Gå til innhold

Bursdag kl. 20.00-22.00

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det ville ha ødelagt neste dag for min. Ville ikke nektet hen å gå så klart, men ville ikke likt det. 

Hva med å spørre foreldrene det gjelder? Det hjelper jo lite hva vi sier. 

Anonymkode: 247b1...fe2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis de går hjem etter kl 22 og politiet ser de så blir de kjørt hjem.

Det var beskjeden vi fikk på ett foreldremøte på skolen av politiet.  Dette gjaldt alle barn under 15 år.

Anonymkode: 5be90...bd2

Tror det er klokka 22 her også.. Men det gjelder jo ikke barn som er i følge med voksne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke reagert, og det blir garantert gøy.

Anonymkode: 0c17d...59b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trenger ikke være i Oslo. Vi har Rush i Bærum også. Der er den plassert i en Næringspark langt unna buss/boliger, så barna må kjøres. 

Anonymkode: 11f65...d5c

Linken jeg fikk når jeg spurte hvor det var, var i Oslo, men da vet jeg ikke. 

Anonymkode: a38ec...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 15.37):

Høna eller egget? Kanskje fordi du har enkle og fleksible unger, så funker det du skriver. Tror det heller ligger der, enn at det har blitt sånn fordi dere ikke har vært rigide. Tror du de som er rigide på leggetider og rutiner er det fordi de ønsker det / det er gøy eller fordi det faktisk er nødvendig for enkelte barn?

Anonymkode: 6a4bd...08a

Nettopp. Aldri vært noe problem for eldste å sove utover formiddagen. 12-åringen derimot må legge seg til rimelig tid, ellers blir det veldig slitsomt for hen dagen etter. Hen våkner i 5-tida og får ikke sove igjen hvis hen legger seg sent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det ville ha ødelagt neste dag for min. Ville ikke nektet hen å gå så klart, men ville ikke likt det. 

Hva med å spørre foreldrene det gjelder? Det hjelper jo lite hva vi sier

Er vel greit å vite om man er på viddene før man spør? Og for alt du vet kan det være noen av de som har svart her som ER blant de foreldrene

TS - jeg er enig med flertallet - dette hadde vært helt uproblematisk. Dere som er skeptiske - sender dere barn på cuper, leirer etc? Tror dere barna sovner innen kl ti da?

Anonymkode: f7f94...962

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis de går hjem etter kl 22 og politiet ser de så blir de kjørt hjem.

Det var beskjeden vi fikk på ett foreldremøte på skolen av politiet.  Dette gjaldt alle barn under 15 år.

Anonymkode: 5be90...bd2

Sånn er det her og. I praksis er det mer at politiet snakker med dem. Altså, hvis min 13- åring har vært på bursdag på bowlingen til kl 22 er det ofte patruljerende politi utenfor senteret, så de kan spørre om det går bra, hvor de skal osv. det er mer de som « henger « de tar lengre samtaler med og evt kjører hjem. Jeg hadde ikke latt min 12- åring dra på den trampoline greia på andre siden av byen med hjemreise etter 22, da kunne det fort bli mer enn en kort prat. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel greit å vite om man er på viddene før man spør? Og for alt du vet kan det være noen av de som har svart her som ER blant de foreldrene

TS - jeg er enig med flertallet - dette hadde vært helt uproblematisk. Dere som er skeptiske - sender dere barn på cuper, leirer etc? Tror dere barna sovner innen kl ti da?

Joda, ser den..

Sender barna på leir ja. Driver ikke med cup-idrett. 

Det er forskjell på leir en gang eller to i løpet av skoletiden, og å starte en potensiell bursdagstrend med feiring til kl. 22. Hvis en begynner, så vil jo gjerne de andre også legge festen til sent på kveld. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med at man bør spørre de det gjelder. Tror det er lokale ulikheter. I Kristiansand får barn på 8 år være oppe og ute lenger enn 17- åringer her jeg bor.  Hadde 8 åringer i fra Kristiansand kommet til Oslo og levd som i Kristiansand så hadde politiet kjørt dem hjem. 
nei, jeg tror ikke barna sovner innen kl ti på cuper, men det har ingenting med dette og gjøre. Det virker som at ts er den første i deres miljø til og ha bursdag så sent. Vi foreldrene snakket sammen og ble enige om at vi venter med sene bursdager ( kl 22 ) til ungdomsskolen. Da var det ingen som ble overrasket eller fornærmet, men et par som ikke fikk lov og dra. Så hvis jeg skulle først ute med « sen « bursdag hadde jeg hørt litt på stemninga hos foreldrene til dem det gjaldt , heller enn tatt ulike miljøer på kg som guide. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med at man bør spørre de det gjelder. Tror det er lokale ulikheter. I Kristiansand får barn på 8 år være oppe og ute lenger enn 17- åringer her jeg bor.  Hadde 8 åringer i fra Kristiansand kommet til Oslo og levd som i Kristiansand så hadde politiet kjørt dem hjem. 
nei, jeg tror ikke barna sovner innen kl ti på cuper, men det har ingenting med dette og gjøre. Det virker som at ts er den første i deres miljø til og ha bursdag så sent. Vi foreldrene snakket sammen og ble enige om at vi venter med sene bursdager ( kl 22 ) til ungdomsskolen. Da var det ingen som ble overrasket eller fornærmet, men et par som ikke fikk lov og dra. Så hvis jeg skulle først ute med « sen « bursdag hadde jeg hørt litt på stemninga hos foreldrene til dem det gjaldt , heller enn tatt ulike miljøer på kg som guide. 

Ja, det blir litt som å spørre om heldress er ok på større barn. På noen skoler har så godt som ingen barn heldress, mens på andre ser man mange tiåringer med hel vinterdress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null stress! Det er snakk om en kveld, og det er fri dagen etterpå.

Anonymkode: 86ca7...e54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være nøye på leggetid og har barn som trenger sin søvn, men jeg regner med disse barna alle er oppe til over midnatt på nyttårsaften, så kl. 22-23 på en fredag er vel ingen krise. Bra at det er på en fredag, så har de to dager å komme seg på før skole. Blir nok en kul opplevelse 🥳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har ikke sagt at TS ikke skal spørre de det gjelder, har sagt at det må være greit å lufte tanken i et forum bestående av veldig mange foreldre før man spør. Er ikke det greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her.

Når det gjelder transport hjem, så er dette i Bergen og barna blir uansett hentet i bil. 10-15 minutter reisevei og det er vanlig med samkjøring. Regner med at akkurat det skal ordne seg. 

Selv om flertallet synes tidspunktet er ok, ser jeg også at en del synes det blir for sent. Får se hva det blir til.

Anonymkode: 7ade2...e44

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.13):

Jeg syntes det er sent. 
Kl. 22 i seg selv er ikke et problem, men hvis det tar en halvtime å komme seg hjem, også skal barnet roe seg litt før leggetid så blir det unødvendig sent. Også for oss voksne. Selv står jeg opp kl. 05.30 pga. jobb (ja, må holde sånn nogenlunde samme rutine uka igjennom for at mandagen ikke skal bli for tøff), så å kjøre bil i 22-23-tiden er temmelig uaktuelt, da det er etter min leggetid. 🥸

Anonymkode: 1699c...a74

Oi, hvordan gjør du det om noen år når du har 15-16-17-åring i husk som skal på fest? 
må de fortsatt komme hjem tidlig slik at mamma får lagt seg?

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært ute og ventet på fest rundt midnatt. Ja, jeg kunne godt tenke meg å legge meg, men når man har fått barn, så må man følge de opp, selv når de er ungdommer.

Anonymkode: c5765...cae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenk så kult ungene har det da. Være oppe seinere en vanlig for å henge med venner, denne litt spesielle følelsen man får som barn når ting ikke er som normalt. 
Om man senker forventningen denne kvelden og ikke stresser med leggingen når man kommer hjem igjen heller så tror jeg barnet kommer til å stemple kvelden som en suksess 😀 Mulig vi voksne ikke får brukt fredagskvelden slik vi hadde ønsket men vi kan vel ofre en ekstra time egentid og søvn for at barna skal kunne ha noe ekstra å fylle minnebanken sin med.

Når dette skjer en sjelden gang i blant så er det vel bare supermorsom at noen arrangerer slik? 

(12 åringen min må legge seg kl 23 ish på fredager så her ville ikke det spilt så stor rolle. 

Anonymkode: c602e...4cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jo alltid noe som skjedde i helgene på den alderen, både da mine var der for en fem års tid siden, og når jeg selv var barn i gamle dager.

Å komme hjem til 10-11 en fredagskveld når man går i 6. klasse? Er det virkelig problematisk?

Anonymkode: d2b47...15b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, de er 11-12 år, klart det må være greit for en fredagskveld. Vi lot seksåringen være våken til midnatt på nyttårsaften (han ville selv, vi var hjemme så han kunne legge seg når som helst) og det satte ingen varige men. Ikke har det blitt noe han forventer hver helg heller.

Anonymkode: 121b7...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kl 22 er vel null problem for en 11-12 åring i helgene? Trodde det var vanlig. Min 8-åring er ofte oppe til 9 i helgene. Og om de så pleier å legge seg før, så er det vel ikke noe problem med ut av rutinene en gang i blant. Kjekt for de det :) så hadde ikke reagert negativt nei. 

Anonymkode: 872c3...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...