Gå til innhold

Kuttet én ting - Kvitt angsten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Koffein antakeligvis :)

Anonymkode: 01baa...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret er kaffe ;)

Anonymkode: 9f2b0...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koffein sikkert. Men sukker hjelper nok på 

Anonymkode: 86813...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmmm, angsten var verre før jeg begynte å drikke kaffe, så den kutter jeg ikke ut. Å synke ned i soafn med den koppen etter arbeidstid er dagens høydepunkt og roer masse.

Anonymkode: a17f6...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmmm, angsten var verre før jeg begynte å drikke kaffe, så den kutter jeg ikke ut. Å synke ned i soafn med den koppen etter arbeidstid er dagens høydepunkt og roer masse.

Jeg må ha den ene etter frokosten. Det som har hjulpet her er å kutte ned på sukker og raske karbohydrater.

Anonymkode: 981ca...e19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan bytte den ut med annen varm drikke. Koffeinfri kaffe eller koffeinfri te. Det vil garantert roe mer, for å si det slik.

Anonymkode: 01540...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri drukket kaffe, drikker ikke energidrikker, alkohol, eller inntar sukker. Har fortsatt angst. Finnes alltid noen som har en quick fix som i artikkelen her da :ler: 

Anonymkode: 46f1e...0d7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri drukket kaffe, drikker ikke energidrikker, alkohol, eller inntar sukker. Har fortsatt angst. Finnes alltid noen som har en quick fix som i artikkelen her da :ler: 

Og da ER det fasiten for alle. :ler:

Anonymkode: 51c96...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/helse/kuttet-en-ting-kvitt-angsten/82886176

Noen som vet hva det er eller vil være med og gjette? 

Jeg tipper sukker eller kaffe, muligens enegidrikk.

Blir frustrert over slike artikler, for det gjør at de som sliter får håp, men enda en nedtur når "mirakelkuren" ikke virker på de. 

Hvis koffein hadde vært årsaken til angst, så ville det allerede vært en advarsel på produktene. At noen får mer angst av koffein og blodsukker-svingninger er så, men angsten vil ikke forsvinne på magisk vis bare av en kostholdsendring. 

Enig med OP at det antagelig er snakk om sukker eller koffein, men det finnes ikke noe kvikk fix for angst. 

Anonymkode: dd776...50b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg unngår kaffe når jeg skal snakke foran forsamling, men det er jo ikke kaffe som gir meg angst. Den bare forsterker det.

Og nå som jeg har mindre prestasjonsangst så påvirker kalde mindre. Kanskje det mest er psykisk, at jeg tror den forverrer 

Anonymkode: f950f...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og da ER det fasiten for alle. :ler:

Anonymkode: 51c96...cbc

Haha, ja! Syns det er fint at man deler erfaringer da, for det kan jo sikkert hjelpe noen. Men mange har angst pga traumer, da hjelper det ikke å bytte ut kaffe med urtete :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en i nær familie som kuttet absolutt alt av koffein (samt alkohol), så da røk kaffe, brus og energidrikk. Han sier selv at han har mer kontroll over angsten nå, og at han har det bedre psykisk. Betyr likevel ikke at dette er riktig oppskrift for hver eneste person med angst. Selv drikker jeg lik mengde kaffe, brus og energidrikk som alltid, men jeg fikk ned angstnivået ved å gå i terapi. Skal sies at jeg aldri har vært avhengig av koffein, kan lett gå uten. Det er bare det at jeg nyter livet bittelitt mer med en god drikk i munn.

Anonymkode: d0cf2...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Haha, ja! Syns det er fint at man deler erfaringer da, for det kan jo sikkert hjelpe noen. Men mange har angst pga traumer, da hjelper det ikke å bytte ut kaffe med urtete :ler: 

Man vil kunne få et litt lavere symptomtrykk hvis man lar være å innta stimulanter, ja. Det er bare fysikk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde jævlig mye mer angst før, så begynte jeg å drikke kaffe pga hodepine, angsten ble ikke verre men har roet seg med årene. 

Anonymkode: aa744...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vil kunne få et litt lavere symptomtrykk hvis man lar være å innta stimulanter, ja. Det er bare fysikk...

Ikke alle reagerer negativt på stimulanter som koffein. Jeg har absolut ingen endring i angst etter å ha kuttet ut sukker og UP mat, sånn tilsammenligning. Kommer jo helt an på hva som er årsaken til angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke alle reagerer negativt på stimulanter som koffein. Jeg har absolut ingen endring i angst etter å ha kuttet ut sukker og UP mat, sånn tilsammenligning. Kommer jo helt an på hva som er årsaken til angst. 

Hvis man kan litt om mekanikken som ligger bak angst, sentralnervesystemet og stimulerende stoffer, så er det ikke noen grunn til å tviholde på koffeindrikker. Da kutter man det bare ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.dagbladet.no/helse/kuttet-en-ting-kvitt-angsten/82886176

Noen som vet hva det er eller vil være med og gjette? 

Jeg tipper sukker eller kaffe, muligens enegidrikk.

Tror nok ikke løsningen er så enkel for folk flest at all angst forsvinner bare de tar bort én ting fra kostholdet. Men jeg har hørt at for mye koffein kan skape mye indre uro og engstelse. Og store blodsukkersvingninger kan gjøre en nedstemt når en faller ned fra en topp, så jeg tror nok du har rett i mindre koffein og sukker kan være lurt for de som sliter med angst/depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker masse PM og kaffe på jobb, men er ikke plaget med angst.

Dette er nok ingen fasit på hvorfor noen mennesker som drikker PM er plaget med angst.  

Anonymkode: ec3da...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man kan litt om mekanikken som ligger bak angst, sentralnervesystemet og stimulerende stoffer, så er det ikke noen grunn til å tviholde på koffeindrikker. Da kutter man det bare ut.

Poenget mitt er at folk har angst pga ting som ikke er relatert til stimulerende stoffer. Mange som har angst drikker verken koffein eller brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...