Gå til innhold

Jobbe gratis i akademia - din erfaring som ansatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, men dere vet at dere er ansatt til høsten.

Anonymkode: e70c1...b5b

Men TS har jo fått tilbud om jobb til høsten.

Anonymkode: 640ee...e5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Får du fast stilling da? Mannen min, og alle jeg kjenner som jobber som forskere, er på evige 3 års kontrakter eller lever fra stipend til stipend. 

Anonymkode: 12966...860

Din mann og dine bekjentskaper er nok ikke representativ for det meste, når man har tre års sammenhengende midlertidig stilling har man krav på fast stilling. At han ikke følger dette opp men bare godtar ny midlertidig kontrakt, kan han jo bare skylde på seg selv for. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå ligger han på ca 600 tusen kroner (er noen kroner over men husker ikke eksakt). I den andre jobben som var en postdok tjente han 620 000. Så han har faktisk gått ned i lønn. Han har nå en forskerstilling (det er visst en regel om at man ikke kan ha to postdok på rappen). Han forsøkte å vise til at han tjente 620 i den andre jobben, men HR mente at de hadde en lønnspolitikk som tilsa at det ikke var mer enn dette man skulle få. 

Han kunne så klart sagt nei, men det er et relativt smalt felt, og ikke lett å få jobb. 

Anonymkode: 12966...860

Jeg er universitetslektor i likhet med ts, og ligger rett over 700 000. Jobber innen en samfunnskritisk utdanning, er dyktig og etterspurt, og forhandlet selvfølgelig lønn ved ansettelse. Beklager å si det, men han mannen din virker som en veik pushover. Ingen løper etter folk med fast stilling og bedre lønn, men man må faktisk ta ansvar for seg selv og kreve det man har krav på og mener man fortjener. 

Anonymkode: 6b4af...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, å jobbe i akademia er veldig ulikt mange andre typer jobber, bl.a. i måten arbeidstimer og arbeidsplan legges opp på. Som andre har nevnt ligger alle timene til høstens emner på høstsemesteret, men du må jobbe med det i vårsemesteret. Og høstsemesteret inneholder også arbeid for neste vårsemester. Timene ligger i semesteret emne går, og når du har fått videre stilling får du de der. Etterhvert vil du også oppleve at du bruker stadig mindre tid på å gjøre det du har gjort tidligere, når du skal holde den samme forelesningen for 3-4-5. gang bruker du mindre tid på forberedelse enn første gang du gjorde det. Da er de timene disp til andre oppgaver. 

Med mindre emnet du skal ha ansvar for er helt nytt (som ikke pleier å være tilfellet når det tildeles en nyansatt uten førstekompetanse), så har du jo undervisningsplan, pensum og eksamen fra i fjor, og kan bare ta utgangspunkt i det. Som regel lite å endre i pensum, eksamen må selvfølgelig gjøres noe med, men du har et utgangspunkt og det må gjerne ikke gjøres før til høsten. Du kan se hvilke forelesere som var brukt i fjor og høre om de vil undervise det samme til høsten, og samtidig gi dem noen datoer så de kan si fra når de har mulighet. Det er litt jobb, men det er ikke uoverkommenlig, og mye kan løses via mail. Alle har noe adm.tid i arbeidsplanen, da gjør man slike ting. Evt jobber man flere timer i vår og får flere timer fri til høsten, over året jevner det seg ut. Hvis du bruker 20 timer til planlegging i vår, så ligger jo de 20 timene der til høsten, og da du allerede gjort det. Slik er det veldig vanlig å jobbe i akademia for at ting skal gå rundt. Hos oss er høsten desidert travlest, da jobber jeg ca 130 %, men tilsvarende mye mindre på våren. Det er en vanesak å komme inn i det, men nå liker jeg godt å ha det sånn. Mest jobb når det er mørkt ute, minst når det er lyst og fint, og da er det en del administrasjon, planlegging, sensur ect som kan gjøres i solkroken hjemme eller på hytta. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Din mann og dine bekjentskaper er nok ikke representativ for det meste, når man har tre års sammenhengende midlertidig stilling har man krav på fast stilling.. 

Det er sånn i vanlig arbeidsliv, men ikke i akademia. Ellers hadde alle med 3-4 års doktorgrad gått rett i fast jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er sånn i vanlig arbeidsliv, men ikke i akademia. Ellers hadde alle med 3-4 års doktorgrad gått rett i fast jobb. 

Jo sånn er det også i akademia, de er ikke unntatt lovverket. Stipendiat er en åremålsstilling, og fører derfor ikke til fast ansettelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det stemmer ikke. (Se innlegget over) slutt å spre falsk informasjon. Jeg fikk fast jobb i akademia gjennom fagforeningen, da jeg var ulovlig midlertidig ansatt. Så jo, reglene gjelder der på lik linje med andre steder.

Anonymkode: 2028d...a6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo sånn er det også i akademia, de er ikke unntatt lovverket. Stipendiat er en åremålsstilling, og fører derfor ikke til fast ansettelse. 

Det stemmer. Samtidig har akademia vært gode på å snike seg unna. «Lufting» er ganske vanlig - å ha et lite opphold etter at en ansatt har vært ansatt i nesten tre år, slik at de slipper å tilby fast jobb. Og disse forferdelige «faste midlertidige stillingene», hvor du har «fast jobb» så lenge du klarer å skaffe dine egne lønnsmidler gjennom å få inn søknader! Helt vanvittig. 

Selv har jeg fast jobb, og var så heldig å få det nesten rett etter PhD. Tjener drøyt 850k som førsteamanuensis, så det er jo ok (selv om jeg burde tjent mer). Men nedskjæringene i sektoren gjør at jeg frykter for jobben min likevel. Her tenkes det kun kortsiktig overlevelse og «produksjon av studiepoeng», ikke samfunnsnytte. Det er skremmende. Kun blåruss. 

Anonymkode: 640ee...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...