Gå til innhold

Dere med høy intelligens, hvordan takler dere at mennesker har så utrolig lav intelligens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Iq på 135, men Asperger.

Jeg er god og grundig på mine ting. Forstår det meste på et dypere nivå. 

Sosialt velger jeg mine med omhu. Har noen få venner, og de er både normalintelligente og nevrotypiske. Det gjør meg ingenting.

Normalt intelligente mennesker har masse å tilføre et tema. Problemet som ofte kan dukke opp for min del er at jeg har en tendens til å bruke et vel avansert språk. Må ofte oversette ord jeg bruker med enklere synonymer, men den tenker jeg ligger på meg og ikke motparten.

Anonymkode: 56fa4...7cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har 130, men eg har aldri sett på meg som noe bedre enn andre. Eg beundrer dei som klarer å være forbilder for sine barn og andre. Uansett om dei er smarte eller det ts sine ord dumme.

eg har lese å skrivevansker, (dysleksi) er ikke den mest sosiale🙈, er litt lat. Eg er og nyskilt, så iq hjelpe ikke der heller. Men kult når vi tar iq-test, not.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ikke mer enn vanlige folk er opptatt av at de er smartere enn en på 65 IQ.

Anonymkode: 083b3...491

Tviler på at det finnes et eneste menneske i helle verden som er veldig opptatt av at de er smartere en folk med 65 i IQ.....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

Man må bare finne sin flokk som man er på nivå med. Resten får man ikke gjort noe med. 

Anonymkode: 5b591...4cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å diskutere IQ på KG er helt håpløst. De fleste her har ikke filla peiling på hva IQ faktisk er. 

Anonymkode: 5b591...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

Ingen av delene er greit, hva slags folk omgås du som synes det? 

Anonymkode: a7634...dd9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det viktigste er hvordan personer er som mennesker, om de er snille eller ikke, det er det jeg bedømmer menensker på.
Smarte folk kan også være drittsekker, så jeg bedømmer ikke folk for intelligensen.
Men jeg kan bli litt gæren av at mindre smarte venner og bekjente refererer til informasjon de hevder er sannhet, og så er det
bare noe de har sett på youtube eller fått som en story på insta. Jeg kan bli litt frustrert av mangelen på kritisk tenkning og hangen
til konspirasjonsteorier. De er superkritiske til staten eller etablert forskning, men sluker en eller annen helseinfluencer på
instagram sine påstander. At de ikke ser mangelen på logikk i dette frustrerer meg, men jeg orker sjelden å påpeke det.

Anonymkode: 423a2...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hæ? Spør ikkje folk om IQ. Er vel ganske få som får testa det i kontrollerte omgjevnader uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig å egentlig forstå at man ulik evne til forstå sammenhenger. Jeg går i tankerekken å tro at alle ser det samme som meg i situasjoner og klarer å se de sammenhengene jeg ser. Opplever ofte at andre ikke har sett eller forstått det samme som meg i en situasjon. Og det jeg tror har vært ett velbegrunnet valg er ikke det grunnet begrensing i kognitiv kapasitet. Og jeg er ikke spesielt smart en gang. 

Jeg klarer ikke å ta inn over meg hvordan dette er for de som har høyere iq enn meg.  Hvilke sammenhenger ser de som jeg ikke har mulighet til å se? Hva mangler i mitt perspektiv som er åpenbart for andre. 

Anonymkode: e3920...b3d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også innsett at mye av det jeg observerer rundt meg er mekanismer som bevist eller ubevisst er laget for å styre mennesker med begrenset evne til kritisk tenking, og man styrer informasjon og annet på en måte som gir en illusjon av fri vilje og forståelse. 

Mekanismene forsterkes og er enklere å få øye på nå da de er så effektive gjennom blant annet sosiale medier og styrt informasjon i media. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Folk med slik språkbruk oppnår bare å fremstile seg selv som mindre begavet.

enig. ps : Folk med virkelig høy intelligens føler sjelden behov for å informere hele verden om det

Endret av NatNat
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er så enig med deg! Mensa-medlemmer er f.eks mest opptatt av at de er medlemmer i Mensa, og hvor bra det er for dem å omgås likesinnede, fordi de alltid har følt seg så misforstått, stakkars. De er ikke fullt så opptatt av å bruke sin høye intelligens til noe samfunnsnyttig, som i utgangspunktet var poenget med Mensa.

Anonymkode: 2ff84...ec7

Du tenker at de med høyere intelligens har krav på seg å bruke fritiden sin til noe samfunnsnyttig? Er det ikke det jobb er tid for? På fritida mi ønsker jeg å henge med likesinnede som jeg ikke må tilpasse meg like mye som jeg må i hverdagen, er ikke det vanlig å ønske på fritida si? Eller mener du at det finnes egne regler for de mer intelligente, at de ikke har lov til å lete etter venner de føler de kan være seg selv med, men at de heller må gjøre samfunnsnyttige ting?

Anonymkode: 44ff7...333

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er vanskelig å egentlig forstå at man ulik evne til forstå sammenhenger. Jeg går i tankerekken å tro at alle ser det samme som meg i situasjoner og klarer å se de sammenhengene jeg ser. Opplever ofte at andre ikke har sett eller forstått det samme som meg i en situasjon. Og det jeg tror har vært ett velbegrunnet valg er ikke det grunnet begrensing i kognitiv kapasitet. Og jeg er ikke spesielt smart en gang. 

Jeg klarer ikke å ta inn over meg hvordan dette er for de som har høyere iq enn meg.  Hvilke sammenhenger ser de som jeg ikke har mulighet til å se? Hva mangler i mitt perspektiv som er åpenbart for andre. 

Dette merker jeg faktisk ofte i jobben min, uten at jeg kan ta det opp med boen av åpenbare grunnrt. Jeg har mange kollegaer som lett blir frustrete over ting som er pålagt fra ledelsen, byråkrati osv. Og jeg synes jo heller ikke alt er nyttig alltid, men når jeg hører på klaginga så er det så mange som ikke ser lengre enn egen nesetipp og ikke engang prøver å tenke hva hensikten er, hva konsekvensene kan være av å ikke forsøke å endre på ting, av å ikke ha de systemene som vi alle tenker er litt tungvinte osv. Og det merker jeg kan være litt frustrerende, når vi har møter der vi skal planlegge og komme med forslag, og det bare blir brukt til å lufte det jeg ser på som irrelevant frustrasjon. 

Anonymkode: 44ff7...333

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musk og Trump har begge veldig høy IQ, men de er jo begge sosialt inkompetente…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok IQ test da jeg var ung, og scorte da rett under 140. Jeg har egentlig alltid tvilt en del på meg selv, og tenkt at andre sikkert forstår ting bedre/er flinkere enn meg fordi jeg ofte tenkte annerledes.
Har også ofte følt meg veldig annerledes enn andre. Jeg har slitt med å forstå hvordan de klarer å ha lange samtaler om trivielle ting. Og har slitt mye med at jeg kjeder meg ekstremt fort. Jeg har også ofte tenkt og reflektert mye, men ikke hatt så mange å dele refleksjonene mine med. Ettersom refleksjonene mine ikke var relaterbart for de fleste i min aldersgruppe.

som liten så opplevde jeg også å forstå ting veldig fort, noe som egentlig bare førte til at jeg ble vandt til å få til ting uten å jobbe for det. Konsekvensen av dette ble at jeg jobbet minimalt, og med en gang noe krevde litt av meg eller var vanskelig så gadd jeg ikke. 

Jeg gjør det bra sosialt, men sliter med å finne mennesker jeg kan trives sammen med på et dypere plan. Har nok fort for å se på livet som meningsløst og sliter med å finne små hverdagslige oppgaver meningsfylte. Jeg har nok også anlegg til å «tenke meg» inn i angst eller depresjon. Så jeg har ikke opplevd at min litt høyere IQ har vært en fordel for min del. og har ofte misunnet andre. Jeg opplever at de som har litt lavere IQ har det enklere i livet slik som samfunnet er bygd opp. Det er jo bygd for gjennomsnittet. 

alt dette jeg skriver over kan helt klart komme av helt andre årsaker enn IQen min. Jeg har ADHD også. Så mulig det kan «skyldes» på den diagnosen. 

Anonymkode: 53caa...fb8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Grüner skrev (3 minutter siden):

Musk og Trump har begge veldig høy IQ, men de er jo begge sosialt inkompetente…

Musk og Trump er vel begge svært sosialt kompetente, men er det lagt frem tall for iq? For jeg mener at påstanden din er uriktig, og egentlig er det omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker hvordan kg brukere skryter på seg INTElligens mens språket og formuleringene er på barneskolenivå. 

Skjønner ikke hvorfor folk lager disse "skjulte" skrytetrådene. Alle som faktisk er rimelig oppegående skjønner at slikt bare er tull... 

Anonymkode: 0125b...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Elsker hvordan kg brukere skryter på seg INTElligens mens språket og formuleringene er på barneskolenivå. 

Skjønner ikke hvorfor folk lager disse "skjulte" skrytetrådene. Alle som faktisk er rimelig oppegående skjønner at slikt bare er tull... 

Anonymkode: 0125b...da1

Fordi dette er noe som er merkbart i hverdagen, det er interessant å høre andres opplevelser og tanker, men det er ikke noe man kan snakke om i lunsjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke veldig opptatt av iq og sammenligning, og min iq er definitivt ikke noe jeg forteller andre om. 

Men her på et anonymt forum. 

Jeg har 137iq. Hvordan jeg merker det? I mange samtaler og sammenhenger opplever jeg at mange har problemer med å "se det store bildet". De har vanskeligere for å reflektere, diskutere og se hvordan det ene påvirker det andre. De ser ting "mindre" enn meg. Det er litt som at tankerekken stopper for min. 

Med det sagt så er det ikk3 slik at jeg tenker de er "tilbakestående" som nevt innledningsvis. Stort sett hyggelige mennesker, som kan det de kan. Noen mer - noen mindre. Jeg står ikke å sammenligner meg selv med andre slik, og føle med bedre enn andre pga høy iq? For noe tull.

Det påvirker meg dog slik i livet, at det er ikke så mange andre som har like høy iq som meg. Ergo har jeg ofte følt meg ensom og anderledes oppigjennom.  For de fleste tenker og kommuniserer ikke som meg.

Anonymkode: c88ff...38b

Veldig godt beskrevet. Jeg elsker variasjonene i menneskeheten, men merker at jeg ser et annet og større bilde mye raskere. Logisk tenkning, konsekvens, sammenhenger mm er noe som kommer utrolig lett, uten å måtte tenke noe på det. Dette er ikke noe jeg grubler mye på i samhandling med andre i hverdagen. Men kan av og til bli litt sånn "hæ, hvorfor forstår/ser du ikke dette" - undring i mitt eget hode. Tror mannen er den som merker du mest, fordi det hender jeg kommenterer hvis jeg er irritert. Jeg kan liksom ikke skjønne at han ikke forstår 😅 Jeg kan også føle meg litt annerledes og derav ensom iblant. Føler ofte jeg må begrense meg når jeg er blant andre. Ingen som synes det er kult å være med en besserwisser. 

Et av mine barn har arvet min intelligens, og jeg ser hvor mye lettere hun kruser gjennom livet ift storesøsteren. Det er ikke bare mtp skole, men også andre arenaer i livet. Så det er jo også en positiv ting, men jeg er litt obs når det gjelder det sosiale. 

Anonymkode: 6f653...cd1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...