Gå til innhold

Utleier krever tidlig betaling av leie?

Gjestgjestgjestgje

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal flytte inn i en leilighet snart, men det går litt skeis med utleier føler jeg. 

Noen dager siden krevde han leie den 31, men på kontrakten så står det «forskuddsvis den 14 hver måned», og det fikk jeg minnet han på. Virket som han skjønte det, MEN idag får jeg påminnelse på melding at jeg må betale leia IDAG sånn at den er på konto «i tide». 

Tar jeg feil om jeg ikke rekker å betale før 1? Har ikke nok på konto for å betale idag, men han maser så sykt og vet ikke hva jeg skal svare!

Mvh stressa leietaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener han for de første fjorten dagene, da, siden det er forskuddsvis? 

Anonymkode: 8afdf...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener han for de første fjorten dagene, da, siden det er forskuddsvis? 

Anonymkode: 8afdf...762

Forskuddsvis blir da halve månedsleie? Jeg er ny leietaker og kan det ikke så godt enda :( Innflytningsdato er 1 april?

Endret av Gjestgjestgjestgje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det står i kontrakten at leia skal betales den 14., så er det den 14. som gjelder. Han kan ikke lage nye regler etter eget forgodtbefinnende.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det, skal leie for april da betales den 14.mars. 

Anonymkode: 83277...701

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (3 minutter siden):

Dersom det står i kontrakten at leia skal betales den 14., så er det den 14. som gjelder. Han kan ikke lage nye regler etter eget forgodtbefinnende.

Du hoppet elegant over ordet "forskuddsvis". Ja, det er den 14. som gjelder, så TS er godt på overtid nå, den 28, om leien skal betales på forskudd.

Anonymkode: 776d4...4f6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfatter at du overtar leiligheten den 1. april. Hvis det står at leien skal betales forskuddsvis den 14. hver måned, så tolker jeg det slik at for mai måned må betale inn før 14. april. Nå vet ikke jeg når du signerte kontrakt, men for april oppfatter det jeg slik at det er en slags innfasing, der utleier gjerne vil at du betaler så snart som mulig for april. 

Anonymkode: 6f80e...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørs jo litt hvordan den der tolkes. Forskuddsvis kan være 14.mars, da for måneden april. I og med at du tar over først nå ønskes denne leia før måneden starter i stede for såpass tidlig som 14.mars. Vær obs på dette når du flyttet ut da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at eier er helt avhengig av disse pengene på kontoen før månedsslutt. Bare det hadde gjort meg litt forsiktig. En utleier som har så anstrengt økonomi kan det bli konflikter med når det gjelder «normalt slitasje» i leiligheten også. Jeg hadde vurdert å finne en annen utleier. 
Men ja, han vil ha pengene for neste måned allerede den 14 i inneværende måned. Men det burde være den siste, men kan tenke meg at han har satt den siste så han har mer tid til å presse leietaker hvis leietaker er sen. 

Anonymkode: 348a9...bde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker som at eier er helt avhengig av disse pengene på kontoen før månedsslutt. Bare det hadde gjort meg litt forsiktig. En utleier som har så anstrengt økonomi kan det bli konflikter med når det gjelder «normalt slitasje» i leiligheten også. Jeg hadde vurdert å finne en annen utleier. 
Men ja, han vil ha pengene for neste måned allerede den 14 i inneværende måned. Men det burde være den siste, men kan tenke meg at han har satt den 14 så han har mer tid til å presse leietaker hvis leietaker er sen. 

Rettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flytter du inn TS? Det er litt vesentlig her.

For flytter du inn 1 april skal han jo ha leie for april først og du da på en måte på etterskudd.

Den 14.april betaler du inn leie for mai. Så skal du ikke flytte inn før 1. mai så er det først da du skal betale og utleier er på bærtur.

Anonymkode: 306d3...310

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal betale forskuddsvis den 14 hver måned, og flytter inn 1 april, så skal du egentlig ha betalt leie for april den 14 mars. Utleier har gitt deg masse tid, men ønsker leia før månedsskiftet, som er forståelig.

Du bør betale leie for april i dag, og den 14 april betaler du leie for mai, osv.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ja, han vil ha pengene for neste måned allerede den 14 i inneværende måned. Men det burde være den siste, men kan tenke meg at han har satt den siste så han har mer tid til å presse leietaker hvis leietaker er sen. 

Det er jo helt normalt å betale på forskudd. Ts er allerede alt for sen med å betale leie for april, så det er helt innenfor av utleier å mase nå.

Anonymkode: b64ed...f67

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når flytter du inn TS? Det er litt vesentlig her.

For flytter du inn 1 april skal han jo ha leie for april først og du da på en måte på etterskudd.

Den 14.april betaler du inn leie for mai. Så skal du ikke flytte inn før 1. mai så er det først da du skal betale og utleier er på bærtur.

TS skriver 1.april.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS skriver 1.april.

Ja ser nå at det skrives lengre ned, så ikke det i HI.

Men da har utleier all rett til å kreve betaling innen 31.mars.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er jo å betale depositum + 1 mnd husleie før man flytter inn. Siden man som regel betaler 1 mnd på forskudd. Så stemmer at han skal ha 1 mnd nå og for 1 mnd igjen 14. April.

Anonymkode: ecd08...8d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

At man ønsker at forskuddsleie skal betales nettopp på forskudd handler ikke om at man er avhengig av penger inn, men at man som utleier ikke ønsker starte ett leieforhold med manglende betaling og purring... 

At leien forfaller den 14 kan handle like mye om at det samsvarer med utbetalinger av lønn for de fleste offentlig ansatte, og svært mange leietakere ønsker forfall på leie like etter lønningsdagen. 
Du sier han kanskje har satt datoen for å presse leietaker, men har du tenkt på at det kan være nettopp for å være romslig med leietaker? 

Anonymkode: 5ab6a...705

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Utleier har rett og jeg må betale for april før denne måneden er over :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les kontrakten. Kanskje de mener at leien for april skulle komme den 14. mars osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestgjestgjestgje skrev (30 minutter siden):

Takk for alle svar!

Utleier har rett og jeg må betale for april før denne måneden er over :) 

Mm, ellers ville du jo bodd gratis i 14 dager 

Anonymkode: 71c93...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...