Gå til innhold

Er det vanlig å ha med doula på sykehusfødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kommer det mange par til sykehuset med egen doula når de skal føde?

Eller er det mest vanlig for de som skal føde hjemme?

Anonymkode: 06825...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er en doula igjen? Hørt om det før, men klarer ikke huske hva det er. Men er vel jordmor og far til ungen som er vanlig? 

Anonymkode: 96147...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er en doula igjen? Hørt om det før, men klarer ikke huske hva det er. Men er vel jordmor og far til ungen som er vanlig? 

Anonymkode: 96147...7f0

En slags fødselshjelper.

Jeg tror de fleste doulaene bistår på sykehusfødsler da det faktisk ikke er så mange hjemmefødsler.

Anonymkode: 1629f...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare noe amerikansk sprøyt. Det holder da lenge nok med personalet på føden. Det er vel de samme som har doula og som velger hjemmefødsler. 

Anonymkode: eb612...482

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en doula. Hu bistår hovedsakelig ved sykehusfødsler, men har ikke inntrykk at det er veldig vanlig. 

Anonymkode: bd9b0...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har blitt mer og mer vanlig. De fleste doulaer deltar som støtte under vanlig sykehusfødsel, og mange av dem vil ikke bidra til uassistert hjemmefødsel heller.

Anonymkode: ec274...fb2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller hatt med en slik støtte til tannlegen enn til fødestua.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (1 time siden):

Jeg vil heller hatt med en slik støtte til tannlegen enn til fødestua.

JA, enig! :D

Anonymkode: 4e346...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært med på mange sykehusfødsler som doula. Hjemme har man to jordmødre så det er ikke nødvendigvis samme behov. 

Anonymkode: 16ac9...76d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vanlig! Har jobbet som jordmor i mange, mange år på en relativt stor fødeavdeling med fler fødsler daglig. Kanskje en eller to hver andre mnd. og disse har som regel flerkulturell doula som er et tilbud fra sykehuset til et fåtalls personer med annen kulturell bakgrunn og ikke kan språket.

men som betalt tjeneste: nesten aldri. 

Anonymkode: 89975...d66

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vanlig! Har jobbet som jordmor i mange, mange år på en relativt stor fødeavdeling med fler fødsler daglig. Kanskje en eller to hver andre mnd. og disse har som regel flerkulturell doula som er et tilbud fra sykehuset til et fåtalls personer med annen kulturell bakgrunn og ikke kan språket.

men som betalt tjeneste: nesten aldri. 

Anonymkode: 89975...d66

Jobber du i Oslo eller annen by? Har inntrykk av at det er et Oslo-fenomen.

Anonymkode: ec274...fb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke jeg ha flere barn, men hvis jeg skulle født hadde det vært på sykehus med så mange doulaer jeg fikk lov til😅 Hadde også hatt behov for å ha doulaen hjemme hos meg i påvente av at sykehuset sier "nå kan du komme". Jeg syntes det var helt jævlig å sitte hjemme uten noen form for "hjelp" eller erfaren støtte. De timene fra jeg skjønte at nå skjer det snart, til jeg fikk lov å komme på sykehuset? De timene tappet meg ekstremt for energi. Så en doula som er der og passer på meg i de timene og er med inn på sykehuset hadde vært kjempefint😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært med på mange sykehusfødsler som doula. Hjemme har man to jordmødre så det er ikke nødvendigvis samme behov. 

Anonymkode: 16ac9...76d

Jeg hadde en jordmor på hjemmefødselen min, ingen doula…

Anonymkode: 52f76...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva en skal med en doula på føden? 
Det holder vel med mannen og jordmødrene der? 
En skal jo ha barn sammen med mannen og da er det han som bør være støtten og den nærmeste en vil ha der. 

Anonymkode: 9cbae...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (9 timer siden):

Bra informasjon 

Anonymkode: 86ab5...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.21):

Det er bare noe amerikansk sprøyt. Det holder da lenge nok med personalet på føden. Det er vel de samme som har doula og som velger hjemmefødsler. 

Anonymkode: eb612...482

Personalet på føden har jo ikke tid å vise noen omsorg for den fødende, de løper rundt som piska skinn og kommer kun innom om de tror det står om livet til mor eller barn. Kjenner flere som har hatt med seg doula på sykehuset.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå skal ikke jeg ha flere barn, men hvis jeg skulle født hadde det vært på sykehus med så mange doulaer jeg fikk lov til😅 Hadde også hatt behov for å ha doulaen hjemme hos meg i påvente av at sykehuset sier "nå kan du komme". Jeg syntes det var helt jævlig å sitte hjemme uten noen form for "hjelp" eller erfaren støtte. De timene fra jeg skjønte at nå skjer det snart, til jeg fikk lov å komme på sykehuset? De timene tappet meg ekstremt for energi. Så en doula som er der og passer på meg i de timene og er med inn på sykehuset hadde vært kjempefint😊

100 % enig!!!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hva en skal med en doula på føden? 
Det holder vel med mannen og jordmødrene der? 
En skal jo ha barn sammen med mannen og da er det han som bør være støtten og den nærmeste en vil ha der. 

Anonymkode: 9cbae...ee0

Mannen min var udugelig under fødsel, han ble stresset og redd for meg, og kunne enda mindre mindre enn  meg om fødsler så hvilken nytte skulle jeg ha av ham når jeg lurte på om ting var normalt eller om jeg kom til å dø? Hva kan han om hva som hjelper mot smerter, kvalme etc?

Og jordmødrene hadde jo ikke tid til meg før under pressriene og knapt nok da. En doula hadde vært fantastisk! En som kan massere og legge varme kluter på korsryggen, komme med konstruktive forslag til gode stillinger, hjelpe meg på tenke på pusten eller å prøve å slappe av i kjeven og hendene, og som har vært med på fødsler før og har erfaring og er en trygghet.

Anonymkode: a85f3...75e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...