Gå til innhold

Trailermannen

forkjølajente

Anbefalte innlegg

Hareena skrev (På 29.3.2025 den 11.21):

Psykopaten har 8 (!) barn. 

"Når det gjelder psykopati, skyldes det 41 prosent genetisk arv."

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8JnzEA/frode-thuen-gaar-psykopati-og-narsissisme-i-arv

Har du tenkt på at barna hans kanskje finner denne tråden?

Å måle hva som skyldes arv og hva som skyldes miljø er vanskelig, og i artikkelen du refererer til har man sitert én studie. I studien har et begrenset antall mennesker blitt vurdert. Man kan også diskutere metodikken som er brukt. Jeg leste artikkelen til Thuen da den kom, og var forbauset over at han ikke tok flere forbehold da han omtalte studien.

Å oppleve vold i oppveksten (og kanskje også bli påført stigma og skam på grunn av atferden til en forelder) kan være enormt belastende. De fortjener ikke å bli påført mer skam ved at fremmede på nettet antyder at de kanskje har en arvelig «defekt».

Jeg håper at disse barna har hatt andre trygge og gode voksenpersoner rundt seg, og at de vet at de ikke er ansvarlige for farens atferd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Milda89 skrev (35 minutter siden):

Har du tenkt på at barna hans kanskje finner denne tråden?

Å måle hva som skyldes arv og hva som skyldes miljø er vanskelig, og i artikkelen du refererer til har man sitert én studie. I studien har et begrenset antall mennesker blitt vurdert. Man kan også diskutere metodikken som er brukt. Jeg leste artikkelen til Thuen da den kom, og var forbauset over at han ikke tok flere forbehold da han omtalte studien.

Å oppleve vold i oppveksten (og kanskje også bli påført stigma og skam på grunn av atferden til en forelder) kan være enormt belastende. De fortjener ikke å bli påført mer skam ved at fremmede på nettet antyder at de kanskje har en arvelig «defekt».

Jeg håper at disse barna har hatt andre trygge og gode voksenpersoner rundt seg, og at de vet at de ikke er ansvarlige for farens atferd. 

Nei, vet du hva? Ta deg en bolle!!

Vi MÅ faktisk få lov til å diskutere han og hans diagnose på et offentlig forum, når det har blitt vist et slikt program på norsk riks kringkasting!

Det er grenser på hvor mye man skal ta hensyn til familien til slike udyr. Beistet har herjet langs norgeskartet i 40 år og trakassert kvinner! Gud vet hvor mange det har vært opp gjennom årene, mulig flere 100!

Og så mener altså du at vi ikke kan snakke om at han bærer på farlige gener i tilfelle noen av hans 8 barn finner denne tråden? Det er altså viktigere for deg å beskytte hans 8 barn, som nå har blitt ganske voksne, mot å få høre at de kanskje har en defekt arv, som faktisk ER realiteten enn å advare/beskytte alle samfunnets kvinner mot slike mennesker??? 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minosa skrev (5 timer siden):

Lykke til med det 😅 En mann som ikke klarer la være å true folk selv under en rettssak, klarer neppe å overbevise i høyesterett 

Det der bet jeg meg merke i. Altså, han kommer med drapstrusler under rettsaken. Det kom ikke frem om det ble tatt tak i? Er det evt personen han truet som må anmelde til tross for vitner og at det er filmet?

Missforstå meg rett, men det var jo på en måte " bra" at han gjorde det slik at man fikk et direkte bilde på HVA han er. Det styrket jo ikke saken hans og det bilde forsvarer prøvde å tegne av en uskyldig harmløs mann... Vil tro forsvareren hans kjente en tung stein stå i magen da idioten greide å komme med trusler under rettsaken...

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (31 minutter siden):

Vi MÅ faktisk få lov til å diskutere han og hans diagnose på et offentlig forum, når det har blitt vist et slikt program på norsk riks kringkasting!

Det er grenser på hvor mye man skal ta hensyn til familien til slike udyr. Beistet har herjet langs norgeskartet i 40 år og trakassert kvinner! Gud vet hvor mange det har vært opp gjennom årene, mulig flere 100!

Og så mener altså du at vi ikke kan snakke om at han bærer på farlige gener i tilfelle noen av hans 8 barn finner denne tråden? Det er altså viktigere for deg å beskytte hans 8 barn, som nå har blitt ganske voksne, mot å få høre at de kanskje har en defekt arv, som faktisk ER realiteten enn å advare/beskytte alle samfunnets kvinner mot slike mennesker??? 

Det er litt vanskelig å forstå meningsinnholdet i innlegget ditt.

Det er ingenting i programmet som er vist som tyder på at barna har vært delaktige i det faren har gjort. Dersom jeg husker rett er faren dømt for vold mot barnet til en av kvinnene i programmet, og et av hans egne barn forteller om vold i oppveksten.

Jeg synes ikke at det er hensiktsmessig å skrive innlegg her som stigmatiserer disse barna. Statistikken for arvelighet av denne diagnosen er også høyst diskutabel.

Du skriver: «Det er altså viktigere for deg å beskytte hans 8 barn, som nå har blitt ganske voksne, mot å få høre at de kanskje har en defekt arv, som faktisk ER realiteten enn å advare/beskytte alle samfunnets kvinner mot slike mennesker???»

Jeg ser ingen holdepunkter for at samfunnet må beskyttes mot disse barna. Du gir uttrykk for et veldig deterministisk menneskesyn. Det kan godt hende at disse barna har opplevd ting i oppveksten som gjør dem til ekstra empatiske og innsiktsfulle mennesker. 

Barna er selv potensielle ofre i denne saken. De fortjener virkelig ikke at fremmede folk på nettet antyder slike ting om dem.

Jeg kommer til å be moderator se på denne tråden, og rydde for spekulasjoner. Moderator må gjerne også kutte tilsvarene mine, dersom det er hensiktsmessig. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at samfunnet må beskyttes mot hans barn, de har da ikke skyld i noen ting. Men samfunnet bør beskyttes mot psykopater generelt som har vært/er domfelt. For at folk skal få vite om noen er psykopater så må jo informasjonen om diagnose psykopat nødvendigvis komme frem.

Og når det er beviselig at diagnosen kan være nedarvet så er det viktig for å kunne forstå handlingene til trailermannen selv også. Vi kan ikke sladde den infoen for å unngå at hans nå voksne barn kan føle seg stigmatisert.

Du skrev at vi ikke burde linke til artikler som hentydyder at psykopati er arvelig, da hans barn kan finne denne tråden, og således føle skam ovenfor handlinger deres forelder har gjort. 

Jeg mener at selv om disse barna skulle føle på den skammen, og skulle få høre at de potensielt sett bærer på genmaterialet som tilhører en psykopat, så er det realiteten.

De KAN ha arvet det genet, eller ikke, og det må de forholde seg til resten av livet, den følelsen blir ikke borte bare for at vi slutter å snakke om det. De er uansett anonymisert, så det er ikke sån at folk bedriver heksejakt mot dem heller.

Diagnosen hans er blitt satt av sakkyndige og den er bevist å kunne være genetisk. Dette mener jeg vi må kunne diskutere.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (8 minutter siden):

Mener ikke at samfunnet må beskyttes mot hans barn, de har da ikke skyld i noen ting. Men samfunnet bør beskyttes mot psykopater generelt som har vært/er domfelt. For at folk skal få vite om noen er psykopater så må jo informasjonen om diagnose psykopat nødvendigvis komme frem.

Og når det er beviselig at diagnosen kan være nedarvet så er det viktig for å kunne forstå handlingene til trailermannen selv også. Vi kan ikke sladde den infoen for å unngå at hans nå voksne barn kan føle seg stigmatisert.

Du skrev at vi ikke burde linke til artikler som hentydyder at psykopati er arvelig, da hans barn kan finne denne tråden, og således føle skam ovenfor handlinger deres forelder har gjort. 

Jeg mener at selv om disse barna skulle føle på den skammen, og skulle få høre at de potensielt sett bærer på genmaterialet som tilhører en psykopat, så er det realiteten.

De KAN ha arvet det genet, eller ikke, og det må de forholde seg til resten av livet, den følelsen blir ikke borte bare for at vi slutter å snakke om det. De er uansett anonymisert, så det er ikke sån at folk bedriver heksejakt mot dem heller.

Diagnosen hans er blitt satt av sakkyndige og den er bevist å kunne være genetisk. Dette mener jeg vi må kunne diskutere.

Det har blitt skrevet dusinvis av bøker om denne "diagnosen" siden 2VK men til liten nytte. 

I det ene øyeblikket advarer fagkyndige oss mot å få slike folk inn som ledere i politikk og næringsliv og i det neste så forbyr de oss om å snakke om det og det å kalle et annet menneske for psykopat i offentlig rom er det kun noen som gjør dersom det er begått en kriminell handling.

Så da er vi like langt, dvs. at det blir umulig å forebygge denslags i vårt samfunn og politikere kan lyve oss rett opp i ansiktet i vinnings hensikt uten at noen tar til motmele og bruker denne "diagnosen" mot dem.

Endret av rudolf-75
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (6 timer siden):

Han ene sønnen sa jo at han ønsket faren ble i fengsel til han kom ut i ei kiste.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (5 timer siden):

Det er ingen som har sagt at man ikke kan diskutere om denne diagnosen er arvelig. Men jeg reagerer på at dette blir satt direkte i sammenheng med barna hans i innlegget jeg først siterte:

Hareena skrev (På 29.3.2025 den 11.21):

Psykopaten har 8 (!) barn. 

"Når det gjelder psykopati, skyldes det 41 prosent genetisk arv."

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8JnzEA/frode-thuen-gaar-psykopati-og-narsissisme-i-arv

Når jeg påpeker dette, skriver du dette:

malifika skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant å trekke frem både gener og barna hans i samme innlegg. Når du i tillegg formulerer deg slik på et offentlig forum, bør du tenke på hvordan innlegget ditt kan leses.

Det hadde vært mer hensynsfullt å ta diagnosen om diagnoser og arvelighet i en egen tråd, og ikke henvise direkte til barna hans. De har sannsynligvis hatt det veldig, veldig tøft.

Å spekulere om familien hans er ganske hensynsløst, enten man gjør det direkte eller indirekte.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så alle episodene i helgen og makan til ekkel mann skal man lete lenge etter.

Hun som besøkte søsteren sin og som så han i traileren på en bensinstasjon får meg til å lure. Hun virket jo veldig søt og normal, men hva i alle verden får folk til å takke ja til en 2 dagers tur med en vilt fremmed person? Jeg klarer ikke å forstå hvordan det er mulig å være så naiv samtidig som hun egentlig var på sin årlige besøk til søsteren. 

Heldigvis er folk forskjellige i smak av personer, men at damer faller for han er helt ubegripelig. Han lyser jo ondskap lang vei, øynene er jo så iskalde at det ville skrem meg iallefall.

Jeg håper sønnen hans får ønsket sitt oppfylt ved at faren blir båret ut i kiste fra fengselet. Håper Pål blir skikkelig rundjult i fengselet.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel type alstå, synst så synd på de fornærmende (og dyra). Liker ikke helt tanken på at han ble sluppet fri fra forvaring fordi de ikke mente det var fare for ny kriminalitet. Nå har han jo klart å bevise at det er enorm fare for det, så får håpe han aldri slipper fri.

Skal du argumentere i mot livstid i fengsel uten muligheter for prøveløslatelse får du deg en tøff oppgave når slike som Pål Olsen nevnes. Dette er en reinspikka galning som er en megastor fare for samfunnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som Pål Olsen får meg til å tenke at dødsstraff i Norge kanskje ikke hadde vært så dumt…

Hvordan kan han dra damer? Han er jo stygg tvers igjennom!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (12 minutter siden):

Sånne som Pål Olsen får meg til å tenke at dødsstraff i Norge kanskje ikke hadde vært så dumt…

Støtter 100% at vi skulle hatt dødsstraff i Norge. Da kan vi ta med alle andre som mishandler og misbruker folk og dyr også. Drapsmenn og pedofile.

Kunne spart staten for mange milliarder årlig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (16 minutter siden):

Mange desperate kvinner som bare tar det de får.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rudolf-75 skrev (1 time siden):

Mange desperate kvinner som bare tar det de får.

Men mange av de damene var jo normalt pene, og virket oppegående og tøffe. Han er jo ikke bare mindre pen, fyren er jo direkte stygg! Lar noen seg virkelig sjarmere av den harry synginga hans? Virka jo bare som en skikkelig patetisk bygdetulling! Skjønner det bare ikke!

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (På 28.3.2025 den 20.59):

Jeg er selv fra Båtsfjord, og Pål er en lokalkjent psykopat. Sånn type som diskuterte med knyttnevene i fylla, for å si det mildt. 

EDIT: Fyren er klassisk eksempel på en psykopat. Han kan virke veldig omgjengelig og hyggelig i starten, men han går - og har alltid gått - etter sårbare damer, sånn som mange lik han gjør. De har en helt unik egenskap til å sniffe ut slike damer, og fanger dem inn. Så slår de helt om, og bryter dem ned for å få kontroll. Fysisk og psykisk vold for å kue damene. 

Vet du noe om hans oppvekst og foreldrene? Tenker at en person er ikke født vond eller psykopat..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy71 skrev (8 minutter siden):

Vet du noe om hans oppvekst og foreldrene? Tenker at en person er ikke født vond eller psykopat..

Kjenner folk som har hatt en utmerket oppvekst, og blitt psykopater.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amy71 skrev (17 minutter siden):

Forskning har jo funnet ut at hjernen til psykopater er annerledes enn andre.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (2 timer siden):

Men mange av de damene var jo normalt pene, og virket oppegående og tøffe. Han er jo ikke bare mindre pen, fyren er jo direkte stygg! Lar noen seg virkelig sjarmere av den harry synginga hans? Virka jo bare som en skikkelig patetisk bygdetulling! Skjønner det bare ikke!

Hvor ser du hvordan de ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy71 skrev (3 timer siden):

Er det virkelig nødvendig å spekulere om familien hans? Det er ingenting som tyder på at de har medvirket til det han er dømt for, eller kan klandres moralsk på noe sett.

Diskusjonen om hva som forårsaker at noen utvikler antisosiale trekk er ganske innviklet, men mange mener at det kan være en kombinasjon av en genetisk disposisjon og miljøfaktorer.

Hva slags miljøfaktorer som kan utløse dette kan også variere. Det handler ikke nødvendigvis om familien, det kan også være andre faktorer i miljøet rundt. Man kan f.eks. se for seg at noen mister foreldrene som barn, på grunn av en ulykke. Så havner vedkommende på barneverninstitusjon, der det begås seksuelle overgrep eller er et tøft ungdomsmiljø.

Jeg synes at vi skal unngå å stille spørsmål rundt familien hans. Dette er sannsynligvis vanskelig for dem, og de bør slippe eksponering eller spekulasjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaduikkeser skrev (2 timer siden):

Hvor ser du hvordan de ser ut?

Noen i serien, noen på facebook

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...