AnonymBruker Skrevet 28. mars #81 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Veldig godt beskrevet. Jeg elsker variasjonene i menneskeheten, men merker at jeg ser et annet og større bilde mye raskere. Logisk tenkning, konsekvens, sammenhenger mm er noe som kommer utrolig lett, uten å måtte tenke noe på det. Dette er ikke noe jeg grubler mye på i samhandling med andre i hverdagen. Men kan av og til bli litt sånn "hæ, hvorfor forstår/ser du ikke dette" - undring i mitt eget hode. Tror mannen er den som merker du mest, fordi det hender jeg kommenterer hvis jeg er irritert. Jeg kan liksom ikke skjønne at han ikke forstår 😅 Jeg kan også føle meg litt annerledes og derav ensom iblant. Føler ofte jeg må begrense meg når jeg er blant andre. Ingen som synes det er kult å være med en besserwisser. Et av mine barn har arvet min intelligens, og jeg ser hvor mye lettere hun kruser gjennom livet ift storesøsteren. Det er ikke bare mtp skole, men også andre arenaer i livet. Så det er jo også en positiv ting, men jeg er litt obs når det gjelder det sosiale. Anonymkode: 6f653...cd1 Har du testet barna? For det er ikke alltid det er så lett å identifisere, og det er ikke alle trekkene som er positive å ha, spesielt i skolesystemet. Det er ikke sikkert begge barna har arvet deg, men det er en arvelig komponent, spesielt fra mor til barn. Anonymkode: e3920...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #82 Del Skrevet 28. mars Jeg har opplevd noen ganger at mennesker med tilsynelatende høy intelligens er de med lavest intelligens. Årsaken til det kan være at de forskutterer, tar ting for gitt eller er arrogante. Man kan ikke snakke om intelligens uten å ta med faktorer som emosjoner. Vi er rasjonelle/irrasjonelle. Emosjoner kan påvirke våre avgjørelser og hvordan vi tenker om andre mennesker. Intelligens er ikke isolert. Det er sammensatt, og det er ikke lett å måle det. Anonymkode: 5c9f2...768 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #83 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi dette er noe som er merkbart i hverdagen, det er interessant å høre andres opplevelser og tanker, men det er ikke noe man kan snakke om i lunsjen. Anonymkode: e3920...b3d Ja, hvor skulle man snakket om det i lunsjen da? Sannsynligheten er stor for at det bla. er kollegene man oppleve dette i forhold til. Og at de ikke syntes det er hyggelig tema når de ikke selv har tatt det opp... Men jeg har opplevd det andre veien, at kolleger/bekjente kommer til meg og sier at de beundrer meg fordi jeg er smart/jeg forstår/jeg gjør ting lettere for dem osv. Da oppfatter jeg at jeg kan bruke intelligensen min til noe positivt i felleskapet. Jeg vet ikke hvordan det kan bli positivt at jeg skal klage til hvermannsen over at andre ikke forstår nok, de kommer jo nettopp neppe ikke til å forstå meg, eller sympatisere med den situasjonen. For det blir vel litt som å klage over at det er fælt å være blant få som er rik/vakker/intuituv osv vs andre; den andre vil bare høre budskap av typen andre er fattigluser/stygge/har ikke fintfølelse. De vil ikke forstå at det uansett kan handle om å føle seg litt utenfor, og ihvertfall om man ikke har reflektert over sin rolle. Det hender vel jeg klager indirekte til noen i noenlunde samme situasjon, men jeg er mer opptatt av å løse kommunikasjonsvansker, og ikke glad i andres "folk er så dumme"-klaging. Da utfordrer jeg dem heller på å bidra til det smidige fellesskapet de ønsker. Jeg har sjeldent eller aldri slik opplevelse motsatte vei, altså at andre mennesker prater på et nytt nivå/høyt over meg. Bare at det kan kjennes fint å få bryne seg på noe som krever mer tenking. Men det kan selvagt være at det finnes så lynende intelligente folk at det de tenker på og begriper går meg hus forbi, eller høres ut -for meg - som abstrakt tull, psykisk lidelse ol. Anonymkode: 31f16...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #84 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Veldig godt beskrevet. Jeg elsker variasjonene i menneskeheten, men merker at jeg ser et annet og større bilde mye raskere. Logisk tenkning, konsekvens, sammenhenger mm er noe som kommer utrolig lett, uten å måtte tenke noe på det. Dette er ikke noe jeg grubler mye på i samhandling med andre i hverdagen. Men kan av og til bli litt sånn "hæ, hvorfor forstår/ser du ikke dette" - undring i mitt eget hode. Tror mannen er den som merker du mest, fordi det hender jeg kommenterer hvis jeg er irritert. Jeg kan liksom ikke skjønne at han ikke forstår 😅 Jeg kan også føle meg litt annerledes og derav ensom iblant. Føler ofte jeg må begrense meg når jeg er blant andre. Ingen som synes det er kult å være med en besserwisser. Et av mine barn har arvet min intelligens, og jeg ser hvor mye lettere hun kruser gjennom livet ift storesøsteren. Det er ikke bare mtp skole, men også andre arenaer i livet. Så det er jo også en positiv ting, men jeg er litt obs når det gjelder det sosiale. Anonymkode: 6f653...cd1 Jeg tror ikke man kan arve intelligens, men evnen til å lære. Klarer man å finne ut av hvordan man kan lære best mulig, legge til rette for det og lære seg selv det man ønsker å lære, så vil jeg påstå at man er ganske intelligent. Læring begynner med nysgjerrighet. Den evnen kan man ha i mindre eller større grad. Hvordan omgivelsene responderer på en persons nysgjerrighet kan være ganske avgjørende for om læring kan finne sted. Det handler om pedagogikk og pedagogisk tenkning. Learning by doing (John Dewey) Det kommer an på hvilken intelligens man adresserer, og hva man er disponibel for og fremmer utvikling for. Det er imponerende hva man kan klare å utvikle om man prøver. Anonymkode: 5c9f2...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #85 Del Skrevet 28. mars Jeg tror de fleste med virkelig høy IQ, ikke tenker nødvendigvis at de er så super intelligente. Alt er relativt. De du vil få svar fra er de som tror de er så mye mer smarte enn gjennomsnittet, noe som i seg selv ikke er så smart, men viser heller litt lavere intelligens og snarere litt høy narsissisme. De aller fleste ligger jo rundt normalen. Jeg har med tester (ikke Mensa) forstått at jeg er ganske smart, men jeg sliter også med noen typer oppgaver. Når jeg møter noen som jeg tenker, ok- du er kanskje ikke så intelligent, blir jeg til tider litt oppgitt av det de sier og gjør, men innehar samtidig en forståelse av at dette er en mindre intelligent person og vedkommende kan derfor ingenting for det. Det kan jo skje med EQ også. Alle er jo på det stadiet de er på grunn av gener og litt oppvekst, men hovedsaklig gener, så det er bare å godta de som de er eller eller ikke ha noe med de å gjøre. Alt ettersom, om de skader deg eller ikke. Anonymkode: 9ba27...2d3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 28. mars #86 Del Skrevet 28. mars (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har opplevd noen ganger at mennesker med tilsynelatende høy intelligens er de med lavest intelligens. Årsaken til det kan være at de forskutterer, tar ting for gitt eller er arrogante. Man kan ikke snakke om intelligens uten å ta med faktorer som emosjoner. Vi er rasjonelle/irrasjonelle. Emosjoner kan påvirke våre avgjørelser og hvordan vi tenker om andre mennesker. Intelligens er ikke isolert. Det er sammensatt, og det er ikke lett å måle det. Anonymkode: 5c9f2...768 Dette. De fleste kan opparbeide seg titler på papiret,dersom de bestemmer seg for det. Men har sett flere såkalte "smartinger" som f.eks ikke forstår trafikk i land der lovverket er langt mindre stramt en i vesten. Der man må bruke fornuft,eller tenke litt utenfor boksen faller disse menneskene fullstendig sammen - etter min erfaring. Å det var bare et eksempel. Endret 28. mars av Fant80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsmurfen Skrevet 28. mars #87 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående. Anonymkode: 083b3...491 Har en tynn person "lov" til å kalle en tykk person tykk? Har en tykk person "lov" til å kalle en feit person feit? Man har lov til det meste, men er det særlig lurt, og kan det få konsekvenser? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 28. mars #88 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Musk og Trump er vel begge svært sosialt kompetente, men er det lagt frem tall for iq? For jeg mener at påstanden din er uriktig, og egentlig er det omvendt. Anonymkode: e3920...b3d kommer du til å hevde at Musk er en idiot nå ? uansett hva du syns om det han har gjort i det siste, det er kansje viktig å huske hva han står bak. Folk som har forkjellig synspunkt enn deg er ikke nødvendig dumme In 2002, Musk founded SpaceX and became its CEO and chief engineer In 2004, Musk joined Tesla, Inc. as an early investor, and became its CEO and product architect in 2008 In 2015, he co-founded OpenAI to advance artificial intelligence research In 2016, Musk co-founded Neuralink, a company focused on brain–computer interfaces, and in 2017 launched the Boring Company, which aims to develop tunnel transportation. https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #89 Del Skrevet 28. mars NatNat skrev (37 minutter siden): kommer du til å hevde at Musk er en idiot nå ? uansett hva du syns om det han har gjort i det siste, det er kansje viktig å huske hva han står bak. Folk som har forkjellig synspunkt enn deg er ikke nødvendig dumme In 2002, Musk founded SpaceX and became its CEO and chief engineer In 2004, Musk joined Tesla, Inc. as an early investor, and became its CEO and product architect in 2008 In 2015, he co-founded OpenAI to advance artificial intelligence research In 2016, Musk co-founded Neuralink, a company focused on brain–computer interfaces, and in 2017 launched the Boring Company, which aims to develop tunnel transportation. https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk Absolutt ikke, men er ikke enig i at de ikke er sosialt kompetente, for det er de. Og jeg tror Musk har høy iq, men han skjønner for lite av politikk og samfunn til at jeg kan tro på at han har mer enn 130-145. Anonymkode: e3920...b3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClausSaus Skrevet 28. mars #90 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): som en persentil er det nøyaktig det samme, det er derfor jeg valgte tallene. Anonymkode: 083b3...491 Feil. Da snur du i så fall hva som er en prosent av hva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #91 Del Skrevet 28. mars NatNat skrev (3 timer siden): kommer du til å hevde at Musk er en idiot nå ? uansett hva du syns om det han har gjort i det siste, det er kansje viktig å huske hva han står bak. Folk som har forkjellig synspunkt enn deg er ikke nødvendig dumme In 2002, Musk founded SpaceX and became its CEO and chief engineer In 2004, Musk joined Tesla, Inc. as an early investor, and became its CEO and product architect in 2008 In 2015, he co-founded OpenAI to advance artificial intelligence research In 2016, Musk co-founded Neuralink, a company focused on brain–computer interfaces, and in 2017 launched the Boring Company, which aims to develop tunnel transportation. https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk jeg tror musk er ganske intelligent, men dette beviser ikke noe. "chief engineer" er bare en tittel han ga seg selv. Anonymkode: 083b3...491 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #92 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har 139. Folk med 100 er ikke tilbakestående. Det finnes definisjoner på dette. Selv om jeg har høy iq, har lett for å se det store bildet, komplekse sammenhenger, se ting fra flere sider osv, er det mange sammenhenger hvor jeg føler meg skikkelig dum. Jeg er ikke sosialt uintelligent, men ikke av de mest sosialt briljerende heller. Der er jeg omtrent normal. Men selv om jeg forstår mye, så er det mye jeg ikke forstår, og jeg kan gjøre feil, eller ha rare meninger, som alle andre. Jeg synes det kan være slitsomt å snakke med folk med lav intelligens. Jeg merker det fordi de ikke klarer å se perspektiver og de holder seg bare til enkle betraktninger. De skal gjerne snakke med bastante påstander. Prøver man å forklare dem noe som krever litt mental innsats, å slutter de å henge med i samtalen og begynner å fleipe det bort. Men. Jeg er glad i alle mennesker og liker ikke å dømme folk. Selv om enkelte ikke er smarte på ting jeg er smart på, så er de gode på noe annet. Jeg bare forholder meg ulikt til folk. Jeg verdsetter snille folk mer enn smarte. Det jeg ikke verdsetter er folk som tror de er smartere enn de er eller folk som ser ned på mindre smarte folk. Anonymkode: 1f3d1...933 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er ikke veldig opptatt av iq og sammenligning, og min iq er definitivt ikke noe jeg forteller andre om. Men her på et anonymt forum. Jeg har 137iq. Hvordan jeg merker det? I mange samtaler og sammenhenger opplever jeg at mange har problemer med å "se det store bildet". De har vanskeligere for å reflektere, diskutere og se hvordan det ene påvirker det andre. De ser ting "mindre" enn meg. Det er litt som at tankerekken stopper for min. Med det sagt så er det ikk3 slik at jeg tenker de er "tilbakestående" som nevt innledningsvis. Stort sett hyggelige mennesker, som kan det de kan. Noen mer - noen mindre. Jeg står ikke å sammenligner meg selv med andre slik, og føle med bedre enn andre pga høy iq? For noe tull. Det påvirker meg dog slik i livet, at det er ikke så mange andre som har like høy iq som meg. Ergo har jeg ofte følt meg ensom og anderledes oppigjennom. For de fleste tenker og kommuniserer ikke som meg. Anonymkode: c88ff...38b AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette merker jeg faktisk ofte i jobben min, uten at jeg kan ta det opp med boen av åpenbare grunnrt. Jeg har mange kollegaer som lett blir frustrete over ting som er pålagt fra ledelsen, byråkrati osv. Og jeg synes jo heller ikke alt er nyttig alltid, men når jeg hører på klaginga så er det så mange som ikke ser lengre enn egen nesetipp og ikke engang prøver å tenke hva hensikten er, hva konsekvensene kan være av å ikke forsøke å endre på ting, av å ikke ha de systemene som vi alle tenker er litt tungvinte osv. Og det merker jeg kan være litt frustrerende, når vi har møter der vi skal planlegge og komme med forslag, og det bare blir brukt til å lufte det jeg ser på som irrelevant frustrasjon. Anonymkode: 44ff7...333 Jeg merker dette veldig godt da jeg jobber på en fagskole, der perspektiver og refleksjonsevne utenfor det snevre fagfeltet den enkelte har førstehåndskunnskap om oppfattes som bortkastet og irrelevant. Disse er også ekstremt kritiske til forskning, da de mener at deres egen hands-on erfaring overgår dette, og at fagskole er bedre enn høyskole og universitet og at forskning derfor gjøres av folk som egentlig ikke kan noe. Det er altså denne evnen til å se et større bildet som er totalt fraværende. Anonymkode: 997c7...cdf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #93 Del Skrevet 28. mars Jeg har en venninne jeg trenger litt pause fra av og til, hun skjønner nesten ingenting hun er voksen og tror at mennesker dør uten mat i 14 dager foreksempel, husker ingenting, hun leser heller ikke noe nytt, hun er god og snill men og veldig kjedlig og det går ikke videre. Anonymkode: d821b...4ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 28. mars #94 Del Skrevet 28. mars (endret) Problemet med slike tråder som dette, der selvoppnevnte genier forteller om deres opplevelser og verdensforståelse er at 98% er sterkt overdrevet eller rent tull. Det fleste havner i en av to kategorier, de som har tatt en random test og "tror" de er svært smarte og de som bevist trenger en livsløgn. Angående kritikk av Mensa medlemmer så er det nå slik at de er like forskjellige som andre. Endret 28. mars av Gregarious 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #95 Del Skrevet 28. mars Det verste er når folk er mindre intelligente OG har problem med å regulere følelser. De oversvømmes emosjonelt, da tror de på alt de selv tenker, og det krever mye å få dem vekk fra dette. F eks.kjenner jeg ei som skreiv dagbok og så viste til dette i ettertid; "se, det var dette som skjedde på dato x". Hun skjønte ikke noe så grunnleggende som at hun bare kunne skrive ned det hun selv hadde skjønt, sånn at hvis hun oppfatta noe feil og skreiv det ned, så var det fortsatt likevel feil. Hun tenkte på nedskrevne ting som "sannhet". Dette mennesket har oppdratt barn.... Anonymkode: 31f16...d67 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #96 Del Skrevet 28. mars Jeg har helt gjennomsnittlig intelligens, mens samboeren min mest sannsynlig har høy nok iq til at han sikkert kunne blitt medlem av mensa, om han valgte å gjennomføre testen. Han kan fort kjede seg i samtaler, miste interessen og bli irritert over mennesker som han ikke kan ha stimulerende samtaler med. Han blir også veldig lett irritert om jeg ikke følger hans logikk, som for min del er veldig frustrerende å forholde meg til. Anonymkode: 3d007...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #97 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har høy intelligens (IQ 140). Jeg har flere venninner som jeg antar har helt normal intelligens. Jeg tenker sjelden at de er dumme, men jeg velger ofte ikke å snakke om utpreget akademiske og teoretiske emner med dem. Både fordi jeg ikke får så mye ut av det, og fordi det kan bli kleint. Jeg liker å snakke med mine venninner om ting som er relaterbare for begge/alle parter. IQ måler dessuten bare visse typer intelligens. Flere av mine venninner er sosialt/emosjonelt intelligente. Å snakke med dem om sosiale/mellommenneskelige ting gir meg mye. Høy IQ betyr ikke at vi ikke kan ha ting å lære fra folk med lavere IQ. Anonymkode: 20c04...2a3 Jeg er også der du er med venninner, men kjenner at jeg også må ha litt påfyll av akademisk prat; noe jeg heldigvis kan få på jobb. Jeg har innimellom vært i selskap med mennesker som har kunnskaper om ting som er veldig fjernt fra mine interessefelt, og da kjenner jeg at jeg kan bli flau fordi jeg ikke er like "flink" som dem, selv om jeg likevel helt sikkert er flink på mitt fagfelt. Jeg kan også føle meg underlegen dem når de snakker over hodet på meg. Det får meg til å innse at det må være slik det føles for mine venner hvis jeg finner en likesinnet å snakke med når jeg er i selskap med dem, for da henger ikke de med heller. Heldigvis finner jeg raskt ut når dette skjer, slik at jeg kan korrigere kursen som samtalene tar. Like barn leker nok best, men det betyr ikke at man alltid må være sammen med de som matcher på intelligens for at livet skal gi mening. Anonymkode: c0955...fff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #98 Del Skrevet 28. mars Nei man lærer seg jo å bli tålmodig. Ble kanskje litt mer irritert når jeg var yngre. På mange måter er det mer behagelig å sosialisere med de med middels intelligens, de med veldig høy er ofte arrogante. Anonymkode: 3f237...3f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #99 Del Skrevet 28. mars Problemet med lav intelligens er at dette fører til verdens undergang. Feks amerikanere som klarte på fantastisk vis stemme frem tidenes lavintelligente fyr. Anonymkode: 8afc4...88f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #100 Del Skrevet 29. mars Vet ikke jeg, men skulle tro at siden det er normalt for dem, så har de funnet sine teknikker for å deale med det, og samtidig som at omgivelser heller ikke fanger det opp. De er jo flinkere til å se det fra andres ståsted og kan liksom ikke rasjonalisere like enkelt som en fra den tjukke majoritet, som ei heller har så mye trening i det, og ikke er like flinke til å oppfatte blind spots, da de er vant til at folk flest er som dem selv. Folk flest liker jo ikke å være selvkritiske. Det er helst andre som skal gjøre den jobben. 🙈 Anonymkode: 82874...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå