Gå til innhold

Dere med høy intelligens, hvordan takler dere at mennesker har så utrolig lav intelligens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

Anonymkode: 083b3...491

Relativt sett er forskjellen mye mindre. 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært mye i det miljøet, ja. Var det noe mer du lurte på, eller har du noe å komme med i den forbindelse?

Anonymkode: 2ff84...ec7

Du kan lese mitt innlegg - #27 

Anonymkode: 02ac6...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo begynne med å lære deg norsk rettskriving? 

Anonymkode: c4130...f7c

midwit retorikk

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst jo helt hva du mener med høy intelligens. Jeg tenker jeg har høy intelligens fordi jeg ikke lar andre mennesker styre mine følelser. I mine øyne ville det ikke være intelligent å la seg stresse opp eller bli opprørt over "dumme" mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (8 minutter siden):

Relativt sett er forskjellen mye mindre. 🤷‍♂️

som en persentil er det nøyaktig det samme, det er derfor jeg valgte tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sosialt intelligente mennesker greier å føre en helt ok samtale med de aller fleste mennesker. 

Høy IQ er ikke det samme som sosialt intelligent. Uten sosiale antenner, kan en person med IQ på 140 også ha store vansker med å føre en samtale med andre med samme IQ.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

En med IQ på under 70 blir regnet som psykisk utviklingshemmet. En med IQ på 100, er gjennomsnittlig og helt normal.  

Anonymkode: b4a06...f72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke spesielt høy IQ, rundt 125 målt på noen halvgode tester, men merker jo at jeg kan henge både med de smarte og de dumme uten å måtte klassifisere dem, så jeg klarer meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er intelligens ? Man kan være dum som et brød i relasjoner men et geni innen sitt fagfelt som ikke overlapper andre egenskaper

Anonymkode: 25275...793

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt utsagn vil også være faktisk feil og en klar indikasjon på at personen som kommer med utsagnet ikke er særskilt intelligent.

Endret av Snok1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke noe poeng i å gå rundt og kalle noen tilbakestående. Ikke mindre fordi jeg i jobb kommer i kontakt med folk som helt objektivt sett er dunker enn mange andre. De har som regel mange fine kvaliteter selv om de ikke kan tenke like abstrakt sol andre.

Men jeg kan si såpass at mine mobbere nok er dummere enn meg. I tillegg til å mobbe meg, prøvde de ofte å lure meg, noe de aldri fikk til. Altså vi var jo ikke i et voksent mishandlingsforhold der jeg lurte på om jeg ble dårlig behandlet, jeg visste jo at det var slemt og at de ikke ville meg vel. Det var nesten litt morsomt å betrakte dem der de prøvde å lure meg til å tro usannsynlige ting. De skjønte heller ikke hvorfor de ikke klarte å lure meg, og forandret ikke taktikk. Det var også noe av det som gjorde at jeg holdt ut, at det var så tydelig en forskjell i intelligens. 

De seinere årene har det vært en befrielse å få greie på hvor mange som har middels intelligens eller under. Fordi jeg tror en del av det jeg lett har tenkt på som misforståelser eller evt psykisk sykdom hos dem, kan henges på knaggen intelligens. 

Det være sagt, selv om jeg er intelligent, kan jeg slett ikke alt, og jeg er heller ikke lurest på alle områder. Men siden jeg vet det, så kan jeg endre på ting for å styrke svake sider. Og jeg gjør gjerne ting enklere for å kommunisere med folk som trenger det enkelt. 

Anonymkode: 31f16...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du kan lese mitt innlegg - #27 

Anonymkode: 02ac6...300

Vel, hvis ditt innlegg er #27 i denne tråden er ikke det informativt i denne konteksten, der du jo kommenterer det jeg har skrevet.

Anonymkode: 2ff84...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er intelligens ? Man kan være dum som et brød i relasjoner men et geni innen sitt fagfelt som ikke overlapper andre egenskaper

Anonymkode: 25275...793

Det finnes ulike typer intelligens, men her snakker vi nok om evnen til å tenke komplekst og abstrakt, det vi kan kalle IQ. 

Anonymkode: 31f16...d67

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på normalskalaen selv, men jeg har en ung svigerdatter som jeg skjønner er høyt på skalaen uten at det er et tema for henne. Utfordringer er at hun har litt vanskeligheter med å trives i kollegialt team. Hun steg veldig raskt i gradene og jeg har et inntrykk av at hun blir utålmodig for folk leverer ikke i et tempo og av en kvalitet hun forventer og på linje med henne.

Derfor vil hun stadig videre, oppover og framover, men jeg lurer på om hun noen gang vil bli fornøyd. 

På det sosiale planet er hun utrolig omgjengelig og har "normale" venner. 

PS. Vi har et godt forhold min svigerdatter og jeg selv om min mentale kapasitet ikke kan måle seg med hennes.

Anonymkode: 60cd5...64a

For all del, din svigerdatter kan ha høy iq, men det du beskriver behøver ikke ene og alene handle om det. Dette er personlighetstrekk som like gjerne en person med ganske gjennomsnittlig intelligens kan besitte.

Ambisiøsitet, utålmodighet og lav toleranse/forståelse for ulikheter er ikke karaktertrekk som utelukkende finnes hos mennesker med høy intelligens.

Anonymkode: c142e...ff5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har funnet ut at intelligensen har ikke så mye å si 😂 Drittsekker finner man overalt. Forskjellen er at en med lavere intelligens har større utsikter til forbedring, og større læringspotensiale. 

Anonymkode: 5c9f2...768

Jobber med en drittsekk med høy intelligens som ikke får noe gjort på jobb og er generellt utrolig lite empatisk og direkte skremmende som menneske. Vil heller ha en kollega som er litt dum, er villig til å lytte og er empatisk og snill. 

Anonymkode: 41133...e14

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sjeldent problemer med å prate med folk som har lavere IQ en meg, finnes stort sett alltid noe en kan prate om. Kan irritere meg litt over enkelte som absolutt skal diskutere feks politikk, og stort sett kommer med kommentarer som at Trump ikke kan lese eller skrive. 

Anonymkode: 417b8...227

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har høy IQ (130). 

Jeg merker at jeg har lite å prate med f.eks. kollegaer om - det er ikke nødvendigvis det at de er dumme, men jeg merker på en måte at vi ikke er på samme sted. Men det kan jo ha med interesser å gjøre også, ikke bare IQ. Men jeg har nok en jobb jeg egentlig er overkvalifisert til, og vurderer å bytte til noe annet. Det er ingenting på jobben som oppleves som stimulerende eller utfordrende, og jeg skled gjennom utdannelsen (4 år) med gode karakterer uten å yte særlig mye innsats 😅 

Anonymkode: f7353...51e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man må vel ha IQ på 80 for å åpne en dør. Så 65 var vel lavt.

Jeg ligger på rundt 115-120. Som er tilstrekkelig til høyere utdannelse og analytisk jobb. Jeg tenker ikke så mye over det til vanlig, jeg har heller ikke sjeldent høy IQ. 

De fleste er relativt oppegående i de kretser hvor jeg beveger meg så vi er ganske like. Har innimellom blitt veldig frustrert når ikke så smarte folk tar på seg å planlegge eller organisere noe, så skjønner de ikke at de gjør en elendig jobb og det går utover alle andre. Det virker som de ikke skjønner at det betyr at de faktisk må ta tak. Dette kan være i skolesammenheng til barna, idrett, nabolag.

Anonymkode: bd12d...38f

Du kan umulig ligge på over 80 med den trua der. Les deg opp!

Anonymkode: c5338...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir meg ærlig talt litt nazivibber når folk skryter av sin høye intelligens og hvor dumme andre er. 

Intelligens er sammensatt. Mye handler om skolegang og din sosialisering som barn. Det handler om hvordan dine foreldre hjalp deg i barndommen. I tillegg til de genene du har blitt utdelt. Noen er fra naturen mer kreative enn logiske- gjør det at de er mindre intelligente.

Dessuten kan du øve deg til å bli god i evnetester. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? 

Anonymkode: cb4bc...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg scorer veldig høyt på IQ tester har valgt å jobbe med matematikk og er høyt anerkjent i det feltet (Og ja: Jeg er på KG). Av prinsipp skriver jeg ikke IQ, lønn eller penislengde på KG. Folk kan dikte opp hva som helst uansett.

Jeg oppfatter ikke folk flest som generelt dummere enn meg. Jeg føler meg dummere enn andre noen ganger. Det at jeg er god på å løse nøtter i IQ tester gjør meg ikke veldig annerledes.

Det er i praksis mye større forskjell i fungering på 65 og 100 enn fra 100 til 135. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: dcfb4...87f

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...