AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:05 #1 Del Skrevet fredag kl 00:05 Bare lurer... Jeg har jobbet 1 år på midlertidig kontrakt som universitetslektor. Kontrakten går ut i august, og jeg har fått tilbud om ny kontrakt med midlertidig stilling i 1 år til etter dette. Men, i det "nye" jobbtilbudet, altså fra og med august, skal jeg være ansvarlig for en del undervisning som krever at jeg begynner med planlegginga nå. Problemet er bare at i den arbeidsplanen jeg har nå (og fram til august) ikke er lagt inn timer for å jobbe med planlegging av nytt studieår. Det er jo ganske naturlig siden man ikke kan legge inn planleggingstimer i ei midlertidig stilling man ikke vet om blir forlenget. Uansett, arbeidsplanen min er full og mer enn det, som sikkert alle i akademia kjenner til.. Jeg har ingen ekstra timer der. Jeg spurte lederen min hvordan det skulle kompenseres for, men fikk til svar at det var slik det var. I tillegg sa han at det var innbakt timer til administrative oppgaver om våren, slik at høsten kunne planlegges. Men det stemmer jo ikke på midlertidige kontrakter, det sier jo seg selv. Det tar tid å lage en hel undervisningsplan, inkl. finne pensum, koordinere forelesere ++ At noen tror jeg gjør dette gratis, har fått meg til å seriøst vurdere å ta en annen jobb. Men først vil jeg gjerne høre erfaringer der ute, og hvordan andre løser dette - og om dette er normalt? Anonymkode: 4d71a...d47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:19 #2 Del Skrevet fredag kl 00:19 Men du får jo timer til høsten for dette? Altså, si at du skal være emneansvarlig for et emne til høsten, så får du jo timer for emneansvar på neste studieårs plan, selv om du gjør arbeidet nå. Blir altså ikke gratis arbeid. Anonymkode: 2b92a...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:25 #3 Del Skrevet fredag kl 00:25 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.19): Men du får jo timer til høsten for dette? Altså, si at du skal være emneansvarlig for et emne til høsten, så får du jo timer for emneansvar på neste studieårs plan, selv om du gjør arbeidet nå. Blir altså ikke gratis arbeid. Anonymkode: 2b92a...035 Ekspander Slik jeg skjønte på en kollega, er timene man får til høsten tid som gjelder "fra høsten", altså ikke planlegginga som starter om våren. Men kan jo hende det er feil.. Imidlertid har jeg hørt om en annen kollega i midlertidig stilling som hadde samme problem/spørsmål og det fant de en løsning på, uten at jeg vet hva det er.. Anonymkode: 4d71a...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:30 #4 Del Skrevet fredag kl 00:30 Da må du jo gjøre færre av andre oppgaver, eller bli ekstra betalt. Anonymkode: e70c1...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:33 #5 Del Skrevet fredag kl 00:33 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.30): Da må du jo gjøre færre av andre oppgaver, eller bli ekstra betalt. Anonymkode: e70c1...b5b Ekspander Ts Det høres fornuftig ut ja. Men jeg kan forstå at det er annerledes i faste stillinger. Lederen min virket ikke fornøyd ut med at jeg sa at jeg ikke hadde timer i arbeidsplanen til å gjøre oppgaver som er knyttet til høsten.. Anonymkode: 4d71a...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:23 #6 Del Skrevet fredag kl 02:23 Kjenner INGEN innen akademia som kun jobber fast arbeidstid og timene i planen. Anonymkode: fbc64...8bf 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:35 #7 Del Skrevet fredag kl 02:35 Du får jo mange administrative timer til høsten og videre gjennom året som du da ikke jobber fordi du har gjort dette. Jeg forstår ikke problemet. Du må tenke helårsmessig. Anonymkode: 06064...12e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:56 #8 Del Skrevet fredag kl 06:56 Det er helt vanlig, TS. Timene til forberedelse ligger på det semesteret undervisningen er. Du vil gjerne få litt ekstra timer til forberedelse når emnet er helt nytt? Det gjør i alle fall vi. Dvs mindre undervisningstimer til høsten. Jeg har et helt nytt emne nå til høsten, jeg er fast ansatt. Planen min er allerede full. Både på vår og på høst. Men jeg må ta dette emnet av diverse årsaker. Jeg har begrenset med tid nå i vår, så jeg kjøper meg tid gjennom å legge mesteparten av undervisningen til oktober og november. Så har jeg litt mer tid på meg til å finne ut av det. Hvis du har tenkt å fortsette å jobbe der, tror jeg ikke dette er en vinnersak å fronte, akkurat. For dette er helt vanlig praksis. Anonymkode: 640ee...e5a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:58 #9 Del Skrevet fredag kl 06:58 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.33): Ts Det høres fornuftig ut ja. Men jeg kan forstå at det er annerledes i faste stillinger. Lederen min virket ikke fornøyd ut med at jeg sa at jeg ikke hadde timer i arbeidsplanen til å gjøre oppgaver som er knyttet til høsten.. Anonymkode: 4d71a...d47 Ekspander Men vi faste ansatte har heller ikke timer i vårens arbeidsplan knyttet til oppgaver som skal gjøres til høsten. Anonymkode: 640ee...e5a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:22 #10 Del Skrevet fredag kl 08:22 Ts Takk for svar 👍 Anonymkode: 4d71a...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:30 #11 Del Skrevet fredag kl 18:30 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 8.22): Ts Takk for svar 👍 Anonymkode: 4d71a...d47 Ekspander Lykke til! Realiteten er dessverre at det er mye gratisjobbing i akademia. Dette er egentlig ikke gratisjobbing, selv om jeg skjønner du reagerer når du ikke er vant til denne praksisen. Anonymkode: 640ee...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:24 #12 Del Skrevet fredag kl 20:24 Velkommen til akademia! Her teller ikke arbeidsmiljøloven, og du skal egentlig føle deg beæret over at du i det hele tatt får lov til å henge her! Akademia er en livsstil, ikke en jobb. En livsstil med mye, myyyyyye gratisarbeid. Og tilfeller hvor man egentlig burde vært sykemeldt, men ingen kan ta over det obligatoriske faget man underviser i, så det skjer ikke. Hvor det å bli gravid betyr at du må jobbe som en gal hele graviditeten for å skaffe datagrunnlag, så du kan bruke mammapermen på å skrive artikkel. Hvor «ferie» betyr «jobber fra et annet sted», eller «sender vekk familien så man kan skrive». Hvor sykdom (av alvorlig type) på feil tidspunkt betyr at man ikke fikk av gårde den søknaden som skulle dekke lønn for de neste tre årene, så da har man ikke jobb lenger… Men du får fast stiling, så lenge du skaffer din egen lønn! Anonymkode: 929e1...517 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:36 #13 Del Skrevet fredag kl 20:36 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.24): Og tilfeller hvor man egentlig burde vært sykemeldt, men ingen kan ta over det obligatoriske faget man underviser i, så det skjer ikke. Anonymkode: 929e1...517 Ekspander Der har du meg det siste året +++… Anonymkode: 640ee...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:40 #14 Del Skrevet fredag kl 20:40 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.24): Velkommen til akademia! Her teller ikke arbeidsmiljøloven, og du skal egentlig føle deg beæret over at du i det hele tatt får lov til å henge her! Akademia er en livsstil, ikke en jobb. En livsstil med mye, myyyyyye gratisarbeid. Og tilfeller hvor man egentlig burde vært sykemeldt, men ingen kan ta over det obligatoriske faget man underviser i, så det skjer ikke. Hvor det å bli gravid betyr at du må jobbe som en gal hele graviditeten for å skaffe datagrunnlag, så du kan bruke mammapermen på å skrive artikkel. Hvor «ferie» betyr «jobber fra et annet sted», eller «sender vekk familien så man kan skrive». Hvor sykdom (av alvorlig type) på feil tidspunkt betyr at man ikke fikk av gårde den søknaden som skulle dekke lønn for de neste tre årene, så da har man ikke jobb lenger… Men du får fast stiling, så lenge du skaffer din egen lønn! Anonymkode: 929e1...517 Ekspander 😳😳😳 Kan forstå de med phd som orker dette, men hvorfor gidder de med kun mastergrad dette - de har det jo verst Anonymkode: 4d71a...d47 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:42 #15 Del Skrevet fredag kl 20:42 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 2.35): Du får jo mange administrative timer til høsten og videre gjennom året som du da ikke jobber fordi du har gjort dette. Jeg forstår ikke problemet. Du må tenke helårsmessig. Anonymkode: 06064...12e Ekspander Får TS timer til høsten? Anonymkode: e70c1...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:43 #16 Del Skrevet fredag kl 20:43 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 6.58): Men vi faste ansatte har heller ikke timer i vårens arbeidsplan knyttet til oppgaver som skal gjøres til høsten. Anonymkode: 640ee...e5a Ekspander Nei, men dere vet at dere er ansatt til høsten. Anonymkode: e70c1...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:51 #17 Del Skrevet fredag kl 20:51 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.05): Bare lurer... Jeg har jobbet 1 år på midlertidig kontrakt som universitetslektor. Kontrakten går ut i august, og jeg har fått tilbud om ny kontrakt med midlertidig stilling i 1 år til etter dette. Men, i det "nye" jobbtilbudet, altså fra og med august, skal jeg være ansvarlig for en del undervisning som krever at jeg begynner med planlegginga nå. Problemet er bare at i den arbeidsplanen jeg har nå (og fram til august) ikke er lagt inn timer for å jobbe med planlegging av nytt studieår. Det er jo ganske naturlig siden man ikke kan legge inn planleggingstimer i ei midlertidig stilling man ikke vet om blir forlenget. Uansett, arbeidsplanen min er full og mer enn det, som sikkert alle i akademia kjenner til.. Jeg har ingen ekstra timer der. Jeg spurte lederen min hvordan det skulle kompenseres for, men fikk til svar at det var slik det var. I tillegg sa han at det var innbakt timer til administrative oppgaver om våren, slik at høsten kunne planlegges. Men det stemmer jo ikke på midlertidige kontrakter, det sier jo seg selv. Det tar tid å lage en hel undervisningsplan, inkl. finne pensum, koordinere forelesere ++ At noen tror jeg gjør dette gratis, har fått meg til å seriøst vurdere å ta en annen jobb. Men først vil jeg gjerne høre erfaringer der ute, og hvordan andre løser dette - og om dette er normalt? Anonymkode: 4d71a...d47 Ekspander Ikke gjør det. Jeg har en mann som jobber som forsker og det er altså så ekstremt dårlig arbeidsvilkår. Da han skrev doktorgraden sin var det en fare for at han ble forsinket og ville måtte gå utover hva arbeidskontraktens tidsfrist. Instituttet sa da at han kunne jo bare få dagpenger fra Nav og forsette arbeidet på doktorgraden. Det var det faktisk HR som sa.... Han klarte det akkurat i tide, så slapp å bryte Nav sitt regleverk for å fullføre doktorgraden. En kompis av oss manglet støtte til prosjektet sitt, så han fikk dagpenger av Nav, men institituttet ville at han forsatt skulle sluttføre sine prosjekter han hadde gående. Vel vitende om at han hadde dagpenger fra Nav. Hvis alle godtar slikt kan de vare fortsette, og hvis du sier ja her så sier du ja til å jobbe så utrolig mye gratis som du aldri får betalt for. Ikke si ja til dette. Anonymkode: 12966...860 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:53 #18 Del Skrevet fredag kl 20:53 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.24): Velkommen til akademia! Her teller ikke arbeidsmiljøloven, og du skal egentlig føle deg beæret over at du i det hele tatt får lov til å henge her! Akademia er en livsstil, ikke en jobb. En livsstil med mye, myyyyyye gratisarbeid. Og tilfeller hvor man egentlig burde vært sykemeldt, men ingen kan ta over det obligatoriske faget man underviser i, så det skjer ikke. Hvor det å bli gravid betyr at du må jobbe som en gal hele graviditeten for å skaffe datagrunnlag, så du kan bruke mammapermen på å skrive artikkel. Hvor «ferie» betyr «jobber fra et annet sted», eller «sender vekk familien så man kan skrive». Hvor sykdom (av alvorlig type) på feil tidspunkt betyr at man ikke fikk av gårde den søknaden som skulle dekke lønn for de neste tre årene, så da har man ikke jobb lenger… Men du får fast stiling, så lenge du skaffer din egen lønn! Anonymkode: 929e1...517 Ekspander Får du fast stilling da? Mannen min, og alle jeg kjenner som jobber som forskere, er på evige 3 års kontrakter eller lever fra stipend til stipend. Anonymkode: 12966...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet fredag kl 20:56 #19 Del Skrevet fredag kl 20:56 AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.53): Får du fast stilling da? Mannen min, og alle jeg kjenner som jobber som forskere, er på evige 3 års kontrakter eller lever fra stipend til stipend. Anonymkode: 12966...860 Ekspander Hvordan er lønnen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:04 #20 Del Skrevet fredag kl 21:04 fru Alving skrev (På 28.3.2025 den 20.56): Hvordan er lønnen? Ekspander Nå ligger han på ca 600 tusen kroner (er noen kroner over men husker ikke eksakt). I den andre jobben som var en postdok tjente han 620 000. Så han har faktisk gått ned i lønn. Han har nå en forskerstilling (det er visst en regel om at man ikke kan ha to postdok på rappen). Han forsøkte å vise til at han tjente 620 i den andre jobben, men HR mente at de hadde en lønnspolitikk som tilsa at det ikke var mer enn dette man skulle få. Han kunne så klart sagt nei, men det er et relativt smalt felt, og ikke lett å få jobb. Anonymkode: 12966...860 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå