AnonymBruker Skrevet 30. mars #141 Del Skrevet 30. mars Jeg vil gjerne ha gleden av å presentere hovedbudskapet i artikkelen delt over: Folk med høy iq er som regel MER sosialt intelligente enn de med gjennomsnittlig iq. Så det er ingen grunn til å tro at de strever med sosiale relasjoner, tvert i mot. Anonymkode: 518f7...029 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #142 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vil gjerne ha gleden av å presentere hovedbudskapet i artikkelen delt over: Folk med høy iq er som regel MER sosialt intelligente enn de med gjennomsnittlig iq. Så det er ingen grunn til å tro at de strever med sosiale relasjoner, tvert i mot. Anonymkode: 518f7...029 Jeg har høy EQ. Gjennomsnittlig IQ. Samtidig så er jeg veldig kunnskapsrik, og rik på erfaringer. Så er vel jeg unntaket utifra det du skriver. Sannheten er at det må forskes mer på sosiale relasjoner, for det er ofte der det skorter. Det har skjerm sørget for. Samfunnet er hele tiden i endring. Det må det også tas hensyn til. Anonymkode: 5c9f2...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #143 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vil gjerne ha gleden av å presentere hovedbudskapet i artikkelen delt over: Folk med høy iq er som regel MER sosialt intelligente enn de med gjennomsnittlig iq. Så det er ingen grunn til å tro at de strever med sosiale relasjoner, tvert i mot. Anonymkode: 518f7...029 Bingo! Og det har jeg prøvd å formidle ca 100 ganger før på KG, men folk vil ikke høre. Anonymkode: 5b591...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #144 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bingo! Og det har jeg prøvd å formidle ca 100 ganger før på KG, men folk vil ikke høre. Anonymkode: 5b591...4cd Man ikke se intelligens isolert sett. Man kan måle IQ. Betyr ikke at en person er intelligent selv om. Smart ja, intelligent nei. Intelligens er summen av flere komponenter. Det er sammensatt. At det kan finnes noen sammenhenger kan nok være. Jeg liker ikke å se det på den måten, for det frarøver meg muligheten til å se andre menneskers sitt potensial. Så rett er ikke nødvendigvis rett, men det kan være det. Det må man være ydmyk for ellers så er man aldri åpen eller istand til å kunne tilegne seg ny kunnskap. Anonymkode: 5c9f2...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #145 Del Skrevet 31. mars Iq på 140. I likhet med det mange har sagt synes jeg de fleste rundt meg ikke klarer å se helheten i de valgene de tar, både i livene sine og politisk. Er for ukritiske til det de leser og hører. Tenker at det har noe, men kanskje ikke bare, med intelligens å gjøre. At vi opererer med falske nyheter og alternative fakta er bare mulig ovenfor mennesker som ikke evner å se at dette er et spill. Det samme med propaganda. Falske nyheter er som oftest bare en annen innfallsvinkel, og alternative fakta finnes ikke. Uansett hva en podcaster skulle mene om det. Anonymkode: 40ae3...9b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #146 Del Skrevet 31. mars Tempoet og nivået på skolen kan være uutholdelig. Det verste er å ha en sjef på jobb som ikke har innsikt i denne forskjellen, og som misliker at man tenker anderledes. Anonymkode: 9bbc8...4cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #147 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tempoet og nivået på skolen kan være uutholdelig. Det verste er å ha en sjef på jobb som ikke har innsikt i denne forskjellen, og som misliker at man tenker anderledes. Anonymkode: 9bbc8...4cd Omstilling kan være utfordrende. Anonymkode: 5c9f2...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #148 Del Skrevet 31. mars Har du høy intelligens (i hvertfall sosialt), så forstår du at vi alle er forskjellige uten at vi trenger å kalle noen for noe…… Anonymkode: 0351d...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #149 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.04): Folk et stykke under 100 er stort sett ganske ok å være sammen med. Folk mellom 95 og 110 som forveksler utdannelse og intelligens derimot………. Anonymkode: 9c8c1...f14 Ja, det er litt vittig! Jeg tenker også på foreldre som f.eks sier at deres 2-åring er såååå intelligent, for han kan navnet på mange biler… Så ser jeg at hver gang de er ute å går tur, så sier mamma/pappa; Se der er en Volvo, der er en Ford osv. klart ungene lærer seg bilmerker da! Det betyr ikke at de er mer intelligent enn andre 2-åringer…. Foreldrene derimot, tror deres barn er unike! Anonymkode: 0351d...33f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #150 Del Skrevet 31. mars Jeg har målt IQ-en min og fikk 144. Selvfølgelig merker jeg at noen er mindre intelligente enn andre, og det kan irritere litt noen ganger, særlig hvis de er lite kildekritiske og reflekterte - og i tillegg fryktelig påståelige. Men det viktigste for meg er egentlig bare at folk er hyggelige og interessante, og det har lite med IQ å gjøre. Intelligens er dessuten mye mer enn logisk tenkning og evnen til å se mønstre osv. Kunnskap og erfaring er også intelligens. Og gode sosiale evner. Ellers synes jeg det er helt ufyselig å kalle andre mennesker for tilbakestående. Enten de har en IQ på 65 eller 100. Anonymkode: c2b50...9bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 1. april #151 Del Skrevet 1. april I Grosny skrev (På 29.3.2025 den 17.52): Artig det begrepet "tilbakestående", som bokstavelig talt er det motsatte av "framstående". Donald Trump er framstående og superintelligent, men blir nok også av noen regnet for å være tilbakestående. Selv de mest intelligente kan ha alvorlige mangler, og jo mer intelligent du er desto større risiko er det for at det kan følge store skader på grunn av disse manglene. Et super stabilt geni som han kaller seg selv😂 Trump har store vansker med å formulere en setning, holde en rød tråd i mer enn sekunder og ikke fabulere. Han forstår ikke grunnleggende ting som tariffer og sentralbankens rolle selv etter tiår med erfaring fra økonomi. Han ble betegnet som verste student noensinne av sin professor på universitetet. Trump har nok en IQ på rundt 90, som sammen med en velutviklet narsissisme gjør han unikt uskikket for alle verv og ansvarsfulle jobber. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #152 Del Skrevet 2. april Allerede da jeg var barn, så har jeg bestemt meg for at det er viktigere for meg at mennesker er snille enn at de er smarte. Smarte mennesker som er slu er jo ikke noe bedre å henge sammen med. Men snille, greie mennesker, som er villige å dele av seg selv og høre på deg, de setter jeg pris på. Det er dog noen grenser.. Det er en grensa for dumhet som jeg ikke tåler. Men mest av alt, kjedsomhet. Noen mennesker er bare så kjedelige, når de aldri sier noe som er gøy eller interesant, ja, da er har jeg null interesse i dem. Det skjer veldig sjeldent, jeg synes de fleste mennesker er interesante. Anonymkode: be8d6...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #153 Del Skrevet 2. april Jeg går forøvrig heller aldri på en idé om at Trump skal liksom være supersmart. Mannen kan ikke formulere annet enn korte, svært simple setninger. Det skriker ikke «intelligens» akkurat. Intellekt skinner alltid gjennom språket. Anonymkode: be8d6...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #154 Del Skrevet 3. april Kaller jo aldri folk tilbakestående eller sånt, men det er såklart svært få personer jeg faktisk orker/gidder å omgås i særlig grad. Anonymkode: eb024...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #155 Del Skrevet 3. april Min halvbror er klassisk smart, typ høy IQ, lå alltid langt foran resten av klassen i matte og andre realfag. Han slet masse med relasjoner frem til midten av 30-årene. Jeg ble alltid fortalt at jeg også var svært intelligent som barn, men har aldri vært smart på samme måte som han. Alt han var/er interessert i syntes jeg var helt meningsløst. Språk, samfunnsfag, kreative fag, musikk, politikk - alt uten to streker under var der jeg briljerte. Nå, som voksne er han blitt styrtrik på å gå fra å være forsker i et ekstremt spesialisert realfag til det private næringsliv, mens jeg fortsatt er en småfattig idealist med høy kulturell kapital. Jeg forstår han er superintelligent, men jeg syns fortsatt han er stokk dum hva angår verdier, livsanskuelse osv. Han på sin side kommer aldri til å forstå mine livsvalg basert på så motsatte verdier av hans. Høy IQ er bare høy IQ. Det har ikke gjort halvbroren min til noe bedre menneske. Han har ihvertfall ikke brukt IQ'en sin til det beste for menneskeheten, slik Mensa-medlemmer oppfordrer til. Han er smartere enn 99% av menneskeheten innenfor sitt nisjefelt innen kjemi, men er ellers en grådig materialist uten omtanke for noe større perspektiv enn det som gagner han og sine nærmeste. Anonymkode: 83786...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #156 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min halvbror er klassisk smart, typ høy IQ, lå alltid langt foran resten av klassen i matte og andre realfag. Han slet masse med relasjoner frem til midten av 30-årene. Jeg ble alltid fortalt at jeg også var svært intelligent som barn, men har aldri vært smart på samme måte som han. Alt han var/er interessert i syntes jeg var helt meningsløst. Språk, samfunnsfag, kreative fag, musikk, politikk - alt uten to streker under var der jeg briljerte. Nå, som voksne er han blitt styrtrik på å gå fra å være forsker i et ekstremt spesialisert realfag til det private næringsliv, mens jeg fortsatt er en småfattig idealist med høy kulturell kapital. Jeg forstår han er superintelligent, men jeg syns fortsatt han er stokk dum hva angår verdier, livsanskuelse osv. Han på sin side kommer aldri til å forstå mine livsvalg basert på så motsatte verdier av hans. Høy IQ er bare høy IQ. Det har ikke gjort halvbroren min til noe bedre menneske. Han har ihvertfall ikke brukt IQ'en sin til det beste for menneskeheten, slik Mensa-medlemmer oppfordrer til. Han er smartere enn 99% av menneskeheten innenfor sitt nisjefelt innen kjemi, men er ellers en grådig materialist uten omtanke for noe større perspektiv enn det som gagner han og sine nærmeste. Anonymkode: 83786...82b Hadde halvbroren vært flink i fotball hadde du kanskje vært stolt? Høres ut som om talentet hans gjør deg provosert og sjalu. Kaller han deg stokk dum også, og det du er interessert i for totalt meningsløst ? Anonymkode: 9bbc8...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #157 Del Skrevet 3. april Husker jeg brydde meg mye om de tingene før. Jeg har en iq rundt 120-området. Min fetter har en iq på 140 og gjaldt alltid som familiens geni. I dag har en lang utdannelse, tjener knapt 1,5 mill og en fin leilighet i Oslo som jeg stortrives i, han har ikke gjennomført noen utdannelse, sliter med diabetes-sykdom og jobber selvstendig sammen med faren sin og det fungerer hvis også ganske fint, men veldig mye tjener de ikke.... I dag skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne prestere å bruke så mye tid på å ergre meg over å ikke også ha en iq på 140 eller mer... Anonymkode: 27acd...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #158 Del Skrevet 4. april Interessant at en tråd som henvender seg til folk med høy intelligens og spør hvordan de takler at andre har lav intelligens, har ganske mange innlegg fra folk som mener at høy intelligens ikke er viktig, eller rakker ned på det. Anonymkode: 9bbc8...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #159 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Husker jeg brydde meg mye om de tingene før. Jeg har en iq rundt 120-området. Min fetter har en iq på 140 og gjaldt alltid som familiens geni. I dag har en lang utdannelse, tjener knapt 1,5 mill og en fin leilighet i Oslo som jeg stortrives i, han har ikke gjennomført noen utdannelse, sliter med diabetes-sykdom og jobber selvstendig sammen med faren sin og det fungerer hvis også ganske fint, men veldig mye tjener de ikke.... I dag skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne prestere å bruke så mye tid på å ergre meg over å ikke også ha en iq på 140 eller mer... Anonymkode: 27acd...890 Hvis penger og materialisme er det viktigste i livet ditt så er du vel ikke spesielt smart, uansett hvor høy IQ du har. Anonymkode: 54fce...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #160 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Husker jeg brydde meg mye om de tingene før. Jeg har en iq rundt 120-området. Min fetter har en iq på 140 og gjaldt alltid som familiens geni. I dag har en lang utdannelse, tjener knapt 1,5 mill og en fin leilighet i Oslo som jeg stortrives i, han har ikke gjennomført noen utdannelse, sliter med diabetes-sykdom og jobber selvstendig sammen med faren sin og det fungerer hvis også ganske fint, men veldig mye tjener de ikke.... I dag skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne prestere å bruke så mye tid på å ergre meg over å ikke også ha en iq på 140 eller mer... Anonymkode: 27acd...890 Dette innlegget er interessant, sammen med en del andre i tråden. Ved å innse at det er noen som har høyere iq må man også ta innover seg at man selv ikke har det. Og det gir en dissonans i forhold til selvbildet. Det forklarer en del i forhold til hvorfor man ikke ønsker innse dette og at man velger å fokusere på det negative fremfor å se på høy iq som en ressurs. Anonymkode: e3920...b3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå