AnonymBruker Skrevet 21. september #61 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkelte av oss har diagnoser som på autismespekteret, ADHD etc. Vi kan faen meg ha mastergrader vi men likevel bli avvist av arbeidsgivere. Mye av det går på at mange av oss rett og slett ikke takler intervjusettingen. Hilsen en som er på NAV på 8 året etter fullført mastergrad i IT. Anonymkode: 2a32c...934 Og nei jeg er ikke på uføretrygd , men AAP som gjør at jeg har møtt opp i en god del ubrukelige tiltak i tillegg til en del strøjobber. Kan ramse opp tiltakene jeg har vært i på rams, arbeidstrening, AFT, utvidet oppfølgingX2, opplæring. Og ingen av de jobbene jeg har klart å finne har NAV hjulpet meg så det er sagt. Anonymkode: 2a32c...934
AnonymBruker Skrevet 21. september #62 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du nyutdannet? Regner med at du søker over hele landet for å få erfaring. Mange vikariater ute akkurat nå. I tillegg en del faste stillinger: https://sortland.easycruit.com/vacancy/3542431/206163?iso=no https://3004.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/5005013956?_sp=0b1de4ea-8b38-4b43-8258-53a5821b4395.1758474120570&language=nb&link_source_id=0 https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/171195e5-23e0-46e6-b761-73ef5131e188 https://heroy-no.easycruit.com/vacancy/3540219/214991?iso=no Anonymkode: d7769...962 Nei, har 15 års erfaring. Men i Oslo får de sikkert 500 søknader på hver stilling. Anonymkode: 96105...1fa 3
AnonymBruker Skrevet 21. september #63 Skrevet 21. september Jeg er i hvert fall ikke populær på jobbmarkedet. Har ikke noen fullført utdanning utover videregående. Aldri hatt noe annet en typisk fysiske jobber. Var skadet i ett år. Søkt i ett år nå. Ingen vil ha noen som har bikket 50 til fysiske jobber. Er de yngre spreke som får de. Noe jeg kan forstå utifra arbeidsgivers synspunkt. Ser frem til å bli pensjonist og slipper denne karusellen mer. Anonymkode: ccbc7...75a 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #64 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, har 15 års erfaring. Men i Oslo får de sikkert 500 søknader på hver stilling. Anonymkode: 96105...1fa Om du kun søker jobb i Oslo, er det ikke så overraskende at det er vanskeligere å få jobb. Anonymkode: d7769...962 3
AnonymBruker Skrevet 21. september #65 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du kun søker jobb i Oslo, er det ikke så overraskende at det er vanskeligere å få jobb. Anonymkode: d7769...962 Idiotisk svar. Folk har familie og venner og kan ikke bare flytte til et tilfeldig sted i Norge hvor de kan få jobb. Anonymkode: 38760...250 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #66 Skrevet 21. september Tror mange av de som opplever å ikke få/finne seg arbeid enten gjør en dårlig figur på intervju eller ikke har kjemi «nok» til å bli vurdert. Har selv hatt folk innom som søker jobb, god og relevant utdannelse, delvis gode referanser, men totalt uspiselig som person. Vi i vår bedrift sjekker alltid referanser, ALLTID. Har du ikke noen å vise til blir du ikke engang vurdert. Ofte sparer dette oss for uheldige oppsigelses saker i etterkant. Anonymkode: bd278...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #67 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Idiotisk svar. Folk har familie og venner og kan ikke bare flytte til et tilfeldig sted i Norge hvor de kan få jobb. Anonymkode: 38760...250 Vet ikke helt hva som er idiotisk med å flytte dit jobbene er. Du skal være ganske priviligert for å aldri måtte flytte på deg i løpet av livet, om det så er for jobb, utdanning eller av andre årsaker. Anonymkode: d7769...962 3
Teardrop Skrevet 21. september #68 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 0.08): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 jeg er faglært. har fagbrev i salgsfaget tatt i dagligvarehandel. får allikevel ikke fast stilling fordi jeg er dyrere å ansette enn en 15-20åring. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #69 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vet ikke helt hva som er idiotisk med å flytte dit jobbene er. Du skal være ganske priviligert for å aldri måtte flytte på deg i løpet av livet, om det så er for jobb, utdanning eller av andre årsaker. Anonymkode: d7769...962 Det er et idiotisk råd, fordi arbeidsledighet i seg selv ikke er en krise, og det finnes mange andre ting i livet som er viktigere enn å umiddelbart hoppe på første jobb som dukker opp. Det er viktig å ta hensyn til ektefellens arbeid, barnas skolegang, sosiale nettverk, venner og familie. I tillegg er det dyrt og upraktisk å flytte hele familien på tvers av landet og flytte tilbake når man endelig finner en jobb der man faktisk ønsker å bo. De fleste som gir slike råd ville aldri fulgt dem selv. De trekker ofte frem eksempler fra da de eller noen de kjente flyttet som nyutdannede, men ignorerer at situasjonen er helt annerledes for en person med etablert familie, bolig og 15 års arbeidserfaring. Det er ingenting privilegert ved å ønske å bo i nærheten av sitt eget nettverk, det er tvert imot helt normalt. Forskning viser at de fleste blir boende der de vokser opp, og at de som flytter gjør det først og fremst på grunn av bolig, familie eller jobbmarked. Å søke jobber "over hele Norge" og flytte hele familien til et tilfeldig sted i håp om å finne en desperat arbeidsgiver, er det i praksis nesten ingen som gjør. Anonymkode: 38760...250 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #70 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 6.27): Tror du virkelig det ? Jeg er ufør og har ikke jobbet siden tidlig 2000-tallet. Håper å bli frisk nok til å klare å jobbe,men ser for meg at jeg må starte for meg selv. Ser liksom ikke for meg at noen ansetter en middelaldrende kjerring uten arbeidserfaring 🤔 Anonymkode: 58a69...274 Ja, det tror jeg, og det er min erfaring at det fungerte for som "middelaldrende kjerring" på AAP. Anonymkode: a6486...616
AnonymBruker Skrevet 22. september #71 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du kun søker jobb i Oslo, er det ikke så overraskende at det er vanskeligere å få jobb. Anonymkode: d7769...962 Hvor mener du jeg skal søke hvis jeg bor her? I Tromsø? Anonymkode: 96105...1fa
Majer Skrevet 22. september #72 Skrevet 22. september Jeg kjenner flere med IT utdanning som ikke får jobb. På ufaglærte stedet tenker man at de drar videre så fort de får en annen mulighet
AnonymBruker Skrevet 26. september #73 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 0.15): Det er et idiotisk råd, fordi arbeidsledighet i seg selv ikke er en krise, og det finnes mange andre ting i livet som er viktigere enn å umiddelbart hoppe på første jobb som dukker opp. Det er viktig å ta hensyn til ektefellens arbeid, barnas skolegang, sosiale nettverk, venner og familie. I tillegg er det dyrt og upraktisk å flytte hele familien på tvers av landet og flytte tilbake når man endelig finner en jobb der man faktisk ønsker å bo. Anonymkode: 38760...250 Jeg tror ikke du sitter med fasiten for hva som er et idiotisk råd. Er ikke arbeidsledighet en krise? Vil si at det kan være en ganske stor krise for de som er det. Høy arbeidsledighet er vel også en krise for samfunnet i sin helhet. Det er ingen som sier at man skal hoppe på første jobben som dukker opp, men hvis man har vært ledig lenge, burde man absolutt vurdere å utvide søket geografisk. Eller er det bedre med et stort hull i cv-en, som gjør at arbeidsgivere blir enda mer skeptiske? Eller la barna vokse opp i fattigdom fordi mor eller far nekter å ta tak i livet sitt? Nå er det vel ikke sånn at absolutt alle arbeidssøkere i Norge har verken barn og familie heller, så det argumentet er ikke allmenngyldig. AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 0.15): De fleste som gir slike råd ville aldri fulgt dem selv. De trekker ofte frem eksempler fra da de eller noen de kjente flyttet som nyutdannede, men ignorerer at situasjonen er helt annerledes for en person med etablert familie, bolig og 15 års arbeidserfaring. Det er ingenting privilegert ved å ønske å bo i nærheten av sitt eget nettverk, det er tvert imot helt normalt. Forskning viser at de fleste blir boende der de vokser opp, og at de som flytter gjør det først og fremst på grunn av bolig, familie eller jobbmarked. Å søke jobber "over hele Norge" og flytte hele familien til et tilfeldig sted i håp om å finne en desperat arbeidsgiver, er det i praksis nesten ingen som gjør. Anonymkode: 38760...250 Nå har jeg faktisk fulgt det rådet selv. Jeg var nødt til å flytte for å få meg utdanning, og i tillegg har jeg noen ganger (i voksen alder) flyttet på meg på grunn av jobb. Selv om jeg hadde mann og familie. Jeg har også bodd steder hvor det er helt vanlig med både dagpendling, ukependling og turnusarbeid. Alle arbeidssøkere i Norge har vel heller ikke etablert familie, bolig og 15 års arbeidserfaring. Det er klart at man foretrekker å bo der man har nettverket sitt, det gjør vi vel alle. Men det er faktisk mulig å skape nye nettverk. Kjenner meg heller ikke igjen i at det i praksis nesten er ingen som flytter på familiene sine, for jeg kjenner flere som har gjort det. Og igjen har ikke alle arbeidssøkere barn. AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 6.56): Hvor mener du jeg skal søke hvis jeg bor her? I Tromsø? Anonymkode: 96105...1fa Ja, jeg mener du skal dagpendle til Tromsø. Det er noe sånt som 357 kommuner i Norge. Hvis du er stuck i Oslo på grunn av tyngende omsorgsansvar, så må du jo enten sjekke ut muligheter for pendling, eller jobbe som noe annet enn lærer. Anonymkode: d7769...962 1
AnonymBruker Skrevet 27. september #74 Skrevet 27. september Jobbet hardt for å få meg fast jobb, tok alt av jobb jeg kunne få, stod på og betalte dyrt for det. Det lønnet seg, fikk fast jobb og økt lønn etter 4 lange år. Sikret meg for livet da, heldigvis. Anonymkode: 49da3...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå