Gå til innhold

Dere med høy intelligens, hvordan takler dere at mennesker har så utrolig lav intelligens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

Anonymkode: 083b3...491

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bryr meg ikke. 

Anonymkode: dc2a6...7b8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er liksom greit for en person med 100 IQ å si at en person med 65 IQ er tilbakestående, men en person med 135 IQ kan ikke kalle en person med 100 IQ tilbakestående.

Er det viktig for deg å kalle folk tilbakestående? Jeg synes ikke det er inafor å bruke nedsettende ord om folk med 65 i iq, eller noen iq nivå. Folk med slik språkbruk oppnår bare å fremstile seg selv som mindre begavet.

• Liker 38
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

virkelig? jeg har venner som både er mensamedlemmer og jeg har venner jeg av og til tenker det er et under de kan knyte skoene sine men de har ulike kvaliteter ellers som jeg setter pris på og ingen av de "smatre" jeg kjenner ser ned på de andre som ikke scorer like høyt fordi de har noe som heter empati i tillegg.. 

Anonymkode: 5cdc0...224

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk et stykke under 100 er stort sett ganske ok å være sammen med. Folk mellom 95 og 110 som forveksler utdannelse og intelligens derimot……….

Anonymkode: 9c8c1...f14

• Liker 15
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er utrolig spesielt med folk som er så opptatt av sin høye intelligens. Jeg tenker mitt.

Anonymkode: b60b5...810

• Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er utrolig spesielt med folk som er så opptatt av sin høye intelligens. Jeg tenker mitt.

ikke mer enn vanlige folk er opptatt av at de er smartere enn en på 65 IQ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har høy intelligens (IQ 140). Jeg har flere venninner som jeg antar har helt normal intelligens. Jeg tenker sjelden at de er dumme, men jeg velger ofte ikke å snakke om utpreget akademiske og teoretiske emner med dem. Både fordi jeg ikke får så mye ut av det, og fordi det kan bli kleint. Jeg liker å snakke med mine venninner om ting som er relaterbare for begge/alle parter. IQ måler dessuten bare visse typer intelligens. Flere av mine venninner er sosialt/emosjonelt intelligente. Å snakke med dem om sosiale/mellommenneskelige ting gir meg mye. Høy IQ betyr ikke at vi ikke kan ha ting å lære fra folk med lavere IQ.

Anonymkode: 20c04...2a3

• Liker 27
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er smart på noen områder, men ikke alle. Kjenner folk som er smarte på samme og andre områder enn meg og vet derfor godt hvordan det er å være på begge sider. Så lenge folk har humor, varme, raushet og noen felles verdier og interesser spiller det ingen rolle hvor smart/dum man er.

Anonymkode: 83786...82b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke veldig opptatt av iq og sammenligning, og min iq er definitivt ikke noe jeg forteller andre om. 

Men her på et anonymt forum. 

Jeg har 137iq. Hvordan jeg merker det? I mange samtaler og sammenhenger opplever jeg at mange har problemer med å "se det store bildet". De har vanskeligere for å reflektere, diskutere og se hvordan det ene påvirker det andre. De ser ting "mindre" enn meg. Det er litt som at tankerekken stopper for min. 

Med det sagt så er det ikk3 slik at jeg tenker de er "tilbakestående" som nevt innledningsvis. Stort sett hyggelige mennesker, som kan det de kan. Noen mer - noen mindre. Jeg står ikke å sammenligner meg selv med andre slik, og føle med bedre enn andre pga høy iq? For noe tull.

Det påvirker meg dog slik i livet, at det er ikke så mange andre som har like høy iq som meg. Ergo har jeg ofte følt meg ensom og anderledes oppigjennom.  For de fleste tenker og kommuniserer ikke som meg.

Anonymkode: c88ff...38b

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å ikke kalle vanlige folk for tilbakestående er ikke noe man/jeg syns er vanskelig å takle. Jeg kaller ikke noen for tilbakestående, og vet at iq ikke sier noe om hvor flink eller elskverdig man er.

Anonymkode: caa42...356

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har respekt for alle mennesker. Prøv å snakke om noe annet enn regnestykker, så har alle stort sett noe interessant å fortelle.

Men generelt sett er det jo litt sånn at like barn leker best. Om det er på grunn av interesser, måten man ser verden på, hvilket utdanningsnivå/type jobb man har og dermed hvor man bor, snobberi (begge veier) eller fordi man bare ikke møtes er ikke godt å si. Kanskje det er en blanding?

Jeg møter primært folk fra helt ulike samfunnslag på jobb ifbm opplæring og implementering av systemer. Noen ganger kan det skape misforståelser at vi ser verden helt forskjellig og tolker ting helt forskjellig. Man bruker mye tid på å bygge tillit i slike situasjoner, og man lærer masse av å se ting fra andres perspektiv. Totalt sett er det givende synes jeg, selv om folk kanskje ikke alltid blir bestevennene mine.

Anonymkode: b5690...6e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ikke mer enn vanlige folk er opptatt av at de er smartere enn en på 65 IQ.

Du kan jo begynne med å lære deg norsk rettskriving? 

Anonymkode: c4130...f7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IQ er virkelig veldig lite verdt i de aller fleste sammenhenger. Det er viktigere for meg med varme, empatiske mennesker. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har høy intelligens (IQ 140). Jeg har flere venninner som jeg antar har helt normal intelligens. Jeg tenker sjelden at de er dumme, men jeg velger ofte ikke å snakke om utpreget akademiske og teoretiske emner med dem. Både fordi jeg ikke får så mye ut av det, og fordi det kan bli kleint. Jeg liker å snakke med mine venninner om ting som er relaterbare for begge/alle parter. IQ måler dessuten bare visse typer intelligens. Flere av mine venninner er sosialt/emosjonelt intelligente. Å snakke med dem om sosiale/mellommenneskelige ting gir meg mye. Høy IQ betyr ikke at vi ikke kan ha ting å lære fra folk med lavere IQ.

Anonymkode: 20c04...2a3

Dette. Mine venninner er likedan. De kan lite om politikk, filosofi og øvrige fag jeg interesserer meg for og jeg velger derfor andre samtaletema med dem. De er imidlertid svært gode på sosiale reasjoner og følelser og jeg har lært mye av de sånn sett. 

Ellers er det greit å føye til at jeg er mye alene av eget valg. Å være sammen med folk gir meg lite og jeg liker bedre å studere eller noe annet som gir meg noe. 

Anonymkode: cb4c6...ba0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har relativt liten omgangskrets, og  kjeder meg veldig lett med mennesker som er mindre reflekterte. Har bedre samtaler med de på 60+ enn jevnaldrende 30-åringer, men får heldigvis dekket dette behovet på jobb. De jeg mener er kjedelig, som f.eks. beundrer naboens bil eller skryter av materielle ting orker jeg ikke snakke med. 

Ellers tror jeg jeg kan være mer irriterende å leve med, men er gift med to barn så kunne nok vært verre. 😅

Anonymkode: b1520...d2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

137, men omgås svært sjeldent folk. Iq har ingenting med vennskap å gjøre men går ikke på de dypere temaene med alle.

Kutter lett ut de som kun snakker monolog altså kun om seg selv. Merker enkelte kan være veldig enkle og lite interessante, syns det er mest interessant å snakke med noen som har litt mer å komme med enn å snakke tomt om været, oppussing og seg selv og sin helse. 

Anonymkode: c283d...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er så enig med deg! Mensa-medlemmer er f.eks mest opptatt av at de er medlemmer i Mensa, og hvor bra det er for dem å omgås likesinnede, fordi de alltid har følt seg så misforstått, stakkars. De er ikke fullt så opptatt av å bruke sin høye intelligens til noe samfunnsnyttig, som i utgangspunktet var poenget med Mensa.

Anonymkode: 2ff84...ec7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så enig med deg! Mensa-medlemmer er f.eks mest opptatt av at de er medlemmer i Mensa, og hvor bra det er for dem å omgås likesinnede, fordi de alltid har følt seg så misforstått, stakkars. De er ikke fullt så opptatt av å bruke sin høye intelligens til noe samfunnsnyttig, som i utgangspunktet var poenget med Mensa.

Anonymkode: 2ff84...ec7

«Mensa har tre vedtektsfestede formål: å oppdage og hjelpe frem menneskelig intelligens til beste for menneskeheten. å støtte forskning relatert til egenarten, beskrivelsen og bruken av intelligens. å tilby et stimulerende intellektuelt og sosialt miljø for medlemmene.»

Og så er de nok interesserte i å finne en felles sosial plattform… Ville ikke du ha vært det?

Anonymkode: c283d...7a3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samtidig som jeg har høy intelligens har jeg konstant følelsen av at noen er ute etter å ta meg, fordi jeg er annerledes. Jeg vet at det ikke er helt reelt, og bygger dagen min opp for å maskere denne følelsen så godt det lar seg gjøre. 

Mine kollegaer og andre som ikke har like høy IQ-score virker på meg som mer velfungerende enn meg, fordi de lettere forstår hvordan de skal navigere seg rundt i samfunnet, altså prate med folk, hvem de skal eller kan si ulike ting til og hvordan man får en positiv stemning. Jeg kan mye, forstår mye og er flink til analysere og til "å se det store bildet". Men jeg er ikke flink med folk.

Anonymkode: fa0b2...a79

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...