AnonymBruker Skrevet 29. mars #41 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.12): Landet vårt er for stort til at man kan flytte for jobb? Nei, den kjøper jeg ikke, altså. Det står kun på vilje. Jeg flyttet en gang 9700 km for jobb... Anonymkode: db7a9...149 Diplom til deg da. Mine barn vil ikke flytte fra alt de kjenner og jeg ønsker ikke rive dem opp fra hjemstedet med mindre jeg absolutt må. Foreløpig har jeg sluppet og barna har sagt mange ganger at de er glad de har en fast hjem da de syntes pappaen flytter så mye at de finner ikke roen hos han. Det blir ikke ordentlig hjem for dem når det er så usikkert hvor lenge han blir boende der han er. Og dette er (for det meste) bare flytting innen kommunen (den første leiligheten var i en annen kommune, men det er 12 år siden nå resten et bare innen denne kommunen). Unger trenger stabilitet og det er ikke bare greit å røske dem opp og kaste dem ut i det ukjente borte fra venner og familie. Og før du forteller meg hvor tilpasningsdyktig barn er vil jeg si at jeg flyttet til Norge som 10 åring og vet hvordan det er å miste nettverket sitt. Etterpå flyttet mamma og jeg nesten hvert år frem til hun kjøpte hus. Der ble vi en del år før vi flyttet igjen. Jeg har flyttet masse i mitt liv og det ER IKKE enkelt å starte på nytt. Noen takler det greit, men ikke alle.. Anonymkode: eea70...9a0 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars #42 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.23): Vi har veldig lav arbeidsledighet, så jobbene finnes. Jeg trur det er to hovedfaktorer til at man ikke får napp noen steder: man søker på for snevert felt, og/eller man søker på for snever geografi. Er man villig til å ta hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet, så skal det mye til å ikke finne noe. Spesielt dette med geografi er viktig, trur jeg. I mange andre kulturer er det mer vanlig å flytte på seg når man finner en ny jobb, men det er det ikke i Norge. Her bor man på samme sted hele livet, og når jobbene forsvinner inn i byene så flytter man ikke etter, man blir værende og hever trygd. Anonymkode: db7a9...149 Enig med det meste du skriver. Jeg har dog en litt annen erfaring enn deg når deg gjelder mobilitet. Hvis man er oppvokst i distriktene, så var man gjerne nødt til å flytte allerede som 16-åring for å begynne på videregående. Man er også mer vant til avstander, og det er ikke uvanlig å dagpendle, ukependle, jobbe turnus etc.. Erfarer heller at de som bor i by ikke ønsker å flytte ut i distriktene, selv om det kan være mange og gode jobbmuligheter der. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den der "alltid jobb på sykehjem" har gått ut på dato. Jobber i kommuneadministrasjon og vi har en pool med pleieassistenvikarer og har ikke tatt inn en eneste ny siden covid. Vi svømmer i vikarer. Det er lagt ned mange sykehjemsplasser rundt om. Hjemmetjenesten har ikke i nærheten av samme behov for arbeidskraft slik at det er et overskudd hos oss av folk med pleieerfaring. Anonymkode: 4dc10...f91 Men det kommer jo helt an på hvor man bor. I mitt distrikt har "alltid jobb på sykehjem" på ingen måte gått ut på dato, og det skrikes fortsatt etter folk. Anonymkode: a5c8a...5e9 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #43 Skrevet 30. mars Det kommer an på hvor man bor. I sentrale strøk så vil mange jobber som er ufaglærte ha alt fra 100 til 400 søkere. I helse så er det mange steder slutt på å ta inn folk uten utdanning eller som holder på med en helseutdanning. Så har man en mismatch mellom arbeidsgiveres ønske og behov om utdanning/arbeidserfaring og hva arbeidssøkerne har av utdanning og erfaring. Så er det faktisk ikke bare å flytte mange mil når man har familie hvor den ene jobber på stedet man bor, og man har barn som går på skole og har en tilhørighet. I tillegg så er flere av stillingene som lyses ut ikke reelle stillinger, men allerede lovet bort til en som allerede jobber der. Typisk flere offentlige stillinger. Anonymkode: 98549...2d6 1
vesla1985 Skrevet 30. mars #44 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 1.27): Jeg sliter også med å forstå dette. Jeg har knapt nok fullstendig vitnemål fra VGS og har ikke gått arbeidsledig en dag i mitt liv, og har jobbet meg opp til en ganske god mellomlederstilling i IT og tjener rundt en million i dag. Det var selvsagt vanskelig til å begynne med, så da startet jeg eget firma. Om det ikke går så det suser spiller ingen rolle, da har du i alle fall en relevant jobb og relevant erfaring å vise til når du søker neste jobb. Anonymkode: d06d2...705 Det er det som er poenget. En fullfører en utdanning. Så var gjerne ikke det akkurat sånn en hadde trodd jobben var eller en trives ikke. Så vil en ha en annen jobb... Det blir da ikke så lett. Feks for 10-12 år siden var førskolelærer et potet studie. Nå er det strammet inn. Nå kan en omtrent kun være i barnehage, mens vernepleier er blitt den nye poteten. Så det lønner seg ikke å ta en utdannelse,dersom en er usikker på hva en vil
vesla1985 Skrevet 30. mars #45 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 1.29): Tja. Spørr heller om hvordan det er mulig at en som feks meg ikke får jobb. Jeg har masse relevant erfarong, formell og uformell kompetanse i bøtter og spann med referanser som gjerne svarer på spørsmål og møter til samtaler med potensielle arbeidsgivere på mine vegne. Jeg søker strengt tatt langt under mitt nivå og søker på entry lvl jobber, deltidsstillinger og tilkallingsstillinger men kommer ikke til intervju engang fordi jeg har et gigantisk hull i CV’n på noen år. Jeg antar samtlige arbeidsgivere har antatt jeg er øksemorder eller noe siden jeg ikke er attraktiv som søker. Et atbeidssted ville vært ekstremt heldig om de fikk meg men de trenger ikke for de kan velge og vrake og vraker det gjør de. Heldigvis er jeg ufør så jeg stryker ikke med av avslagene. Anonymkode: 3a0ea...439 Hei. Ikke nødvendigvis hullet som er utfordringen. Derimot at du er overkvalifisert 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #46 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.14): Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 Samme her, det er faktisk det eneste jeg har søkt på, fordi markedet der jeg egentlig vil jobbe er elendig. Jeg søkt på SÅ mange servicejobber, at du aner ikke. Er så lei av å bli driti på av andre som ikke er i samme situasjon eller har vært heldige. Har du ikke jobb fra før av, vil ingen ha deg. Anonymkode: 0d65b...377 1
vesla1985 Skrevet 1. april #47 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme her, det er faktisk det eneste jeg har søkt på, fordi markedet der jeg egentlig vil jobbe er elendig. Jeg søkt på SÅ mange servicejobber, at du aner ikke. Er så lei av å bli driti på av andre som ikke er i samme situasjon eller har vært heldige. Har du ikke jobb fra før av, vil ingen ha deg. Anonymkode: 0d65b...377 En blir overkvalifisert. De gidder ikke å ta inn noen de tror forsvinner ved første mulighet. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 1. april #48 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.08): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 Det er ikke mulig. Alle får jobb om de gjør en innsats. Mulig de må senke krava og flytte på seg. Men det er plenty med jobber.
AnonymBruker Skrevet 1. april #49 Skrevet 1. april Flintis skrev (På 28.3.2025 den 2.09): Hvordan vet man det? Kommer jo an på hva man føler og hva man vil. Anonymkode: 23594...8f1
AnonymBruker Skrevet 1. april #50 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.08): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 Dette skal jeg fortelle deg. Vi har folk som akkurat er nyutdannet som forventer topplønn i sin første jobb. En drøss med ungdommer som både er evneveike og tafatte, men ha alle godene det skal de ha. Så har du jo selvfølgelig de som hat sendt ett 3 sifret antall søknader, men hvis brorparten av de er av slik *kvalitet* som jeg har sett, så vil det ikke ha jobben, men de stygge ulvene i NAV setter faktisk krav!!! Tro det eller ei. Jeg driver en bedrift, og når jeg ser hvilken arbeidsmoral enkelte har, så ser det dessverre stygt ut for fremtiden. Anonymkode: 52da1...3aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #51 Skrevet 2. april Det å søke utenfor der du bor, altså i hele landet, betyr ikke nødvendigvis at det blir noe lettere. Etter å ha søkt ganske mange rundt omkring, har jeg kommet fram til at arbeidsgivere ofte er skeptiske til de som ikke er lokale. Det kan ofte bli enda en grunn til at du til slutt ikke blir ansatt. Mitt inntrykk er at arbeidsgivere skal ha ferdig pakke. Null opplæring, rett inn i oppgavene, helst med mye erfaring og tilknytning til nettverk. Tror også det er økende arbeidsledighet. Mange leter for tiden. Anonymkode: 8a260...924 4
AnonymBruker Skrevet 2. april #52 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.36): Den der "alltid jobb på sykehjem" har gått ut på dato. Jobber i kommuneadministrasjon og vi har en pool med pleieassistenvikarer og har ikke tatt inn en eneste ny siden covid. Vi svømmer i vikarer. Det er lagt ned mange sykehjemsplasser rundt om. Hjemmetjenesten har ikke i nærheten av samme behov for arbeidskraft slik at det er et overskudd hos oss av folk med pleieerfaring. Anonymkode: 4dc10...f91 Jepp. Sjekka mulighetene for å jobbe på sykehjem, og stakk innom flere. De hadde ikke behov, pluss jeg var ikke utdannet innen helse så det var uaktuelt. Kundeservicejobber krever ofte økonomi-utdannelse nå. Anonymkode: 8a260...924
AnonymBruker Skrevet 2. april #53 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her, det er faktisk det eneste jeg har søkt på, fordi markedet der jeg egentlig vil jobbe er elendig. Jeg søkt på SÅ mange servicejobber, at du aner ikke. Er så lei av å bli driti på av andre som ikke er i samme situasjon eller har vært heldige. Har du ikke jobb fra før av, vil ingen ha deg. Anonymkode: 0d65b...377 Er du lenge utenfor fagfeltet, selv om du jobber innen andre yrker, minsker det nok mulighetene dine for å få jobb innen fagfeltet. Kompetanseutviklingen skjer i en rasende fart og man bør ta videre utdanning for å holde seg oppdatert. Anonymkode: 8a260...924
AnonymBruker Skrevet 2. april #54 Skrevet 2. april Hvilken utdanning har dere som sliter med å få jobb egentlig? Tulle utdanninger? Anonymkode: e8949...524
AnonymBruker Skrevet 2. april #55 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp. Sjekka mulighetene for å jobbe på sykehjem, og stakk innom flere. De hadde ikke behov, pluss jeg var ikke utdannet innen helse så det var uaktuelt ... Anonymkode: 8a260...924 Lettere å få jobb innen avlastning og barneboliger. Og de lyser ut. Mange søker etter folk til sommerjobb nå. Anonymkode: a6486...616
AnonymBruker Skrevet 2. april #56 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 1.46): For AAP eller ufør er ofte videreutdanning/ studier veien inn mot jobb. Arbeidsgivere liker folk som tar initiativ og satser, selv om det ikke er i samme yrket som man søker jobb i. Anonymkode: a6486...616 Tror du virkelig det ? Jeg er ufør og har ikke jobbet siden tidlig 2000-tallet. Håper å bli frisk nok til å klare å jobbe,men ser for meg at jeg må starte for meg selv. Ser liksom ikke for meg at noen ansetter en middelaldrende kjerring uten arbeidserfaring 🤔 Anonymkode: 58a69...274
Camlon Skrevet 2. april #57 Skrevet 2. april Om vi sjekker statistikk, så er vi på plass 10 av 36 i OECD i arbeidsledighet og på plass 13 i ungdomsarbeidsledighet. Hele tråden er basert på feil premiss. Norge har ikke ekstremt lav arbeidsledighet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_unemployment_rate 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #58 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 5.38): Hvilken utdanning har dere som sliter med å få jobb egentlig? Tulle utdanninger? Anonymkode: e8949...524 Lærer Anonymkode: 96105...1fa
AnonymBruker Skrevet 21. september #59 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Lærer Anonymkode: 96105...1fa Er du nyutdannet? Regner med at du søker over hele landet for å få erfaring. Mange vikariater ute akkurat nå. I tillegg en del faste stillinger: https://sortland.easycruit.com/vacancy/3542431/206163?iso=no https://3004.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/5005013956?_sp=0b1de4ea-8b38-4b43-8258-53a5821b4395.1758474120570&language=nb&link_source_id=0 https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/171195e5-23e0-46e6-b761-73ef5131e188 https://heroy-no.easycruit.com/vacancy/3540219/214991?iso=no Anonymkode: d7769...962 4
AnonymBruker Skrevet 21. september #60 Skrevet 21. september Enkelte av oss har diagnoser som på autismespekteret, ADHD etc. Vi kan faen meg ha mastergrader vi men likevel bli avvist av arbeidsgivere. Mye av det går på at mange av oss rett og slett ikke takler intervjusettingen. Hilsen en som er på NAV på 8 året etter fullført mastergrad i IT. Anonymkode: 2a32c...934 3 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå