Gå til innhold

Smerter i begge helene

Jakkidegg

Anbefalte innlegg

Har hatt "smerter" i begge helene i noen år nå.

Det begynnte smått som når jeg var i badeanlegg så stakk det i helene når jeg satt i vann med helene på gulvet.

Men i det siste er det blitt værre.

Og gå inne på sokkene kjenner jeg smertene. (Stikkingen.)

Det stikker rundt begge helene og følges ut som om jeg ikke har noe annet enn helbeinet (skjelettet) og hud jeg trykker på. 

Ikke noe annet en det.

Ikke fett eller noe sånn.

Noen som vet om det finnes noe som kan hjelpe meg med smertene eller har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du normalt god fot-hygiene? Du har ikke sopp, sprukken hud, betennelser, infeksjoner etc? Ved en visuell inspeksjon - er det noe som ser ugreit ut? 

Dersom du har normalt god fot-hygiene og den visuelle inspeksjonen er grei så er neste spørsmål: hvor gammel er du? Står (eller går) du mye på arbeid? I så fall: bruker du god demping og har du brukt god demping i fortiden? Feks ved arbeide i anlegg, butikk, lager etc må man passe på å stå på en dempematte så langt mulig, og ha solide dempende såler i skoene når dempematte ikke er mulig.

Hvordan ser treningsregimet ditt ut? I hvilken grad trener du styrke og/eller bevegelighet i fot, ankel etc?

Det er ikke egentlig så mye annet enn «bein og hud» i bakre hæl. Så den observasjonen er mer nøytralt normal. 

Anonymkode: b41d8...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du normalt god fot-hygiene? Du har ikke sopp, sprukken hud, betennelser, infeksjoner etc? Ved en visuell inspeksjon - er det noe som ser ugreit ut? 

Dersom du har normalt god fot-hygiene og den visuelle inspeksjonen er grei så er neste spørsmål: hvor gammel er du? Står (eller går) du mye på arbeid? I så fall: bruker du god demping og har du brukt god demping i fortiden? Feks ved arbeide i anlegg, butikk, lager etc må man passe på å stå på en dempematte så langt mulig, og ha solide dempende såler i skoene når dempematte ikke er mulig.

Hvordan ser treningsregimet ditt ut? I hvilken grad trener du styrke og/eller bevegelighet i fot, ankel etc?

Det er ikke egentlig så mye annet enn «bein og hud» i bakre hæl. Så den observasjonen er mer nøytralt normal. 

Anonymkode: b41d8...c92

Alt ser greit ut.

På helene ikke noe sopp eller noe tørr (sprukken) hud.

Er 37 år. 

Står litt på jobb men tar pause nesten hver time så får vilt beinene godt i pausene.

Går med demping i arbeids skoene og privat skoene. + står også på dempematte på jobb.

Og treningen min er god.

Sykkler og går tur så får god trening.

Er bare lei smertene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jakkidegg skrev (6 minutter siden):

Alt ser greit ut.

På helene ikke noe sopp eller noe tørr (sprukken) hud.

Er 37 år. 

Står litt på jobb men tar pause nesten hver time så får vilt beinene godt i pausene.

Går med demping i arbeids skoene og privat skoene. + står også på dempematte på jobb.

Og treningen min er god.

Sykkler og går tur så får god trening.

Er bare lei smertene nå.

Kan være b12 mangel. Greit å sjekke ut, ellers ville jeg tatt meg en tur til fysio e.l for vurdering. 

Anonymkode: 51290...eed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som plantar fascitt. Jeg har slitt med det lenge, men jeg har sko med god demping, og bruker sandal med god demping inne. Jeg tøyer i tillegg mye hver dag, og det tilsammen har hjulpet. (Tøyer hæl og bakre leggmuskler. F.eks stå med tærne på et trappetrinn og senke hælene nedover så det strekker) 

Anonymkode: 79555...7ec

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som plantar fascitt. Jeg har slitt med det lenge, men jeg har sko med god demping, og bruker sandal med god demping inne. Jeg tøyer i tillegg mye hver dag, og det tilsammen har hjulpet. (Tøyer hæl og bakre leggmuskler. F.eks stå med tærne på et trappetrinn og senke hælene nedover så det strekker) 

Tusen takk. 

Det skal jeg prøve på.

Hvordan fant du ut at du hadde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Jakkidegg skrev (2 minutter siden):

Tusen takk. 

Det skal jeg prøve på.

Hvordan fant du ut at du hadde det?

Du kan Google det og se om det stemmer med deg, står rimelig godt beskrevet. Ellers drar man til legen og får det bekreftet/ avkreftet der😊 Men tøyeøvelser og gode såler skader ikke uansett hva det kommer av, så du kan uansett bare teste det og se om det hjelper😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan Google det og se om det stemmer med deg, står rimelig godt beskrevet. Ellers drar man til legen og får det bekreftet/ avkreftet der😊 Men tøyeøvelser og gode såler skader ikke uansett hva det kommer av, så du kan uansett bare teste det og se om det hjelper😊

Skal gjøre det.

Takk for hjelpen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jakkidegg skrev (22 timer siden):

Har hatt "smerter" i begge helene i noen år nå.

Det begynnte smått som når jeg var i badeanlegg så stakk det i helene når jeg satt i vann med helene på gulvet.

Men i det siste er det blitt værre.

Og gå inne på sokkene kjenner jeg smertene. (Stikkingen.)

Det stikker rundt begge helene og følges ut som om jeg ikke har noe annet enn helbeinet (skjelettet) og hud jeg trykker på. 

Ikke noe annet en det.

Ikke fett eller noe sånn.

Noen som vet om det finnes noe som kan hjelpe meg med smertene eller har opplevd noe lignende?

Akillestendinitt?

Gått og går du mye i sko med hæler på? Har du fått spesielle medisiner? 

Anonymkode: 9884e...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 11.55):

Akillestendinitt?

Gått og går du mye i sko med hæler på? Har du fått spesielle medisiner? 

Anonymkode: 9884e...ce0

Nei har ikke gått mye eller går med sko med heler.

Liker best joggesko så eier ikke sko med heler. 😊 og ingen spesielle medisiner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...