å gi henne beskjed på en konstruktiv måte om å moderere seg, eller om du ønsker å be henne klappe igjen og kutte kontakten med henne. Det funker ikke å være veik, som de sier her i byen. Enten er du en god venninne og sier ifra på en måte som er konstruktiv for videre kontakt, eller så ber du henne holde kjeft og blokkerer henne. Anonymkode: 09bac...529 Jeg bare syntes at rådet ditt var veldig rundt grøten for ikke å såre henne, og det "stopp ordet" var litt rart. Jeg har lyst å få henne til å forstå at hun må roe ned når det gjelder snakkingen, og da hjelper det ikke med et stopp ord, men hun må lære seg å snakke mindre og roligere, og ikke ta kontakt hver gang hun trenger å snakke. Kanskje det ikke finnes en konstruktiv måte å gi tilbakemelding på til slike mennesker? Kanskje man bare må være bestemt og si at man ikke orker å høre på alt gnålet og så får man heller miste den vennen? Ts Anonymkode: dc59a...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #38 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bare syntes at rådet ditt var veldig rundt grøten for ikke å såre henne, og det "stopp ordet" var litt rart. Jeg har lyst å få henne til å forstå at hun må roe ned når det gjelder snakkingen, og da hjelper det ikke med et stopp ord, men hun må lære seg å snakke mindre og roligere, og ikke ta kontakt hver gang hun trenger å snakke. Kanskje det ikke finnes en konstruktiv måte å gi tilbakemelding på til slike mennesker? Kanskje man bare må være bestemt og si at man ikke orker å høre på alt gnålet og så får man heller miste den vennen? Ts Anonymkode: dc59a...6c1 Du sa hun var nærtagen og ønsket råd for å si ifra på en konstruktiv måte for å unngå sårede følelser, og var tidligere i tråden positiv til et tips om å legge "skylden" over på deg (ang å ikke prosessere alt så fort). Mitt råd var basert på det: altså akkurat det du spurte om. Rundt grøten og for å unngå sårede følelser. Om dere ikke har riktig humor til å sette pris på et 'safety word', så er det helt greit. Men om hun ofte snakker seg bort og sliter med å være bevisst på at hun gjør det, så vil det fortsette med mindre du finner en god måte å avbryte henne på. Det kan gjøres med latter fordi dere allerede har etablert at hun ikke snakker seg bort med vilje og trenger hjelp til å se når hun gjør det, eller med irritasjon. For all del, avslutt vennskapet om det er det du ønsker. Jeg hadde gjort det for lenge siden. Anonymkode: 09bac...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #39 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sa hun var nærtagen og ønsket råd for å si ifra på en konstruktiv måte for å unngå sårede følelser, og var tidligere i tråden positiv til et tips om å legge "skylden" over på deg (ang å ikke prosessere alt så fort). Mitt råd var basert på det: altså akkurat det du spurte om. Rundt grøten og for å unngå sårede følelser. Om dere ikke har riktig humor til å sette pris på et 'safety word', så er det helt greit. Men om hun ofte snakker seg bort og sliter med å være bevisst på at hun gjør det, så vil det fortsette med mindre du finner en god måte å avbryte henne på. Det kan gjøres med latter fordi dere allerede har etablert at hun ikke snakker seg bort med vilje og trenger hjelp til å se når hun gjør det, eller med irritasjon. For all del, avslutt vennskapet om det er det du ønsker. Jeg hadde gjort det for lenge siden. Anonymkode: 09bac...529 Jeg er konfliktsky og hater å være kjip mot folka, så ikke lett dette her Ts Anonymkode: dc59a...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lekenfyr Skrevet 30. mars #40 Del Skrevet 30. mars Er sånn grunnet adhd og setter stor pris på når folk sier oppriktig ifra på en god måte- trenger ikke coate det, men si det i en grei setting. Å få det til å handle om seg høres også ut som adhd - det er en måte å vise at man forstår og buker seg og sitt som eksempel opp mot andrw mennesker - ahh ja, det var som.... og så videre. Er ikke en god mekanisme, for den motta på en annen måte enn intensjonen hos avsender og kommer i stress og når man er usikker - helt mot sin hensikt kan man si. Armer og bein og skravla går, miste tråden, høres ut som om man er aktivert og følelsene styrer - er det noen du bryr deg om, så ta det og bryr hun seg gjør hun noe med det. Heller det enn at det deles med andre som er enige og det blir en greie ut av dette - ser alt for mye av det rundt omkring. Har en annen kompis, en manne-mann som også er litt sånn, han har sine temaer - de han kan noe om, holder seg til disse og gjentar dem, er en evigvarende strøm av uinteressante opplevelser, hobbyer, misforståtte menneskelige relasjoner og annet - dette er der det er mas når man kjører dumping down foe å møte det. Jeg tenker første bør man prate med, for dette er ofte andre mekanismer enn selvopptatthet, selvhevdelse eller annet lite flatterende adferd ovenfor andre, men heller ett utrykk for noe annet - dette et nok en person som ofte får høre- du er så mye. Skravla går i ett, helt på viddene. Tenk så fett å være den som velger å være ærlig og ta det skikkelig.... jaja. Betraktninger på sengekanten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå