Gå til innhold

Skattemelding. Hva betyr "aksjeverdi"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte noen aksjer i fjor på Folkeinvest.

Jeg fikk nå beskjed om følgende:

"Pålydende pr. aksje er satt til 0,010000 pr. 31/12-2024 iflg. aksjonærregisteret.

Ta denne pålydende og gang opp med det antall aksjer du eier i selskapet. Da får du aksjeverdien i skattemeldingen."

Hva betyr dette og hvor i skattemeldingen fører jeg det? I aksjeoppgaven kunne man bare skrive sum for kjøp og evt salg.

Jeg har rundt 600 aksjer, betalte rundt 10.000 kroner, men pålydende er 0,01 - så jeg har da for kr 6 i aksjer? Jeg kan absolutt ingenting om dette, men kan uansett ikke skjønne at jeg skal melde inn 6 kroner. Og, har jeg kjøpt 6 kroner for ti tusen kroner?

Anonymkode: 569f3...fa4

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (36 minutter siden):

Kanskje det står noe her? 

Hva er formuesverdien til selskapet jeg har investert i?

Pålydende verdi er feil tall. Det er bare aksjekapitalen. 

Takk for tips :) Jeg blir egentlig ikke så mye klokere, det står ikke noe mer enn i hjelpetekstene i skattemeldingen. Det er mulig de bruker ulike ord for samme ting, noe som bare forvirrer ytterligere, men det hjelper lite når man bare vil ha fakta. Formuesverdi, aksjeverdi, aksjekapital - de kan like gjerne ramse opp sjeldne insektarter. Hvilket tall skal i hvilket felt og hvordan påvirker det skatten min, er alt jeg trenger å vite, hadde håpet å slippe tre kvarter i telefonkø hos Skatteetaten hvis svaret er "trenger ikke gjøre noe" :) 

ts

Anonymkode: 569f3...fa4

Skrevet (endret)

Men hvorfor ringer du ikke selskapet du har investert i? Det er jo det selskapet, og selskapets revisor, som fastsetter verdi på egenkapital på ikke-børsnoterte selskaper

Og hva står det av info inne på VPS? Du har vel også en RF-1088?

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...