Gå til innhold

Splid i vennekretsen - ei nybakt mor har tatt ut separasjon fordi far forlangte DNA-test

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Forhistorien er følgende: vi har en dame i omgangskretsen, som er gift og har to barn, der det ene er nyfødt (3 uker gammelt). Hun tok ut separasjon i går. Grunnen til separasjonen var at mannen hennes forlangte DNA-test på den nyfødte (og insinuerte at det også hadde vært greit å ta en test av treåringen i samme slengen). Hun sa ja til test. Hun ønsker ikke lenger leve med en mann som insinuerer at hun har vært utro mot ham uten prevensjon, ikke bare en gang, men flere ganger over flere år (siden han også ønsket å teste treåringen). Mannen hadde snakket med sine kompiser som sikkert har lest litt for mye om red pill-pisset til Tate og Co. Dama drikker ikke alkohol, fester ikke, har ingen nære mannlige venner, kler seg ikke utfordrende, flørter ikke og har ingen andre ting hun gjør som kunne ha rettferdiggjort mistenksomheten hans. Han på sin side flørtet og sextet på nett med andre damer mens kona var gravid med nummer to. 

Mannen forstår ingenting og mener at kona er urimelig, og at hvis hun ikke har noen "svin på skogen", så burde hun ikke ha vært sur for hans krav om test. Jeg mener mannen er en dust. Dama spurte ham faktisk hva det var konkret hun gjorde for å gi ham grunn til å mistenke utroskap, men han klarer ikke å komme på noe. Det er splid i vennekretsen over hele greia, der flere (for det meste menn) synes at kona er urimelig, mens flere andre (menn og kvinner) synes at mannen er en dust.

Hva synes dere? Og hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 969cd...0f9

Tenker at alle bør forstå at dette sikkert bare er toppen av isfjellet av kontroll og manglende respekt fra mannens side.

Anonymkode: bb24b...873

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen: Det er ikke snakk om noen full gen-sekvensiering, som er en temmelig annen og mye større operasjon.

Å iverksette dette ville være en ganske annen problemstilling, som krever ganske annet utstyr og har et ganske annet kostnadsbilde. Det er ikke bare noen "utvidelse av farskapstest når vi først er i gang" vi snakker om.

Anonymkode: 09058...74c

Men det vil være en lov som tvinger alle til å genteste seg, som er å flyte en grense! Men jeg sier ikke at det vill føre til akopalypse i neste uke eller noe, bare at jeg synes det vill være en skumel utvikling. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå spørs det hvor hardt han har krevd denne DNA-testen, har han kun nevnt det eller stått på det som et krav om videre samliv? Har han bare nevnt det så kan hun leve med at han bare er teit, og nekte for det. Hvis han krever det, og begynner å bli ufordragelig utover det saken tilsier, så er det jo hennes rett til avslutte ekteskapet. Hvem vil leve sammen med et rasshøl? Det har man ingen plikt til å gjøre. Tipper han angrer sin idioti nå. 

Anonymkode: 2fc17...066

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Forhistorien er følgende: vi har en dame i omgangskretsen, som er gift og har to barn, der det ene er nyfødt (3 uker gammelt). Hun tok ut separasjon i går. Grunnen til separasjonen var at mannen hennes forlangte DNA-test på den nyfødte (og insinuerte at det også hadde vært greit å ta en test av treåringen i samme slengen). Hun sa ja til test. Hun ønsker ikke lenger leve med en mann som insinuerer at hun har vært utro mot ham uten prevensjon, ikke bare en gang, men flere ganger over flere år (siden han også ønsket å teste treåringen). Mannen hadde snakket med sine kompiser som sikkert har lest litt for mye om red pill-pisset til Tate og Co. Dama drikker ikke alkohol, fester ikke, har ingen nære mannlige venner, kler seg ikke utfordrende, flørter ikke og har ingen andre ting hun gjør som kunne ha rettferdiggjort mistenksomheten hans. Han på sin side flørtet og sextet på nett med andre damer mens kona var gravid med nummer to. 

Mannen forstår ingenting og mener at kona er urimelig, og at hvis hun ikke har noen "svin på skogen", så burde hun ikke ha vært sur for hans krav om test. Jeg mener mannen er en dust. Dama spurte ham faktisk hva det var konkret hun gjorde for å gi ham grunn til å mistenke utroskap, men han klarer ikke å komme på noe. Det er splid i vennekretsen over hele greia, der flere (for det meste menn) synes at kona er urimelig, mens flere andre (menn og kvinner) synes at mannen er en dust.

Mannen  er en dust, og antar det ligger mer bak den seperasjonen. Og at dna testen bare var dråpen som skulle til. 

Du beskriver  henne som en person som sannsynligvis ikke er av den utro typen, men blir sikkert  overøst med sånne mistanker  av sin mann. Netopp fordi ha selv er utro. Å være trofast men kronisk mistenkt er også grunnlag jeg har brutt opp forhold i. Også fordi han var notorisk utro.  Man mister tilitt av å ikke få tilitt.  Også er det noe med å få kjeft for ting du ikke har gjort eller vist tegn til å ha tenkt å gjøre. 

Så skjønner den nybakte moren godt. Det hun trenger  nå med 3 uker baby, er en mann som fokuserer på dem, ikke seg selv

Anonymkode: 2286c...9f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Men det vil være en lov som tvinger alle til å genteste seg, som er å flyte en grense! Men jeg sier ikke at det vill føre til akopalypse i neste uke eller noe, bare at jeg synes det vill være en skumel utvikling. 

Dersom man først skal ha obligatorisk gentest av alle nyfødte, så må man jo også ha et offentlig register å teste det opp mot - ikke bare "du er faren/du er ikke faren", vil jeg påstå. Og kanskje en offentlig proklamering a la skattelistene der det listes opp hvilke barn som er født og hvem de genetiske foreldrene er. Så ingen kan "lure partneren sin" - inkludert at menn ikke kan lure kvinner til å gå inn i et forhold med dem når de har barn de ikke vedkjenner seg fra før, og at kvinner umiddelbart finner det ut dersom mannen har fått en annen kvinne gravid. 

Anonymkode: 96597...d49

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden vitner om hvor lite forståelse kvinner viser overfor menn som viser sårbarhet gjennom usikkerhet. Er man i HI en dust? Muligens. Men som kvinne vet man jo at det er sitt barn man bærer på. Og som mann er man prisgitt kvinnens ærlighet.

De fleste kvinner er selvsagt ærlige om spørsmål tilknyttet farskapet. Men hos mannen vil det alltid være den lille usikkerheten i bunn. Mørketallene på hvor mange fedre som uvitende oppdrar en annen manns barn er trolig relativt høye, all den tid utroskap faktisk er relativt sett vanlig. 

Farskapstest skulle selvsagt vært pålagt, slik at ikke mannen skulle måtte bære på usikkerheten. Mme det vil nok ikke skje. Tror ikke kvinne rheøt innser hvor enormt stor makt de sitter på mtp. tilknytningen til barnet, herunder inkludert monopol på sikker biologisk tilknytning til barnet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor så provoserende teit å kreve det av kone? Hvorfor ikke bare ta testen uten hennes viten, det er vel mulig å få kjøpt test på nett? Da vet man jo svaret, før man eventuelt kommer med beskyldningen. Mannen her er en idiot, og nå får han som fortjent. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Nei, det gjør det i realiteten ikke i vesentlig grad.

Farskapstesting er kun en konkret test av helt bestemte DNA-markører (såkalte "short tandem repeats") som totalt utgjør under 0,01% av arvestoffet. Det bygges ikke noen "DNA-profil" av noe slag ved farskapstesting, og det gis forøvrig heller ingen helseinformasjon av noe slag.

Farskapstesting er egentlig ikke så prinsipielt forskjellig fra f.eks covid-testing: Begge bruker samme grunnleggende teknikk (PCR) for å sjekke om bestemte genetiske markører er til stede i prøvematerialet.

Du blander to veldig forskjellige hensyn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvorfor så provoserende teit å kreve det av kone? Hvorfor ikke bare ta testen uten hennes viten, det er vel mulig å få kjøpt test på nett? Da vet man jo svaret, før man eventuelt kommer med beskyldningen. Mannen her er en idiot, og nå får han som fortjent. 

Kan jeg bruke my heritage til å sjekke om datteren min er biologisk mitt barn? 

Anonymkode: b2341...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (44 minutter siden):

… kan forøvrig også legge til at "gentester",  som er et veldig uspesifikt begrep, allerede blir utført som rutine på alle babyer født i Norge som del av såkalt "nyfødtscreening".

Et godt og relevant eksempel er sjekk om genet SMN-1 mangler, noe som i så fall indikerer fare for spinal muskelatrofi. Og nettopp PCR kan faktisk benyttes til dette.

Det er en grov overdrivelse å si at obligatorisk farskapstesting vil bryte noen demning når det kommer til "gentesting" i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha sin partners tillit er uendelig verdifullt. Jeg skjønner godt at denne kvinnen ønsker å gå når mannen mistror henne. Når han tviler på at barna er hans, vil han da takle at hun drar på forretningsreiser? På jentetur? Stikker en tur på butikken og plutselig blir forhindret fra å dra rett hjem igjen? Skal hun hele tiden få spørsmål om hun er utro?

Jeg har en mann som er bortreist flere netter hver uke. Skulle jeg gått og lurt på om han var utro, så hadde jeg ikke kunnet leve med ham. Jeg stoler på ham og viser ham tillit. Det samme gjør han overfor meg. For jeg kunne jo i teorien også hvert utro, hver gang han er bortreist …

Det største beviset på hans tillit opplevde vi da vi fikk barn. Vi var ufrivillig barnløse, hadde prøvd å bli gravide i noen år. Så viste det seg at han hadde dårlig sædkvalitet. For få og for dårlige svømmere. Men mens vi stod på venteliste til IVF, så ble jeg overraskende gravid. Jeg var nesten redd for å fortelle ham det, regnet med at han ville mistenke utroskap. Så jeg foreslo at vi skulle ta farskapstest når barnet ble født. Men min mann ville ikke det. Han var overlykkelig over at vi skulle ha barn og stolte helt på meg.

Morsomt nok, så var svigermors første kommentar da hun fikk se den lille, at barnet var en tro kopi av sin far. «Ingen tvil om hvem som er faren her» sa hun og lo. 

Anonymkode: d437c...cf9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han driver jo med projeksjon . Han selv er utro / vertfall i grenseland , og mistenker henne for det samme . Forstår godt at hun ikke orker å leve med en mann som overfører sin egen usikkerhet på henne . Når det er sagt er en dna test helt greit og uproblematisk i min verden . Men her aner jeg et resultat som sier : to positive treff , men et negativt resultat .( forholdet ) .  hun har fått nok av han. Å det må man respektere . 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det gjør det i realiteten ikke i vesentlig grad.

Farskapstesting er kun en konkret test av helt bestemte DNA-markører (såkalte "short tandem repeats") som totalt utgjør under 0,01% av arvestoffet. Det bygges ikke noen "DNA-profil" av noe slag ved farskapstesting, og det gis forøvrig heller ingen helseinformasjon av noe slag.

Farskapstesting er egentlig ikke så prinsipielt forskjellig fra f.eks covid-testing: Begge bruker samme grunnleggende teknikk (PCR) for å sjekke om bestemte genetiske markører er til stede i prøvematerialet.

Du blander to veldig forskjellige hensyn her.

Ikke i "vensentlig grad" er jo relativt, vi vurderer det vel forsskjelig.

Covid test er jo også en medesinks test, uanset hvordan mekaniken i den fungerer. Men den var da frivilig, som så vidt jeg vet alle andre tester er også. Eller overser jeg noe her? Finnes det medesinske tester som alle eller noen tvinges til å ta? Jeg har ikke hørt om de i såfal. Med mindre du tenker på menesker som vurderes til å ikke være i stand til å passe på seg selv, men dar er terskelen veldig høy!

Foreldre har for eksempeel lov til å nekte barna sine vaksiner. Da synes jeg det brytes prinsiper om de ikke skal få besteme om de skal teste for farskap.

Så for å være klar, i det du siterer her mente jeg ikke at farskaps testing gir svar på alle "hemeligheter" som finnes i DNA. Jeg skriver at det å tvinnge en hel befolkning til å ta en medisinsk test (uavhengig av hva det testes for), for meg er et skumelt og kansje til og med totalitert skrit å ta. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Ikke i "vensentlig grad" er jo relativt, vi vurderer det vel forsskjelig.

Covid test er jo også en medesinks test, uanset hvordan mekaniken i den fungerer. Men den var da frivilig, som så vidt jeg vet alle andre tester er også. Eller overser jeg noe her? Finnes det medesinske tester som alle eller noen tvinges til å ta? Jeg har ikke hørt om de i såfal. Med mindre du tenker på menesker som vurderes til å ikke være i stand til å passe på seg selv, men dar er terskelen veldig høy!

Foreldre har for eksempeel lov til å nekte barna sine vaksiner. Da synes jeg det brytes prinsiper om de ikke skal få besteme om de skal teste for farskap.

Så for å være klar, i det du siterer her mente jeg ikke at farskaps testing gir svar på alle "hemeligheter" som finnes i DNA. Jeg skriver at det å tvinnge en hel befolkning til å ta en medisinsk test (uavhengig av hva det testes for), for meg er et skumelt og kansje til og med totalitert skrit å ta. 

Igjen: Dette praktiseres allerede, se eget svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen: Dette praktiseres allerede, se eget svar.

Nei, det praksiseres ikke allerede, i såfal hvilke tester? Om det er nyfødt screening du snaker om her (litt forviremde når du deler svarene dine opp i flere inleg), så er det et tilbud. Altså noe man kan velge å takke ja eller nei til.

Å gjøre noe obligatorisk, altså inføre tvang er ganske dramatisk. Så dramatisk at vi Norge heldigvis har høy terskel for det. Så høy at foreldre kan velge vek vaksiner, nyfødt scrrining, føde hjelp og mye annet som jeg tenker kommer langt over farskaps testing på listen over ting som "burde" være obligatorisk. Burde i henførsels tegn, fordi det er veldig gode grunner til at helsevesnet skal være forsiktig med tvang selv når folk er ufornuftige!!!

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/nyfodtscreeningen/nyfodtscreening/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom man først skal ha obligatorisk gentest av alle nyfødte, så må man jo også ha et offentlig register å teste det opp mot - ikke bare "du er faren/du er ikke faren", vil jeg påstå. Og kanskje en offentlig proklamering a la skattelistene der det listes opp hvilke barn som er født og hvem de genetiske foreldrene er. Så ingen kan "lure partneren sin" - inkludert at menn ikke kan lure kvinner til å gå inn i et forhold med dem når de har barn de ikke vedkjenner seg fra før, og at kvinner umiddelbart finner det ut dersom mannen har fått en annen kvinne gravid. 

Anonymkode: 96597...d49

Ja, det høres ikke mindre skumelt ut.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skulle menn som er overbevist om at kona er utro/det ikke er hans barn, la det gå bare ved automatisk testing? 

Anonymkode: 4d70a...af2

Nå gaslighter du igjen. Mannen er ikke nødvendigvis overbevist om det, men like greit at DNA testing foretas automatisk ved fødsel siden tusenvis av menn her til lands oppdrar barn som ikke er deres eget uten at de vet det. Tenk på andre og ikke bare deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men at mannen sextet med andre damer mens dama var gravid og lå på sykehuset, er helt innenfor?

Mer gaslighting. Du burde være smart nok til å skjønne at jeg kun snakker om DNA testing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Ja jeg satte det nok litt på spisen, det er jo ikke som om babyer hadde mistet muligheten til helseforsikring i morgen om vi begyner å dna teste dem. Jeg tenker dog at et lovpålagt register er et ganske drastisk steg, som kan få ganske dramatiske følger. Selv om myndighetene har blodprøver av oss, så har de ikke et overordnet system for å teste det og lagre informasjonen. 

Nei man trenger ikke teste for alt, selv om man tester for farskap. Men om vi først bruker resurser på å genteste absolut alle, så kan det jo fremstå rasjonelt å få mest mulig ut av testene med tiden... Igjend ikke i dag, men i dag er det jo heller ingen lov som kan tvinge noen til å genteste seg i det helle tatt. Så lovpålagt gen test og et system for å håntere gen informasjon føles som et ganske skumelt steg i en retning vi ikke vet helt hvor vill ende. 

Jeg forstår det finnes mange velmenene argumenter for å tvinge alle til å teste seg, men jeg er red det er å flyte på grenser som finnes for veldig gode gruner. Veien til helvete er brolagt meg gode intensjoner, og alt det der. 

Det er nok et litt for drastisk steg ja. Jeg tenker det hadde holdt med en enkel test: Er dette riktig pappa, ja eller nei. Er det feil pappa som er oppgitt så må enten mor komme med en ny kandidat slik det er pr i dag, eventuelt så er far ukjent. Vi kan ikke begynne å bygge et fullstendig DNA-register over hele befolkningen.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan jeg bruke my heritage til å sjekke om datteren min er biologisk mitt barn? 

Anonymkode: b2341...6ef

Det finnes nok bedre måter å teste på. Google privat DNA-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Nei, det praksiseres ikke allerede, i såfal hvilke tester? Om det er nyfødt screening du snaker om her (litt forviremde når du deler svarene dine opp i flere inleg), så er det et tilbud. Altså noe man kan velge å takke ja eller nei til.

Å gjøre noe obligatorisk, altså inføre tvang er ganske dramatisk. Så dramatisk at vi Norge heldigvis har høy terskel for det. Så høy at foreldre kan velge vek vaksiner, nyfødt scrrining, føde hjelp og mye annet som jeg tenker kommer langt over farskaps testing på listen over ting som "burde" være obligatorisk. Burde i henførsels tegn, fordi det er veldig gode grunner til at helsevesnet skal være forsiktig med tvang selv når folk er ufornuftige!!!

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/nyfodtscreeningen/nyfodtscreening/

Ingenting dramatisk ved å gjøre idioti forbudt når det er grunn for å gjøre det.

Men det har jo skint gjennom ganske lenge nå at du rett og slett ikke synes det er viktig å avsløre farskapssvindel i det hele tatt.

Og det sier jo bare en hel del om deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...