Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lener mot det førstnevnte pga mer rutinepregede arbeidsoppgaver og litt mer spennende utdanning, men det er så få stillinger der ute. Er det noen nyutdannede bioingeniører som kan litt om arbeidsmarkedet i Norge? Har man en reell sjanse å finne en jobb på Østlandet?

Sykepleie er bredt og variert, og det finnes massevis av stillinger. Samtidig er det er så strevsomt og skittent hvis man er stuck på et sykehjem/sykehus med generalistutdanningen, og det er ikke gitt man kommer seg vekk selv etter spesialiseringen.

Jeg vil ikke utdanne meg til arbeidsledighet, men samtidig så stritter tanken om å bli sykepleier imot etter alle skrekkhistoriene jeg har hørt og alt jeg har sett på sykehjemmene. Noen som har tatt lignende valg før?

Anonymkode: 8ba83...e6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller blitt sykepleier pga flere muligheter. 

Anonymkode: 9308e...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et sykepleier og mener du bør velge bioingeniør. Sykepleieryrket er for de sterkeste og mest robuste menneskene som godtar å jobbe på gulvet med en del skitne oppgaver. Samtidig skal man se hele mennesket, ha et godt menneskesyn, omsorgsgenet, empati og du bør være litt autoritær og sjefete på en positiv måte (som sykepleier altså).

Men jeg tror bioingeniør er et yrke man kan leve lengre med. 

Anonymkode: 7e5bf...c6a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bioingeniør og hadde nok valgt sykepleier om jeg skulle valgt på ny. Jeg har faktisk valgt på ny, men en annen bachelor innen helse. 

Mest fordi det er flere muligheter og blir litt mer potet som kan brukes på mange ulike arbeidsplasser. Og jeg syns det er mer givende å jobbe direkte med mennesker. Det er nok også lettere å hoppe inn i jobber som sykepleier, hvis du ønsker å jobbe som vikar her og der. Som bioingeniør er det ofte ganske lang opplæring på ulike instrumenter. I hvert fall de ulike stedene jeg har jobba. Et sted var det 6 mnd før man fikk jobbe alenevakter.

Du er liksom ganske stuck på lab som bioingeniør, og det er lite spennende videreutdanninger (som ikke er vits å ta mtp lønn uansett). Og det er ofte veldig rutinepreget. Hvis du liker det, så kan det passe deg. Det er selvsagt noen områder innen bioingeniør jeg liker bedre enn andre - mikrobiologi og transfusjonsmedisin. Har jobbet med transfusjonsmedisin, og det ble også veldig rutine. Passer ikke meg så godt med for mye forutsigbarhet.

Jeg tror derimot selve bioingeniørutdannelsen er vesentlig mer spennende enn sykepleier da, men det sier jeg bare basert på det jeg har lest om fagene som utgjør bacheloren på universitetet her.

Men ja, du kommer ikke til å være arbeidsløs med verken den ene eller den andre utdannelsen. Det er mange bioingeniørstillinger ute. Jeg har fått alle bioingeniør-jobbene jeg har søkt på bortsett fra én (har jobba på 4 ulike sykehuslaber, søkt på 6, takka nei til en).

Anonymkode: 7ecca...1a8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva definerer du som få stillinger? Det er jo nærmere 100 stillinger ute på Finn nå?

Anonymkode: 7ecca...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet 6 år på sykehjem/bo- og omsorgssenter. Vil ikke anbefale denne jobben. Det er enormt krevende emosjonelt å skulle gi så mye av seg selv samtidig som man tar imot kjeft, står i stressende situasjoner, er underbemannet, og har flere pasienter som trenger hjelp samtidig (mens en utbrent kollega sitter og strikker). Det er MYE du kan gjøre som sykepleier, men jeg tror dessverre det er mye underbemanning og stress i på tvers av de ulike jobbene. Unntakene jeg kommer på i farten er vel helsesøster og visse steder i psykiatrien (DPS), (uten at jeg har vært i disse yrkene selv). Mitt råd er at hvis du vil bli sykepleier så bør du unngå de pasientnære jobbene og kanskje gå videre med master for å komme opp fra gølvet.

Anonymkode: 0383b...3df

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...