Gå til innhold

Trodde det skulle være ganske ok å få ny jobb med helsebakgrunn, men neida

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ok, det er kanskje tidlig å syte. Men jeg ønsker meg bort fra turnuslivet. Har en stilling som spl med ganske mye ansvar. Går ikke like mye turnus som de andre ansatte, men nok til at jeg nå ønsker meg bort. Trodde dette skulle bli enkelt, men har nok hatt litt for stor tro på meg selv. 

Har nå søkt tre ulike jobber uten å engang bli innkalt på intervju! Dette er dagjobber der de søker folk med helsebakgrunn. Ikke var det noen kremjobber heller, men kan jo se for meg at det er en god del andre i mine sko som også er på utkikk etter noe på dagtid. Likevel så trodde jeg, med min bakgrunn, at det skulle være enkelt å få noe nytt. 

Uff, veldig kjipt. Har holdt motet oppe til nå, men da jeg fikk den siste mailen med takk for din søknad på stilling som ……, dessverre…. 😣

En av stillingene var innad på sykehuset, så det er jo mulig den alt var lovet bort til noen interne, men de to andre var utenfor så regner med at det har vært en normal rekrutteringsprosess. 

Anonymkode: 9bf25...523

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet du antall søkere til stillingene? Kan vel tenke meg at det er mange om beinet..

Anonymkode: f75f8...28f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange vil jo ha dagstilling innen helse, så det mangler ikke på søkere. Da kan arbeidsgiver plukke de som har ønskede kvalifikasjoner, og evt relevant videreutdanning eller kursing. Har du noe utover sykepleien? Hvis ikke kan det jo være aktuelt å se på videreutdanning som kan gi dagjobb.

Anonymkode: a146f...c4c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet som sykepleier og ønsket meg over til dagstilling da jeg fikk barn, og jeg måtte søke på ulike jobber i 2 år før jeg fikk jobb. Selv med over 10 års variert erfaring inkludert ulike kurs og ledererfaring. Så mitt inntrykk er at det er veldig mange om beinet, det er så mange som ønsker seg ut av turnus at arbeidsgiver har utrolig mange å velge mellom. I tillegg er det ofte interne som får stillingene, så det er vanskelig å få et bein innafor fordi stillingene i praksis allerede er besatt og stillingsutlysningen bare er en formalitet. 

Anonymkode: 8eda8...18e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 13.08):

Ok, det er kanskje tidlig å syte. Men jeg ønsker meg bort fra turnuslivet. Har en stilling som spl med ganske mye ansvar. Går ikke like mye turnus som de andre ansatte, men nok til at jeg nå ønsker meg bort. Trodde dette skulle bli enkelt, men har nok hatt litt for stor tro på meg selv. 

Har nå søkt tre ulike jobber uten å engang bli innkalt på intervju! Dette er dagjobber der de søker folk med helsebakgrunn. Ikke var det noen kremjobber heller, men kan jo se for meg at det er en god del andre i mine sko som også er på utkikk etter noe på dagtid. Likevel så trodde jeg, med min bakgrunn, at det skulle være enkelt å få noe nytt. 

Uff, veldig kjipt. Har holdt motet oppe til nå, men da jeg fikk den siste mailen med takk for din søknad på stilling som ……, dessverre…. 😣

En av stillingene var innad på sykehuset, så det er jo mulig den alt var lovet bort til noen interne, men de to andre var utenfor så regner med at det har vært en normal rekrutteringsprosess. 

Ekspander  

Det er ofte 40-70 søkere til hver stilling. Du må sende søknad til 20-50 annonser for å ha en sjanse til et intervju. Mulig, enda flere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du søkte på 3 stillinger og syter??? Jeg er sykepleier og siviløkonom. Søker veldig bredt men på mange stillinger som gjerne vil ha noen med helsebakgrunn. Begynner å nære meg 100 søknader siden i høst. Blitt innkalt til noen intervjuer, men kun 1 som hadde med helse å gjøre. Og til den jobben hadde de 196 søkere. Vet ikke hvor du bor, men du trenger nok en realitets oppvåkning. 

Anonymkode: 2ecab...8b0

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har søkt rundt 20 stillinger i høst, er ikke sykepleier da, men hfa og vil ut av helse. Og har startet på bachelor i administrasjon og ledelse. Ikke ett eneste intervju. 
Ser på stillingene her i byen at det er ekstremt mange søkere på dagjobber innen helse, så du må nok bare forberede deg på å ta videreutdanning eller fortsette å søke. 3 søknader er «ingenting» dessverre.. men masse lykke til! 

Anonymkode: fa567...1ba

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 15.00):

Jeg har søkt rundt 20 stillinger i høst, er ikke sykepleier da, men hfa og vil ut av helse. Og har startet på bachelor i administrasjon og ledelse. Ikke ett eneste intervju. 
Ser på stillingene her i byen at det er ekstremt mange søkere på dagjobber innen helse, så du må nok bare forberede deg på å ta videreutdanning eller fortsette å søke. 3 søknader er «ingenting» dessverre.. men masse lykke til! 

Ekspander  

Dette kunne folk ha fortalt deg før du begynte, fordi det uteksamineres altfor mange med bachelor i adm og ledelse eller øk ad. Alle de som har samme grad kjemper om de samme stillingene. Skal du i det hele tatt ha sjans må du ta en master, eller ha en spesialisering/særkompetanse. Eventuelt ta fag innen IT/teknologi/digitalisering i tillegg, som kan gjøre deg mer attraktiv på markedet.

Det blir som med de som tar utdanning etter interesse. Her er det ei som tok en bachelor i sosialantropologi, og master i kreativ skriving. Altså det sier vel seg selv at det da blir vanskelig å få jobb? 

https://www.nrk.no/direkte/xl/maia-er-hoyt-utdannet_-men-uten-jobb_-_-hva-er-vitsen_-1.17337850

Aldri ta utdanning etter interesse. Ta i hvertfall forbehold om at det er gode jobbmuligheter. 

Anonymkode: 0c5d0...3a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk deg til en avdeling med ønsketurnus. Sykehuset jeg jobber på har ønsketurnus. Jeg har turnusstilling, men jobber så og si bare dagtid pga ønsketurnus 🙌🏼

Anonymkode: 5012b...a30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 søknader er ikke mye dessverre. Det er mange som ønsker en stilling med kun dagarbeid og det kan også ha vært interne søkere. 

Anonymkode: a6286...3de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser noen sider bakover på dette underforumet, så ser du at det er hundrevis av sykepleiere som vil vekk fra turnuslivet, og helsevesenet generelt. Spesielt gjelder det de som har fått eller planlegger barn, alle vil jobbe dagtid.

Du må nok smøre deg med tålmodighet, evt tenke på omskolering.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.04):

Dette kunne folk ha fortalt deg før du begynte, fordi det uteksamineres altfor mange med bachelor i adm og ledelse eller øk ad. Alle de som har samme grad kjemper om de samme stillingene. Skal du i det hele tatt ha sjans må du ta en master, eller ha en spesialisering/særkompetanse. Eventuelt ta fag innen IT/teknologi/digitalisering i tillegg, som kan gjøre deg mer attraktiv på markedet.

Det blir som med de som tar utdanning etter interesse. Her er det ei som tok en bachelor i sosialantropologi, og master i kreativ skriving. Altså det sier vel seg selv at det da blir vanskelig å få jobb? 

https://www.nrk.no/direkte/xl/maia-er-hoyt-utdannet_-men-uten-jobb_-_-hva-er-vitsen_-1.17337850

Aldri ta utdanning etter interesse. Ta i hvertfall forbehold om at det er gode jobbmuligheter. 

Ekspander  

Kjære vene, trist å lese historien hennes… et skrekkeksempel på det du skriver: Ikke velg utdanning kun etter interesse og sats på at det vil løse seg. Sånn er det ikke. Bachelor i sosialantropologi og master i kreativ skriving - med mindre du er noe helt ekstraordinært, i deg selv, så vil du slite stort på jobbmarkedet. 

Anonymkode: 615aa...6e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Som andre sier, tre søknader er ingen ting. Og hvorfor trodde du at det skulle være enkelt med din bakgrunn? De søker jo etter folk med helse bakgrunn, det har du og kanskje hundrevis av andre søkere. Hva har du som gjør at du skiller deg ut fra bunken? For de aller fleste av oss er svaret «ingen ting». 

Anonymkode: 615aa...6e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Men du. Du kan jo faktisk søke andre dagjobber? barnehage, service/salg, kundeservice etc. Jeg jobber på et kundeservicesenter og har bedre betalt en en sykepleier. Og jeg jobber dagtid og har ikke noen utandning. Søk andre dagjobber. Det er ikke en menneskerett å jobbe i det man er utandet til sån du vet det. Lykke til. 

Anonymkode: 08dff...278

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jobber du i dag? 

Hva med å søke jobber i barnevern, NAV, eller som rådgiver i kommune, fylkeskommune eller staten? 

Anonymkode: 86696...4c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør se på å ta master i helsesykepleie hvis du skal ha dagjobb. 

Anonymkode: 21065...e5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Jeg har tatt utdanning ut fra interesse. Jeg fikk tilbud om jobb før jeg ble ferdig utdannet. Forstår hvorfor de med sos.ant. og kreativ skriving ikke får seg jobber, men det er fordi studiene er veldig vage når det kommer til hva man kan jobbe med etterpå. Jeg kjenner flere med sos.ant. og de jobber i NAV. Så skikkelig ille er det nok ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Ja, denne leste jeg her om dagen, litt for seint 😂 jeg er avhengig å ha det privat fordi jeg ikke har studiekompetanse, og valgte da noe jeg kunne ta via internett. Har ikke mulighet til å flytte eller pendle, da jeg må jobbe ved siden av og jeg er voksen. 
Så ble det dette her da. Får bare fullføre, men er innstilt på å ta master. Det er fort gjort å tenke at ved å ta en generell utdanning er det enklere å få jobb. Men nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.38):

Ja, denne leste jeg her om dagen, litt for seint 😂 jeg er avhengig å ha det privat fordi jeg ikke har studiekompetanse, og valgte da noe jeg kunne ta via internett. Har ikke mulighet til å flytte eller pendle, da jeg må jobbe ved siden av og jeg er voksen. 
Så ble det dette her da. Får bare fullføre, men er innstilt på å ta master. Det er fort gjort å tenke at ved å ta en generell utdanning er det enklere å få jobb. Men nei. 

Ekspander  

Sjekket du faglige nivået på utdanningen før du begynte? Hvis du tar master ville jeg vært nøye med hvor du tar den utdanningen, det kan bety noe i forhold til å få jobb.

Anonymkode: 1222e...0ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.45):

Sjekket du faglige nivået på utdanningen før du begynte? Hvis du tar master ville jeg vært nøye med hvor du tar den utdanningen, det kan bety noe i forhold til å få jobb.

Anonymkode: 1222e...0ea

Ekspander  

Ja, jeg har faktisk byttet skole, startet først på en annen. Men skal sjekke grundigere på master, da har jeg nok flere muligheter med en bachelor enn hva jeg hadde nå. Men takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...