Gå til innhold

Hvordan tenker du?

Fremhevede innlegg

Gjest Emeldina
Skrevet
Når jg tenker lange fortellinger... dagdrømmer kan du så, når jeg gpr til jobb eller ligger og skal sove eller ja kjede emg og tenker, tenker fortellinger, da tenker jeg faktsik ofte i en indre monolog på engelsk jeg. Det til tross for at jeg ikke egentig er spesielt god i engelsk engang, jeg har aldri bodd andre steder enn i Norge....

Det hørtes litt merkelig ut, men absolutt morsomt! :icon_lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Malama, så går det mye på engelsk hos meg (noe som er greit, for jeg er forholdsvis god i engelsk). Min tankeverden består hovedsaklig i historier, dialoger mellom meg og en tenkt person, eller to tenkte personer (evt dialoger som kunne funnet sted i virkeligheten men ikke har/kommer til å gjøre det), og det går mye i bilder, "film".

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant tråd!

Det er et spørsmål som har dukket opp i hodet på meg også.

Personlig synes jeg det høres litt rart ut å tenke i hele setninger.

Det må være slitsomt.

Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Gjest King James
Skrevet (endret)
Jeg lå og stusset litt på dette inatt, hvordan folk tenker. Selv tenker jeg sjelden i hele setninger, stort sett bare "fornemmer" jeg tankene. Har ingen direkte indre monolog med meg selv, ord for ord. Opplever at det ikke trengs, jeg trenger jo ikke sette ord på tankene for å vite hva jeg selv tenker.

Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan andre folk har det på dette området. Når du f.eks. sitter på bussen og kikker ut, tenker du ordrett på det du ser utenfor, akkurat som du skulle snakke til deg selv, eller lar du tankene og fornemmelsene bare komme og gå uten å "konkretisere" dem.

Kronglete skrevet kanskje..  ;)

Jeg tenker som regel i fortellinger at jeg lager en historie som går i flere dager eller bare noen minutter. Og disse historiene er ja alt mulig ufornuftig og fornuftig.

Ofte kan disse fortellingene som jeg alltid er en del av gå i flere dager.

Noen av dem har foregått i flere år.

Så jeg tror at jeg tenker i fortellinger. Gjør jeg ikke det kan jeg tenke meg en samtale mellom noen personer eller med andre ting.

Filosofere over alt mulig. MELLOM himmel og jord. Og historiene ja de handler om alt mellom himmel og helvete. Og som regel går det i engelsk uten at jeg vet hvorfor

Endret av King James
Skrevet

jeg tenker stort sett på sangtekster og gitar-riff! :ler:

Viss ikke har jeg samtaler med meg selv, og tenker i bilder.. tror jeg..

Skrevet (endret)
Det hørtes litt merkelig ut, men absolutt morsomt!  :icon_lol:

Ja, det er kanskje merkelig. Men, på en måte naturlig også. Jeg klarer fint å utrykke meg på engelsk i tankene mine. Jeg leser mye engelsk, og skriver en del på engelske forum også, så jeg forumerer meg greit. Jeg er ikke god i engelsk sånn... flytende, det er ikke et morsmål, det er jo bare et andrespråk for meg. Men det funker greit. Jeg tenker selvsagt også mye på norsk da. Kanskje tenker jeg lettere på engelsk om jeg holder på med ei engelsk bok, f.eks.

Da jeg gikk til jobb i morges gikk jeg og tenkte på rekkehuse vi skal avsted og se på i ettermiddag, som vi lurer på å kjøpe. Og jeg har snakket emd min mor om dette med boligkjøp, de bor langt unna oss, men hun har sagt at når vi kjøper noe så kommer de gjene "på ferie" hit ei langhelg eller ei uke forå hjelpe oss litt med flytting, upppussing og sånne ting. Men så tok jeg meg selv i å tenke på engelsk, jeg tenkte "My grandmother is really sick. And I don't want my parents to have to come here now, when she is so sick. But if she dies, they need to be there too, and not have to come here for a long time, because they need to be there. I really don't want her to die! I want to go home.... Jammen, engelsk? Ja, men jeg VIL hjem, men det kan jeg ikke, og vet vet jeg, og vi skal på den visningen i dag, men vi kan sikkert klare å flytte tinga våre selv, leie en bil eller noe. Yes, I'm sure we can." Litt sånn tenker jeg på en måte... (nå er vel ikke dette direkte ordrett da, men sånn ca sånn) Også fortsatte jeg å tenke masse andre greier i en herlig blanding av opppussing, boligkjøp, hjemreise, begravelse, NEEEEEI, vil hun skal leve lenge, men ikke at hun skal lide, og det gjør hun jo, men atte... gardiner, jeg kan ikke å sy gardiner, men mamma skal ikke måtte komme hit av den grunn, det selges da ferdige gardiner. Og en masse andre greier.

Jeg har også som King James fortellinger som kan gå over minutter eller dager. Eller år. Og jeg har fortellinger som jeg "har" lenge, som jeg kan ta tilbake, og tenke videre på (eller til og med mer ellermindre tenke EN GANG TIL med bare litt andre detaljer) Jeg kan fantasere/tenke/drømme "i store linjer" om de neste årene av mitt liv, eller i detajer om bare et kort tidrom. Jeg kan "fortsette" på tankerekken ved en senere anledning om jeg blir avbrutt, eller plukke frem en gammel tanke fra flere år tilbake uten å vite hva som gjør at jeg kommer på den.

Dette er slik jeg tenker når jeg har tid for meg selv, enten jeg går til jobb, ligger og skal sove, driver med oppvasken, eller tar meg i å glo ut i lufta mens jeg egentlig skulle gjøre noe annet.

Jeg er meget klar over at jeg tenker mye, grubler mye, bekymrer meg for en del ting som kanskje aldri skjer, og generelt rett og slett kanskje tenker "for mye", men det er nå engang sånn jeg er :)

Endret av Malama
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har to måter å tenke på. Den ene er en slags film, eller masse bilder - hvor jeg snakker i hodet mitt og fører monolog med meg selv, eller fører samtaler med andre personer jeg tenker på.

Den andre, som jeg gjør oftere, er å tenke skriftig. Når jeg tenker så skriver jeg det på en måte i hodet... Vanskelig å forklare. Det er visst uvanlig. Jeg ser at jeg skriver det på et papir i hodet før jeg sier det høyt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tenker stort sett i hele setninger.

Gjest Jalileh
Skrevet
Jeg tenker absolutt i hele setninger. Noen ganger tenker jeg så voldsomt at jeg ikke er sikker på om jeg sier ting høyt eller ikke :sjenert:

Jeg også. Det er så utrolig flaut hvis jeg f.eks sitter på bussen og tenker på noe morsomt. Sitter i min egen verden og spruter ut i latter... :sjenert::ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg snakker ofte med meg selv, både høyt og innvendig...

jeg tenker også i bilder...

Om jeg tenker alt i setninger, vet jeg søren meg ikke.. det må jeg finne ut av utover dagen

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenker gjerne i hele setninger. Sitter på toget eller trikken og fører samtaler med meg selv, diskuterer med meg selv en eller annen sak som opptar meg, ligger i senga og har monologer med meg selv, gjerne; "hva om jeg sa det og det?" osv. Har funnet mange løsninger på ulike problemer sent på natta gjennom slike dialoger. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Artig å tenke på :) Jeg ble veldig usikker faktisk, tror jeg gjør en blanding av alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...