AnonymBruker Skrevet 28. mars #21 Del Skrevet 28. mars Du er ikke syk, og en sykemelding vil ikke løse problemene dine. Takler du ikke miljøet spnn som det er på jobb må du rett og slett søke en annen jobb. At det tar tid og du ikke syns stillingen er fancy nok er ikke relevant, det eneste som løser problemet ditt er å bytte jobb. Anonymkode: 76fdb...b41 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #22 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Ja, jeg forsøker å løpe turer ute etter jobb for å lufte hodet f.eks. Hvis jeg har anledning til å ta langhelg drar jeg og samboer til familiehytta på fjellet og går lange turer med hundene til familien. I blant går jeg og ei venninne hjem sammen fra jobb (1t+ igjennom natur). Jeg forsøker å redusere "støyende inntrykk" (tv, scrolling på mobil) og roe ned med f.eks lesing. Begynner å gjøre meg klar til å legge meg ca 21:00 så jeg skal klare å få meg i allefall 7,5t søvn før jeg skal opp igjen rundt kl 06:00. Jeg har grunnet arbeidstider ikke anledning til å melde meg på noe kurs som går til faste tider hver uke. Jeg er (til vanlig) enig med deg - jeg er jo ikke syk i den grad at jeg har influensa eller har brukket et bein, men jeg føler meg helt på felgen og føler ikke jeg klarer å komme meg ut av denne spiralen. TS Anonymkode: 10833...2b1 Du er som sagt ikke syk, men en slapp lege kan hende sykemelder deg. Det du må se på er grunnen til at du ikke takler hverdagen lenger og her er jobben en utfordring for deg. Jobben har utviklet seg som ledelsen mener den skal, men du henger ikke med og da er nok løsningen her å si opp å finne seg en annen jobb som du har forutsetning for å takle. Det hjelper ikke å få en liten sykemelding så lenge du ikke gjør noe med grunnen, og en god lege vil si det samme. Anonymkode: f7497...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 28. mars #23 Del Skrevet 28. mars Det er veldig rart å påstå at hun ikke er syk, hvordan kan du vite det? Hun har ganske så mange av de vanligste symptomene på utbrenthet. Å be folk om å ta seg sammen når de har blitt syke av å ta seg sammen for lenge, er ikke særlig nyttig for noen. Her er mer info: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/utmattningssyndrom/ 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #24 Del Skrevet 28. mars Elle Melle skrev (Akkurat nå): Det er veldig rart å påstå at hun ikke er syk, hvordan kan du vite det? Hun har ganske så mange av de vanligste symptomene på utbrenthet. Å be folk om å ta seg sammen når de har blitt syke av å ta seg sammen for lenge, er ikke særlig nyttig for noen. Her er mer info: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/utmattningssyndrom/ Hva vil en kort sykemelding endre? Hun vil være tilbake i samme situasjon når hun er tilbake på jobb. Da må andre tiltak prøves ut, for å finne en langvarig løsning. Anonymkode: b5af3...2f7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 28. mars #25 Del Skrevet 28. mars (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva vil en kort sykemelding endre? Hun vil være tilbake i samme situasjon når hun er tilbake på jobb. Da må andre tiltak prøves ut, for å finne en langvarig løsning. Anonymkode: b5af3...2f7 Hun bør kanskje ha en lang sykemelding og ikke en kort, det kommer an på hvor dårlig hun har rukket å bli. Er hun dårlig nok har hun ikke kapasitet til å endre jobb akkurat nå. Men at det trolig vil være det beste på sikt er nok ingen uenig i. Han her har også mye god info, med blogg, bok og podcast: https://niklasnygren.se/utmattningsbloggen/ Endret 28. mars av Elle Melle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #26 Del Skrevet 28. mars Få med deg samboer til legen. Du trenger en pause. Hvis det er så ille som du beskriver, bør du ikke jobbe der du er nå. Tenker at sykmelding og begynne å søke etter nye jobber er det smarteste her. Anonymkode: c70c2...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 28. mars #27 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva vil en kort sykemelding endre? Hun vil være tilbake i samme situasjon når hun er tilbake på jobb. Da må andre tiltak prøves ut, for å finne en langvarig løsning. Anonymkode: b5af3...2f7 Hvem sier at sykemeldingen bør være kort? Kanskje er det en lengre sykemelding hun trenger og tilrettelegging når hun fases tilbake til jobb. Når en resilient person, som ts syns å være, klapper sammen og ber om hjelp - da har det gått langt. Jeg er enig med @Elle Melle som peker mot utbrenthet, men er klar over at det er lege som setter diagnose. Det som taler i ts favør er at hun har hatt jobben i mange år, og hun har prestert og trivdes i de fleste av disse årene frem til omorganiseringen. Det finnes de arbeidsgivere som ikke tar de ansatte på alvor når man ber om tilrettelegging og samtidig står i 100% jobb, for de er jo på jobb. Om det er mange eller få skal ikke jeg mene noe om, men jeg kjenner til flere av dem og felles for dem alle er dårlig nærværsarbeid. De setter ikke maskineriet i gang før folk blir sykemeldte og knapt nok det. Det tar mer enn 14 dager å komme seg til hektene hvis man har fått diagnosen utbrenthet og/eller symptomer som ts har. Det vet alle som har vært i nærheten av sykdommen eller lidd av det selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #28 Del Skrevet 28. mars Jeg ville tatt ut en sykemelding her. På bakgrunn av symptomene du opplever hadde jeg fryktet at det kunne være nært å møte veggen. Da blir fraværet ganske mye lengre enn å ta to uker nå. Slapp av i 10 dager, ta de siste fire dagene til å tenke over om det er på tide å bytte jobb. Anonymkode: dd9b2...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 28. mars #29 Del Skrevet 28. mars Mange bedrevitere her i tråden 😂 «du er ikke syk,slutt å misbruk ordningen». Hva feiler det dere egentlig? Skal vedde penger på at dere hadde vært først i køen hadde dere stått i samme sørpa selv, men veldig digg sikkert å sitte på sin høye hest å sparkle folk som er nede 😉 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #30 Del Skrevet 28. mars Si opp jobben og se deg om etter en ny. I oppsigelsestida bedriver du quiet quitting. Dvs du gjør BARE det som er strengt nødvendig og SAAKTE. Anonymkode: 57687...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 28. mars #31 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si opp jobben og se deg om etter en ny. I oppsigelsestida bedriver du quiet quitting. Dvs du gjør BARE det som er strengt nødvendig og SAAKTE. Anonymkode: 57687...f54 Nei, nei, nei. Man sier ikke opp jobben før man har fått en ny. Aldri! Og i alle fall ikke om man potensielt er i ferd med å bli skikkelig syk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #32 Del Skrevet 28. mars Her på kg skal man jobbe og presse seg til man faller død om før man tar sykemelding! Da har man ikke prøvd hva stress kan gjøre med seg. Få en sykemelding,gå til psykisk helsevern i kommunen og få ", verktøy"til å takle stress. Få en pause til å roe helt ned. Gjør lystbetonte ting hjemme,være med venner,reis på en ferie og gjør det du kan for å få roa kropp og hode. Anonymkode: a3ad3...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #33 Del Skrevet 28. mars Bytt heller jobb. Altfor lett å ‘sykemelde seg’. Anonymkode: 3a278...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #34 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Få med deg samboer til legen. Du trenger en pause. Hvis det er så ille som du beskriver, bør du ikke jobbe der du er nå. Tenker at sykmelding og begynne å søke etter nye jobber er det smarteste her. Anonymkode: c70c2...ca5 Ferie er en pause. Anonymkode: 59551...1f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #35 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ferie er en pause. Anonymkode: 59551...1f1 Man har rett på sykemelding når man er syk. Psykisk er like ille som en brekt rygg Anonymkode: a3ad3...5f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Clara Skrevet 28. mars #36 Del Skrevet 28. mars Jeg syntes det faktisk ikke høres så dumt ut å ta med samboeren/mannen din, da kan han også hjelpe til å belyse hvordan ståa er for deg. Jeg er heller ikke noe fan av at folk sykemelder seg fordi det er litt tøft på jobben, men dette her gjør deg jo syk. Hvor raskere du får kommet deg bort og tatt deg en pause, så er sjansen bedre for å bli raskere frisk. En sykemelding også bruke tiden på å ta vare på deg selv, kanskje søke nye jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #37 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har rett på sykemelding når man er syk. Psykisk er like ille som en brekt rygg Anonymkode: a3ad3...5f3 Hun sier selv at hun trenger en pause. Man sier ikke at man trenger en pause hvis man har brukket ryggen. Anonymkode: 59551...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 28. mars #38 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun sier selv at hun trenger en pause. Man sier ikke at man trenger en pause hvis man har brukket ryggen. Anonymkode: 59551...1f1 Nei, men folk med høyere IQ enn 2 vet også at det er noe som heter PSYKISK HELSE, som også gir rett til SYKMELDING 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #39 Del Skrevet 28. mars Dojakitty skrev (3 minutter siden): Nei, men folk med høyere IQ enn 2 vet også at det er noe som heter PSYKISK HELSE, som også gir rett til SYKMELDING Hold kjeft om IQ. Anonymkode: 59551...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #40 Del Skrevet 28. mars Dojakitty skrev (4 minutter siden): Nei, men folk med høyere IQ enn 2 vet også at det er noe som heter PSYKISK HELSE, som også gir rett til SYKMELDING Det er klart, men TS skriver selv hun ikke er syk. hun får uansett ikke sykemelding her inne. Hun må snakke med legen sin, og legen vurderer saken. Anonymkode: b5af3...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå