Gå til innhold

Har det noe å si om jeg avslutter permisjonen med lønnet permisjon, ulønnet perm eller ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta ut foreldrepermisjon og ferie i år.

På nyåret tar jeg noe perm, også tar far sin perm. Deretter inntil barnehagestart tar jeg resten av min perm, ferie og ulønnet perm. 

Er det andre måter å gjøre dette på som er bedre? Far må ta ut før jeg har tatt ut alt mitt, dette bare pga hans arbeidssituasjon. 

Anonymkode: 3a8b8...c73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du tar ulønnet perm må det være i forbindelse med den ordinære permisjonen din for at du skal få beholde rett til f.eks. sykepenger. 

Det beste er om du tar ulønnet perm, vanlig perm og så ferie i den siste runden før barnehagestart. 

Anonymkode: cf135...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Når du tar ulønnet perm må det være i forbindelse med den ordinære permisjonen din for at du skal få beholde rett til f.eks. sykepenger. 

Det beste er om du tar ulønnet perm, vanlig perm og så ferie i den siste runden før barnehagestart. 

Etter ulønnet permisjon mistet man uansett variant retten på sykepenger,man må jobbe 1-2 mnd før man har rett på sykepenger igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det hadde noe å si, man mister vel retten uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Hør med NAV . De har blant annet en egen facebookgruppe. 

Anonymkode: 9c41c...e9d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at flere sier man ikke mister rett til sykepenger så lenge man har en fast dato man skal tilbake på jobb etter ulønnet foreldreperm men jeg stolte ikke helt på det.. Så jeg delte opp og tok 3 perioder ulønnet perm inni den vanlige permen (2 uker 3 ganger). Jeg tok ferie både midt i permen og helt til slutt etter ulønnet perm. Jeg jobbet 1 dag før jeg tok ferie etter ulønnet perm, for da begynner opptjening av sykerettigheter og slikt igjen helt sikkert. Mannen hadde sin perm midt inni der et sted 😄

Hvis man tar ferie etter vanlig permisjon så har man ikke lenger rett på ulønnet perm. Vil tro de fleste arbeidsgivere ikke bryr seg men man mister altså den lovfestede rettigheten om ulønnet ikke tas direkte etter lønnet perm (din eller mannens)

Anonymkode: 74d67...29e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beholdt 5 uker permisjon som jeg tok helt på slutten etter 6 mnd ulønnet. 
da jeg måtte ta sykt barn-dag etter 3 uker, ble det først avslått av NAV. Deretter ble det rettet opp med beskjed at disse ukene hadde opparbeidet meg rettigheter igjen, men at jeg ikke ville fått dem om det ble avsluttet med ulønnet.

Anonymkode: 08629...c1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 14.03):

Etter ulønnet permisjon mistet man uansett variant retten på sykepenger,man må jobbe 1-2 mnd før man har rett på sykepenger igjen. 

Nei, ikke hvis det tas i sammenheng med foreldrepermisjonen: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel hvis man blir syk i permisjonen, jeg tenker kun på om jeg har rettigheter når jeg er tilbake på jobb.

Det faller inn under samme ordning. :)  Jeg hadde null problem med å få sykemelding og sykepenger da jeg ble akutt syk 8 dager etter jobbstart etter ulønnet permisjon. Arbeidsgiver dekket fra dag 1. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke bruke egenmelding en måned etter permisjon. Måtte få sykemelding for en dag med omgangssyke 🙄 Hadde jeg hatt ulønnet permisjon etter permisjonen så hadde det vært to måneder.

Med tanke på det er det kanskje best å avslutte med ferie?

Anonymkode: fe09e...3ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kunne ikke bruke egenmelding en måned etter permisjon. Måtte få sykemelding for en dag med omgangssyke 🙄 Hadde jeg hatt ulønnet permisjon etter permisjonen så hadde det vært to måneder.

Med tanke på det er det kanskje best å avslutte med ferie?

Anonymkode: fe09e...3ae

Hvis man ikke har vært tilbake på jobb før ferien tas ut så har man fortsatt ikke rett på egenmelding når ferie tas rett etter perm.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvis man ikke har vært tilbake på jobb før ferien tas ut så har man fortsatt ikke rett på egenmelding når ferie tas rett etter perm.  

Man kan gjøre som meg og jobbe 1 dag (gitt at jobben godtar det) før man tar ferie :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det faller inn under samme ordning. :)  Jeg hadde null problem med å få sykemelding og sykepenger da jeg ble akutt syk 8 dager etter jobbstart etter ulønnet permisjon. Arbeidsgiver dekket fra dag 1. 

Så bra det faktisk funket! Turte ikke det selv for vet min jobb ofte er så vanskelige på sånne ting så orket ikke å eventuelt måtte krangle med HR for å få det man har rett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...