Gå til innhold

Slik får du som kvinne BMI 21

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Basert på mine erfaringer

kvinne: 44 år  to barneskolebarn, bil til kontorjobb

trening: løper ca 1,5- 2mil i uken litt fordelt, styrketrening 2 ggr i uken plus noen raske gåturer

Mat en vanlig hverdag: 

frokost: 1 tynn skive rugbrød med smør og 1 kokt egg og en stor latte

lunch: 1 fiskekake, hollandaisesaus og ca 1 dl hjemmelaget potetstappe plus grønnsaker typ broccoli 

middag: Spagetti bolognese ca 300 g plus grønnsaker

snacks: 1-2 appelsiner, litt yoghurt, noen biter godteri, noen hjemmebakte frøknekkebrød, litt te med melk, noen valnøtter. 

når jeg sier noen er det 2-34stk jeg mener og litt yoghurt er 1 dl slik at ingen tolker feil

i helgen blir det kanskje litt vin, pizza, chips og dipp med grønnsaker.

tenker at dette ikke er kjedelig eller vanskelig. 

hva tenker du? Sikkert mange som synes det er for lite protein, men jeg er fornøyd med en slank, men sterk kropp

Anonymkode: a671f...ce7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

trening: løper ca 1,5- 2mil i uken litt fordelt, styrketrening 2 ggr i uken plus noen raske gåturer

Mat en vanlig hverdag: 

lunch: 1 fiskekake, hollandaisesaus og ca 1 dl hjemmelaget potetstappe plus grønnsaker typ broccoli 

snacks: 1-2 appelsiner, litt yoghurt, noen biter godteri, noen hjemmebakte frøknekkebrød, litt te med melk, noen valnøtter. 

når jeg sier noen er det 2-34stk jeg mener og litt yoghurt er 1 dl slik at ingen tolker feil

hva tenker du? Sikkert mange som synes det er for lite protein, men jeg er fornøyd med en slank, men sterk kropp

Jeg tenker at du har funnet det som fungerer for deg, og at det er flott :) 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Oppskrift som fungerer for alle kvinner i hele verden :laugh:

Anonymkode: caaf4...01e

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg hadde ikke fått bmi på 21 av det. Alt for mye karbohydrater og lite ren mat. Rene råvarer hadde nok heller gjort det for meg, men bmi på 21 hadde jeg ikke fått uten å være syk. Der ligger ikke naturlig for meg, og ribbein, hoftebein og kragebein ville stukket ut lenge før en bmi på 21.

Anonymkode: eb8b0...6a2

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja. Jeg hadde ikke fått bmi på 21 av det. Alt for mye karbohydrater og lite ren mat. Rene råvarer hadde nok heller gjort det for meg, men bmi på 21 hadde jeg ikke fått uten å være syk. Der ligger ikke naturlig for meg, og ribbein, hoftebein og kragebein ville stukket ut lenge før en bmi på 21.

Anonymkode: eb8b0...6a2

Løper du 2 mil i uken da? Hadde du gjort det, ville du trengt karbohydrater 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mat en vanlig hverdag: 

Nope. Slik får DU (en konkret person) BMI på 21. Hvis jeg spiser det samme som deg, så vil jeg beholde min BMI på 26. Som hun over sier, så trenger man for øvrig karbohydrater for å nyte fordeler av kondisjonstrening. Proteiner er bra for styrke, men kondisjon krever faktisk karbohydrater.

Kvinner er mer sammensatte enn menn. Les gjerne artikkelen om nedprioritering av kvinnehelse og "uthenging" av kvinner som syndebukker på grunn av mye sykmeldinger. Jeg kommer aldri til å ha BMI på 21, uansett hva jeg gjør. Jeg er i overgangsalder, har dårlig regulert hypotyreose og bruker medisin som holder på vann i kroppen. Når jeg leser innlegg som ditt, blir jeg provosert. Jeg hadde for øvrig BMI på 18 før jeg ble syk og kom i overgangsalderen, noe som resulterte i svært lav forbrenning. Da jeg var tynn, så kunne jeg spise hva jeg ville og sitte på ræva.

Anonymkode: bc9c1...ac7

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo det du spiser i dag for å HOLDE vekten (hvis jeg forstår deg rett), ikke en dramatisk slankekur.

BMI på 21 vil jeg forøvrig ikke ha, synes ikke det er fint på voksne kvinner.

Anonymkode: c2b6b...6c5

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noen gang greier å komme meg ned på en BMI på 21, så blir jeg så tynn at jeg kan gjemme meg bak en lyktestolpe, og det har jeg ikke lyst til. En BMI på 25-30 passer min kropp bedre, på grunn av hvordan kroppen min er laget mtp. skuldre, store muskelgrupper i kroppen og hofter. 

Anonymkode: 10e58...fa8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik får du som kvinne, 54, en bmi på 17,9: Kutt ut alle karbohydrater (foruten grønnsaker) og spis deg god og mett på fett og proteiner. Trening ikke nødvendig. Nå anbefaler jeg ikke nødvendigvis bmi lik min, da. Men for oss som er svært spinkle av natur, så betyr ikke nødvendigvis en slik bmi reell undervekt.

Anonymkode: ddb96...dc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slik får du som kvinne, 54, en bmi på 17,9: Kutt ut alle karbohydrater (foruten grønnsaker) og spis deg god og mett på fett og proteiner. Trening ikke nødvendig. Nå anbefaler jeg ikke nødvendigvis bmi lik min, da. Men for oss som er svært spinkle av natur, så betyr ikke nødvendigvis en slik bmi reell undervekt.

Det er jo ganske helseskadelig å ikke trene da. Dessuten øker det risikoen for osteoporose ved din alder

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er jo det du spiser i dag for å HOLDE vekten (hvis jeg forstår deg rett), ikke en dramatisk slankekur.

BMI på 21 vil jeg forøvrig ikke ha, synes ikke det er fint på voksne kvinner.

Anonymkode: c2b6b...6c5

Etterhvert havner man jo på ideal bmi, nei det er ikke slanking men vil tro at noen med BMI 30 ikke spiser og trener på den her måten i utgangspunktet så da blir det jo en reell nedgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo ganske helseskadelig å ikke trene da. Dessuten øker det risikoen for osteoporose ved din alder

Jeg skrev “trening ikke nødvendig”. Men JEG trener styrke og går daglige turer. Poenget var at det er lett å gå ned i vekt på et slikt kosthold, samtidig som man spiser seg god og mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, takk. Jeg hadde fått bmi 17 av den kuren der. Og jeg gidder ikke spise det samme hver dag og så lite proteiner. 

Anonymkode: 8ee1a...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellig utgangspunkt og jeg vil ikke drømme om å si at de som spiser det samme som meg vil ha samme bmi som meg.  Jeg har temmelig lik livsstil som deg og ligger på ca 22 selv. Det er til tider en kamp. Jeg er en av de som legger på meg av å se på mat. Snop i uka kan jeg se langt etter. Hjelper ikke med overgangsalderen som er igang heller. Men en ting kan jeg stille meg bak. Variert og sunt kosthold hvor man får i seg næring og mosjon. Løping er ikke for alle. Jeg løper, men er verken maraton eller sprinter. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått ned i vekt på det der.  Vedlikeholder på ca 2000-2100 kcal nå, og det ser ikke ut som i nærheten av 2000 kcal det kostholdet ditt. Jeg er 163 cm og 62 kg. Trener styrke 4x i uka og løper 2x i uka.

Har ikke noe mål om BMI på 21. Driter faktisk i BMI, den tar ikke hensyn til muskelmasse.

Anonymkode: 34523...ffa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat en vanlig hverdag: 

Så fint du har funnet oppskriften for deg , så må du huske på at ikke alle er som deg. Det som funker for 1 funker gjerne ikke for en annen😊 det som funker for meg, er ikke aikkert funker for deg. 

Anonymkode: da60d...159

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (3 minutter siden):

Vi har alle forskjellig utgangspunkt og jeg vil ikke drømme om å si at de som spiser det samme som meg vil ha samme bmi som meg.  Jeg har temmelig lik livsstil som deg og ligger på ca 22 selv. Det er til tider en kamp. Jeg er en av de som legger på meg av å se på mat. Snop i uka kan jeg se langt etter. Hjelper ikke med overgangsalderen som er igang heller. Men en ting kan jeg stille meg bak. Variert og sunt kosthold hvor man får i seg næring og mosjon. Løping er ikke for alle. Jeg løper, men er verken maraton eller sprinter. 

Point proven, bmi 21 eller 22 er ganske likt da 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper du 2 mil i uken da? Hadde du gjort det, ville du trengt karbohydrater 

Jeg løper mye mer enn 2 mil i uka og spiser ikke karbohydrater, går fint det også.

Anonymkode: ba06c...6ce

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...