Gå til innhold

Er det noe forskjell på manuellterapeut og fysioterapeut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal booke time. Klarer ikke helt å forstå forskjellene her. 🙈

Anonymkode: 6ca25...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manuellterapi er en to-årig mastergradutdanning for fysioterapeuter. En fysioterapeut har 3 års utdannelse og ett år i turnus bare. Begge behandlet plager i muskel og skjelett – systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysioterapi utdannelse+master=Manuellterapeut

Anonymkode: 9d861...57c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir omtrent det samme for deg som pasient. Manuellterapeuten kan bestille MR bilder, men som oftest så har du allerede tatt bilder når du kommer så langt at du skal til fysio (eller har ikke behov for bildetagning). Skal du dit for å lære å trene riktig etter en skade så kan du like gjerne velge fysioterapeut. Jeg har bedre erfaringer med fysioterapeut enn med manuellterapeut, faktisk.

Anonymkode: de544...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir omtrent det samme for deg som pasient. Manuellterapeuten kan bestille MR bilder, men som oftest så har du allerede tatt bilder når du kommer så langt at du skal til fysio (eller har ikke behov for bildetagning). Skal du dit for å lære å trene riktig etter en skade så kan du like gjerne velge fysioterapeut. Jeg har bedre erfaringer med fysioterapeut enn med manuellterapeut, faktisk.

Det er ikke det samme, da en manuellterapeut kan manipulere ledd og virvler slik som kiropraktorer gjør, og kan sykmelde og henvise til mr, ct og røntgen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det samme, da en manuellterapeut kan manipulere ledd og virvler slik som kiropraktorer gjør, og kan sykmelde og henvise til mr, ct og røntgen

Kan du lese? Jeg skriver at det blir omtrent det samme for en pasient. Forstår du forskjellen? Så må du også lese det jeg skriver i sammenheng.

Hvorfor gjentar du at manuellterapeuten kan bestile bildetagning? Det står jo i innlegget mitt. Det er veldig åpenbart at jeg allerede vet dette.

I og med at TS lurer på om hun skal velge fysioterapeut eller manuellterapeut så er hun ikke ute etter ledd- eller virvelmanipulasjon. Det sier seg selv. Forøvrig ville jeg aldri brukt en krone på kiropraktikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du lese? Jeg skriver at det blir omtrent det samme for en pasient. Forstår du forskjellen? Så må du også lese det jeg skriver i sammenheng.

Hvorfor gjentar du at manuellterapeuten kan bestile bildetagning? Det står jo i innlegget mitt. Det er veldig åpenbart at jeg allerede vet dette.

I og med at TS lurer på om hun skal velge fysioterapeut eller manuellterapeut så er hun ikke ute etter ledd- eller virvelmanipulasjon. Det sier seg selv. Forøvrig ville jeg aldri brukt en krone på kiropraktikk.

Behandlingen er også ulik.

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har gått både til fysioterapeuter og manuellterapeuter i 20 år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har gått både til fysioterapeuter og manuellterapeuter i 20 år

Forøvrig så er det ikke pasienten som bestemmer om noe skal manipuleres. Det er det jo manuellterapeuten som finner ut, da det ikke er alltid at vi pasienter kjenner at noe har låst seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke hatt en baby med låsninger 🤣 

Gikk til manuellterapeut med baby som hadde favorittside. Var veldig stiv i nakken samt låsninger. Manuellterapeuten klemte på nakken (trenger ikke "knekke opp" babyer da de er så myke i skjelettet at det er nok å trykke) samt rettet ut en bøy nede i ryggen på baby. Var tydelig forskjell på hele babyen bare den dagen. Hadde treningsprogram hjemme og baby var kvitt favorittsiden på en uke, samt ikke stiv i nakken mer. I tillegg fantastisk å ikke ha en baby som gråter til hun brekker seg av å sitte i bilstol pga smerter. Om jeg så måtte betalt for det så hadde jeg brukt ganske mange kroner for det resultatet. 

Anonymkode: 67107...6fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke hatt en baby med låsninger 🤣 

Gikk til manuellterapeut med baby som hadde favorittside. Var veldig stiv i nakken samt låsninger. Manuellterapeuten klemte på nakken (trenger ikke "knekke opp" babyer da de er så myke i skjelettet at det er nok å trykke) samt rettet ut en bøy nede i ryggen på baby. Var tydelig forskjell på hele babyen bare den dagen. Hadde treningsprogram hjemme og baby var kvitt favorittsiden på en uke, samt ikke stiv i nakken mer. I tillegg fantastisk å ikke ha en baby som gråter til hun brekker seg av å sitte i bilstol pga smerter. Om jeg så måtte betalt for det så hadde jeg brukt ganske mange kroner for det resultatet. 

Anonymkode: 67107...6fb

Jaa, dette er ting som går over av seg selv med alder... Men vi behøver ikke diskutere kiropraktikk i tråden til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det har jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...