Gå til innhold

Hvordan foregår arv etter foreldre når et av søsknene overtar barndomshjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk vite i dag at min bror skal overta barndomshjemmet vårt som er en gård, men han skal ikke drive gården siden han er i full jobb, så jeg regner med han leier eller låner ut jorden til naboer. Mine foreldre skal leie seg bolig som er på ett plan og er lettstelt.

Jeg er sikker på at min far og bror har snakket med advokat om hvordan dette skal foregå, men jeg lurer på hvordan det blir for meg mtp arv?

Er det vanlig at den som overtar barndomshjemmet når det er en gård med mange hus/traktorer og utstyr kjøper det av foreldrene, eller at de får de som en arv?

Anonymkode: 59e82...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det normale er jo at den ene kjøper ut den andre. Det bør tas takst ved 2 uanvengige takstingeniører og regne gjennomsnittet av de to vurderingene som verdi. Er gården verdt eksempelvis 3 millioner, må han da betale 1,5 mill til deg for å kjøpe deg ut om begge arver gården. Likefullt kan dine foreldre gi bort hva de vil til hvem de vil så lenge de er i live og samtykkekompetente, og du ikke har odelsretten. Så i teorien kan de gi alt til ham i dag, uten at du får noe. 

Anonymkode: 0fdaf...b9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han ska kjøpe deg ut. Er i hvertfall slik alle andre har gjort. Takst på gården og deler den på antall arvinger

Anonymkode: 0ecaa...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har han odelsrett på gården? 

Anonymkode: c72ea...35e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden foreldrene dine lever, er ikke dette arv. De kan velge å gi ham alt som gave, forskudd på arv, eller selge ham gården. Alle alternativer er vanlige.

Du er ikke part i saken.

Anonymkode: 6f845...469

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke beint fram når det er snakk om gård. Er det odel på gården, er din bror eldst? Blir gården overtatt ved odel skal det gjøres en odelstakst, som skal danne grunnlag for hvor mye som skal betales.

Anonymkode: 50623...1fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden foreldrene dine lever, er ikke dette arv. De kan velge å gi ham alt som gave, forskudd på arv, eller selge ham gården. Alle alternativer er vanlige.

Du er ikke part i saken.

Ja, bror skal ikke kjøpe ut TS. TS eier jo ingen ting, for dette er ikke arv. Og TS sine foreldre vil da ikke eie noe heller, i tilfelle. 

Anonymkode: 352df...ab7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke beint fram når det er snakk om gård. Er det odel på gården, er din bror eldst? Blir gården overtatt ved odel skal det gjøres en odelstakst, som skal danne grunnlag for hvor mye som skal betales.

Anonymkode: 50623...1fe

Min bror er nr to, men min søster som er eldst er ikke interessert i å flytte på bygda.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen skal kjøpes ut når en overtar gården mens foreldrene lever. 

Og når foreldrene dør deles arven på alle søsknene,gården er ikke er faktor ang arv. 

Anonymkode: 45b7c...3f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min bror er nr to, men min søster som er eldst er ikke interessert i å flytte på bygda.

ts

Om hun har sagt nei takk, er vel han nr 2 i rekka. Men jeg kan ingenting lm bo og driveplikt. Jeg har sagt fra meg odel og neste søsken i rekka har kjøpt gården av foreldrene mine. 

Anonymkode: a45bf...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du er ikke part i saken.

Dette. Det er ingenting som heter arv når foreldrene enda er i live! Det er så mange som tror de har rett på arv før det hele tatt er en arv.

Anonymkode: cb36e...af5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstod det slik på min bror at han bare skal få gården, og bruke pengene fra sitt boligsalg til å modernisere hovedhuset.

Jeg synes det er litt urettferdig at han bare får et hus og ikke trenger å kjøpe slik som oss andre. 

Huset er godt vedlikeholdt, så han skal kun modernisere kjøkkenet og bygge ut den ene gangen. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstod det slik på min bror at han bare skal få gården, og bruke pengene fra sitt boligsalg til å modernisere hovedhuset.

Jeg synes det er litt urettferdig at han bare får et hus og ikke trenger å kjøpe slik som oss andre. 

Huset er godt vedlikeholdt, så han skal kun modernisere kjøkkenet og bygge ut den ene gangen. 

ts 

Det er urettferdig, men helt lovlig. Jeg synes foreldrene dine er noen drittsekker som velger å gjøre det sånn, men de er i sin fulle rett til å være det. 

Jeg hadde nok hatt problem med å ha et forhold til dem etter dette om jeg var deg.

Anonymkode: 774e9...fea

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er urettferdig, men helt lovlig. Jeg synes foreldrene dine er noen drittsekker som velger å gjøre det sånn, men de er i sin fulle rett til å være det. 

Jeg hadde nok hatt problem med å ha et forhold til dem etter dette om jeg var deg.

Anonymkode: 774e9...fea

Jeg er glad for at han tar vare på barndomshjemmet vårt når mine foreldre ikke har helse til å bo der lengre, men det er bare måten det skjer på, men slik er det vel for mange.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er glad for at han tar vare på barndomshjemmet vårt når mine foreldre ikke har helse til å bo der lengre, men det er bare måten det skjer på, men slik er det vel for mange.

ts

Mange som ikke skjønner seg på odel og er fulle av misunnelse. Mine søsken var det men de ble tilbudt gården og takka nei. Da får de la være å bli misunnelig og. Det er ikke er gullgruve å ta over en gård, sjelden noe å tjene på det. Men det er bra den ikke selges. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mange som ikke skjønner seg på odel og er fulle av misunnelse. Mine søsken var det men de ble tilbudt gården og takka nei. Da får de la være å bli misunnelig og. Det er ikke er gullgruve å ta over en gård, sjelden noe å tjene på det. Men det er bra den ikke selges. 

Mine foreldre skal visst betale alle utgifter til uthusene på gården, så min bror får kun hovedhuset.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine foreldre skal visst betale alle utgifter til uthusene på gården, så min bror får kun hovedhuset.

Ts

Men da får han vel bare bo der, han eier ikke hovedhuset? Det er ikke bare å skille ut et hus fra en gårdseiendom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjedde med min svigerinne, hennes bror tok over gården etter foreldrene (som fortsatt lever) med utstyr og dyr og innbo og alt. Foreldrene bygde seg nytt hus rett bortenfor. Min svigerinne fikk ikke en dritt. Det var gamle møbler på gården, alt det gikk til broren, som ikke ville ha det og kasta det på bålet. Selv om alle visste at min svigerinne var veldig interessert i noe av det.. 

Det var virkelig en god løsning for å skape god stemning i familien!

Anonymkode: 525b2...5cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gidavmeg skrev (25 minutter siden):

Men da får han vel bare bo der, han eier ikke hovedhuset? Det er ikke bare å skille ut et hus fra en gårdseiendom.

Han sier han skal overta huset og bruker jo sine penger på å modernisere

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han sier han skal overta huset og bruker jo sine penger på å modernisere

Ts

Tror du skal ta en ærlig prat med foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...