AnonymBruker Skrevet 28. mars #1 Skrevet 28. mars Noen ganger virker det som vedkommende nekter at hen er syk. Skjer jevnlig at hen er i trøbbel, drikker mye og tar ingen medisiner. Når hen er i trøbbel, ber hen om hjelp og penger fra sine venner. Dette irriterer meg, fordi hen ikke går til skrittet å hjelpe seg selv med å faktisk ta medisiner. Bør en ikke ha en viss plikt til å ta i mot den medisinske behandlingen en får? Ganske sikker hen med medisiner hadde fungert såpass godt at hen kunne hatt iallefall en deltidsjobb. Anonymkode: 04117...379 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #2 Skrevet 28. mars Ja, det er jo sånn at det er vrient å omgås noen med visse typer symptomer på psykiske lidelser, og mange skyver folk fra seg når de har symptomer. Og ikke alltid er det lett å skille mellom symptomer og personlighet alltid, heller. Kanskje du kan ta opp dette med vedkommende i en god periode (hvis de finnes), og be vedkommende ta mer ansvar? Hvis ikke blir det jo vanskelig å være venner i fremtiden. Anonymkode: 16b93...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #3 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er jo sånn at det er vrient å omgås noen med visse typer symptomer på psykiske lidelser, og mange skyver folk fra seg når de har symptomer. Og ikke alltid er det lett å skille mellom symptomer og personlighet alltid, heller. Kanskje du kan ta opp dette med vedkommende i en god periode (hvis de finnes), og be vedkommende ta mer ansvar? Hvis ikke blir det jo vanskelig å være venner i fremtiden. Anonymkode: 16b93...7d3 Jeg har tatt det opp mange ganger. Hver gang sier hen at hen skal diskutere medisiner med legen og be om psykolog, men det skjer aldri. Tydeligvis bare noe hen sier. Nå får jeg telefoner midt på natten og at vedkommende har havnet på nachspiel en eller annen plass og har ikke penger til billetten hjem. Heldigvis finnes det ikke forstyrr modus på telefonen. Anonymkode: 04117...379 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #4 Skrevet 28. mars Dette venneskapet hadde jeg avsluttet tvert. De er ikke verdt det. Anonymkode: 31644...c84
AnonymBruker Skrevet 28. mars #5 Skrevet 28. mars En bør ikke bruke hen for mye, da kan en fremstå som noe merkelig. Om personen du snakker om tar imot helsehjelp eller ikke er ikke din sak. Det blir en sak mellom vedkommende og helsevesenet, og det skal mye til før det kommer tvang inn i bildet. Og det er da stadig ikke din sak, med mindre du mener personen er en direkte fare for seg selv eller andre. I så fall er det best å kontakte myndighetene. Når vennen ber om støtte, så er det nok best at du sier nei. Anonymkode: c5c07...f50 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #6 Skrevet 28. mars Mange bipolare vil ikke ta medisin fordi det tar vekk manien, for å være manisk er den beste følelsen i hele verden. Så kommer nedturen etterpå der man er flau over hvordan man har oppført seg. Jeg er bipolar og tar medisin for å slippe nedturene. Å være manisk er så ødeleggende, man oppfører seg så irrasjonelt og det er stigmatiserende. Jeg ville avsluttet vennskapet siden vennen din tydeligvis ikke vil ta imot hjelp. Så kan du heller bli venner igjen hvis personen tar medisin og blir bedre. Anonymkode: 3db2f...a36 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #7 Skrevet 28. mars Man har ikke plikt til å ta medisiner, nei. Heldigvis. Medisiner har ofte bivirkninger. For noen er bivirkningene såpass ille at de synes de har det bedre uten. Hvor god effekt medisinene har, varierer også veldig fra person til person. Min beste venninne er bipolar, og hun har slitt veldig med å finne medisiner som faktisk gjør at hun får det bedre. Noen medisiner gjorde ingenting for henne, noen gjorde at hun fikk det adskillig verre. Du kan ikke bestemme over vennen din. Hun tar sine valg, du tar dine valg. Du kan ikke kontrollere hennes handlinger, kun dine egne. Du kan ikke tvinge henne til å ta medisiner. Du kan derimot si nei til å låne henne penger, si at du ikke ønsker å være sammen med henne når hun har drukket, eller rett og slett si at du ikke ønsker å ha kontakt med henne lenger. Anonymkode: 80766...61e
AnonymBruker Skrevet 28. mars #8 Skrevet 28. mars Det er ikke uvanlig at personer med bipolaritet ikke vil ta medisiner, det kan være en del av sykdomsbildet. https://tidsskriftet.no/2012/04/nyheter/hvorfor-tar-ikke-pasienten-medisinene Noen kan av diverse årsaker ikke ta de nødvendige medisinene pga andre tilstander, men vil ikke nevne det for de som evt. 'maser' om medisinering. De aller fleste får det bedre med medisinering, men det kan finnes årsaker til at personer ikke vil ta dem. Uansett, om du vil være til stede for din venn, ikke gi penger og støtt opp om vedkommendes 'utskeielser', snakk heller om det når vedkommende har en bra periode og forklar årsaken. Alternativt kutt ut vennskapet dersom du finner det for belastende. Anonymkode: ac503...c46
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Skrevet 28. mars Honey Dew skrev (2 timer siden): Hvorfor kan du ikke fase ut vennskapet da? Fordi hen er en bra person på en måte og jeg liker denne personen. Skulle bare ønske hen valgte litt annerledes så hen kunne få bedre liv og jeg slapp å bli irritert. Anonymkode: 04117...379
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Skrevet 28. mars Som en med-bipolar kan jeg forstå at h*n ikke ønsker ta medisiner. Jeg mister meg selv fullstendig når jeg blir medisinert. Føler meg flat, bryr meg minimalt om livet generelt og mister lidenskapen til folk og ting jeg bryr meg om. Men, jeg går jevnlig til psykolog. Er dette noe din bekjente gjør? evnt kan vurdere? For meg er det uvurdelig for at jeg skal holde meg noenlunde stabil. Anonymkode: 18122...ed8
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fordi hen er en bra person på en måte og jeg liker denne personen. Skulle bare ønske hen valgte litt annerledes så hen kunne få bedre liv og jeg slapp å bli irritert. Anonymkode: 04117...379 Problemet med menneske er at det er så vanskelig å få endre dei til slik vi treng at dei er ❤️ Anonymkode: 1edf2...711
AnonymBruker Skrevet 29. mars #13 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.36): Noen ganger virker det som vedkommende nekter at hen er syk. Skjer jevnlig at hen er i trøbbel, drikker mye og tar ingen medisiner. Når hen er i trøbbel, ber hen om hjelp og penger fra sine venner. Dette irriterer meg, fordi hen ikke går til skrittet å hjelpe seg selv med å faktisk ta medisiner. Bør en ikke ha en viss plikt til å ta i mot den medisinske behandlingen en får? Ganske sikker hen med medisiner hadde fungert såpass godt at hen kunne hatt iallefall en deltidsjobb. Anonymkode: 04117...379 Dessverre vanlig blant de alvorligst syke med bipolar 1 og Schizofreni. De skjønner ikke at de er syke, og det er veldig strengt å få de tvangsmedisinert. Noen har og gode perioder med mer sykdomsinnsikt. Anonymkode: fa287...2d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå