AnonymBruker Skrevet 28. mars #1 Del Skrevet 28. mars Jeg kjøpte noen aksjer i fjor på Folkeinvest. Jeg fikk nå beskjed om følgende: "Pålydende pr. aksje er satt til 0,010000 pr. 31/12-2024 iflg. aksjonærregisteret. Ta denne pålydende og gang opp med det antall aksjer du eier i selskapet. Da får du aksjeverdien i skattemeldingen." Hva betyr dette og hvor i skattemeldingen fører jeg det? I aksjeoppgaven kunne man bare skrive sum for kjøp og evt salg. Jeg har rundt 600 aksjer, betalte rundt 10.000 kroner, men pålydende er 0,01 - så jeg har da for kr 6 i aksjer? Jeg kan absolutt ingenting om dette, men kan uansett ikke skjønne at jeg skal melde inn 6 kroner. Og, har jeg kjøpt 6 kroner for ti tusen kroner? Anonymkode: 569f3...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mars #2 Del Skrevet 28. mars (endret) Kanskje det står noe her? Hva er formuesverdien til selskapet jeg har investert i? Pålydende verdi er feil tall. Det er bare aksjekapitalen. Endret 28. mars av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #3 Del Skrevet 28. mars newman01 skrev (36 minutter siden): Kanskje det står noe her? Hva er formuesverdien til selskapet jeg har investert i? Pålydende verdi er feil tall. Det er bare aksjekapitalen. Takk for tips Jeg blir egentlig ikke så mye klokere, det står ikke noe mer enn i hjelpetekstene i skattemeldingen. Det er mulig de bruker ulike ord for samme ting, noe som bare forvirrer ytterligere, men det hjelper lite når man bare vil ha fakta. Formuesverdi, aksjeverdi, aksjekapital - de kan like gjerne ramse opp sjeldne insektarter. Hvilket tall skal i hvilket felt og hvordan påvirker det skatten min, er alt jeg trenger å vite, hadde håpet å slippe tre kvarter i telefonkø hos Skatteetaten hvis svaret er "trenger ikke gjøre noe" ts Anonymkode: 569f3...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 28. mars #4 Del Skrevet 28. mars (endret) Men hvorfor ringer du ikke selskapet du har investert i? Det er jo det selskapet, og selskapets revisor, som fastsetter verdi på egenkapital på ikke-børsnoterte selskaper Og hva står det av info inne på VPS? Du har vel også en RF-1088? Endret 28. mars av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå