Gå til innhold

Kyllinfilet, laksefilet m.m

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det nok å ha typisk èn kyllingfilet, èn laksefilet osv til middag, for en person? I tillegg til endel grønnsaker, ris, pasta og poteter. Har hørt noe om at det burde være 150 gram protein eller noe, til middagen. Jeg synes det blir litt lite, er ofte sulten igjen 2 timer etter middag. Spiser kanskje 2 poteter og en stor porsjon grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

150 g protein?? Oi, det er mye!

En kyllingfilet er ca. 100 g, og har omtrent like mange kcal. Den inneholder masse protein som metter godt. Laksfileter er litt mer og inneholder vel en del mer kcal,men det er mye bra mat i fisk- også protein.

Jeg bruker ofte wok m/kyllingfilet elr laks og da beregner jeg èn filet til person. Masse grønnsaker og litt ris eller nudler! Kjempe godt- og sunt! :)

Spiser du nok proteiner resten av dagen? Fiber metter også bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1 porsjon kjøtt/fisk/fugl = 150g

Dersom du blir fort sulten etter dette, så prøv å få i deg mer karbohydrater og spis grovt brød (og da mener jeg grovt, ikke de vanlige pingle-grovbrødene i butikken..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tror du blander kortene litt...100 gram protein (eller egentlig 2 gram pr kilo kroppsvekt) er det du trenger PR. DAG, ikke pr. måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror du blander kortene litt...100 gram protein (eller egentlig 2 gram pr kilo kroppsvekt) er det du trenger PR. DAG, ikke pr. måltid.

Man trenger ikke mer enn 0,5-0,7g per kg kroppsvekt ved normal fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Man trenger ikke mer enn 0,5-0,7g per kg kroppsvekt ved normal fysisk aktivitet.

Et høyere proteininntak er spesielt lurt for den som slanker seg, det metter, og bidrar til et jevnere blodsukker enn om man spiser mer karbohydrater og mindre protein.

Forøvrig, i min verden er MINIMUMET ett gram, for å kunne vedlikeholde kroppen greit. Selv satser jeg mot 1.5, men trener endel styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Hvor mye protein er det i en kyllingfilet på 150 gram da? Jeg veier 63 kg, er det ideelle for meg å få i meg 126 gram protein per dag, hvis jeg har forstått det riktig?

Spiser typisk en posjon fisk eller kylling daglig, i tillegg til et par glass melk, en biola yoghurt, tunfisk/makrell i tomat på brødskive, eller ost. Gjerne en omelett på kveldstid. Blir dette for lite protein-inntak?

Har slurva med kostholdet lenge nå, og vil gjerne få litt orden på ting og passe på at jeg får i meg nok av ditten og datten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror det er 21 g protein per 100 gram kylling. HVis du skal klare å få i deg 126 g protein per dag, må du vær kjempe stukturert å sette deg inn i hvilke matvarer du kan spise mye av. Noen matvarer som innholder mye protien og lite kcal er: Rent kjøtt, ren fisk (laks har relativt mange kcal), kylling, cottae chese.

For å ff i deh 126 g kylling per dag må du spise litt mer enn 600 g kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Jeg har kikket litt rundt på nettet nå og ser at 2 gram protein pr kilo kroppsvekt først og fremst er myntet på de som bedriver seriøs trening, ala bodybuilding, hehe. Jeg er moderat aktiv og kan nøye meg med 1,6-1,8 gram protein, ganget med 63 i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trener mer enn noen ganger i uka, holder det med 0,8 gr. protein pr. kg kroppsvekt i følge en ernæringsfysiolog som jeg snakker med. Det skulle bli ca 50 gram for deg. Husk at overføldig protein ikke skylles ut av kroppen, men blir lagret som fett.

Når det er sagt: Jeg spiser mer enn en kyllingfilet, og mer enn 150 gr. laks i et måltid. Når jeg spiser laks beregner jeg 250 gr. pr. porsjon, litt mindre når jeg lager kylling (men det er mest fordi jeg synes det er lettere å finne grønnsaker som passer til kyllingen.)

Jeg forsto ikke helt om du var redd du spiste for lite eller for mye, men hvis du blir fort sulten igjen, kan du helt sikkert spise litt mer kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

det er ca 20g protein pr 100g kylolingfilet, ca 20g protein pr 100g laks, ca 20g protein pr to egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke trener mer enn noen ganger i uka, holder det med 0,8 gr. protein pr. kg kroppsvekt i følge en ernæringsfysiolog som jeg snakker med. Det skulle bli ca 50 gram for deg. Husk at overføldig protein ikke skylles ut av kroppen, men blir lagret som fett.

Når det er sagt: Jeg spiser mer enn en kyllingfilet, og mer enn 150 gr. laks  i et måltid. Når jeg spiser laks beregner jeg 250 gr. pr. porsjon, litt mindre når jeg lager kylling (men det er mest fordi jeg synes det er lettere å finne grønnsaker som passer til kyllingen.)

Jeg forsto ikke helt om du var redd du spiste for lite eller for mye, men hvis du blir fort sulten igjen, kan du helt sikkert spise litt mer kjøtt.

Takk for svar alle sammen :) !

Jeg er litt bekymra for om jeg får i meg _nok_ protein, altså er jeg redd jeg spiser for lite. Vanligvis går det i en posjon fisk eller kylling hver dag, og fiskepålegg til frokosten, to glass melk ila. dagen, 1-2 biola, kanskje en osteskive, litt nøtter, ofte en omelett på kveldstid.. Aner ikke om dette blir tilstrekkelig protein.

Det må jo være ganske slitsomt å sørge for et høyt nok proteininntak for dere som trener mye.. En solid posjon med fisk eller kylling til både lunsj og middag er kanskje løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...