Gå til innhold

Hvordan sier man ifra til sin venninne om at hun snakker på innpust og utpust?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som jeg i perioder ikke orker å snakke med på telefon eller være med, fordi hun snakker så mye og jeg blir helt utslitt.

Hun snakker på innpust og utpust og hadde jeg ikke kjent henne hadde jeg trodd at hun hadde tatt amfetamin. Det hun snakker om er ikke interessant og hun forviller seg langt ut på viddene med digresjoner, masse detaljer og så ler hun mye mens hun snakker.

Hun sier selv at hun snakker mye, men gjør ikke noe med det.

Jeg har så lyst å gi beskjed om at hun må prøve å moderere seg, men ønsker å gjøre det på en konstruktiv måte slik at hun ikke blir lei seg, da hun er nærtagende.

Anonymkode: dc59a...6c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som mani eller sterk indre uro. Hvis hun er sånn hele tiden ville jeg sagt fra, ja. 

Anonymkode: 489d7...ebe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun ringer så bruker du en av de faste svaralternativene som du har på telefonen. Eventuelt lage deg en ny en.
Hva med: "Ringer deg opp igjen neste uke" 🙂 eller "Du sier selv du snakker mye, dette er meg som gjør noe med det" 😮

Sensitive folk uten selv innsikt vil alltid måtte bli sure! 😎

Eller så tar du den gamle gode om at du ikke hører henne, eller at det er ekko på lyden!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 17.16):

Høres ut som mani eller sterk indre uro. Hvis hun er sånn hele tiden ville jeg sagt fra, ja. 

Anonymkode: 489d7...ebe

Ekspander  

Hun har vært slik i alle år og er en sprudlende person

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (På 28.3.2025 den 17.20):

Når hun ringer så bruker du en av de faste svaralternativene som du har på telefonen. Eventuelt lage deg en ny en.
Hva med: "Ringer deg opp igjen neste uke" 🙂 eller "Du sier selv du snakker mye, dette er meg som gjør noe med det" 😮

Sensitive folk uten selv innsikt vil alltid måtte bli sure! 😎

Eller så tar du den gamle gode om at du ikke hører henne, eller at det er ekko på lyden!

Ekspander  

I går når hun ringte avbrøt jeg henne etter 20 minutter og sa at skatteetaten ringte meg tilbake fordi jeg hadde ringt de tidligere på dagen og valgt "tilbakering", og at jeg bare måtte snakke med de.

En annen gang sa jeg at det banket på døren, og at det sikkert var Postnord som skulle levere en stor sekk kattemat jeg hadde kjøpt på Musti.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Alle kollegaene mine er sånn og jeg blir gal. Jeg prøver å unngå dem, har dessverre ingen andre råd. 

Anonymkode: 50a3c...306

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at det blir for mye å prosessere på én gang og at hun blir nødt til å roe det ned for at du skal få det med deg.

Anonymkode: 8cbef...ff3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 17.24):

I går når hun ringte avbrøt jeg henne etter 20 minutter og sa at skatteetaten ringte meg tilbake fordi jeg hadde ringt de tidligere på dagen og valgt "tilbakering", og at jeg bare måtte snakke med de.

En annen gang sa jeg at det banket på døren, og at det sikkert var Postnord som skulle levere en stor sekk kattemat jeg hadde kjøpt på Musti.

ts

Ekspander  

Ekstreme detaljer på løgnene dine, hvorfor det egentlig? 😂

Men altså, jeg tror oppriktig du hjelper hebne ved å si ifra, for tenk å gå gjennom livet slik uten å forstå. Og at andre ender med å ta avstand fra en, i stedet for å kunne få sjansen til å gjøre noe med det.

Og dessverre er det jo oftest slik at vi kan lenge være klar over noe vi gjør, eller en uvane eller et mønster, uten at vi er helt bevisste nok. At hjernen forsvarligjør det, liksom. Og da snapper man ikke ut av det før man opplever en litt kjip konsekvens som får øyene opp.

Anonymkode: 85bb2...17a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 17.35):

Si at det blir for mye å prosessere på én gang og at hun blir nødt til å roe det ned for at du skal få det med deg.

Anonymkode: 8cbef...ff3

Ekspander  

Denne var god! Det føles jo da langt mindre anklagende mot henne!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 17.36):

Ekstreme detaljer på løgnene dine, hvorfor det egentlig? 😂

Men altså, jeg tror oppriktig du hjelper hebne ved å si ifra, for tenk å gå gjennom livet slik uten å forstå. Og at andre ender med å ta avstand fra en, i stedet for å kunne få sjansen til å gjøre noe med det.

Og dessverre er det jo oftest slik at vi kan lenge være klar over noe vi gjør, eller en uvane eller et mønster, uten at vi er helt bevisste nok. At hjernen forsvarligjør det, liksom. Og da snapper man ikke ut av det før man opplever en litt kjip konsekvens som får øyene opp.

Ekspander  

Jeg detaljerte løgnene fordi det skulle høres mer troverdig ut enn bare å si at jeg må slenge på, for da hadde hun spurt hvorfor jeg måtte legge på

Min venninne er ikke er på Kvinneguiden, og ikke på sosiale medier, så jeg tok sjansen på å skrive såpass mye detaljer i innlegget mitt.

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 17.42):

Jeg detaljerte løgnene fordi det skulle høres mer troverdig ut enn bare å si at jeg må slenge på, for da hadde hun spurt hvorfor jeg måtte legge på

Min venninne er ikke er på Kvinneguiden, og ikke på sosiale medier, så jeg tok sjansen på å skrive såpass mye detaljer i innlegget mitt.

ts 

Ekspander  

Trikset er å ikke gi for mange detaljer, det røper løgn lang vei. Det er mye bedre å være si noe generelt, men med én liten bit detalj. Alle som er nervøs for å lyve gir fra seg unødvendige detaljer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du enten faktisk må kutte ned på kontakten med henne, eller være tydelig. 
Hvis det er vanskelig å si det, kan du da skrive et brev t henne?

Jeg ville nok satt egne behov før hennes..

Anonymkode: 5e262...059

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett henne på høytaler og brett klær, rydd eller surfe på KG imens.

Anonymkode: 4e540...30d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syna synd på henne. Jeg er sånn selv pga sinnsyk indre uro. Hjelper ikke at folk sier fra. Jeg klarer ikke roe meg ned. Så nå er jeg lite sosial.  Kjipt,  men bedre enn å drive seg ut. Takk og lov for mine få som takler at jeg er sånn.

Anonymkode: bb5a0...9e1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.27):

Syna synd på henne. Jeg er sånn selv pga sinnsyk indre uro. Hjelper ikke at folk sier fra. Jeg klarer ikke roe meg ned. Så nå er jeg lite sosial.  Kjipt,  men bedre enn å drive seg ut. Takk og lov for mine få som takler at jeg er sånn.

Anonymkode: bb5a0...9e1

Ekspander  

Hva forårsaker den indre uroen?

Trener du?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei slik venninne. Kommer ikke til orde, og hun snakker bare om seg og sitt. For noen år siden var jeg trist og lei meg, fordi min mor hadde fått kreft, men til og med da fikk hun det til å handle om henne, fordi hennes mor hadde dødd av kreft for mange år siden. Det ble ikke spurt om hvordan min mor hadde det, selv om hun kjenner henne godt. Det er alltid mer synd på henne, sammenlignet med andre, og hennes helse og mentale tilstand er viktigere enn andres. Har heldigvis ikke så mye kontakt med henne etter at hun flyttet til en annen kant av landet.

Jeg bruker også unnskyldninger, men presenterer dem ofte tidlig i samtalen. Sånn av typen "hei. Jeg skal på xx og må dra kl. xx, men vi kan snakke litt før jeg skal dra. Skjønner godt at du blir utslitt av henne. 

Anonymkode: 34544...91e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke like ille, men vet selv at jeg noen ganger snakker for mye. Det er vanskelig å styre, og med litt stille personer blir det mye noen ganger. Klaffer nok bedre med andre som også uoppfordret tar ordet og snakker. Og så føler man seg som verdens verste hvis man har snakket for mye… 

Anonymkode: b8f95...4c2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.44):

Jeg er ikke like ille, men vet selv at jeg noen ganger snakker for mye. Det er vanskelig å styre, og med litt stille personer blir det mye noen ganger. Klaffer nok bedre med andre som også uoppfordret tar ordet og snakker. Og så føler man seg som verdens verste hvis man har snakket for mye… 

Ekspander  

Har du adhd?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.44):

Ekspander  

Vanskelig å ta ordet uoppfordret når den andre ikke holder munn i mer enn et halvt sekund av gangen 😛 

Anonymkode: edebb...68d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik venninne, men vi snakker aldri i telefonen. Jeg bare begrenser tidsintervallet når vi møtes. Hun sier selv at «nå har jeg snakket hull i hodet på deg», men jeg er ikke særlig snakkesalig selv, så jeg synes det er greit hun står for «underholdningen» den stunda vi møtes. Hun er snill og grei, men har bare så altfor mye på hjertet. 

Anonymkode: 357c0...a65

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...