Gå til innhold

Hva er grunnen til at en med høy seksual lyst velger å være sammen med en med tilnærmet null lyst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aksase skrev (32 minutter siden):

Kanskje det er kjærlighet? Kjærlighet er jo mye mer enn sex og man finner sjelden den perfekte partner, så kanskje kjærligheten kan overvinne mangelen på sexlyst dersom resten av partner er veldig bra? Kjærlighet er uansett et mye mer stabilt "lim" enn sex, fordi sexlysten vil alltid variere gjennom livet, men det gjør sjelden kjærligheten. Derfor vil et forhold som i hovedsak bygger på sex sjelden overleve en periode med lav sexlyst. Og den perioden kommer, helt sikkert....

Hva kom først? Høna eller egget?

Man kan ikke bygge et parforhold kun på sex. Det går ikke an.

Da blir det som et korthus. Skjørt og kan velte når som helst bare det blåser litt. Jeg kjenner meg selv, og jeg kunne ikke levd i et parforhold uten sex. Det hadde jeg bare blitt deprimert av. Så selv om jeg hadde elsket partneren min, så elsker jeg meg selv høyere. Det kan jeg ikke komme bort ifra, for det ligger i meg. 

Man skal aldri ofre seg selv til fordel for partneren sin. Da elsker man ikke seg selv. Elsker man ikke seg selv, så er man heller ikke istand til å elske noen andre. 

Og siden jeg elsker meg selv så høyt, så elsker jeg meg selv hver eneste dag for å minne meg selv på det. Jeg fortjener å ha det godt.

Screenshot_20250326-201656.png

Anonymkode: cd51b...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For min del så er jeg sammen med en som har mindre lyst fordi jeg elsker henne. Vi har veldig mye annet sammen i livet en akkurat sex.

At jeg har høyere lyst en henne, betyr jo ikke at jeg må ha sex hele tiden. 
Det er som å ha lyst på en Ferrari i garasjen, men bare ha råd til Teslaen vår. Det er ikke sånn at det gir meg dårligere livskvalitet av ikke å ha sex hver gang jeg har lyst på sex liksom. På samme måte som det ikke gir meg noe dårligere livskvalitet av ikke å ha en Ferrari i garasjen. Jeg har oftere lyst på diverse matretter en henne også. Det plager meg jo ikke i hverdagen at vi spiser andre ting en akkurat det jeg har oftere lyst på en hva henne har. 

For meg er forskjellen i sexlyst en liten bagatell som ærlig talt ikke betyr noe som helst i den store sammenhengen.

Anonymkode: f41b5...4ea

Har dere sex?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (16 timer siden):

De blir heller ikke sammen. Det du snakker om er endringer over mange år. Det er noe helt annet!

Nei det er det faktisk ikke. Man har alltids et valg. Det kan man ikke se bort ifra. 

Velger man ikke seg selv så er det bare en selv man kan takke for det valget. Ingen andre. 

Parforhold er ikke statiske. Man skylder ikke partneren sin å bli i forholdet, på bakgrunn av at en gang var det slik. Forhold er en kontinuerlig dynamisk prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I et stadig krevende datingmarked er det blitt litt av en bragd å lykkes. Også med seksualiteten. 

Anonymkode: c30f7...4cf

Det kan være det. Er ikke alle som kjenner seg selv godt nok på det viset der, eller de lyver for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kjenner ikke hverandre fullt ut før etter flere år sammen. Da er man kanskje etablert med barn. Som han over sa …

Anonymkode: d6345...70f

Så barn er en kontrakt med partneren man aldri kan komme bort fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (49 minutter siden):

Kanskje det er kjærlighet? Kjærlighet er jo mye mer enn sex og man finner sjelden den perfekte partner, så kanskje kjærligheten kan overvinne mangelen på sexlyst dersom resten av partner er veldig bra? Kjærlighet er uansett et mye mer stabilt "lim" enn sex, fordi sexlysten vil alltid variere gjennom livet, men det gjør sjelden kjærligheten. Derfor vil et forhold som i hovedsak bygger på sex sjelden overleve en periode med lav sexlyst. Og den perioden kommer, helt sikkert....

Skulle jeg klart meg uten sex i et parforhold så må han være sinnsykt bra...Det har jeg enda ikke opplevd så det tror jeg ikke finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så barn er en kontrakt med partneren man aldri kan komme bort fra? 

Barn er ikke en kontrakt med partner, men ved å få barn, påtar du deg et ansvar og en forpliktelse overfor barna som du aldri kan komme bort i fra. Barn har det best om de får vokse opp i trygge og stabile omgivelser, og når foreldre går fra hverandre, rives hele barnets trygge verden i fillebiter. Noen ganger går det fint for barna etter hvert, men ofte blir barna preget for all fremtid av slike voldsomme omveltninger i barneårene.

Tenk deg derfor veldig nøye om før du velger å få barn. Om du velger å få barn og er i et parforhold som skranter, så tenk deg veldig nøye om før du bryter ut. Du har tross alt påtatt deg et livslangt ansvar for disse barna, og da må noen ganger barnas beste gå foran dine egne interesser.

Anonymkode: a0d5a...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor velger man en partner man i utgangspunktet ikke er fornøyd med?

Er det ikke bedre å være alene da?

Virker som om menn syns det ee viktigere å ikke være alene enn å ha en partner dem er fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Orker ikke å ha sex mer, fordi han er så grådig og vil ha sex i en time. Hadde han klart seg med 10 min så hadde jeg giddi mer. Det er så kjedelig.

Anonymkode: 5d996...ce3

Sånn er min også. Jeg elsker det!

Bamseklemmer skrev (6 timer siden):

Det er pga. diskusjonen om sex som sikrer fremtidsutsikter på nettdate, er fy fy av de som har lav sexlyst🤭
Min hensikt med diskusjonen, er akkurat å finne ut om vi har lik sexlyst, eller har fetisher som passer sammen. Det blir som du hentyder TS.. ulik sexlyst og fører bare til krøll og evt. brudd senere..

Ser dere nå hvor smart jeg er, som tar ansvar for at vi skal lykkes?😅

Dette skjønner vel alle med høy sexlyst, så den diskusjonen blir veldig viktig. Dette er uavhengig om det er kjærestedate eller sexdate.. Og en annen fordel med å ha sex diskusjoner, er at vi samarbeider for å minske bekymringer og øke nytelsen🥰🪄

Det er smart, men forutsetter at man har noe å sammenligne med. Feks hvordan er man i et langvarig forhold? 

Men ja, det er alltid bra å prate om tingene. Min mann og jeg har ikke lik lyst/evne til sex, jeg vil mye oftere enn ham, men selv om vi ikke er lik på hyppighet er vi eller helt enige om sexen, feks overlappende fetisjer. Og at han foretrekker lange sexstunder, og mye hudkontakt, noe jeg synes er helt flott. 

Anonymkode: f2dba...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Barn er ikke en kontrakt med partner, men ved å få barn, påtar du deg et ansvar og en forpliktelse overfor barna som du aldri kan komme bort i fra. Barn har det best om de får vokse opp i trygge og stabile omgivelser, og når foreldre går fra hverandre, rives hele barnets trygge verden i fillebiter. Noen ganger går det fint for barna etter hvert, men ofte blir barna preget for all fremtid av slike voldsomme omveltninger i barneårene.

Tenk deg derfor veldig nøye om før du velger å få barn. Om du velger å få barn og er i et parforhold som skranter, så tenk deg veldig nøye om før du bryter ut. Du har tross alt påtatt deg et livslangt ansvar for disse barna, og da må noen ganger barnas beste gå foran dine egne interesser.

Anonymkode: a0d5a...189

Det ansvaret har man selv om man går fra partneren sin. Ingenting kan endre på det. Omstilling trenger ikke å være negativt. Barn er faktisk veldig omstillingsdyktige. Mer enn det voksne husker på. Så her må du skille. Voksne har en tendens til å gi barn egenskaper de ikke har. Ofte så er det de voksne som er kilden til problemet og ikke barna. 

Å bruke barna som en unnskyldning for å holde sammen vitner om uvitenhet. 

På meg så virker det som at voksne tenker at barn er en kontrakt for å holde sammen, når man bruker barna som en unnskyldning for å ikke gå fra hverandre. 

Paradoksalt nok så er voksne mer tilbøyelige til å få barn sammen enn å gifte seg. Å få barn sammen er en større forpliktelse enn ekteskap. Her er det mange som lurer seg selv.

Kvinner gjør omtrent alt for å få barn. Da er de villig til å hente ut egg, la seg kunstig befrukte med mer. Alt for å få et barn. 

Å prøve å øke sexlysten for å holde på parforholdet og mannen. Det er visst ikke like interessant. Det forplikter dem visst ikke på samme vis. 

For meg blir dette en bisarr og absurd tankegang. 

Jeg forstår at alle ikke er enig i dette, og jeg velger å belyse forskjellene. 

Ganske ofte klør jeg meg i hodet over ulike menneskers prioriteringer i livet, og det forundrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er det faktisk ikke. Man har alltids et valg. Det kan man ikke se bort ifra. 

Velger man ikke seg selv så er det bare en selv man kan takke for det valget. Ingen andre. 

Parforhold er ikke statiske. Man skylder ikke partneren sin å bli i forholdet, på bakgrunn av at en gang var det slik. Forhold er en kontinuerlig dynamisk prosess. 

Det var vel i grunnen det jeg sa? Eller mente! TS burde vært tydeligere!
Du blir aldri sammen med noen som ikke vil ha sex, hvis du selv ønsker det hver dag, det utvikler seg i feil retning over år.

Endret av Gratis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (11 minutter siden):

Det var vel i grunnen det jeg sa? Eller mente! TS burde vært tydeligere!
Du blir aldri sammen med noen som ikke vil ha sex, hvis du selv ønsker det hver dag, det utvikler seg i feil retning over år.

Om man ikke godtar dette i begynnelsen.

Hvorfor er det plutselig greit på et senere tidspunkt? 

Jeg ordlegger meg slik jeg gjør, for jeg liker ikke å legge føringer på andres tanker. Det er viktig for meg. Jeg kan være veldig tydelig når det trengs. Det har jeg ingen utfordringer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke sammen med mannen min for kun sex, så hvorfor skal det være den avgjørende faktor.  Han har så mange andre bra kvaliteter som er vanskelig å finne.  Jeg har høyere sexlyst enn han, men da kan jeg fikse meg selv helt fint.  Er ikke like lett å fikse ekstra emosjonell  støtte selv, eller få barn alene, osv osv.  Så ja, akkurat det med sexlyst er ikke det viktigste for meg.  Vi har tenkt og holde sammen livet ut, og da er ikke et knull om dagen det som styrker forholdet i harde tider. Men heller en partner som er en hjelp og støtte i hverdagen.

Anonymkode: 1c2de...95d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi en del mannfolk velger dame etter hvor lite sex hun har hatt før forholdet, og så blir de overrasket etterpå over at hun også vil ha lite sex i forholdet...? Har aldri skjønt den tankegangen der. 

Anonymkode: dea33...c80

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har dere sex?

Ja.. ?

Anonymkode: f41b5...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... der er jeg, han med høy lyst som er sammen med hun som ikke lenger vil ha. Er.så mye annet her, familie, hverdag, fortid og fremtid - alt som er viktig i livet og som er bygget over lang tid. Har vært der lenge og "stått i det" men nå ser jeg etter en vei ut av frustrasjonen. Da først se om man kan finne noen som vil leke en-seksuell-foebindelse som funker. Blir man tatt, var det veien ut, men vil prøve, for ønsker ikke brudd, men trenger en lysten kvinne. Nå til Kr.sand, se på kvinner og drømme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 16.55):

Fordi de aller fleste kan ikke velge samlivspartner fritt. De fleste må velge blant de dem kan få.

Anonymkode: 1c09a...53d

Nei.

Man MÅ ikke velge. Folk som «tar til takke» med den de kan få, har ikke rett til å klage når problemene i forholdet tårner seg opp. 
Lar du partneren din forstå at h*n bare var den mest praktiske der og da, eller spiller du den romantiske rollen fullt ut med «du er den eneste for meg»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...