Gå til innhold

Hvordan foregår arv etter foreldre når et av søsknene overtar barndomshjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal noe tinglyses på din bror da? Jeg tror du skal snakke med en advokat .

Anonymkode: 2a963...3dc

Jeg vet ikke mer på dette tidspunktet

Ts

Anonymkode: 59e82...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gidavmeg skrev (1 time siden):

Men får han hele eiendommen? Eller skal han bare bo i huset?

Vet ikke enda

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (26 minutter siden):

Det er din bror og far som er gnien ikke du TS ❤️

Min bror er en liten dramaqueen, og det var han som sa at jeg var gniten og misunnelig

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min bror er en liten dramaqueen, og det var han som sa at jeg var gniten og misunnelig

Ts

Åja var broren din ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan overdragelsen ha sammenheng med det som er uthevet?

Anonymkode: f5c44...ff5

Ja helt sikkert 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her

Jeg spurte min bror og min far om hvordan det blir med arv til meg når han får huset i gave, og fikk beskjed om at jeg var gniten og misunnelig!

Er det ikke et vanlig spørsmål å spørre fra et søsken når han plutselig får barndomshjemmet?

Oi. De høres ikke ut som kjekke folk. Bra du bor på andre siden av landet. Din bror blir nå den som må ta vare på dine foreldre når de blir gamle. Jeg har passet på 2 stk syke og gamle og det er mye jobb. Det er skikkelig ille hvis en av de blir dement. Altså du blir syk selv av det. Vet ikke om den biten av info hjalp litt på. 

Jeg vet ikke hva som er normalt. Har selv aldri stilt spørsmål ang arv. Men har de siste årene sett hvor urettferdig ting har blitt fordelt. Å gi bort millioner av verdier til alle barna utenom den ene er jo ikke riktig. Jeg har alltid bare funnet meg i ting. Men svaret du fikk var ikke hyggelig. De kunne bare ha svart deg uten å ha kalt deg gniten og misunnelig. Følte det sa mye om den som sa det.

Anonymkode: 3be47...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi. De høres ikke ut som kjekke folk. Bra du bor på andre siden av landet. Din bror blir nå den som må ta vare på dine foreldre når de blir gamle. Jeg har passet på 2 stk syke og gamle og det er mye jobb. Det er skikkelig ille hvis en av de blir dement. Altså du blir syk selv av det. Vet ikke om den biten av info hjalp litt på. 

Jeg vet ikke hva som er normalt. Har selv aldri stilt spørsmål ang arv. Men har de siste årene sett hvor urettferdig ting har blitt fordelt. Å gi bort millioner av verdier til alle barna utenom den ene er jo ikke riktig. Jeg har alltid bare funnet meg i ting. Men svaret du fikk var ikke hyggelig. De kunne bare ha svart deg uten å ha kalt deg gniten og misunnelig. Følte det sa mye om den som sa det.

Dersom TS bor på andre kanten av landet så er det jo uansett ikke hun som kommer til å ta seg av foreldrene når de blir eldre.

TS: Dersom du har sagt hva du tenker om denne skjevheten til foreldrene dine så tenker jeg du bør la det ligge. Du kan ikke gjøre noe med dette, det eneste du kan gjøre er å velge hvilke mennesker du ønsker å bruke tiden din på i fremtiden. 

Anonymkode: 9fa66...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en time hos en advokat som kan dette med arv.

Hvis det stemmer at de gir bort veldig mye verdier til din bror og ikke noe vil motregnes når de dør… Nei, vettu, jeg tror jeg hadde blitt så skuffet og følt meg så tydelig nedprioritert at forholdet til foreldre og bror hadde vært over og ut.

Du må forberede deg på å stå på egne ben.

Anonymkode: 7ff4e...eb2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skap noe styr, før du vet alle detaljer. Mannens bror ble sur for at vi fikk kjøpe gården billig (han var ikke interessert i gården, kona ville ikke bo i nærheten av en fjøs, men han ville ha penger). Det han ikke tenkte på, var at vi hadde drevet gården, uten å få noe for det (fikk avløserlønn på 10.000 eller noe) de tre-fire siste årene før overdragelse, og vi er forpliktet til å holde de med ved, til å brøyte, å gruse og vedlikeholde vei resten av deres levetid (20 år så langt). Så da ble det ikke så billig uansett. Og han og søster fikk pengene for salget.

Så før du går på krigsstien, bør du ta en tur hjem, og se hvordan ting står til.

Anonymkode: ab048...65d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville tatt en time hos en advokat som kan dette med arv.

Foreldrene lever. Det er ikke noe arv.

Anonymkode: e340f...fe1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts

Man kjenner seg selv på andre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett korleis dette blir løyst, er det urettferdig.

Sett at bror overtar garden og skal ta over ansvaret for mange små og store bygg. Det er kostnader med vedlikehold, forsikring og slikt som eigar må ta ansvar for. Det er ikkje store inntekter med små gardsbruk, men mykje arbeid og utgifter... Eg såg at far har oppretta eit fond for dekking av kostnader med dei ulike bygga på garden. Snilt, men urettferdig. Egentlig bør den som overtar garden betale for den, til foreldra. Så kan dei evt velge å dele pengane til dei andre barna, eller det blir ein del av arven til alle om nokre år. Men om ein gard er på nokre mål, blir verdien fort mange millioner. Pengar som er låst i jord, uten inntektspotensiale. Eg trur far veit at bror ikkje har råd til å betale millioner for å kjøpe garden. 

Men det er urettferdig om bror får så store verdiar (muligens om ein del år) utan at søsken får noko. Og det er bombesikker oppskrift på å lage splid og ødelegge familiene. Ekstra merkelig om foreldra faktisk har tenkt å betale utgiftene til garden. Då gir dei vekk enda større andel av evt framtidig arv.

TS har snakka med far og bror. Kva med å reise heim ein tur og snakke med mor og far? Forklare kva du føler? Og om det ikkje virkar, må du berre tole det. Dei har lov til å gjere idiotiske ting medan dei er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja helt sikkert 

Ts

Ta en ordentlig prat med dine foreldre , bare de som kan forklare hvordan de tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta en tur hjem om ikke så alt for lenge, og håper da at jeg kan få litt mer informasjon uten at de avspiser meg som gniten og misunnelig

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...