AnonymBruker Skrevet 28. mars #1 Skrevet 28. mars Hei! Jeg jobber i matvarebutikk ved et hytteområde og har fått tilbud om en vakt på påskeaften der arbeidsgiver lokker med dobbel betaling. Jeg lurer på om det er lovlig å be om å få vanlig betaling i stedet? Jeg vet at mange setter pris på helligdagstillegg, men av personlige grunner vil jeg helst ha min vanlige timelønn. Er det noe arbeidsgiver kan nekte meg, eller er det mitt valg? Noen som har erfaring med dette? 😊 Anonymkode: 2e961...c20
AnonymBruker Skrevet 28. mars #2 Skrevet 28. mars Arbeidsgiver kan ikke uten videre underbetale deg, nei. Om pengene er plagsomme, kan du bare donere dem bort. Anonymkode: 0a40b...08f 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #4 Skrevet 28. mars Du får din vanlige lønn, men du får helligdagsTILLEGG. Det er altså ITILLEGG til vanlig lønn. Om de følger tariff er de lovpålagt å gi deg dette. Hvorfor vil du ikke ha ekstra lønn du har rett på? Anonymkode: de026...46b 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #5 Skrevet 28. mars Dette skjønte jeg ingenting av.. Anonymkode: ce529...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #6 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Arbeidsgiver kan ikke uten videre underbetale deg, nei. Om pengene er plagsomme, kan du bare donere dem bort. Anonymkode: 0a40b...08f Jeg vil ikke ha UNDERbetalt. Jeg vil ha VANLIGbetalt. Anonymkode: 2e961...c20
AnonymBruker Skrevet 28. mars #8 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil ikke ha UNDERbetalt. Jeg vil ha VANLIGbetalt. Anonymkode: 2e961...c20 Men du blir ikke underbetalt, du får ekstra tillegg pga at det er påskeaften. Ber du om kun vanlig lønn så er det du som taper på det, så tviler på at arbeidsgiver protesterer. Anonymkode: 50743...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #9 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vil ikke ha UNDERbetalt. Jeg vil ha VANLIGbetalt. Anonymkode: 2e961...c20 Du er jo underrettet om du ikke får tillegget. Eksempel. Du har timelønn på 200 pr time. Du får tillegg på 100 pr time. Da blir timelønn på Påskeaften 300 pr time. Du vil ikke ha tillegg, og får da kun 200 pr time. Du blir da underbetalt. Anonymkode: de026...46b 3
William_S Skrevet 28. mars #10 Skrevet 28. mars (endret) Helligdagstillegg er den vanlige lønnen + dette tillegget. Du tjener ganske greit på det så å kun få sin vanlige timelønn er jo idiotisk. I noen sektorer som helsevesenet kan dette tillegget være opp mot 150% på slike veldig røde dager som skjærtorsdag, langfredag osv. Vanlige er 133%, men OUS feks har 150%. Det fine i helsevesenet er jo at tilleggene stacker så man får feks på 1 påskedag vanlig lør/søn tillegg utover dette også og kveldstillegg om man jobber kveld, så det er ganske mye cash å tjene feks på en nattevakt påskeaften til 1 påskedag. Endret 28. mars av William_S
oss-to Skrevet 28. mars #11 Skrevet 28. mars (endret) Tillegget er lovpålagt. Så her må du enten takke nei til vakta, eller godta tilegget i lønna. Endret 28. mars av oss-to 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Skrevet 28. mars Synes du at du får for mye betalt kan du jo bare donere bort det ekstra tillegget til en god sak. Anonymkode: 50743...6a9 1
William_S Skrevet 28. mars #13 Skrevet 28. mars (endret) oss-to skrev (17 minutter siden): Tillegget er lovpålagt. Så her må du enten takke nei til vakta, eller godta tilegget i lønna. De eneste dagene hvor det lovpålagt pr lov helligdagstillegg her til lands er 1 og 17 mai, men mest sannsynlig er det i tariffavtalen. Og i den står det som oftest at man ikke kan avtale ting som er til ugunst for arbeidstager. Endret 28. mars av William_S 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #14 Skrevet 28. mars Gi pengene til dyrebeskyttelsen for eksempel, om du synes du får for mye… Anonymkode: e9b9f...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #15 Skrevet 28. mars Jeg er så nysgjerrig på hva som er den personlige grunnen til å ville ha dårligere lønn 🧐 Anonymkode: 43a3f...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #16 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er så nysgjerrig på hva som er den personlige grunnen til å ville ha dårligere lønn 🧐 Anonymkode: 43a3f...e0e Mange kan ha skattemessige årsaker til å holde seg innenfor ett beløp. Bostøtte reguleres av inntekt, og ett tillegg kan gjøre at mam mister hele bostøtten. Man kan gå over grensen i forhold til hva man kan tjene ved siden av gradert uføretrygd, eller studielån. Det er flere støtteordninger hvor utbetaling kan minskes med tusenlapper hvis man får hundre kroner ekstra inn... Anonymkode: 50a9a...0e7 7 5
oss-to Skrevet 28. mars #17 Skrevet 28. mars William_S skrev (20 minutter siden): De eneste dagene hvor det lovpålagt pr lov helligdagstillegg her til lands er 1 og 17 mai, men mest sannsynlig er det i tariffavtalen. Og i den står det som oftest at man ikke kan avtale ting som er til ugunst for arbeidstager. Du har heilt rett.
Pawn Hearts Skrevet 28. mars #18 Skrevet 28. mars Dette minner meg om Asterix og Kleopatra der de egyptiske arbeiderne streiker for å få mindre lønn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg jobber i matvarebutikk ved et hytteområde og har fått tilbud om en vakt på påskeaften der arbeidsgiver lokker med dobbel betaling. Jeg lurer på om det er lovlig å be om å få vanlig betaling i stedet? Jeg vet at mange setter pris på helligdagstillegg, men av personlige grunner vil jeg helst ha min vanlige timelønn. Er det noe arbeidsgiver kan nekte meg, eller er det mitt valg? Noen som har erfaring med dette? 😊 Anonymkode: 2e961...c20 Hos oss kan vi bestemme om vi vil ha sånt tillegg utbetalt eller tilbake med en fridag. Vet ikke om dere kan det Anonymkode: 6a5f3...3b5
AnonymBruker Skrevet 28. mars #20 Skrevet 28. mars Hmm, du vil ikke ha helligdagsbetaling fordi du ikke anerkjenner påsken som en helligdag? Anti kristendom? Anonymkode: 9c4ce...545
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå