Gå til innhold

Slik får du som kvinne BMI 21

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bmi på 21 er ikke for lite! Jeg har bmi 22, en del muskler og har likevel for mye fett etter min smak. Bmi 18 og under er for lite. Men det kommer selvsagt an på utgangspunktet. Om man slanker seg hardt kan man være usunn med en sunn bmi (for lite kalorier - RED-S) 

Anonymkode: 8ee1a...9cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bmi på 21 er ikke for lite! Jeg har bmi 22, en del muskler og har likevel for mye fett etter min smak. Bmi 18 og under er for lite. Men det kommer selvsagt an på utgangspunktet. Om man slanker seg hardt kan man være usunn med en sunn bmi (for lite kalorier - RED-S) 

Mener du at BMI på er for lite for deg - eller generelt? Jeg har BMI i underkant av 18. Ser normalt slank ut, er ikke radmager. Dette avhenger jo litt av hvordan man er bygget mht beinbygning, muskelmasse etc?

Anonymkode: ddb96...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Basert på mine erfaringer

kvinne: 44 år  to barneskolebarn, bil til kontorjobb

trening: løper ca 1,5- 2mil i uken litt fordelt, styrketrening 2 ggr i uken plus noen raske gåturer

Mat en vanlig hverdag: 

frokost: 1 tynn skive rugbrød med smør og 1 kokt egg og en stor latte

lunch: 1 fiskekake, hollandaisesaus og ca 1 dl hjemmelaget potetstappe plus grønnsaker typ broccoli 

middag: Spagetti bolognese ca 300 g plus grønnsaker

snacks: 1-2 appelsiner, litt yoghurt, noen biter godteri, noen hjemmebakte frøknekkebrød, litt te med melk, noen valnøtter. 

når jeg sier noen er det 2-34stk jeg mener og litt yoghurt er 1 dl slik at ingen tolker feil

i helgen blir det kanskje litt vin, pizza, chips og dipp med grønnsaker.

tenker at dette ikke er kjedelig eller vanskelig. 

hva tenker du? Sikkert mange som synes det er for lite protein, men jeg er fornøyd med en slank, men sterk kropp

Anonymkode: a671f...ce7

Kvinne 45 her. Kronisk syk og kan ikke trene, men har småbarn så det blir jo en del trening i seg selv. Bmi 20,5. Spiser så mye jeg vil, men stort sett grønnsaker og kjøtt/fisk. Spiser minimalt med sukker, kun til bursdager, jul etc med unntak av 70% sjokolade som jeg spiser noen ruter av hver dag. Spiser tre måltider om dagen og spiser meg alltid god og mett. Spiser ikke brød, kun steinalderbrød, ikke melk og ikke gluten, ikke godteri. Spiser minimalt med ultraprosessert mat.

Går mer en 10 000 skritt om dagen. Dette dreier seg om en tur på 15-30 min i hverdagen og resten er husarbeid og gjøremål med barna. Tur på 1,5-2 timer i småbarnstempo lørdag og søndag. 

Anonymkode: b5b8b...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke bedre å trene litt mer enn å sulte seg?

Anonymkode: 74cea...9d7

Har hatt perioder jeg trener mye styrke, men da øker appetitten min så voldsomt, så vekten øker. Og nei, den øker absolutt ikke bare i muskler. Syns uansett ikke muskler er pent, så det er kun for å få en bedre alderdom. Jeg syns det er penest å være helt slank. Raske gåturer og yoga derimot er aktiviteter jeg elsker! Føler ikke at jeg sulter meg, ærlig talt, det er naturlig å føle sult flere ganger daglig. Men man sulter seg absolutt ikke med et kosthold på ca 1400kcal i hverdagen og godis hver lørdag. Folk er virkelig blitt avhengig av å være stappmette gjennom dagen. Hadde jo vært digg å spise helt fritt, men for meg er det å være fornøyd med kroppen viktig for mental helse.

Anonymkode: 44b13...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt sulter man seg på 1400 kalorier om behovet er 2800 slik som meg! Fy jeg blir så provosert av at så ufattelig mange på kvinneguiden tror at kvinner kan leve på luft og kjærlighet! 1400 er nok for typ en 5-åring. 
90- tallet er over. Vi trenger styrketrening, masse protein og MODERATE kaloriunderskudd. Ikke typ ananas—kurer. 

og den oppskriften TS er så bulshit. Viser ufattelig lite forståelse for ernæring og kosthold. Du vet heller ingenting om hva vi veier fra før, aktivitetsnivå, høyde, forbrenning evt amming osv. Man kan spise helt likt og få helt ulikt resultat. At det går an å være så blåst. Ingen vil da spise det samme hver dag heller. Skal du gi en meny så må du skrive typ «200 g fisk/kjøtt , 300 g grønnsaker» så folk kan velge selv hvilken type . Ingen gidder å lage nøyaktig en type mat som DU liker hver dag 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en merkelig tråd. Det finnes ingen universal fasit som passer for alle. Selv høres vi på papiret veldig like ut TS. Jeg er 40, har to barneskolebarn og kontorjobb. BMIen min er riktignok litt lavere enn din og jeg spiser helt annerledes enn deg og betydelig mer. 

Anonymkode: d84a3...887

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For en merkelig tråd. Det finnes ingen universal fasit som passer for alle. Selv høres vi på papiret veldig like ut TS. Jeg er 40, har to barneskolebarn og kontorjobb. BMIen min er riktignok litt lavere enn din og jeg spiser helt annerledes enn deg og betydelig mer. 

Anonymkode: d84a3...887

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser sunt og næringsrikt, har fokus på proteiner og sunt fett. Er heller ikke redd for karbs.

Trener styrke et par ganger i uka og går i skogen.

Har hatt BMI på 20 i hele mitt liv. 

Sånn, her er fasiten til ALLE damer i hele verden. Eller kanskje ikke ;) 

Anonymkode: 2e73f...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt sulter man seg på 1400 kalorier om behovet er 2800 slik som meg! Fy jeg blir så provosert av at så ufattelig mange på kvinneguiden tror at kvinner kan leve på luft og kjærlighet! 1400 er nok for typ en 5-åring. 
90- tallet er over. Vi trenger styrketrening, masse protein og MODERATE kaloriunderskudd. Ikke typ ananas—kurer. 

og den oppskriften TS er så bulshit. Viser ufattelig lite forståelse for ernæring og kosthold. Du vet heller ingenting om hva vi veier fra før, aktivitetsnivå, høyde, forbrenning evt amming osv. Man kan spise helt likt og få helt ulikt resultat. At det går an å være så blåst. Ingen vil da spise det samme hver dag heller. Skal du gi en meny så må du skrive typ «200 g fisk/kjøtt , 300 g grønnsaker» så folk kan velge selv hvilken type . Ingen gidder å lage nøyaktig en type mat som DU liker hver dag 

Hvor i all verden snakket jeg om DEG? Jeg svarte på et innlegg som anklager meg for å sulte MEG. En voksen person som holder seg jevnt på bmi 20 sulter seg jo ikke, hvor har du den logikken fra? Ja, jeg føler sult flere ganger daglig, men jeg spiser 3 måltider og et mellommåltid daglig. Vet du egentlig hvor mye rent kjøtt og grønnsaker man får daglig for 1400? Og jeg skrev også godteri hver helg. Om du har et vedlikeholdsbehov på 2800 er du kjempeheldig og du har ingen grunn til å rakke ned på meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne er vi fra 18 år og oppover i ganske høy alder. Jeg har rundt 21 i bmi, men om jeg var 20 ville de sett annerledes på meg enn nå som jeg er godt over 50. Man må ikke glemme alder i forhold til hvordan en bærer vekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor i all verden snakket jeg om DEG? Jeg svarte på et innlegg som anklager meg for å sulte MEG. En voksen person som holder seg jevnt på bmi 20 sulter seg jo ikke, hvor har du den logikken fra? Ja, jeg føler sult flere ganger daglig, men jeg spiser 3 måltider og et mellommåltid daglig. Vet du egentlig hvor mye rent kjøtt og grønnsaker man får daglig for 1400? Og jeg skrev også godteri hver helg. Om du har et vedlikeholdsbehov på 2800 er du kjempeheldig og du har ingen grunn til å rakke ned på meg. 

Du skriver «Man sulter seg ikke» ikke «jeg sulter meg ikke». Du snakker som at det er en universiell sannhet! De aller aller fleste kvinner trenger minimum 2000-2500 kalorier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er vel egentlig at dette er ca2500 kcal hvis man tar med litt helgekos, det er vanskelig for folk å beregne hvor lite man faktisk kan spise for å holde seg slank. Dessuten var det kun eksempler på mat. Hva jeg mente var helt vanlig mat men ikke store porsjoner plus en del styrke og kondisjon. Og aktivitetsnivå er også angitt. Ammer man så regner jeg med at man skjønnet at man må tenke annerledes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sikkert bra, men er ikke fint med eldre tynne damer.

Anonymkode: 5ae05...33f

Og dette synes du er greit å lire av seg? Hilsen kvinne 45, med bmi på 19, som løper ca 45-50 km i uken - men som jeg tror ser helt grei ut likevel 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

K 40 med bmi på 20 her. Noen ganger 19,8. Spiser MYE mer enn deg og vekta holder seg likevel stabil. Går litt turer og trener styrke 2 ganger i uka. 

Anonymkode: 61b60...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har hatt perioder jeg trener mye styrke, men da øker appetitten min så voldsomt, så vekten øker. Og nei, den øker absolutt ikke bare i muskler. Syns uansett ikke muskler er pent, så det er kun for å få en bedre alderdom. Jeg syns det er penest å være helt slank. Raske gåturer og yoga derimot er aktiviteter jeg elsker! Føler ikke at jeg sulter meg, ærlig talt, det er naturlig å føle sult flere ganger daglig. Men man sulter seg absolutt ikke med et kosthold på ca 1400kcal i hverdagen og godis hver lørdag. Folk er virkelig blitt avhengig av å være stappmette gjennom dagen. Hadde jo vært digg å spise helt fritt, men for meg er det å være fornøyd med kroppen viktig for mental helse.

Man sulter seg på et kosthold på 1400 kcal jo, tviler på hjernen din får nok næring på lang sikt. St du klarer å holde vekten på så lite mat tyder på ekstrem inaktivitet mellom de joggeturene dine.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men du spiser jo ikke bare rent kjøtt og grønnsaker! Du burde droppe godteri i helgene og heller spise mer kjøtt og grønnsaker ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maten hadde nok gjort meg utsultet og utmattet :) men jeg løper 30-40 km i uken og trener to ganger i uken. Jeg spiser helt fritt og faster en gang i mnd for å nå ideal vekt. Har gått ned fra 87 kg januar i fjor til 68 kg nå, og spiser keto rent, uten kunstige ting. Spiser veldig godt. 

jeg må ha mye fett og proteiner så jeg har ikke plass til karbohydrater. 

unner meg godsaker 1-2 ganger o uken. Jordbær med hakket sjokolade og krem/cottage cheese, cottage cheese sjokolademousse med smeltet mørk sjokolade , og et pr ganger o mnd spiser jeg kake eller bolle :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er vel egentlig at dette er ca2500 kcal hvis man tar med litt helgekos, det er vanskelig for folk å beregne hvor lite man faktisk kan spise for å holde seg slank. Dessuten var det kun eksempler på mat. Hva jeg mente var helt vanlig mat men ikke store porsjoner plus en del styrke og kondisjon. Og aktivitetsnivå er også angitt. Ammer man så regner jeg med at man skjønnet at man må tenke annerledes 

Om du klarer å snitte på 2500 kalorier med 1400 på hverdager og  ekstra helgekos så må du spise ufattelig mye helgekos! Kan du å gjennomsnittstegne egentlig? Selv om du spiser 3000 kalorier lørdag og søndag gir dette bare et gjennomsnitt på 1800 kalorier

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man sulter seg på et kosthold på 1400 kcal jo, tviler på hjernen din får nok næring på lang sikt. St du klarer å holde vekten på så lite mat tyder på ekstrem inaktivitet mellom de joggeturene dine.

Men du spiser jo ikke bare rent kjøtt og grønnsaker! Du burde droppe godteri i helgene og heller spise mer kjøtt og grønnsaker ellers.

For meg føles det mer restriktivt å kutte ut f.eks. godteri. Spiser ikke store mengder, men f.eks. en pose smågodt i løpet av helgen. 
Jeg er heller ikke personen som jogger. Jeg har funnet en livsstil som også gjør at jeg har den kroppen jeg ønsker. De fleste damer over 40år som ikke er særlig aktive, kan ikke spise så utrolig mye om de vil holde seg helt slanke. Det er et valg personen selv må få ta. Hjernen min har det helt fint du, har en toppjobb og også med i Mensa. Tror nok kroppen hadde blitt undervektig før organene mine tar kvelden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skriver «Man sulter seg ikke» ikke «jeg sulter meg ikke». Du snakker som at det er en universiell sannhet! De aller aller fleste kvinner trenger minimum 2000-2500 kalorier. 

Jeg føler egentlig dette er en myte. Kanskje når man er ung, men godt voksne kvinner med bmi rundt 20, som ikke trener noe særlig, kan absolutt ikke spise de mengdene du beskriver. Kalorikalkulatorer beregner f.eks. at jeg kan gå ned 0,5kg i uken ved å spise 1500kcal. Sannheten er at jeg må godt under 1000 for den nedgangen. 14-1500 er mitt vedlikehold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg føler egentlig dette er en myte. Kanskje når man er ung, men godt voksne kvinner med bmi rundt 20, som ikke trener noe særlig, kan absolutt ikke spise de mengdene du beskriver. Kalorikalkulatorer beregner f.eks. at jeg kan gå ned 0,5kg i uken ved å spise 1500kcal. Sannheten er at jeg må godt under 1000 for den nedgangen. 14-1500 er mitt vedlikehold.

Nei, det er ikke en myte! De aller fleste underestimerer kraftig hvor mye de spiser. Du også. Men noen har kropper som er vandt med å få lite kalorier. De kompenserer gjerne med å sette ned energiforbruket over tid. Men ja, er man typ 50 kg og beveger seg lite trenger man vel litt under 2000. Men gjennomsnittskvinnen i Norge veier ikke så lite

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...