Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta 30 studiepoeng i løpet av året som kommer. Er usikker på om jeg bør søke deltid 15stp hvert semester, eller et enkeltemne pr semester av 15stp. Det er foreløpig noe usikkert om jeg kan følge deltidsstudiet hele løpet ut. Planen er i første omgang ett år og så får vi se. På sikt vil jeg fullføre hele studiet av 120stp. Deltid har søknadsfrist nå, mens enkeltemner legges ut til høsten. Det er vel usikkert hvilke emner som har ledig plass og på noen studier skal emnene tas i en bestemt rekkefølge. Er redd for å velge enkeltemner og ikke få plass på emner som passer. (At et emne som er ledig er et emne som bør tas etter et annet f.eks) Det er mulig jeg ikke får fullført et deltidsstudie på normert tid, på grunn av andre planer i løpet av de neste fire årene og økonomisk situasjon.  Hva ville du gjort? 

Anonymkode: bd973...229

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke noe som helst negativt med å velge deltid? Om ikke emnene til høsten uansett må taes før de som kommer til våren. Uansett høres det usikkert ut med enkeltemner som du skriver. 

Anonymkode: 50b1e...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Deltid selvfølgelig, så du får fagene du vil ha, ikke de som er ledige. Så må du heller søke utsettelse hvis du ikke klarer å følge løpet hele veien. 

Anonymkode: 470f7...863

AnonymBruker
Skrevet

Søk deltid nå, og så snakker du med studierådgiver i mellomtiden. Du kan evt takke nei hvis du heller vil ta enkeltemner.  En jeg tror deltid kan være enklest. 

Anonymkode: 51190...73a

Skrevet

Jeg hadde nok søkt på deltid også får du mer tid til å tenke deg om. Hørt om flere som ikke fikk plass på enkeltemner, og har du sjekket at alle emnene kan tas enkeltvis? Dumt å få noen skjær i sjøen med at du ikke får tatt noe fordi de er låst. Om du tar det som enkeltemner er det vel heller ikke automatisk en grad? 🤔 Mener at det også er noe, men usikker her. Vet bare fra det jeg tok i min tid, så var det flere emner som var åpne, men en fikk ikke graden bare med å ta enkeltemnene. Ikke sikkert det er så vanskelig å fikse da, men jeg kan ikke nok om det. 
120 studiepoeng, er det da master? Hos meg var metode for master et låst emne, kun for de som gikk graden. Aner ikke hvor lett eller vanskelig det ville vært å få veileder om en ikke gikk et forløp. 

Er mer uvisst med å ta enkeltemner, og veldig vanlig på mange studier at ting glir ut i tid, så jeg hadde søkt deltid, og tatt det derfra. Ta med at det er noen år siden jeg selv studerte her, og jeg naturlig nok kun har erfaring fra mine studier. (Jeg deler ikke hva jeg er utdannet innen med nick 😉

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (3 timer siden):

120 studiepoeng, er det da master? Hos meg var metode for master et låst emne, kun for de som gikk graden. Aner ikke hvor lett eller vanskelig det ville vært å få veileder om en ikke gikk et forløp. 

Ja riktig. Ja tror ikke metode fåes som enkeltemne. Så man må tilslutt inn på heltid/deltid for å ta det. Så da er det vel like greit å søke seg inn først som sist og få fagene i kronologisk rekkefølge. Enkeltemner er kanskje ment for de som har interesse for ett emne og er usikker på å fullføre full grad, eventuelt har lengre tidshorisont?

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke deltid, da er du garantert plass på emnene i utdannelsen du vil ta. 

Og så kan du jo alltids bare hoppe av. 

Jeg har flere år tatt ulike åpne emner, men da er det jo sterkt varierende hva som er åpent. 

Anonymkode: bc600...9fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser ikke noe som helst negativt med å velge deltid?

Nei det måtte vel være dersom det blir med dette året, dvs hvis jeg dropper ut etter første året og ikke kommer meg inn igjen så er metode ganske bortkastet, mens enkeltemner kan være nyttige uten fullført grad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...