Gå til innhold

Hvordan foregår arv etter foreldre når et av søsknene overtar barndomshjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Tror du skal ta en ærlig prat med foreldrene dine.

Vil ikke blande meg, men synes det er rart at ingen har sagt noe til meg før i dag og nå er alt planlagt og bestemt.

Jeg bor i en annen landsdel og er ikke ofte hjemme hos familien, men det finnes telefon og mail de kan nå meg på.

Ts

Anonymkode: 59e82...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom han får gården så er den ute av arvebildet. Det som evt blir igjen etter dine foreldre fordele likt mellom alle søskenene, også din bror.

Anonymkode: 6d5ee...d7d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg spurte min bror og min far om hvordan det blir med arv til meg når han får huset i gave, og fikk beskjed om at jeg var gniten og misunnelig!

Er det ikke et vanlig spørsmål å spørre fra et søsken når han plutselig får barndomshjemmet?

• Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dine foreldre betaler utgifter knyttet til uthusene på gården, kan du i et arveoppgjør velge å lage bråk fordi gaven delvis kan anses som en ugyldig dødsdisposisjon. Om det er verdt det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 5bc58...eba

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom dine foreldre betaler utgifter knyttet til uthusene på gården, kan du i et arveoppgjør velge å lage bråk fordi gaven delvis kan anses som en ugyldig dødsdisposisjon. Om det er verdt det vet jeg ikke. 

Ja min far har opprettet et fond som skal betale for utgifter til fjøset, og uthusene på gården.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine kan velge å gjøre hva de vil med sin eiendom, TS er ikke part i saken. 

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.03):

Mine foreldre skal visst betale alle utgifter til uthusene på gården, så min bror får kun hovedhuset.

Ts

Å skille ut deler av et gårdsbruk er vanskelig. Er det det som skjer her, TS? At de skal søke kommunen om å få skille ut deler av eiendommen, og broren din kun får denne, mens dine foreldre fortsatt står som eiere av resten? 
Eller skal broren din kun få bo i hovedhuset og foreldrene dine skal fortsatt stå som eier av hele gården? 
Eller skal broren din få hele eiendommen, men kun benytte seg av hovedhuset mens foreldrene dine står for utgiftene til drift av øvrig bygningsmasse? 

Dersom det er sistnevnte så er dette langt værre enn om de kun ga gården til din bror, da dette betyr at de i tillegg til å gå bort eiendommen også skal bruke sine midler på drift og vedlikehold av eiendom din bror eier.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. 

Anonymkode: 9fa66...820

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Jeg spurte min bror og min far om hvordan det blir med arv til meg når han får huset i gave, og fikk beskjed om at jeg var gniten og misunnelig!

Er det ikke et vanlig spørsmål å spørre fra et søsken når han plutselig får barndomshjemmet?

Hvorfor spør du bror og ikke foreldre? 

I dette tilfellet er det jo foreldre som sitter på ansvaret for å fordele fair, ikke bror. 

Anonymkode: bd87e...031

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du bror og ikke foreldre? 

I dette tilfellet er det jo foreldre som sitter på ansvaret for å fordele fair, ikke bror. 

Anonymkode: bd87e...031

Hun spurte bror og far.

Anonymkode: 2a963...3dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Ja det er et vanlig spørsmål, jeg hadde blitt skikkelig lei meg om jeg var i samme situasjon. Jeg syns det er smålig av dem å ikke ta hensyn til deg i dette.

Anonymkode: 77d7d...4a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for at du synes dette er sårt ts, de fleste foreldre vil forsøke å gjøre ting rettferdig ovenfor barna. Venninnen min kjøpte foreldrenes hus og da fikk hennes søsken hver sin del av summen hun kjøpte det for. Foreldrene var da i 50 årene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her

Ja min far har opprettet et fond som skal betale for utgifter til fjøset, og uthusene på gården.

Ts

Dette bør du undersøke lovligheten av.

Odel og oppdeling av en gård er ikke bare-bare.

Å kun gi bort bolighuset på gården er sannsynligvis ikke mulig. 

Anonymkode: c637d...f10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.17):

Siden foreldrene dine lever, er ikke dette arv. De kan velge å gi ham alt som gave, forskudd på arv, eller selge ham gården. Alle alternativer er vanlige.

Du er ikke part i saken.

Anonymkode: 6f845...469

Jo, man er part i saken. Ts har ett år på seg til å protestere på denne livsdisposisjionen eller bli arveløs!!

Anonymkode: bd583...02d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine kan velge å gjøre hva de vil med sin eiendom, TS er ikke part i saken. 

Å skille ut deler av et gårdsbruk er vanskelig. Er det det som skjer her, TS? At de skal søke kommunen om å få skille ut deler av eiendommen, og broren din kun får denne, mens dine foreldre fortsatt står som eiere av resten? 
Eller skal broren din kun få bo i hovedhuset og foreldrene dine skal fortsatt stå som eier av hele gården? 
Eller skal broren din få hele eiendommen, men kun benytte seg av hovedhuset mens foreldrene dine står for utgiftene til drift av øvrig bygningsmasse? 

Dersom det er sistnevnte så er dette langt værre enn om de kun ga gården til din bror, da dette betyr at de i tillegg til å gå bort eiendommen også skal bruke sine midler på drift og vedlikehold av eiendom din bror eier.

Dette stemmer ikke. 

Anonymkode: 

Min bror får huset og mine foreldre betaler for resten av bygningene gjennom fondet.

Gården blir ikke delt opp.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min bror får huset og mine foreldre betaler for resten av bygningene gjennom fondet.

Ts

Skal noe tinglyses på din bror da? Jeg tror du skal snakke med en advokat .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 21.34):

Dette skjedde med min svigerinne, hennes bror tok over gården etter foreldrene (som fortsatt lever) med utstyr og dyr og innbo og alt. Foreldrene bygde seg nytt hus rett bortenfor. Min svigerinne fikk ikke en dritt. Det var gamle møbler på gården, alt det gikk til broren, som ikke ville ha det og kasta det på bålet. Selv om alle visste at min svigerinne var veldig interessert i noe av det.. 

Det var virkelig en god løsning for å skape god stemning i familien!

Anonymkode: 525b2...5cd

I dette tilfellet var det dårlig gjort av bror å ikke spørre om noen ville ha det han skulle kaste på bålet.

Anonymkode: 8c396...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ts

Men får han hele eiendommen? Eller skal han bare bo i huset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.34):

Ingen skal kjøpes ut når en overtar gården mens foreldrene lever. 

Og når foreldrene dør deles arven på alle søsknene,gården er ikke er faktor ang arv. 

Anonymkode: 45b7c...3f5

Dette er korrekt svar. Det er ingenting som heter "å kjøpe ut" søsken.

Det normale er at eiendomsoverdragelsen gjøres ved at ett av søsknene kjøper gården av foreldrene, slik at foreldrene sitter på penger istedenfor en eiendom. Deretter fordeles pengene på alle arvingene når foreldrene dør (eller som forskudd på arv før foreldrene dør, hvis foreldrene foretrekker det, foreldrene bestemmer). 

Hvis et av søsknene får gården gratis (eller for en billig penge), så er det lov så lenge begge foreldrene er i live. Urettferdig kanskje, men fullt lovlig. 

Endret av bare innom en tur
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her

Det er din bror og far som er gnien ikke du TS ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 18.52):

Jeg forstod det slik på min bror at han bare skal få gården, og bruke pengene fra sitt boligsalg til å modernisere hovedhuset.

Jeg synes det er litt urettferdig at han bare får et hus og ikke trenger å kjøpe slik som oss andre. 

Huset er godt vedlikeholdt, så han skal kun modernisere kjøkkenet og bygge ut den ene gangen. 

ts 

Hvis det ikke er andre verdier etter dem, sånn at du og søster arver tilsvarende sum, og broren får gården, er foreldrene dine rett og slett onde, jeg hadde ikke villet ha noe mer med dem å gjøre hvis de gjør så stor forskjell på barna sine. Det hadde jeg ikke tilgitt

Anonymkode: c3703...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 22.07):

Vil ikke blande meg, men synes det er rart at ingen har sagt noe til meg før i dag og nå er alt planlagt og bestemt.

Jeg bor i en annen landsdel og er ikke ofte hjemme hos familien, men det finnes telefon og mail de kan nå meg på.

Ts

Kan overdragelsen ha sammenheng med det som er uthevet?

Anonymkode: f5c44...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...