Gå til innhold

Dere med høy intelligens, hvordan takler dere at mennesker har så utrolig lav intelligens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det man måler med IQ idag er teoretisk intelligens, og de som ligger høyt der har ofte en veldig dårlig praktisk eller sosial intelligens.

Det er bedre å ligge rundt en IQ på 100 og ha litt av det meste. Vi trenger folk rundt oss som både er empatiske, gode på praktiske oppgaver og teori. 

Anonymkode: 37d1b...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.04):

Folk et stykke under 100 er stort sett ganske ok å være sammen med. Folk mellom 95 og 110 som forveksler utdannelse og intelligens derimot……….

Anonymkode: 9c8c1...f14

og i tillegg mangler dannelse

Anonymkode: 20f61...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det man måler med IQ idag er teoretisk intelligens, og de som ligger høyt der har ofte en veldig dårlig praktisk eller sosial intelligens.

Det er bedre å ligge rundt en IQ på 100 og ha litt av det meste. Vi trenger folk rundt oss som både er empatiske, gode på praktiske oppgaver og teori. 

Det betyr bare at man kan trenge en annen form for tilrettelegging for å lære.

Om en elev ikke lærer. Hvem sitt ansvar er det? Læreren? Eleven? 

Anonymkode: 5c9f2...768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

At høy IQ har sammenheng med dårlige sosiale ferdigheter blir ikke sant, samme hvor mange ganger det gjentas. 

Høy målt intelligens korrelerer både med høy praktisk og sosial intelligens. 

Anonymkode: e3920...b3d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det betyr bare at man kan trenge en annen form for tilrettelegging for å lære.

Om en elev ikke lærer. Hvem sitt ansvar er det? Læreren? Eleven? 

Det er dårlig gjort å forvente at alle klarer det samme. Vi burde gi alle muligheter til å bruke evnene sine innen sitt potensiale. Og hvilke evner man har og størrelsen varierer. 

Hva om vi skulle legge samme logikk på dem som har iq ca 100 som vi i dag legger på de som ligger 1-2 standardavvik over over. Dere må holde samme tempo og skal lære det samme som noen som ligger 1-2 standardavvik under? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dårlig gjort å forvente at alle klarer det samme. Vi burde gi alle muligheter til å bruke evnene sine innen sitt potensiale. Og hvilke evner man har og størrelsen varierer. 

Hva om vi skulle legge samme logikk på dem som har iq ca 100 som vi i dag legger på de som ligger 1-2 standardavvik over over. Dere må holde samme tempo og skal lære det samme som noen som ligger 1-2 standardavvik under? 

Tusen takk for at du velger å illustrere mitt poeng. En intelligent person ser årsaker og sammenhenger, og adresserer dette. Det er kjempeviktig. Man kan ikke klare å ta tak i alt. Det handler om ressurser. Likevel så kan man klare å utrette mye med enkle ressurser. Det er det ikke alle som forstår.

Koronaen er et eksempel på det. Det skjedde mange positive tiltak under den omstillingen. Alt er ikke bare negativt. Det er det viktig å anerkjenne for at samfunnets utvikling skal kunne gå framover, og ikke stagnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 10.19):

Jeg er ikke veldig opptatt av iq og sammenligning, og min iq er definitivt ikke noe jeg forteller andre om. 

Men her på et anonymt forum. 

Jeg har 137iq. Hvordan jeg merker det? I mange samtaler og sammenhenger opplever jeg at mange har problemer med å "se det store bildet". De har vanskeligere for å reflektere, diskutere og se hvordan det ene påvirker det andre. De ser ting "mindre" enn meg. Det er litt som at tankerekken stopper for min. 

Med det sagt så er det ikk3 slik at jeg tenker de er "tilbakestående" som nevt innledningsvis. Stort sett hyggelige mennesker, som kan det de kan. Noen mer - noen mindre. Jeg står ikke å sammenligner meg selv med andre slik, og føle med bedre enn andre pga høy iq? For noe tull.

Det påvirker meg dog slik i livet, at det er ikke så mange andre som har like høy iq som meg. Ergo har jeg ofte følt meg ensom og anderledes oppigjennom.  For de fleste tenker og kommuniserer ikke som meg.

Anonymkode: c88ff...38b

Hehe denne tråden er som en honningkrukke for alle narsissistene her på kg😅 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett omringes man av folk med ca samme intelligens og utdannelsesnivå, så man merker det nesten aldri. 

Problemet er at selv om du er svært intelligent kan du tro på helt ville ting og bli hjernevasket, så det er vanskelig å tilskrive idioti med lav intelligens. Kan være lav utdannelse, kildekritikk eller likegyldighet også, eller en haug med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tusen takk for at du velger å illustrere mitt poeng. En intelligent person ser årsaker og sammenhenger, og adresserer dette. Det er kjempeviktig. Man kan ikke klare å ta tak i alt. Det handler om ressurser. Likevel så kan man klare å utrette mye med enkle ressurser. Det er det ikke alle som forstår.

Koronaen er et eksempel på det. Det skjedde mange positive tiltak under den omstillingen. Alt er ikke bare negativt. Det er det viktig å anerkjenne for at samfunnets utvikling skal kunne gå framover, og ikke stagnere. 

Jeg forstår ikke hva poenget ditt er? Kan du forklare litt annerledes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at folk med høy intelligens (inkludert meg selv) bryr seg lite om nivået på andres intelligens. 

Anonymkode: a7634...dd9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at folk med høy intelligens (inkludert meg selv) bryr seg lite om nivået på andres intelligens. 

Nivåtenkning er veldig viktig. Tilbakemelding like så. Ingen er tankelesere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig du har høy IQ, men folk med normal sosial intelligens har vett til å ikke kalle andre mennesker for tilbakestående :D

65 i IQ ligger vel på psykisk utviklingshemmet-nivå. Men det er fortsatt ikke greit å kalle dem tilbakestående.

Tenker at folk med høy intelligens og med normal sosial intelligens ikke har et så stort behov for å heve seg over andre mennesker at de må starte tråder på KG om det :D

Anonymkode: eac8e...9df

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nivåtenkning er veldig viktig. Tilbakemelding like så. Ingen er tankelesere. 

Hva mener du? Er det viktig å gi tilbakemelding på andres manglende intelligens? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (På 28.3.2025 den 8.47):

Det er faktisk ikke greit for noen å snakke om at andre er tilbakestående. Det synliggjør strengt tatt at inteligens primært er en individuelle styrke , ikke nødvendigvis en mennesklig en.

Inteligens er i og for seg et dårlig kvalitativt måltall uansett ; strengt tatt betyr det bare hvor enkelt, og derfor raskt man kan dekode mønster; det betyr at man har enkelt for å lære og tilegne seg kunnskap, ikke at man lærer noe eller HAR kunnskap. 

Svært mange veldig høyt inteligente mennesker er kunnskapsløse idioter, i den orginale betydningen av ordet idiot.

Artig det begrepet "tilbakestående", som bokstavelig talt er det motsatte av "framstående". Donald Trump er framstående og superintelligent, men blir nok også av noen regnet for å være tilbakestående. Selv de mest intelligente kan ha alvorlige mangler, og jo mer intelligent du er desto større risiko er det for at det kan følge store skader på grunn av disse manglene.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det største problemet er folk med lav eq, som konstant babler. De blir gjerne veldig selvsentrerte, og skifter ofte samtalen over på seg selv, og egne erfaringer.

De liker å snakke om ting som har skjedd og andre mennesker, og er mindre opptatt av åndelig føde. 

Anonymkode: 30a4e...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig du har høy IQ, men folk med normal sosial intelligens har vett til å ikke kalle andre mennesker for tilbakestående :D

65 i IQ ligger vel på psykisk utviklingshemmet-nivå. Men det er fortsatt ikke greit å kalle dem tilbakestående.

Tenker at folk med høy intelligens og med normal sosial intelligens ikke har et så stort behov for å heve seg over andre mennesker at de må starte tråder på KG om det :D

TS her, man må snakke som en drittsekk for å få start på diskusjonen, ingen gidder å kommentere på et godt formulert og høflig innlegg.

Anonymkode: 083b3...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange personer med 50% lavere IQ som er bedre enn meg. IQ er bare en faktor, og er ikke noe man har fortjent.

Anonymkode: 083b3...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du? Er det viktig å gi tilbakemelding på andres manglende intelligens? 

Jeg mener at det er viktig å møte andre på det nivået de er, uavhengig av intelligens. Det kalles for omsorg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at mennesker med høy intelligens bør klare å bruke intelligensen sin til å tilpasse seg de man er sammen med. 

Jeg vet jo at en ikke kan forvente det av alle ( autister f eks trenger jo at andre tilpasser seg mer sosialt, og tar hensyn til de vanskene som føler med autisme) 

Men mennesker med høy iq som ikke er autister bør vi absolutt kunne forvente at de bruker energien sin på å møte andre på en ålreit måte. 

Anonymkode: 74b61...581

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen kan kalle noen med 100 i IQ tilbakestående, uansett hvor høyt opp en selv er på skalaen, 100 er gjennomsnittet og der flertallet i befolkningen befinner seg.

Jeg har 136 og merker mest forskjell til de med en lavere iq er at verdensbildet deres er enklere, de evner ikke å se så mye ut over egen posisjon, de stoler mer på sin personlige synsing enn faktabasert forskning og vitenskap og en del poenger går over hodet på dem.  Konspirasjonsteoretikere er ikke Mensa-medlemmer, for å si det sånn. Det virker som at jo lavere IQ man har, jo enklere er livet i egen boble. Jo lavere IQ, jo dårlige er evnen til å oppfatte at andre mennesker rundt har høyere IQ. (For å utdype; jeg merker veldig godt at folk ikke er på mitt IQ-nivå, jeg merker både når jeg er overlegen og underlegen i IQ, mens folk med gjennomsnittlig og lavere IQ enn 100 ikke synes å forstå at andre mennesker er 

Jeg har dessverre liten tålmodighet med personer som ikke tenker like fort som meg. Jeg trives best med folk på samme nivå og det er selvfølgelig en av grunnene til at jeg har relativt få gode venner. Jeg er sosialt oppegående nok til å ikke være nedlatende mot mindre smarte mennesker enn meg selv, men personlig trivsel har jeg ikke med disse. Jeg liker  best individuelt arbeid, hvor jeg slipper å forholde meg til middelmådighet hva gjelder både tempo og resultat. Jeg har høye forventninger til både andre og meg selv, men vet jo at de færreste andre innfrir. Det kan til tider være svært frustrerende.

Anonymkode: da475...66e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...