AnonymBruker Skrevet 28. mars #21 Skrevet 28. mars Det kanskje du si. Det er nok mange grunner til dette. Opp igjenom har jeg fått avslag på mange typer jobber jeg på papiret er overkvalifisert for. Mange liker ikke å ansette en med mastergrader til å jobbe på golvet, samtidig som man som nyutdanna med lite relevant erfaring ikke lett blir ansatt i faget. Det kan lønne seg å søke jobb et stykke unna. Men da må man kanskje selge inn hvorfor de skal ansatte en som ikke er lokal. Man bør ha genuin interesse for stedet. Ingen vil har en kollega som bare lengter vekk. Man kan bli rota inn i ansettelsesrot. Jeg har flere ganger vært på intervju hvor stillinga har blitt trukket etter intervjuet. Har tom skrevet under på kontrakt hvor stillinga har blitt trukket, da ble jeg ganske oppgitt, for jeg hadde sagt nei til andre intervju pga den, så heretter tar jeg ingenting for gitt. En del jobber lyses bare ut internt eller på et veldig begrenset marked. Da vil de typisk ha tidligere ansatte eller andre med spesiell kjennskap til jobben. Eller de lyses ikke ut; kun direkte rekruttering. De vil håndplukke. Men jeg har da fått 2 typer jobber: 1) Relevant for utdanning/ videreutdanning. Typisk starte med korte vikariater til lengre vikseiater til evt full/fast stilling. Lærer mer om feltet for hver jobb. 2) Jeg har jobba deltid i helse sia jeg var 19 år og student. Etter at ryggen ikke orka mer å jobbe med gamle, gikk jeg seinere over til å jobbe opp mot folk med PU/autisme ol. Jeg har tatt kurs og sertifiseringer på området, og deler ut medisin, takler aggresjon mm. Anonymkode: a6486...616 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #22 Skrevet 28. mars Tja. Spørr heller om hvordan det er mulig at en som feks meg ikke får jobb. Jeg har masse relevant erfarong, formell og uformell kompetanse i bøtter og spann med referanser som gjerne svarer på spørsmål og møter til samtaler med potensielle arbeidsgivere på mine vegne. Jeg søker strengt tatt langt under mitt nivå og søker på entry lvl jobber, deltidsstillinger og tilkallingsstillinger men kommer ikke til intervju engang fordi jeg har et gigantisk hull i CV’n på noen år. Jeg antar samtlige arbeidsgivere har antatt jeg er øksemorder eller noe siden jeg ikke er attraktiv som søker. Et atbeidssted ville vært ekstremt heldig om de fikk meg men de trenger ikke for de kan velge og vrake og vraker det gjør de. Heldigvis er jeg ufør så jeg stryker ikke med av avslagene. Anonymkode: 3a0ea...439 4
Flintis Skrevet 28. mars #23 Skrevet 28. mars Bålkaffe skrev (55 minutter siden): 118 000 arbeidsledige i Norge per februar 2025. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen 51 704 ledige stillinger per 28. februar. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger Your math aint mathing. Da går det ikke, skal en gi opp?
AnonymBruker Skrevet 28. mars #24 Skrevet 28. mars Flintis skrev (8 minutter siden): Da går det ikke, skal en gi opp? Ja, for noen er det best å gi opp. Anonymkode: 23594...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #25 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tja. Spørr heller om hvordan det er mulig at en som feks meg ikke får jobb. Jeg har masse relevant erfarong, formell og uformell kompetanse i bøtter og spann med referanser som gjerne svarer på spørsmål og møter til samtaler med potensielle arbeidsgivere på mine vegne. Jeg søker strengt tatt langt under mitt nivå og søker på entry lvl jobber, deltidsstillinger og tilkallingsstillinger men kommer ikke til intervju engang fordi jeg har et gigantisk hull i CV’n på noen år. Jeg antar samtlige arbeidsgivere har antatt jeg er øksemorder eller noe siden jeg ikke er attraktiv som søker. Et atbeidssted ville vært ekstremt heldig om de fikk meg men de trenger ikke for de kan velge og vrake og vraker det gjør de. Heldigvis er jeg ufør så jeg stryker ikke med av avslagene. Anonymkode: 3a0ea...439 For AAP eller ufør er ofte videreutdanning/ studier veien inn mot jobb. Arbeidsgivere liker folk som tar initiativ og satser, selv om det ikke er i samme yrket som man søker jobb i. Anonymkode: a6486...616
Flintis Skrevet 28. mars #26 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, for noen er det best å gi opp. Anonymkode: 23594...8f1 Hvordan vet man det?
Portia Catonis Skrevet 28. mars #27 Skrevet 28. mars Jeg har en attraktiv utdannelse i en bransje som trenger masse folk, og får jobbtilbud kastet etter meg stadig vekk. Men det hjelper jo ikke Kari Nordmann som er nyutdannet innafor et helt annet felt. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Både jeg og Kari kommer forøvrig til kort når det gjelder ufaglærte jobber. Jeg prøvde å søke på en ufaglært jobb bare på gøy nå nylig (vikar, ikke fast), og jeg fikk ikke svar engang. Lise-Lotte på 18 år får sikkert jobben, fordi hun er pen og blond og pappaen hennes kjenner sjefen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #28 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 men det sier seg jo selv at man ikke akkurat ansetter noen med master som assistent når mange søker er bedre rustet uten master? Det viser jo bare at om man skal ta høy utdanning må man ta en som også har et behov for alle de utdanner. Anonymkode: 338a1...049
AnonymBruker Skrevet 28. mars #29 Skrevet 28. mars Ingen vil ansette en som er overkvalifisert. Det koster penger å ansette og gjøre personen klar for jobben, så det å ansette noen som kommer til å forsvinne er noe de fleste arbeidsgivere ønsker å unngå. I tillegg er det geografiske variasjoner i arbeidsmarkedet. Her hvor jeg bor har de to største arbeidsgiverne stillingsstopp for tida. Det betyr at det til en av de stillingene de faktisk får utlyse fort kan bli over 100 søkere, og de har mye bra å velge i. Da blir det fort den som allerede er i jobb, og som blir enklere å sette inn i jobben, som faktisk får jobben. Det er ikke et en til en forhold på ledige arbeidssøkere og ledige stillinger. Anonymkode: 1e877...a63 8
Snok1 Skrevet 28. mars #30 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Spesielt dette med geografi er viktig, trur jeg. I mange andre kulturer er det mer vanlig å flytte på seg når man finner en ny jobb, men det er det ikke i Norge. Her bor man på samme sted hele livet, og når jobbene forsvinner inn i byene så flytter man ikke etter, man blir værende og hever trygd. Er dette fordommene dine som snakker, eller har du faktisk kunnskap om temaet. Del gjerne. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #31 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 Men er du villig til å flytte på deg? Anonymkode: b79d1...e55 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars #32 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 Jeg har søkt på 140 jobber. Søker på alt som er mulig å søke på. De få gangene jeg får svar er det mellom 100-200 søkere på en stilling. 😢 Har bachelor, 16 års jobberfaring, jobbsøkerkurs ++++ Anonymkode: 25cc4...179 1 3
NoaideBiehtar Skrevet 28. mars #33 Skrevet 28. mars Det er blant annet mulig fordi ikke alle folk er "ansettbare". Noen er rett og slett litt håpløse, oppfører seg dårlig på intervju eller lar det skinne gjennom at de ikke har helt enkel personlighet. Da er det nesten verre å få jobb hvis man har master, fordi du er overkvalifisert for jobber der personlighet ikke spiller sååå stor rolle. 4
Anonymbruker*** Skrevet 28. mars #34 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er 26år, hatt litt forskjellige jobber til nå og har utdannelse og fagbrev. Alle jobbene jeg har søkt på og villet hatt, har jeg fått. Så jeg synts også det er veldig merkelig å lese folk som har søkt på flere titalls jobber uten å få. Siste jobben jeg fikk nå nettopp, trengte jeg ikke å sende cv eller søknad en gang. Jeg bare ba om et møte, fikk jobben samme kveld. Anonymkode: 65fb4...2ed Jeg er rundt samme alder og har omtrent hver gang jeg skulle finne jobb måttet søke på flere titalls stillinger. Det gjelder både før, under og etter utdanning. Uansett om jeg leitet etter heltid, deltid eller engasjement. Et par runder fikk jeg ikke napp, heldigvis var det på tidspunktet hvor jeg bare så etter deltid og ikke var avhengig av inntekten. Jeg skriver mer enn godt nok for å skrive en jobbsøknad og snakker greit for meg, så jeg vet ikke hva det kommer av. Andre jeg vet om kan omtrent bare gå inn døren til bedrift å bli tilbudt en stilling 😂
AnonymBruker Skrevet 28. mars #35 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det går på vilje. Folk som ikke er interessert i å jobbe som assistent på sykehjem velger å heller gå hjemme, betalingen er omtrent den samme uansett. Anonymkode: 8f72e...cd0 Vi har innimellom behov for nye ansatte, da helst enten med relevant fagbrev eller så ansetter vi ufaglærte. Fysisk tung jobb, absolutt ikke 7-15 arbeidstid, her er det skiftordninger med arbeid på både søndager og helligdager. Det koster oss mye å ansette folk, både tid og penger, og vi ansetter ikke noen med en fancy mastergrad som bare vil være her til de finner noe bedre. Ja, vi skriker etter arbeidskraft i bransjen, men å hente inn folk med spennende irrelevante utdanninger som forsvinner ut igjen fører bare til økt gjennomtrekk, og ødelegger arbeidsmiljøet for de ansatte som faktisk ønsker å være her. Da er det bedre å hente inn noen som har vært utenfor arbeidslivet som følge av sykdom eller skade, og som oppriktig ønsker bytte til vår bransje, og så legge til rette for at de kan ta fagbrev hos oss. (gitt at de tåler fysisk krevende arbeid). Vi får noen ganger personer med høy utdanning inn for å jobbe litt via vikarbyrå. Det er for all del flinke folk, som står på, og ikke finnes redd for å ta i ett tak, eller bli skitten. Hvis vi ser på arbeidsinnsatsen og ståpå viljen, så hadde vi ansatt de på flekken. Men de er også ærlige på at de helst vil ha jobber som er relevant til studier, selv om de gjerne vil være hos oss inntil de finner noe... Anonymkode: 3f9f6...e46 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #36 Skrevet 28. mars Det er faktisk ikke bare å få en assistent stilling på sykehjem lengre eller barnehage. Mange kommuner ansetter kun de som er i utdanningsløp eller Helsefagarbeidere. Min kommune har feks en bemanningsenhet som tar alt av løse vakter og vikariater. Der må man ha fagbrev for å jobbe. Dette er for å kunne si at deltidskulturen er borte. De fleste som jobber der har 100%. Nå skal de starte samme bemanningsenhet for barnehagene i kommunen. Det vil da si at man ikke lengre kan jobbe som vikar her og der som assistent. Jeg er under utdanning nå, men søker på alt jeg kan av jobber. Både deltid, og heltid. Relevante stillinger til studie og andre stillinger. Ikke fått napp en plass. Tilogmed kundeservice-telefon krever en viss erfaring. Så det ikke enkelt å få jobb lengre. Har også sett at at lokale entreprenører ikke søker så mye etter arbeidskraft lengre. som snekkere, rørleggere etc. Virker som det er mindre jobb der og. Pluss at mange bedrifter går konkurs nå, med høye renter og høye utgifter. Anonymkode: cf120...943 11
AnonymBruker Skrevet 28. mars #37 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): (...) Nei, man kan ikke bare ta hvilken som helst jobb hvor som helst i landet. Vi er ikke Danmark, Belgia og Nederland i størrelse. Vi er et langstrakt land og våre byer er ikke ved siden av hverandre slik Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haag er i tillegg til Maastricht. Hvis man bor f eks i Innlandet en plass, så bør man ikke si at man bor i Norge. Man bor egentlig i Innlandet. Du har masse folk fra Innlandet som mest sannsynlig aldri har vært i Stavanger, Tromsø, Bodø eller til og Bergen. Sverige er jo langt nærmere, for å ta et eksempel, men likevel en annen juridisk enhet og med et annet språk. Anonymkode: 0d850...150 Landet vårt er for stort til at man kan flytte for jobb? Nei, den kjøper jeg ikke, altså. Det står kun på vilje. Jeg flyttet en gang 9700 km for jobb... Anonymkode: db7a9...149 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #38 Skrevet 28. mars Vikarbyrå! Da får man vist seg frem. Anonymkode: c0096...85d 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars #39 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.23): Vi har veldig lav arbeidsledighet, så jobbene finnes. Jeg trur det er to hovedfaktorer til at man ikke får napp noen steder: man søker på for snevert felt, og/eller man søker på for snever geografi. Er man villig til å ta hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet, så skal det mye til å ikke finne noe. Spesielt dette med geografi er viktig, trur jeg. I mange andre kulturer er det mer vanlig å flytte på seg når man finner en ny jobb, men det er det ikke i Norge. Her bor man på samme sted hele livet, og når jobbene forsvinner inn i byene så flytter man ikke etter, man blir værende og hever trygd. Anonymkode: db7a9...149 I nabolandet deres har vi 10% arbeidsledighet og her er det svært vanskelig å få seg en jobb. Og folk har skjønn for det her. Men norge med sin 2-3% ledighet det er ingenying og egt er det så lav at arbeidsgiver ikke utnytter ansatte uten isteden gir goder for å lokke folk. Her i Sverige behandler arbeidsgiverne folk som dritt. Og det er helt seriøst. Anonymkode: 5bcd3...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #40 Skrevet 29. mars Den der "alltid jobb på sykehjem" har gått ut på dato. Jobber i kommuneadministrasjon og vi har en pool med pleieassistenvikarer og har ikke tatt inn en eneste ny siden covid. Vi svømmer i vikarer. Det er lagt ned mange sykehjemsplasser rundt om. Hjemmetjenesten har ikke i nærheten av samme behov for arbeidskraft slik at det er et overskudd hos oss av folk med pleieerfaring. Anonymkode: 4dc10...f91 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå