Gå til innhold

Er det vanlig å ha med doula på sykehusfødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan se nytten av doula for de kvinnene som trenger en tolk pga de ikke snakker godt norsk og for de kvinnene som ikke har andre å ta med eks hvis mannen jobber utenlands eller ikke kan rekke fødselen. Men ellers er far eller en god venn mere enn nok. Jeg har vert med på en vennindes fødsel siden far ikke kunne. Det ble fort fullt i rommet pga en komplikasjon så da var det knapt plass til mere enn meg utenom.

Anonymkode: 72a47...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Doula under fødselen er alternativ-dritt som spres som ild i tørt gress av veganere, off-grid entusiaster ol., via f.eks youtube-kanaler. Det går typisk hånd i hånd med fremsnakking av annen dyster fortids-forherligelse som hjemmeskole, vaksinemotstand og trad-wife life. Doula har ingen medisinsk bakgrunn.

Anonymkode: 8d90d...0d2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke doula spesielt nytt. Jeg begynte å jobbe som det for 15 år siden. Og da var det et godt etablert tilbud i hovedstaden allerede. Og sverige var mye tidligere ute så de fleste hadde utdannelsen sin derfra. 

Anonymkode: 16ac9...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Personalet på føden har jo ikke tid å vise noen omsorg for den fødende, de løper rundt som piska skinn og kommer kun innom om de tror det står om livet til mor eller barn. Kjenner flere som har hatt med seg doula på sykehuset.

100 % enig!!!

Mannen min var udugelig under fødsel, han ble stresset og redd for meg, og kunne enda mindre mindre enn  meg om fødsler så hvilken nytte skulle jeg ha av ham når jeg lurte på om ting var normalt eller om jeg kom til å dø? Hva kan han om hva som hjelper mot smerter, kvalme etc?

Og jordmødrene hadde jo ikke tid til meg før under pressriene og knapt nok da. En doula hadde vært fantastisk! En som kan massere og legge varme kluter på korsryggen, komme med konstruktive forslag til gode stillinger, hjelpe meg på tenke på pusten eller å prøve å slappe av i kjeven og hendene, og som har vært med på fødsler før og har erfaring og er en trygghet.

Anonymkode: a85f3...75e

Jeg har født 4 barn  og har aldri opplevd at jordmødrene ikke har hatt tid til meg . 
Ene fødselen hadde jeg med en venninne istedenfor far, og det gikk fint. 
En må jobbe med å stole på sin egen styrke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at kg er såååå positiv til doula, men kommer det inn en student, da er det nærmest et overgrep skal man tro enkelte her. Studenten har jo nettopp mulighet til å være en slik ekstra ressurs, og i tillegg med helsefaglig opplæring som doulaene mangler 

Anonymkode: f093a...f98

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.12):

Kommer det mange par til sykehuset med egen doula når de skal føde?

Eller er det mest vanlig for de som skal føde hjemme?

Anonymkode: 06825...5c6

Hva tror du selv? 

Anonymkode: 66d31...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...